Sticky

Alles over 'bridge taps'

Reputatie 7
Badge +7
  • T-Mobile Moderator
  • 5003 reacties

Ervaar je problemen met je verbinding en hebben wij vastgesteld dat een bridge tap de oorzaak is? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat een bridge tap nu precies is? In dit topic vind je meer informatie over de zogenaamde ‘bridge tap’ en hoe je deze kan verwijderen!

Wat is een bridge tap?
In jouw woning is een aansluitpunt aanwezig waar het internet binnen komt. Dit is het zogenaamde ISRA-punt. Dit ISRA-punt moet het eindpunt zijn van de telefoonlijn die vanuit de wijkcentrale onder de grond naar jouw huis loopt. In het geval van een bridge tap is het ISRA-punt niet het eindpunt, maar loopt er vanaf hier nog een vertakking verder. Door deze vertakking ontstaat er storing op de lijn waardoor het modem niet (meer goed) online komt.

De meest voorkomende vorm van een bridge tap is een oude telefoonaansluiting die niet meer gebruik wordt. Vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.

Hoe werkt een bridge tap?
In de afbeelding hieronder zie je het effect van een bridge tap. Het signaal komt van onder binnen, en gaat naar boven. Je ziet dat er een aftakking naar links is, waardoor het originele signaal eigenlijk een “afslag” neemt naar links. Dat geeft in de eerste plaats een stukje verlies, maar dit hoeft niet altijd voor grote problemen te zorgen. Maar, aan het einde van de aftakking kan het zijn dat het originele signaal wordt teruggekaatst. Wat er dan gebeurt, zorgt in de praktijk voor de meeste problemen. Dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen het originele signaal bij het modem terecht komt maar ook een echo van datzelfde signaal. Het modem kan dan het originele en het “echo” signaal niet meer goed van elkaar onderscheiden. Daardoor wordt het modem onstabiel en valt het signaal weg omdat het modem geen goed onderscheid meer kan maken tussen de twee signalen.

3a15ddd2-9349-49b3-963f-c6259e36127f.jpg

Kan T-Mobile mijn bridge tap verwijderen?
T-Mobile helpt je graag bij het instellen van je diensten en het aansluiten van het modem op het ISRA-punt. Alles ná het ISRA-punt is onderdeel van de woning, hier kan onze monteur dus niet mee aan de slag. Maar niet getreurd, je kan deze aftakking zelf verwijderen!

Hoe kan ik dit zelf verhelpen?
T-Mobile Thuis maakt gebruik van telefonie via een internetaansluiting dus de oude aftakking van de telefoonlijn is hiervoor niet nodig en kan je zelf verwijderen. Door het ISRA-punt te openen en hierachter de lus weg te halen of de aangesloten stekker los te halen kan je de bridge tap in de meeste gevallen simpel afkoppelen.

Toch hulp nodig?
Uiteraard is niet iedereen even technisch aangelegd, maar gelukkig biedt onze Community hulp! In dit topic vind je een overzicht van de verschillende soorten ISRA-punten.
Zo kan je zelf met de foto’s zien welke situatie bij jou van toepassing is en hoe je deze kan verhelpen. Durf je het zelf niet aan? Dan kan onze installatiepartner Guidion of een installatiebedrijf bij jou in de buurt je verder helpen. Zij brengen hiervoor wel kosten in rekening. Vragen? Stel ze gerust hieronder!

113 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Hoi @69pieter ,

Bedankt voor de foto’s. Dit ziet er niet uit zoals een ISRA punt eruit hoort te zien. :wink: Ik heb jouw foto’s en verhaal doorgestuurd naar de technische dienst. Zij gaan hier verder mee aan de slag. We houden je per e-mail op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +10
@NPB

je kan het beste even een eigen topic aanmaken. T Mobile plaatst geen isra’s dat doet KPN
Reputatie 7
Badge +10
Hallo @Bianca-W

Ik ben bang dat je het isra nog niet heb gevonden. Het ziet er uit als een binnenkabel deze komt ook nog eens van boven af. een kabel uit de grond komt meestal van onder af.
Zo te zien word wit oranje gebruikt. zou je deze eens opnieuw kunnen aanstrippen zodat er weer mooi schoon koper is te zien en er niet zwart uit ziet. het witte draadje is doorgelekt naar een ander contact. deze mag je er gewoon tussen uit halen.
Draden die niet zijn aangesloten kunnen ook niet storen dus die mag je gewoon laten zitten.

Woon je in een appartement ? dan kan de aansluiting ook buiten de woning zitten.
Is het een ouder huis ? dan zit deze meestal in de gang. soms wel onder het luik bij de voordeur.
Is het niet een ouder huis dan is de meterkast een goed uitgangspunt.

Zie hier boven mijn foto er is niets anders van kabels aanwezig 

Hoi @69pieter ,

Bedankt voor de foto’s. Dit ziet er niet uit zoals een ISRA punt eruit hoort te zien. :wink: Ik heb jouw foto’s en verhaal doorgestuurd naar de technische dienst. Zij gaan hier verder mee aan de slag. We houden je per e-mail op de hoogte.

Ok bedankt! Ik wacht af.

Reputatie 7
Badge +15

Lijkt mij gewoon goed aangesloten, geen problemen mee.

Reputatie 6
Badge +6

Hi @Jona_grun, welcome to the Community! :smile: Thanks so much for posting the photos. This makes it much easier to identify a possible bridge tap or deviation in the ISRA (main connection point). I’ve called upon an expert Community-dweller to check the situation at hand. He’ll help you as soon as possible.

I’ll perform a thorough line-analysis in the meantime to see if the connection’s stable enough. Will keep you updated! No worries, there’s always a solution! 

Reputatie 7
Badge +7

Hi @Claudia90, dank voor de foto! Ik zie dat mijn collega Niels de foto al doorgestuurd heeft naar onze technische dienst en je ontvangt hopelijk vandaag nog bericht van mijn collega’s! 

Ook ik ben een van de gelukkigen die de afgelopen maanden storingen heeft. Het isra is enige jaren geleden bij afname van T-mobile thuis (toen nog Vodafone) geïnstalleerd toen ik klant werd, want het was onmogelijk zelf iets op een stulpje aan te sluiten. Daarna niets aan gedaan. De afgelopen maanden is er in de straat gewerkt aan het riool en daarna zijn de storingen ontstaan. Het lijkt me dan ook in de straat te liggen.

Volgens het korte mailtje van T-mobile ligt het dus aan een bridge tap in mijn isra. Zou uit metingen blijken. Ik heb foto's bijgevoegd. Ik zou niet weten hoe ik hier in kom en eerlijk gezegd ben ik vooral bang dat als ik het open maak ik het er nooit meer op krijg zonder een installateur.

Dit bericht is eigenlijk een soort wanhoopspoging of iemand hier iets aan kan zien dat niet zou kloppen. Anders voel ik me gedwongen over te stappen: € 100 voor een monteur die het probleem niet oplost en maanden gedoe of over naar de kabel. Aangezien ik normaal gesproken (mobiel) heel tevreden ben over T-mobile niet mijn ideale stap.

Zwarte kabel komt uit de grond en is koperkabel van KPN. Blauwe draadje is netwerkkabel. Aan het laatste kan het niet liggen: ligt er al jaren vredig bij… Wat het zwarte is onder het klepje aan de bovenkant (met zwart gewikkeld draad lijkt het), weet ik ook niet. Maar ook dat zit er al jaren.

Overigens: storingen bestaan eruit dat het internetsignaal regelmatig uitvalt. Soms met het televisiesignaal, maar niet altijd. Het kan soms 8 keer op een dag zijn, maar ook dag/dagen niet. En het duurt vaak een of meerder minuten.

Weet iemand raad?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @justwannahavesignal 

Jammer dat er geen foto van het hele ISRA met rondom gelegen apparaten aanwezig is. Zou je deze alsnog willen toevoegen?

Indien jouw modem met het korte meegeleverde DSL kabeltje is aangesloten op dit ISRA dan ligt het niet aan deze aansluiting.

Het kastje is eigendom van KPN en dus kan je er beter ook niet aan sleutelen.

Een fabrieksreset van het modem hielp ook niet?

@Waggas 

De fabrieksreset van het modem hielp inderdaad niet. 

Ik heb een foto bijgevoegd van de ISRA. Er staan verder geen apparaten in de directe omgeving. Het modem staat aan de andere kant van de meterkast direct aangesloten met een kort kabeltje. 

Reputatie 7
Badge +15

@justwannahavesignal 

Net onder het ISRA komen 2 kabels binnen of staat er iets achter de houten muur?

Dat zijn de uitgaande kabels inderdaad. Boven de ISRA zit de aardedraad. Uit de grond komt alleen de kabel van KPN

Na een maand lang te horen te krijgen dat de technische dienst er mee aan de slag gaat en een maand lang op 4g heb moeten werken. Heb ik het volgende bericht gekregen;

”We hebben elkaar gesproken, toen je belde met T-Mobile Thuis Klantenservice. We hebben geconstateerd dat een ‘bridge tap’ (aftakking van het ISRA-punt) de oorzaak is van de problemen die je ervaart.”

Zo te zien worden alle huidige problemen binnen t-mobile allemaal op de Bridge tap gegooid als ik deze community zo mag zien. In tijden dat ze het moeten laten zien laat t-mobile het er van af weten en heb ik na een maand nog steeds geen antwoord. Kan iemand mij vertellen wat het probleem is als je de volgende foto's ziet. Foto waar de modum aan het witte kastje is aangesloten en bij de andere waar de kabel de grond in gaat….. 

Waar zitten dan de extra draden??????

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jakhals 

De kabel op foto 1 die uit de grond komt is ook aangesloten op het aansluit doosje?

Zit er nog iets anders vóór die kabel die uit je vloer komt of kan je dat niet zien?

Wat is de lengte van de kabel uit de vloer ongeveer? Dan kan ook een rol spelen namelijk en het standaard is eigenlijk zo kort mogelijk, (max 30cm) als het een kabel is van betere kwaliteit dan kan het langer natuurlijk.

Niet zo handig dat de kabel onder de deur door gaat, kan beschadigd raken bij telkens open en dicht doen maar er zijn geen extra kabels/draden zo te zien. 😉

@Waqqas 

De kabel liep onder het metalen plint maar jouw college vroeg me uit te zoeken waar de kabel heen ging dus deze heb ik blootgelegd daardoor. De deur heeft hier dus totaal geen invloed op.. De kabel die uit de grond komt is direct aangesloten aan het kastje. in de onderstaande foto is dit te zien en hierbij ook de lengte van de kabel zelf. Maar wat is nu de oplossing dus??? want de oplossing geven over de bridge tap lijkt mij hier niet van toepassing. 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals 

Ik ben ook gewoon een mede klant die gewoon even meekijkt. 😉

Ik zie niks verkeerds, het enige wat je kan proberen is de kabel wat inkorten als dat mogelijk is voor je.

Wat zijn de problemen met het modem precies kort samengevat?

@Waqqas Excuses, Wat wij ervaren is eigenlijk zoals velen hier beschrijven, het wegvallen van de internet verbinding, zeer trage internet verbinding dat zodra iemand een spelletje op zijn telefoon opent overal alles uitvalt. Daarnaast storingen op de tv waarbij het beeld vastloopt. Er is wel een werkende verbinding, maar deze valt meerdere keren per dag weg. 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals 

Geen probleem hoor maar op de modem heb je al van alles uitgeprobeerd zoals een fabrieksreset?

Na een fabrieksreset zonder wifi te gebruiken, niks anders aangesloten bedraad en als hij dan wel stabiel is in idle mode dan één voor één bedraad dingen aansluiten en de wifi rustig aan in gebruik nemen.

Ik denk dat anders toch eens iemand langs moet komen om te kijken.

@Waqqas omdat het dus random uitvalt is het niet vast te stellen wanneer iets stabiel is of niet. We werken beidde thuis en gaan niet internet kabels trekken naar onze werkplekken omdat de wifi bagger is.

Ik ben al 6 weken in een chat met t-mobile en er zijn meerdere dingen geprobeerd dat was ook de reden dat het naar hun technische dienst is gegaan. Dat ze dan met een lullig berichtje komen van 1 zin waarin ze zeggen ja het is een bridge tap vind ik nogal triest en niet echt klantvriendelijk. 

Als ik de berichten lees van andere mensen binnen de community lees is het laten langskomen van iemand, meer een uitstel van executie omdat ze het waarschijnlijk toch nooit bij zichzelf zoeken. Waarna je uiteindelijk nog zelf de rekening krijgt. 

Reputatie 7
Badge +15

Een bridge tap die is dus niet te zien op de foto's.

Het enige waar het aan kan liggen is de kabel of iets anders wat dus vóór de kabel is zoals een aansluitpunt.

Hoi hoi,

Ik heb een vraag: Er is bij mij een ‘bridge tap’ geconstateerd. Nu lijkt dit wel zo te zijn, maar het eerste ISRA punt is ergens in een muur verwerkt (leuk, verbouwingen) en daar op 1 of andere manier twee kabels op aangesloten, op de ene zit de modem aangesloten en de ander hangt los in de meterkast. Deze zal dus de oorzaak van de bridge tap zijn. Vraag is dus: kan ik de bridge tap ook oplossen zonder de muur op te breken om die kabel bij de bron weg te halen? Of kan ik op een andere manier iets op de losse kabel aansluiten zodat ik kan voorkomen dat er interferentie plaats vind? Of misschien die ook op de modem aansluiten oid?

We zullen zelf wel het eea proberen voor we de muur openmaken maar ik dacht ik stel de vraag hier even!

Groeten,

Willem-Jan

@Jakhals Die kabel is geen ISRA maar zal er naar toe lopen, als die te lang is heb je idd kans op de storingen die je ervaart, hij is niet afgeschermt en niet goed getwist.

Nu is het zaak uit te zoeken waar die kabel heen gaat en dan het doosje zo kort mogelijk aansluiten bij het werkelijke ISRA punt en de kabel naar het modem niet langer als het meegeleverde DSL kabeltje, dan zou het opgelost moeten zijn, als tenminste je ISRA niet rot is, ik vermoed dat je een lasdop tegen moet komen.

Stap niet over naar T-mobile!!!! Wat een slechte service. Je hebt last van een Bridge tap en zoek het zelf maar uit. Ja je kan een monteur laten komen, maar dan worden er wel kosten in rekening gebracht. Wij weten wel dat we gaan overstappen!!
Wat een onzin! T-Mobile stuur me deze rommel op terwijl ze nota bene zelf een nieuw ISRA-punt hebben gemonteerd in mijn woning.
Resultaat, ze gaan weer door met hun 4 maanden durende faalactie om internet werkend te krijgen in mijn woning. Maar opzeggen kan niet... want Alleen t-mobile mag contractbreuk doen niet de klanten natuurlijk!

Reageer