Sticky

Alles over 'bridge taps'


Reputatie 7
Badge +7
  • T-Mobile Moderator
  • 4653 reacties
Ervaar je problemen met je verbinding en hebben wij vastgesteld dat een bridge tap de oorzaak is? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat een bridge tap nu precies is? In dit topic vind je meer informatie over de zogenaamde ‘bridge tap’ en hoe je deze kan verwijderen!

Wat is een bridge tap?
In jouw woning is een aansluitpunt aanwezig waar het internet binnen komt. Dit is het zogenaamde ISRA-punt. Dit ISRA-punt moet het eindpunt zijn van de telefoonlijn die vanuit de wijkcentrale onder de grond naar jouw huis loopt. In het geval van een bridge tap is het ISRA-punt niet het eindpunt, maar loopt er vanaf hier nog een vertakking verder. Door deze vertakking ontstaat er storing op de lijn waardoor het modem niet (meer goed) online komt.

De meest voorkomende vorm van een bridge tap is een oude telefoonaansluiting die niet meer gebruik wordt. Vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.

Hoe werkt een bridge tap?
In de afbeelding hieronder zie je het effect van een bridge tap. Het signaal komt van onder binnen, en gaat naar boven. Je ziet dat er een aftakking naar links is, waardoor het originele signaal eigenlijk een “afslag” neemt naar links. Dat geeft in de eerste plaats een stukje verlies, maar dit hoeft niet altijd voor grote problemen te zorgen. Maar, aan het einde van de aftakking kan het zijn dat het originele signaal wordt teruggekaatst. Wat er dan gebeurt, zorgt in de praktijk voor de meeste problemen. Dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen het originele signaal bij het modem terecht komt maar ook een echo van datzelfde signaal. Het modem kan dan het originele en het “echo” signaal niet meer goed van elkaar onderscheiden. Daardoor wordt het modem onstabiel en valt het signaal weg omdat het modem geen goed onderscheid meer kan maken tussen de twee signalen.



Kan T-Mobile mijn bridge tap verwijderen?
T-Mobile helpt je graag bij het instellen van je diensten en het aansluiten van je modem op het ISRA-punt. Alles ná het ISRA-punt is onderdeel van de woning, hier kan onze monteur dus niet mee aan de slag. Maar niet getreurd, je kan deze aftakking zelf verwijderen!

Hoe kan ik dit zelf verhelpen?
T-Mobile Thuis maakt gebruik van telefonie via een internetaansluiting dus de oude aftakking van de telefoonlijn is hiervoor niet nodig en kan je zelf verwijderen. Door het ISRA-punt te openen en hierachter de lus weg te halen of de aangesloten stekker los te halen kan je de bridge tap in de meeste gevallen simpel afkoppelen.

Toch hulp nodig?
Uiteraard is niet iedereen even technisch aangelegd, maar gelukkig biedt onze Community hulp! In dit topic vind je een overzicht van de verschillende soorten ISRA-punten.
Zo kan je zelf met de foto’s zien welke situatie bij jou van toepassing is en hoe je deze kan verhelpen. Durf je het zelf niet aan? Dan kan onze installatiepartner Guidion of een installatiebedrijf bij jou in de buurt je verder helpen. Zij brengen hiervoor wel kosten in rekening. Vragen? Stel ze gerust hieronder!

57 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hi @Claudia90, dank voor de foto! Ik zie dat mijn collega Niels de foto al doorgestuurd heeft naar onze technische dienst en je ontvangt hopelijk vandaag nog bericht van mijn collega’s! 

Reputatie 7
Badge +13

Lijkt mij gewoon goed aangesloten, geen problemen mee.

 

Reputatie 7
Badge +10

@Claudia90 zou je dat kleine kastje even open kunnen maken en daar een foto van kunnen maken ? het kan nog steeds niet goed aangesloten zijn.

Reputatie 6
Badge +5

Hoi @Claudia90,

 

Top dat je het ISRA-punt gevonden hebt, dan gaan we er nu samen naar kijken. Mijn collega van de klantenservice heeft dit al uitgezet naar onze techneuten. Zij pakken het verder op met je en zullen, normaal gesproken, binnen 3 tot 6 werkdagen met een antwoord komen! Het lijkt niet op een bridge tap, maar er ligt waarschijnlijk een andere oorzaak ten grondslag aan jouw wegvallende verbinding. Geen zorgen, ik weet zeker dat mijn collega’s er alles aan doen om je zo goed mogelijk te helpen! :smile: Laat je weten of het gelukt is en wat hun oplossing is? Alvast bedankt voor je medewerking.

Ik heb eindelijk het isra-punt gevonden. Maar ik snap nu niet hoe ik verder moet. Wij hebben zelf helemaal niks aangesloten. Alleen de modem plug+play. Wat moet ik nu doen on de bridge tap te verwijderen? 

Reputatie 6
Badge +5

@pinokkio53 Bedankt voor je terugkoppeling, blij te horen dat er in elk geval actie ondernomen is. Fijn ook dat de monteur jouw modem en ISRA vervangen heeft! :smile: Uit de lijnmeting die ik zojuist gedaan heb, kan ik een stabiele verbinding constateren. Laat weten of het nu opgelost is, want anders ga ik je zo snel mogelijk verder helpen. De Community zit altijd voor je klaar!

Nou monteur geweest heeft meting gedaan en 

Volgens kurtmeter lijnsnel 68mbit en binnen 5 min 73000 fec errors. En dan zeggen ze wij zien hier niets hij heeft nu Op advies SD modem gewisseld. Kijken of nu het probleem opgelost is hij heeft ook het isra van kpn vervangen dus alles nieuw nu 

En wat denk je sturen ze morgen een monteur om na te kijken wat er mis is nou alles zit nog hetzelfde als  de eerste monteur dus ik ben benieuwt 

Echt wat een zooitje ik moet maar wachten het is druk bij technische dienst en ik maar wachten intussen al bijna 2 maanden aan het lijntje gehouden en nog steeds de zelfde problemen het word alleen maar erger gisteren een keer of 20 uitval bedankt T-MOBILE

Maar gisteren weer gebeld ze kunnen nog niets doen en gisteren een keer of 6 geen internet meer in huis dus alarm installatie maar uit gezet en doorgegeven dat het internet er telkens uitvliegt moet maandag maar weer contact maken met t-mobile maar ik ga wel vergoeding vragen dit is niet normaal meer

Nee oranje op rood kan alleen omdat er geen rode van de kpn af komt maar alleen oranje.

Reputatie 7
Badge +10

rood op rood in het vierkante kastje ?

Ja en wat nu te doen volgen mij is alles in orde toch

Reputatie 7
Badge +10

klopt de klant mag zelf niet de aansluiting openen. maar ja vaak zit een bridgetap in de lasdop waar ze geen monteur voor willen sturen 🤷‍♂️

kpn is stilletjes alles aan het vervangen voor de pairbonding aansluitingen. vooral voor hun eigen klanten. voor andere providers doen ze nog al moeilijk. maar ook dat gaat veranderen

 

Oei, de lassop losgehaald, deze is eigendom KPN en schade kan verhaald worden, dit kan toch niet helemaal de bedoeling zijn @Jason en @Hidden.nld dat we dit laten gebeuren.

Of is T-Mobile dan zo coulant om dat te vergoeden.

Reputatie 7
Badge +10

in het vierkante kastje is het rood op rood en blauw op groen.

Oranje zit ook op rood in het kastje van t-mobile op rood de andere op de dikke kabel zijn gel8jk blauw wit Oranje  en geel

Reputatie 7
Badge +10

@pinokkio53 

het likkt wel alsof ie op oranje zit aangesloten inplaats van rood

Zeg het maar 

 

Dat is toch wel duidelijk @Jason, die lasdop rechts er naast komt 1 kabeltje uit die naar dat doosje, wat in het instalatie pakket meegeleverd word door jullie, en daarboven in zit de kabel naar het modem, is echt onmogelijk dat daar een bridge-tap in zit.

Reputatie 6
Badge +5

@pinokkio53 Kun je die witte kap van het ISRA eraf halen zodat de aftakking zichtbaar wordt?

Zie hier boven mijn foto er is niets anders van kabels aanwezig 

 

Reageer