Beantwoord

Aanhoudende problemen T-Mobile Thuis DNS

  • 5 oktober 2018
  • 41 reacties
  • 4569 Bekeken

Reputatie 5
Badge +11
Hi Thuis team,

Ik heb nu al een aantal weken last van een slechte DNS-performance van T-Mobile Thuis. Dit doet zich vrijwel uitsluitend voor in de avonduren, voor m'n gevoel ongeveer na 19:00. Browser geeft dan regelmatig DNS-gerelateerde errors aan (bijv. ERR_NAME_RESOLUTION_FAILED).

Meten is weten, daarom heb ik een aantal tests uitgevoerd. Dit is de opstelling (getest op 2 verschillende laptops):
  • Laptop direct met LAN-kabel op het Draytek glasvezelmodem aangesloten (om wifi-problemen uit te sluiten);
  • DNS tool genaamd DNS benchmark geïnstalleerd;
  • De DNS servers van T-Mobile Thuis (37.143.84.228, 37.143.84.229) vergeleken met die van CloudFlare (1.1.1.1, 1.0.0.1) en Google (8.8.8.8, 8.8.4.4)
Ter info: de verbinding zelf (100Mbps/100Mbps) is stabiel en ik haal de volledige snelheid continu. Ping is ook prima (onder 9ms). Het gaat dus puur om de DNS die problemen geeft.

Hieronder de resultaten. Wat we hier zien is een vergelijking van de verschillende servers (waarvan 37.143.84.228 en 37.143.84.229 van T-Mobile zijn, en 192.168.1.1 is de Vigor-router), met daarbij een minimum (Min), gemiddelde (Avg) en maximale (Max) reactietijd van de DNS servers.





Er valt een aantal dingen op als we naar deze resultaten kijken:
  • De 2e DNS-server van T-Mobile (37.143.84.229) is vanavond (05-10-2018) volledig offline, wat ervoor zorgt dat ik nu iedere paar minuten met DNS-problemen geconfronteerd wordt, waar dit in de afgelopen weken ongeveer één keer per 30 minuten was (nogmaals, alléén in de avonduren).
  • De T-Mobile DNS server is zo'n 83x (!) trager bij het resolven van DotCom servers dan de DNS-servers van CloudFlare. Bij "Uncached Names" is dat zo'n 1,25x. Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat de 2e DNS-server (37.143.84.229) nu offline is, en de eerste DNS-server waarschijnlijk meer verkeer te verwerken krijgt.
  • De langste reactietijd van de T-Mobile DNS server ligt op 2,691 seconden, terwijl dat blij CloudFlare op 0,259 seconden is.
  • Ter info: Windows heeft een standaard DNS-timeout van 1 seconde. Met een gemiddelde reactietijd van de T-Mobile DNS van 1,230 seconde voor DotCom lookup namen, verklaart dit mijns inziens de DNS-timeouts die ik zie op mijn laptop.
Uiteraard is dit een momentopname, maar nu vanavond de 2e DNS-server plat ligt zijn de problemen wel heel extreem. Omdat dit probleem al weken speelt bij mij (in de avonduren na 19:00), en uitgaande van bovenstaande testresultaten, heb ik het idee dat er een structureel capaciteitstekort is op de DNS-servers van T-Mobile Thuis.

Zou iemand van T-Mobile Thuis dit kunnen controleren en bevestigen?

Alvast bedankt!

UPDATE: later op de avond kwam de tweede DNS-server (37.143.84.229) weer online, maar deze vertoont ook een slechte performance met een betrouwbaarheid van minder dan 100%:





UPDATE 2: Op het Draytek modem heb ik, als workaround, bij de DHCP instellingen de DNS aangepast naar 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (van CloudFlare). Hierdoor krijgen alle apparaten in het netwerk nu deze DNS-servers. Alles gaat nu als een speer, maar het beste zou natuurlijk zijn als T-Mobile haar DNS-servers kan verbeteren.
icon

Beste antwoord door Brian 19 oktober 2018, 10:43

Hi allen, de optimalisatie van onze DNS servers zijn gisteravond afgerond en alles zou weer als vanouds moeten werken! 🙂 Kunnen jullie dit bevestigen? Ik hoor het graag!
Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Nog nooit een provider gehad waar de DNS sneller was dan b.v. Cloudflare.
Ik gebruik nu Quad9, snel en goed voor je privacy.
Reputatie 1
Hey Dennis,

Je bent niet de enige die problemen heeft mijn zijn DNS. Ik moet zeggen dat ik niet zoveel verstand ervan heb als jou, maar ik krijg de zelfde fout meldingen sinds enkele dagen.
Dit is zo iritant! kan bijna geen Internet site bezoeken of ik heb alweer een melding te pakken.

Hoe kunnen we dit nu het beste oplossen????
Reputatie 5
Badge +11
@Folkert
De DNS-servers van providers zijn inderdaad vaak niet de snelste, maar ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat het echt structureel tot errors/time-outs leidt. Hooguit een klein (maar merkbaar) snelheidsverschil. Quad9 ziet er ook goed uit, zal 'm onthouden!

@Maikzors
We kunnen er zelf niet veel aan doen, behalve (tijdelijk) overstappen op andere DNS-servers zoals die van CloudFlare. Voor consistentie bij troubleshooting e.d. is het uiteraard het beste als iedereen gewoon de T-Mobile DNS servers kan gebruiken, dus ik hoop dat T-Mobile dit serieus oppakt en de DNS-servers eens goed onder de loep neemt. 🙂
Hmm dit komt wel heel erg overeen met wat ik sinds ongeveer een week ervaar..
Zojuist een aanpassing gedaan aan de DNS en alles werkt weer als een zonnetje..
Reputatie 1
Kan je mij exact uitleggen hoe ik de dns kan aanpassen? Draytek heeft zoveel opties...
Reputatie 5
Badge +11
@Maikzors
Jazeker! Dat gaat als volgt:

LAN > General Setup > Naast LAN 1 kies je "Details Page". Onder het kopje "DNS Server IP Address" voer je vervolgens 2 DNS-servers in, waarbij de volgende 2 van CloudFlare zijn:


Je kunt de voorwaarden van CloudFlare's DNS server hier vinden (gratis gebruik).
Reputatie 1
@DennisAmeling

Bedankt voor je bericht.

Ik heb gisteren veel info gelezen, en heb het nu op mijn computer aangepast. Bij Adapter instellingen.
Tevens ook op me telefoon.

Maar ik neem aan als je het op jouw manier doet dat het dan voor alle apparaten geldt natuurlijk 🙂
Hebben op het moment ook last van problemen met DNS. Green enkele pagina laadt. DNS server in mijn FRITZ!Box veranderd naar Cloudflare en we zijn weer online.
Reputatie 1
Ik hoop dat T mobile mee leest hier... want persoonlijk heb ik nog niet gebeld met tmobile over dit probleem.
Ik heb het intern gemeld.
Reputatie 6
Badge +5
Hoi @DennisAmeling

Wow, dank je wel voor dit uitzoekwerk! Ik geloof dat wij nu aan zet zijn. Je duikt er gelijk diep in. Ik ben bang dat ik hier de hulp van enkele technisch onderlegde collega's bij nodig heb. Wees gerust, ik (we!) ga ermee aan de slag!

PS. Bellen hierover is nu niet meer nodig. Ik zal iedereen hier in dit topic op de hoogte houden.
Reputatie 6
Badge +5
Hoi @DennisAmeling

Groot compliment, want onze techies zijn er maar druk mee om dit uit te zoeken! Toevallig was er gisteren een klein issue met enkele webpagina's die plots niet meer zichtbaar waren. Dit is in de middag gelukkig weer aangepast. Om uit te sluiten dat dit ook effect had op jouw DNS ervaring, wil ik je vragen om vanavond de Benchmark tool nog eens op te starten en rond 19:00 een uitdraai te maken. Blijft het hetzelfde, dan staat het los van het issue van gisteren. Gaat het nu beter, dan had het met elkaar te maken.

Los hiervan gaan we nog even verder met deze technopuzzel! 😉
Reputatie 5
Badge +11
@Sander

Dank voor je reactie. Zojuist weer 3 testjes gedaan (21:30), en allemaal zeggen ze praktisch hetzelfde: de primary DNS (37.143.84.228) werkt op het moment van testen helemaal niet. De secondary DNS (37.143.84.229) is onbetrouwbaar met een betrouwbaarheid van minder dan 100%. Weer bekabeld getest rechtstreeks op Draytek modemrouter.


Reputatie 6
Badge +5
Bedankt @DennisAmeling, dit zijn dus losstaande issues. We gaan weer aan de slag hiermee!
Nog steeds niet gefixt. Ook ik ervaar dit probleem de laatste weken elke avond - Thanks voor het fantastische uitzoekwerk, ik weet nu in ieder geval hoe ik er omheen kan!

En tegen T-Mobile, in plaats van het werk door enthousiaste gebruikers te laten doen: ga zelf aan de slag en fix het asap.
Twee weken geleden de DNS instellingen van de modem aangepast naar die van Cloudfare, aangezien websites/apps niet meer laadde.

Sindsdien werken de websites/apps weer normaal. Daarnaast heb ik geen last meer van timeouts bij de app van mijn bank (hier heb ik vanaf het begin al last van, maar ik weet niet of dit te maken heeft met de DNS server. Vind het wel toevallig dat het nu wel werkt).

Op het forum van Tweakers waren rond 27 september ook meldingen over de DNS server van T-Mobile.
Reputatie 6
Badge +5
Hi @all!

Het wordt steeds duidelijker hoe en wat. Weet dat we een onderzoek gestart zijn en hier druk mee bezig zijn alles weer picobello in orde te maken. Ik zal hier updates plaatsen met de vorderingen.
Reputatie 6
Badge +5
We zijn druk bezig met een oplossing hiervoor. Een permanente oplossing is op dit moment in de maak. Een snelle, tussentijdse oplossing is het aanpassen van de DNS server via het menu van jouw modem (LAN > General Setup > Naast LAN 1 kies je "Details Page". Onder het kopje "DNS Server IP Address" voer je vervolgens 2 DNS-servers in. Kies 8.8.8.8 en 8.8.4.4 voor die van Google of 1.1.1.1 en 1.0.0.1 voor die van CloudFlare. Beide zijn gratis). We verwachten dat binnen enkele dagen onze DNS ook weer superstabiel werken!

Inloggen in je modem doe je zo:
Draytek Vigor
1. Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1 terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (wifi kan ook).
2. Vul bij de gebruikersnaam en wachtwoord "user" in.

Huawei HG659
1. Vul in de adresbalk van je browser het volgende in: http://192.168.1.1 en druk op enter.
2. Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem. Voer deze in en druk op enter. Je bent nu in het hoofdscherm aanbeland.

Stel nou dat het toch niet lukt, dan wil ik vragen een fabrieksreset uit te voeren. Hiermee weet je zeker dat bovenstaande inlogprocedure weer werkt.
Reputatie 1
Ben dan wel benieuwd waar we de beste resultaten mee halen, dns van een ander of van Tmobile?
Reputatie 5
Badge +11
@Maikzors
Dat gaan we natuurlijk even testen als de DNS-servers van T-Mobile het weer goed doen 😉
Reputatie 6
Badge +5
Hallo @DennisAmeling @Maikzors @Tymen @jibbewillem @patrick.pol en @Ruben0s

Goed nieuws! Het issue zou nu verholpen moeten zijn. Omdat ik van jullie zeker weet dat er een groot verschil zat tussen onze DNS en die van bv CloudFare, wil ik jullie vragen om dit te testen. Ik begrijp dat het voornamelijk speelde in de avonduren, maar ik hoor graag van welke tijdstip dan ook! Ik hoop dat de stabiliteit weer terug is naar het niveau dat je van ons mag verwachten!
Reputatie 7
Badge +18
@Maikzors
Dat gaan we natuurlijk even testen als de DNS-servers van T-Mobile het weer goed doen ;-)


Zou je Quad9 ook mee kunnen nemen in de test? Initiatief van o.a. IBM en Global Cyber Alliance. Als extra service beschermen ze tegen Malware sites, verder geen filtering. Voor mijn gevoel een snelle DNS server. IP adressen 9.9.9.9 en 149.112.112.112

Groet, Folkert




Groen = Cloudfare
Oranje = Google
Paars = T-mobile

Edit: bij meerdere testen krijg ik een slechte reliabilty % bij de tweede dns server van T-mobile.





Problemen lijken nog niet opgelost. Tests zijn gedraaid tussen 20:00 en 20:30.
Reputatie 1




Groen = Cloudfare
Oranje = Google
Paars = T-mobile

Uhmm.. leg uit ?:)

Uhmm.. leg uit ?:)


Uitleg staat in de eerste post:

Reageer