Beantwoord

Airport Extreme

  • 29 July 2020
  • 9 reacties
  • 270 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 24 reacties

Ik heb al wel een geactiveerde glasvezelverbinding via T-Mobile, maar nog geen installatiepakket ontvangen. Nu ze me op dit moment nog niet kunnen vertellen of/wanneer dit installatiepakket onderweg is, hebben ze me voor nu limitless internet op mobiel gegeven.

Tot die tijd zijn er een aantal dingen die ik wil proberen. Ik heb van mn baas een apple airport extreme basisstation geleend. Is het mogelijk deze aan te sluiten op het glasvezelkastje (UTP/ RJ-45 aansluiting) en op deze manier gebruik te maken van mijn internet totdat het installatiepakket komt? en zoja, hoe stel ik dit dan in?

en dan meteen nog een vraagje: is het glasvezelkastje nu al het ´modem´? of is dat echt iets anders? 

alvast bedankt voor de hulp,

Rens

icon

Beste antwoord door Waqqas 29 July 2020, 18:28

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @flexzi 

Nee dat kan niet, het glasvezel signaal moet eerst omgezet worden naar internet middels een mediaconverter. Je zult nog even moeten wachten dus en hopelijk ontvang je het installatiepakket spoedig 😊

Het glasvezelkastje is niet de modem.

Reputatie 1

bedankt voor je antwoord, dat verhelderd de zaak! thx @waggas!

Reputatie 1

dan heb ik toch nog een vraag. Kan het zijn dat er al een converter in mijn glasvezelkastje zit? het zit namelijk zo:

Ik ben overgestapt en verhuisd. op mijn vorige adres hebben ze mn glasvezelkast open gelaten (ik weet het, niet heel netjes) maar daar liep de glasvezeldraad naar een draytek modem met een WAN poort ingang met SFP (als dat klopt?) zodat daar dus direct glasvezel op aangesloten kon worden. vanaf daar kon ik de lan poorten gebruiken en die liepen door naar pc´s etc., maar op mn nieuwe adres heeft KPN al een abonnement van KPN gezeten. De glasvezelkast bevat slechts een UTP (RJ-45) uitgang. als ik kijk online naar ´mediaconverter´ voor glasvezel zie ik apparaatjes die het signaal van glasvezel lijken om te zetten naar een UTP output (RJ-45). zou dat niet betekenen dat ik geen mediaconverter meer nodig heb? of zie ik het verkeerd? graag verheldering hierover, ik leer hier graag meer over.

groet!

Reputatie 7
Badge +3

@flexzi 

Waarschijnlijk heb je het over de media converter van KPN, de Genexis, gezien je uitleg dat er al een UTP aansluiting beschikbaar is.

 

Er is in het verleden wel eens vaker een discussie geweest of men deze converter niet gewoon zou kunnen gebruiken .. en het antwoord is .. nee, helaas.

Als het goed is gaat de monteur deze installatie omzetten naar een algemene FTU (standaard), waar dan een connectie gemaakt gaat worden met een losse fiber optic kabel naar een TMT media converter. 

Deze FTU gaat geplaast worden:

 

Waarop vervolgens een patch cover geschoven gaat worden. 

 

Reputatie 1

Yes! weer wat geleerd! Dankjewel @Pieter_B!

Reputatie 6
Badge +3

@flexzi Als je de Genenix van de foto hebt hangen kan je het proberen. Gezien je daar alleen een UTP kabel in kan stoppen :) 

Alleen ondersteund de Airport Extreme geen vlans zover ik weet. 

Reputatie 7
Badge +15

@Doornekamp33 gebruikt al minimaal een jaar de Genexis met een T-mobile modem, het kan zo te lezen.

Maar zoals @TechRacing93 al aangeeft ga je alleen de Airport niet kunnen instellen omdat ie geen vlan ondersteuning heeft.

En naar volle tevredenheid werkt die Genexis van KPN, goed onthouden @Waqqas 

Ik zeg gewoon proberen, al vermoed ik dat de centrale nog niet omgezet is.

Reputatie 7
Badge +3

Dus vanuit mij was de opmerking dat het niet zou kunnen of werken was iets te voorbarig. Zeker nu anderen uit ervaring aangeven dat ze het werkend hebben.

Maar wat @Doornekamp33 al aangeeft, of de lijn al up and running is blijft een vraag.

Ik zeg altijd .. meten is weten, maar in dit geval aansluiten met een VLAN capable device is weten.

Succes 

Reageer