Beantwoord

Accounts toevoegen in Zyxel-router

  • 2 September 2020
  • 7 reacties
  • 397 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Goedenavond, sinds kort ben ik een nieuwe klant bij o.a. TMT. In de webinterface van Zyxel probeerde ik ook tevergeefs een nieuwe gebruikersaccount aan te maken.

Hoe valt dit te fixen, is er een workaround? Is het bijv.  mogelijk de add-functie te benaderen via scripting?

Hoewel de ingebouwde account 'admin' heet, betwijfel ik of deze ook adminrechten heeft. Dat zou verklaren waarom de add-functie afwezig is. Hoe zit dit precies?

icon

Beste antwoord door Waqqas 2 September 2020, 23:22

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @WF5 

Wij als klanten hebben alleen het gebruikersaccount "admin" hiermee zijn vele geavanceerde functies niet beschikbaar voor klanten, T-Mobile draait ook een custom firmware. Er is natuurlijk wel een andere gebruikersaccount die volledige toegang heeft tot alle functies maar deze wordt helaas niet beschikbaar gesteld voor klanten.

Je hebt admin, supervisor en root.

Mocht je toch een uitdaging aan willen gaan :

Here it is :)

Je begint er aan op eigen risico dus weet wat je doet 😉

Thanks @Waqqas, ik kwam het van de week al tegen maar hoopte dat inmiddels meer mogelijkheden beschikbaar waren gemaakt... of minder tijdrovende tweaks bekend zouden zijn 🙃

Jammer dat een router met op zich heel krachtige mogelijkheden zo beperkt wordt.* Dat wordt tweaken geblazen! 😏

*Waarom kiest T-Mobile voor deze constructie en waarom wordt niet voorzien in een advanced user policy on own risk o.i.d.?

Reputatie 7
Badge +15

Waarom zij het zo doen kunnen de moderators wellicht beter uitleggen maar je bent ook vrij om eigen apparatuur te gebruiken.

Reputatie 6
Badge

Ik vermoed dat T-Mobile niet de enige is die dit doet. Als ik mij niet vergis heb ik op het Ziggo modem van mijn ouders ook maar beperkt toegang tot alle functies. Ik vermoed dat het voor de providers makkelijker is om zich op deze manier in te dekken. Een gebruiker die er geen verstand van heeft kan op deze manier minder schade aanrichten. Wanneer een gebruiker dan echt meer functies wil, dan ben je zoals @Waqqas aangeeft vrij om je eigen apparatuur te gebruiken (in ieder geval bij T-Mobile, ik weet niet hoe het zit bij andere providers). Wanneer er dan wat mis gaat, dan ben je zelf volledig verantwoordelijk. De provider kan dan namelijk zeggen; “Niet onze apparatuur, niet ons probleem”. (Beetje kort door de bocht maar daar komt het in principe wel op neer.)

 

-Gilbert

Nou, zo vrij om een eigen router in te zetten ben je niet als je ook telefonie bij TM afneemt, dan zit je toch aan het TM modem/router vast ivm de SIPP registratie die je niet krijgt.

Enige waar je echt vrij bent is KPN en XS4ALL die die gegevens wel vrijgeven.

Thanks voor de aanvullingen @Gilbert en @Doornekamp33. Ik kom zelf van KPN en heb ook de nodige ervaring met XS4ALL; vandaar dat ik idd even vreemd opkeek van de beperkte router-functionaliteit bij T-Mobile! 🙃

*Waarom kiest T-Mobile voor deze constructie en waarom wordt niet voorzien in een advanced user policy on own risk o.i.d.?

Ik ben nog wel benieuwd naar reacties van vertegenwoordigers van T-Mobile. @Brian, @Sander, anyone?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @WF5, welkom op de Community!

De hoofdreden is eigenlijk al benoemd (onder andere door @Gilbert): we willen voorkomen dat mensen die het technisch niet volledig begrijpen het modem per ongeluk averij kunnen toebrengen. Kort gezegd, wanneer we die functies openzetten, kan een gebruiker de settings verhakkelen en dat wil men belemmeren. 

In weerwil van bovengenoemd argument, ben ik er wel helemaal voor om dat selecte groepje mensen dat wel graag admin eindrechten wil verkrijgen, toch toegang hiertoe te geven.

Reageer