Alles over 'bridge taps'

Alles over 'bridge taps'
Reputatie 7
Badge +16

Ervaar je problemen met je verbinding en hebben wij vastgesteld dat een bridge tap de oorzaak is? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat een bridge tap nu precies is? In dit topic vind je meer informatie over de zogenaamde ‘bridge tap’ en hoe je deze kan verwijderen!

Wat is een bridge tap?
In jouw woning is een aansluitpunt aanwezig waar het internet binnen komt. Dit is het zogenaamde ISRA-punt. Dit ISRA-punt moet het eindpunt zijn van de telefoonlijn die vanuit de wijkcentrale onder de grond naar jouw huis loopt. In het geval van een bridge tap is het ISRA-punt niet het eindpunt, maar loopt er vanaf hier nog een vertakking verder. Door deze vertakking ontstaat er storing op de lijn waardoor het modem niet (meer goed) online komt.

De meest voorkomende vorm van een bridge tap is een oude telefoonaansluiting die niet meer gebruik wordt. Vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.

Hoe werkt een bridge tap?
In de afbeelding hieronder zie je het effect van een bridge tap. Het signaal komt van onder binnen, en gaat naar boven. Je ziet dat er een aftakking naar links is, waardoor het originele signaal eigenlijk een “afslag” neemt naar links. Dat geeft in de eerste plaats een stukje verlies, maar dit hoeft niet altijd voor grote problemen te zorgen. Maar, aan het einde van de aftakking kan het zijn dat het originele signaal wordt teruggekaatst. Wat er dan gebeurt, zorgt in de praktijk voor de meeste problemen. Dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen het originele signaal bij het modem terecht komt maar ook een echo van datzelfde signaal. Het modem kan dan het originele en het “echo” signaal niet meer goed van elkaar onderscheiden. Daardoor wordt het modem onstabiel en valt het signaal weg omdat het modem geen goed onderscheid meer kan maken tussen de twee signalen.

3a15ddd2-9349-49b3-963f-c6259e36127f.jpg

 


Kan Odido mijn bridge tap verwijderen?
Odido helpt je graag bij het instellen van je diensten en het aansluiten van het modem op het ISRA-punt. Alles ná het ISRA-punt is onderdeel van de woning, hier kan onze monteur dus niet mee aan de slag. Maar niet getreurd, je kan deze aftakking zelf verwijderen!

Hoe kan ik dit zelf verhelpen?
Odido maakt gebruik van telefonie via een internetaansluiting dus de oude aftakking van de telefoonlijn is hiervoor niet nodig en kan je zelf verwijderen. Door het ISRA-punt te openen en hierachter de lus weg te halen of de aangesloten stekker los te halen kan je de bridge tap in de meeste gevallen simpel afkoppelen.

Toch hulp nodig?
Uiteraard is niet iedereen even technisch aangelegd, maar gelukkig biedt onze Community hulp! In dit topic vind je een overzicht van de verschillende soorten ISRA-punten.
Zo kan je zelf met de foto’s zien welke situatie bij jou van toepassing is en hoe je deze kan verhelpen. Durf je het zelf niet aan? Dan kan onze installatiepartner Guidion of een installatiebedrijf bij jou in de buurt je verder helpen. Zij brengen hiervoor wel kosten in rekening. Vragen? Stel ze gerust hieronder!

 


181 reacties

Die andere kabel naar de bovenburen kan geen problemen geven, die loopt apart naar de centrale.

Haal in ieder geval niks los aan de ISRA kant, gaat het mis kunnen de kosten voor jezelf zijn, kabel zo kort mogelijk maken kan al een boel.schelen.

@Doornekamp33 
Dank je wel voor je reactie en informatie!

De kabel loopt ongeveer 1 meter verder door een redelijk dun schot en komt uit in het dsl aansluitpunt (met bijgeleverd  aansluitdoosje/verloopkastje) dat naar de modem gaat. Dit is zo door een monteur geinstalleerd.
Wat ik nu begrijp kan ik de modem dan het beste zo dicht mogelijk bij het isra-punt aansluiten.

Ik heb het vermoeden dat er nog een ander israpunt binnenkomt (door de witte plastic buis) die naar de bovenburen leidt, kan misschien ook het probleem geven.

Ik ga in ieder geval proberen de kabel in te korten op max 15 cm.:v:

Die kabel die vanaf die losgehaalde lasdop wegloopt naar rechts hoe lang is die en waar loopt die heen.

Die behoor je op max 15 cm af te knippen en dan het meegeleverde aansluitdoosje te gebruiken en daar de DSL kabel in en naar het modem.

 

Beste medewerker/community,

Op afstand is geconstateerd dat er een bridge tap in mijn aansluiting zit. Via een email link ben ik hier terecht gekomen en heb mijn isra punt gecontroleerd op ‘lussen’.

Volgens mij zit er niet zoveel anders aan het isra punt dan zou moeten? Er is een half jaartje terug een monteur geweest van Gideon vanwege ruis op de verbinding en deze heeft dat toen verholpen.

Weet iemand wat ik door moet/kan knippen of wat hier niet aan klopt?

Alvast bedankt

 

Reputatie 7
Badge +14

Nee, dat is bridge mode. Dat wordt niet ondersteund bij t-mobile. Er zijn wel diverse topics waar je jouw eigen router achter het t-mobile modem hangt in DMZ.

Reputatie 1

Hoi Tmobile, 

Ik wil graag mijn modem/router die ik van Tmobile heb, laten bridge zodat deze provider-router alléén een output geeft op de LAN 1 lijn  (zelfde als bij Ziggo). en deze vervolgens te koppelen aan mijn eigen aangeschafte router. Is er dan een Bridge tap nodig?

Reputatie 7
Badge +15

@muzzy-38 

Misschien zal de snelheid nog iets sneller worden wanneer je de modem in de meterkast plaatst direct aangesloten op het ISRA, je kan het eens proberen.

Hallo @muzzy-38 

Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van hoe je modem op het ISRA punt is aangesloten?

 

 

er komt de woning binnen zwart grijs en koperkleurig kabels aangesloten en vanaf de meterkast gaat blauw en rood de woning binnen. De bridge tap zat in de meter kast waar van ik die losgekoppeld heb en de juist aangesloten. Nu snelheid 60/64 mbs lijkt iets te hebben geholpen

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @L1985 

Wat je kan doen is eens de DSL kabel vanuit de modem rechtstreeks op lijn 1 aansluiten in de meterkast. Dan zit je modem direct op het ISRA (even ter controle of het dan stabiel is).

T-Mobile is wat gevoeliger voor bridge taps en als die kabel die de buis in gaat lang is dan kan dat problemen opleveren.

Zojuist contact gehad met de klantenservice, daar wordt aangegeven dat ik een bridge tap heb. Hiervoor 4 jaar bij kpn/telfort gezeten helemaal geen probleem nu dit. Ik woon in een appartementencomplex en heb de modem nu aangesloten zitten via een telefoonstekker in de woonkamer. Voor zover ik weet is dit ook het enige punt in huis waar het kan. Heb net voor de zekerheid ook in de meterkast gekeken, maar geen idee wat ik daar kan doen. Let wel de muren zijn erg dik en ik heb op de plek van de meterkast ook geen G4 signaal op mijn smartphone. Dus denk niet dat het slim is om als het nodig is daar een modem te plaatsen. Ik voeg hier een foto toe van de meterkast. Want ik weet ook niet wat ik moet doen om dit te verhelpen.

 

Kan iemand mij hier helpen?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @muzzy-38 

Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van hoe je modem op het ISRA punt is aangesloten?

Ik heb de bridge tap gevonden en losgekoppeld maar nu mijn contract 100mbs maar k kreeg met bridge tap 50mbs nu bridge tap losgekoppeld nu snelheid 25/30mbs word maar erger dit

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @IranavV 

Er zit hier niet echt een bridge tap, behalve dat wordt aanbevolen om het kabeltje dat van links komt in te korten tot maximaal 30 cm en dan aanstippen en aansluiten.

Ik denk zelf eigenlijk dat de kans niet al te groot is dat het inkorten de problemen gaan verhelpen aangezien het kabeltje niet al te lang is.

Een bridge tap kan ook buitenshuis zitten dus het kan ook zo zijn dat iemand van KPN even moet langskomen.

Indien je glasvezel kan nemen bij T-Mobile dan zou ik je dat zeker aanraden, je gaat wel een nieuwe jaar abonnement aan maar de prijs blijft hetzelfde.

Goedendag,

 

Ik heb internet problemen en na een telefoontje met T-mobile bleek het te gaan om een bridge tap. Nu zijn mijn partner en ik allebei a-technisch dus hopelijk kunnen jullie ons helpen om het probleem op te lossen voordat we eventueel een monteur inschakelen. Het kastje dat als het ware een beete loshangt, dat kabeltje dat door de muur gaat is direcht aangesloten op de router/modem.

 

Het andere kastje is voor glasvezel wat we nu niet gebruiken. 

 

Wat moeten we doen?

 

 

Dat kastje waar LIJN 1 en LIJN 2 op staat is je ISRA punt, hier kan je als het goed is rechtstreeks de DSL kabel in de LIJN 1 aansluiting prikken, de enige manier voor een goede verbinding, waarschijnlijk niet de ideale plek voor je modem.

Die ronde aansluiting links is COAX van de kabel boer, heb je dus helemaal niks aan bij T-Mobile en zou je allemaal kunnen afkoppelen en de kabel gebruiken om een LAN kabel te trekken, of een LAN kabel via de telefoon kabel, heb je namelijk niks meer aan in het huidige digitale tijdperk.

De verbinding komt uit het KPN kastje in de meterkast en gaat vanaf daar met die loshangende kabel een pvc buis in, tot dus ver in orde. Die kabel loopt dan waarschijnlijk rechtstreeks naar je aansluiting in de woonkamer. Maar, daarachter kan dus een aftakking zitten naar bv een slaapkamer. In de woonkamer zou je dus het wcd doosje moeten openschroeven om te kijken of er meer dan 1x rood/blauw op aangesloten zit. Zo ja, moet je de aftakking naar de slaapkamer los halen. (bij twijfel hier foto plaatsen)

 

Alternatief is modem in meterkast plaatsen zodat je deze volgens de voorschriften met een max 1.5m dsl kabel op het ISRA kunt aansluiten. Maar dan moet je een nieuwe netwerk kabel naar de woonkamer trekken om de tv op aan te sluiten.

Net van de telefoon gekomen met de klantenservice en hier naar verwezen. Ik woon in een appartementen gebouw, dus ik heb weinig kennis van hoe de bekabeling is georganiseerd. We hebben tot nog toe gewoon het aansluitpunt in een van onze kamers gebruikt maar blijkbaar is die kabel ergens onderweg bevuild. Bijgevoegd zijn foto’s van waar het modem is aangesloten en de meterkast. Hoe ga ik nu verder?

Modem aansluiting en lichtnet adapter


 

Kastje met KPN logo met bericht om niet te openen tenzij je KPN bevoegd monteur bent
UPC Kastje?
Zoals te zien veel kabels en ook bij nadere inspectie gebrek aan labeling, weet niet wat bijvoorbeeld de witte kabels die uit de witte bescherming komen rechts boven zijn.

 

@koffieguy Ik zou in ieder geval van die elektra doos even het kapje dichtschroeven, is een stukje veiliger mocht er wat gebeuren.

En zit je ISRA niet in de linker onderhoek achter die dozen, ISRA heeft in ieder geval niks met de elektra instalatie te maken, zit daar altijd los van.

Das toch een wat andere meterkast dan ik had verwacht, ik zie hier helaas ook geen ISRA punt, misschien wat lager aan de vloer nog iets zitten? Anders houdt het hier even op. Dit wordt dan wel lastig, T-Mobile gaat je niet echt verder helpen vanwege de bridge tap melding, je zult dus nog even verder moeten kijken of er ergens anders wat te vinden, of zoals ik al zei, bij de buren vragen waar hun de aansluiting hebben zitten. Succes! 

OK dank u zeer! Hier zijn enkele foto's van mijn meterkast

 

Ik heb het vermoeden dat de internetkabel de grijze kabel is op de laatste foto, maar er zit een Stedin slimme meter op

Je isra punt zou in je eigen meterkast moeten zitten, niet in die van de buurman. Plaats eens wat foto’s van je meterkast, geen close up shots maar beetje op afstand zodat alle kabels etc ook zichtbaar zijn. Misschien zien we iets wat jou niet opvalt. :)

Ja, dat zou het probleem kunnen zijn. Ik woon in een rijtjeshuis en misschien worden sommige kabels gedeeld met de buurman. Ook heb ik mijn meterkast nagekeken en er zijn wat nieuwe apparaten zoals een slimme meter van Stedin, maar die heeft een zegel zodat ik hem niet kan verwijderen als ik geen boetes wil. Eerlijk gezegd is het raarste dat dit probleem uit de lucht komt vallen. Ik had hetzelfde probleem in april en het verdween op een gegeven moment op magische wijze. Nu is het teruggekomen. Ik heb niets met het netwerk gedaan en mijn buren zijn hetzelfde als altijd

Er moet ergens nog wel een andere aansluiting zitten, dit is gewoon een binnengeleiding kabel voor telefonie en niet de invoer kabel van KPN zelf. In de meterkast zit het soms ook goed verstopt, als bv achteraf de gas installatie wordt opgetuigd, kan zomaar ergens een lasdop buiten het zicht geraken. Dus nog even goed in de meterkast kijken.

Als het om een rijtjes woningen of appartement gaat kun je bij de buren is vragen/kijken waar het zit. 

@Waqqas 

Nogmaals bedankt, die grijze kabel gaat de muur in. Ik heb het huis rondgekeken, maar er lijken geen andere ISRA-punten te zijn. Dus ik denk dat het probleem iets anders is, zo vervelend!

Reputatie 7
Badge +15

@koffieguy 

De grijze kabel boven op foto 1 gaat deze nog naar een ander ISRA punt? Als je hem kan volgen zou je een ander ISRA moeten tegenkomen denk ik.

Reageer