Alles over Wifi Plus

  • 30 July 2020
  • 40 reacties
  • 10402 Bekeken
Alles over Wifi Plus
Reputatie 7
Badge +4

 

Odido biedt je standaard uitstekende wifi, maar soms wil je net dat beetje meer. Omdat je een mega groot huis, dikke betonnen muren of een fancy kantoor in het tuinhuis hebt. Gelukkig is daar nú een oplossing voor; Wifi Plus! Dat gaat verder waar normale wifi ophoudt. 

 

Wifi Plus is hét antwoord op wifi-loze of een haperende verbinding in huis! Met Wifi Plus breid je je wifi-netwerk eenvoudig uit met één of meerdere wifipunten. Je apparaat maakt automatisch verbinding met het modem of het wifipunt met het sterkste wifi-signaal en -netwerk, ook wanneer je door je huis loopt.  

Video Uitleg


 

 

Hoe zorgt een wifipunt voor goede wifi?

Net zoals een mobiel 4G-netwerk meerdere antennes nodig heeft om een volledige regio te dekken, maakt Wifi Plus gebruik van één of meerdere wifipunten om je huis van een super Wifi signaal te voorzien. Onze Wifi-punten gebruiken Mesh-technologie. Dat is slimme software die continu zorgt voor optimale wifi-dekking binnen je thuisnetwerk.  


Hoe activeer ik Wifi Plus?  

Het activeren van Wifi Plus is zo gepiept via je Mijn Odido omgeving. Onder het kopje ‘Abonnementen’ zie je de knop ‘Toevoegen’ voor het toevoegen van een wifipunt. Na het bestellen van een wifipunt is je Wifi Plus automatisch geactiveerd. Bovendien is de eerste maand van je wifipunt helemaal gratis! Tijdens deze periode kun je Wifi Plus kosteloos retourneren, je loopt dus geen enkel risico. Na de eerste maand geldt een opzegtermijn van 30 dagen. Opzeggen kan ook probleemloos via Mijn Odido. 

 

Hoe sluit ik een wifipunt aan?  

Ons wifipunt sluit je eenvoudig draadloos aan, dus geen gedoe met gaten boren en kabels trekken. De installatie is appeltje-eitje! Kijk daarvoor op deze pagina voor alle uitleg of in ons handige installatie topic van de Zyxel of Huawei en Draytek in combinatie met de Zyxel WAP6807 versterker. 

  
Veelgestelde vragen

 

Algemeen

Ik krijg het Wifi Plus punt niet zelf aangesloten, kan ik hiervoor een monteur aanvragen en zijn hier kosten aan verbonden?  

Problemen met het aansluiten? Geen paniek! Wanneer het niet lukt om het punt zelf aan te sluiten, helpen we je graag. Neem daarvoor gerust contact met ons op. We zullen ons uiterste best doen om je gelijk op afstand te helpen, zodat je zo snel mogelijk van Wifi Plus kunt genieten. 

  

Hoeveel wifipunten heb ik nodig voor goede wifi?  

Vaak is één wifipunt voldoende om je huis te voorzien van goede wifi, maar woon je in een grote villa, goed geïsoleerd huis, of heeft je woning meerdere verdiepingen dan zijn soms extra wifipunten nodig. Plaats je wifipunten daar waar je standaard wifi-netwerk nog goed bereik heeft en breid je netwerk uit met vele tientallen vierkante meters.  

  

Kan ik ook alleen een wifipunt huren bij Odido?   

Nee, dat kan niet. Je kan een wifipunt alleen combineren met een internetabonnement van Odido.  

   

Welk wifipunt ontvang ik?  

Je ontvangt de Zyxel WAP6807. Handig om te weten is dat de afmetingen van het wifipunt 14x16x3 cm zijn en dat er twee Ethernet-aansluitingen (LAN-poorten) op zitten voor je TV of eventuele andere apparatuur.   

   

Hoeveel wifi-punten kan ik aansluiten?   

Bij het plaatsen van je bestelling kun je maximaal één wifipunt bestellen. Heb je er meer nodig, dan kan je later in Mijn Odido wifipunten bijbestellen. In totaal kun je maximaal drie wifipunten aansluiten op je netwerk.  

  

Ik heb mijn 2.4 GHz en 5 GHz netwerk verschillende namen gegeven, werkt Wifi Plus dan ook? 

Nee, deze netwerken moeten dezelfde naam hebben. Dit is nodig om de slimme software optimaal te laten functioneren. 

 

Wat is het verschil tussen de 2.4 GHz-frequentie en 5 GHz-frequentie? 

Wifi Plus maakt gebruik van zowel de 2.4 GHz-frequentie, als de 5 GHz-frequentie om een dekkend wifi-netwerk in huis in de lucht te houden. De 2.4 GHz-frequentie heeft een groter bereik. De 5 GHz-frequentie heeft een minder groot bereik, echter op kortere afstand een krachtiger signaal. Ook geeft de 5GHz-frequentie een grotere bandbreedte en daarmee hogere download- en uploadsnelheden dan de 2.4GHz-frequentie. Daarmee is het ideaal voor het gebruik van streamingdiensten. Wifi Plus maakt gebruik van beide bandbreedtes door te zorgen dat ieder apparaat op de meest geschikte frequentie is verbonden. 

 

Ik zie thuis erg veel verschillende wifi-netwerken van mensen uit de buurt. Heb ik baat bij een wifipunt? 

De meeste apparaten en modems zitten op dezelfde frequentie, namelijk 2.4 GHz. Het kan dus helpen om naar frequentie 5 GHz te wisselen. Dit heeft voor- en nadelen. Zo heeft 5 Ghz geen storing van andere apparatuur door een minder drukke frequentie. Daarentegen heeft 2.4 Ghz een groter bereik en wordt het ondersteund door alle apparaten. Meer hierover lees je in ons wifi-topic. Vanwege de vele verschillende wifi-signalen kun je last hebben van interferentie. Het modem zal geneigd zijn om zoveel mogelijk apparaten op de 2.4 GHz-band te bedienen. Door het plaatsen van een wifipunt kan het modem de 5 GHz-band beter gebruiken, waardoor je minder interferentie hebt. Dit komt omdat er een extra zendpunt voor je wifi-netwerk in huis actief is. Hierdoor kun je de concurrentie met andere wifi-netwerken op de 5GHz-band beter aan. 

 

Ik heb bepaalde instellingen gewijzigd in het modem (bijvoorbeeld: ouderlijk toezicht, gastnetwerk). Werkt dit ook op het Wifi Plus-netwerk?  

Ja, uitsluitend bij gebruik van het Zyxel modem waarbij alle netwerkinstellingen van het modem door de wifipunten worden overgenomen. 

 

Ik heb een eigen modem, werkt Wifi Plus hiermee? 

Wifi Plus werkt het beste in combinatie met het Zyxel modem dat je van ons hebt ontvangen. Wanneer je eigen modem de Mesh functie ondersteunt dan kun je ook gebruik maken van Wifi Plus. De werking van Wifi Plus in combinatie met een eigen modem wordt niet door ons ondersteund. Uiteraard ben je geheel vrij om de werking gedurende de eerste maand gratis te testen. Wifi Plus kan wél worden geïnstalleerd met het Huawei- en Draytek-modem van Odido. Hiervoor zijn dan minimaal twee wifipunten nodig en dient de wifi op het modem te worden uitgeschakeld. 


Kosten

Waarom kost een wifipunt nu  2,50 per maand terwijl een wifi-versterker bij de Wifi-Service gratis was?   

Met Wifi Plus en de wifipunten leveren we een betere wifi dan met de wifiversterkers. Zowel qua snelheid als bereik biedt Wifi Plus meer en is het vergelijkbaar met duurdere ‘Multiroom’ wifi-systemen die al gauw enkele honderden euro’s kosten.  

 

Ik ervaar nu problemen met mijn wifi in combinatie met een Draytek- of Huawei modem in de buurt van het modem (op dezelfde verdieping als het modem). Ik betaal Odido elke maand abonnementskosten en mag daarom goede wifi verwachten. Waarom moet ik voor goede wifi extra betalen?  

Wanneer je problemen ervaart met je wifi in de buurt van het modem en/of tot ongeveer 10 meter op dezelfde verdieping, neem dan ons super handige wifi topic door met alle verbetertips. Kom je er niet uit, neem dan gerust contact  met ons op voor verdere hulp. 

Bij technische problemen van het modem sturen wij kosteloos een monteur om deze problemen direct te verhelpen. Wil je je wifi-netwerk uitbreiden of verbeteren? Dan is Wifi Plus dé oplossing voor jou! Kijk snel op My Odido naar de mogelijkheden.

 

Ik heb al een gratis wifiversterker in bruikleen, moet ik hier nu voor gaan betalen?   

Nee, je huidige wifiversterker blijft gratis in bruikleen, fijne meevaller! Eventuele additionele wifipunten zijn wel betaald en in bruikleen.   

  

Ik heb al een wifiversterker en deze is kapot, moet ik nu voor een vervangend wifipunt gaan betalen?   

Nee, vervanging van je huidige wifiversterker blijft gratis in bruikleen. Dit is ongeacht welk type wifiversterker wordt vervangen. 

 

Extra opties en functies

Wat kan ik allemaal met de Wifi app/netwerk app?   

Met de MPro Wifi-app van Zyxel analyseer je jouw netwerk en pas je de instellingen gemakkelijk aanDe MPro app kan nuttig zijn tijdens installatie en gebruik van het Wifi Plus-netwerk. Hiermee kun je onder andere zien met welk wifipunt een apparaat verbonden is en de status van de verbinding met het Wifi Plus-netwerk. Neem een kijkje in ons speciale Mesh app topic: Wifi Plus met de Zyxel MPro app

  

Kan ik het wifipunt ook als versterker gebruiken?   

Om maximale snelheid en dekking voor je wifi-netwerk te realiseren, gebruik je slimme software met de zogenoemde Mesh-functionaliteit in combinatie met het nieuwste Zyxel T-50 modem en/of met meerdere wifipunten van Odido. Daarnaast werkt het wifipunt als versterker samen met de meeste andere modemtypes. Bij gebruik van Draytek en Huawei modems vervangt het wifipunt het wifi-signaal van het modem. Belangrijk daarbij is om het wifi-signaal van het Draytek of Huawei modem zelf uit te schakelen. Wanneer je in het bezit bent van een Draytek of Huawei modem, kun je bij twee of meer wifipunten ook probleemloos gebruik maken van Wifi Plus. 

  

Ik heb nu een ander modem van Odido (Draytek of Huawei) en niet het T-50 modem van Zyxel, toch wil ik Wifi Plus hebben. Mag ik mijn modem omwisselen?  

Je kunt Wifi Plus gebruiken door minstens twee wifipunten te bestellen en de eerste direct met het modem via een ethernetkabel te verbinden. Op de modems van Draytek en Huawai dient het wifi-signaal op het modem dient direct na afronding van de installatie van Wifi Plus uitgeschakeld te worden. Deze apparaten ondersteunen zelf geen Wifi Plus. Ook kunnen deze modems niet omgewisseld worden voor een Zyxel T-50.  

 

Compatibiliteit

Ik heb al een wifiversterker (Fritz 1750E of Fritz 310) van Odido. Kan ik daarmee ook gebruik maken van Wifi Plus?   

Het gebruik van Wifi Plus is alleen mogelijk met het nieuwe Zyxel T-50, Draytek en Huawei modem van Odido (bij twee of meer Wifi-punten). Het gebruik van Wifi Plus is niet mogelijk met de wifi Fritz versterkers. 

  

Ik heb al een wifiversterker (Fritz 1750E of Fritz 310) van Odido. Kan ik deze omruilen voor een wifipunt?  

Iedere klant kan een nieuw Zyxel wifipunt bestellen. Omruilen gaat jammer genoeg niet.   

  

Kan ik zelf Zyxel of andere merken repeaters met EasyMesh-certificering kopen en op OdidoWifi Plus aansluiten? EasyMesh-certifisering is toch een open standaard? 

EasyMesh is een open standaard, dus andere producten die ook gebruik maken van de EasyMesh standaard kunnen eenvoudig met elkaar worden verbonden. Jammer genoeg zien we dat een aantal producten op de markt EasyMesh worden genoemd, niet EasyMesh gecertificeerd zijnProducten van partijen die EasyMesh Standard gebruiken, zijn te vinden bij de Wifi Alliance​​​​​​. Wij bieden uitsluitend ondersteuning voor door
Odido geleverde modems en versterkers.

 

Ik heb een gratis wifipunt (Zyxel) van Odido​​​​​​​. Is deze nu automatisch ingesteld als Mesh-wifi? Ik zie dit wel in de instellingen van de Zyxel modem. 

Als je een eerder verkregen wifipunt (Zyxel) hebt, dan is het mogelijk dat deze nog geen Wifi Plus-configuratie bevat. Je kunt dit gemakkelijk zien door de Mpro Mesh app te installeren en openen. Als de WAP-extender niet zichtbaar is, heeft deze nog niet de juiste software. Om de juiste software binnen te halen, dien je je wifipunt bekabeld aan te sluiten op het modem. Het kan maximaal 30 uur duren voordat de nieuwste software wordt binnengehaald.   

  

Kan ik met Wifi Plus mijn TV Box via wifi aansluiten? 

Het is mogelijk om een extra tv aan te sluiten via het wifipunt. Dit kan alleen als het wifipunt bekabeld is aangesloten op het modem. In andere gevallen raden we het af om een TV Box aan te sluiten op een wifipunt. We kunnen dan geen storingsvrije tv garanderen. 

 

Kan ik het wifipunt ook via een powerline (devolo etc.) of MoCa aansluiten op het modem en zo Mesh gebruiken? 

Dit wordt niet ondersteund door Odido. 

 

Ik heb thuis eigen wifi-apparatuur geïnstalleerd. Kan ik dit ook blijven gebruiken na installatie van Wifi Plus?  

Wifi Plus installeert een dekkend wifi-netwerk binnenshuis. Het installeren van een tweede wifi-netwerk naast Wifi Plus kan interferentie veroorzaken, waardoor de kwaliteit van je Wifi Plus netwerk mogelijk niet optimaal zal zijn. Odido ondersteunt deze persoonlijke wifi-apparatuur niet. 

 

 


40 reacties

Reputatie 3

Vind hem wel erg groot, maar iets anders waarom is er geen optie om zo’n apparaat zelf aan te schaffen?

Reputatie 7
Badge +14

Die apparaten vind je ook gewoon in de winkel, net als andere Mesh systemen zoals de DECO serie. Maar het blijven dure dingen en nu kun je voor een klein bedrag per maand een doorgeteste combinatie van modem en wifi zender huren. Gaat ie kapot , dan krijg je een nieuwe, zeg je na een jaar je lijn op, stuur je het ding gewoon mee terug.

Reputatie 3

Ben wel benieuwd waar zelfs via de officiële site van Zyxel kan hij hier geen webshop aangeven waar deze verkocht wordt. Tevens ook bij de grotere winkels al gekeken, maar ook daar komt deze specifiek niet voor.

Reputatie 7
Badge +14

T-mobile heeft ze qua software wel geoptimaliseerd!

Reputatie 1

ik heb T-Mobile Wifi Plus sinds afgelopen woensdag thuis. helaas werkt het niet naar behoren.

ik heb er 1 onder in de woonkamer staan (zodat we buiten in de tuin ook WiFi hebben), en 1 heb ik er op onze extra slaapkamer zodat we op de eerste verdieping en zolder ook WiFi hebben.

de telefoon van mij en mijn vriendin werken niet goed met deze apparaten, verliest om de 2 minuten de verbinding of maakt helemaal geen verbinding, het gaat om een iPhone 11 Pro Max en een iPhone X.

Het Wifi netwerk heb ik al gereset maar dit heeft niks gebaat.

Mijn Apple TV gen.4 en LG OLED C9 doen het wel prima.

 

is dit een bekend probleem?

Reputatie 3

Even voor mijn beeldvorming: Als je twee aparte SSID's hebt voor 2.4 en 5 GHz, hoe gaat zo'n WAP6807 daar mee om?

Reputatie 7

Hi @MitchellBartels, daar gaan we wat aan doen! Ik zou graag nog wat meer informatie hebben, zien de telefoons het Wifi netwerk helemaal niet, kunnen ze geen verbinding maken of maken ze wel verbinding met het Wifi netwerk maar kunnen ze het internet niet op?

@Thuisprutser Je kan de verschillende Wifi punten en frequenties een naam geven via de MPro App. Je kan er 1 Wifi Mesh netwerk van maken of alles handmatig instellen als verschillende (gescheiden) netwerken. @MitchellBartels Dit zou ook voor jou misschien een goede optie zijn. We merken dat sommige toestellen soms wat moeite hebben met overschakelen van 2.4 Ghz naar 5 Ghz en tussen de verschillende accespoints. Het scheiden van de 2 frequenties wil dan vaak helpen.

Reputatie 1

Hi @MitchellBartels, daar gaan we wat aan doen! Ik zou graag nog wat meer informatie hebben, zien de telefoons het Wifi netwerk helemaal niet, kunnen ze geen verbinding maken of maken ze wel verbinding met het Wifi netwerk maar kunnen ze het internet niet op?

@Thuisprutser Je kan de verschillende Wifi punten en frequenties een naam geven via de MPro App. Je kan er 1 Wifi Mesh netwerk van maken of alles handmatig instellen als verschillende (gescheiden) netwerken. @MitchellBartels Dit zou ook voor jou misschien een goede optie zijn. We merken dat sommige toestellen soms wat moeite hebben met overschakelen van 2.4 Ghz naar 5 Ghz en tussen de verschillende accespoints. Het scheiden van de 2 frequenties wil dan vaak helpen.

Hi Brian,

 

bedankt voor je berichtje! Hoe ga ik dit precies aanpassen?

Reputatie 7

Hi @MitchellBartels, heb je de MPro App gedownload via de link in mijn vorige bericht? Ik gebruik hem zelf niet maar via de app zou je de verschillende Wifi punten moet zien en je kan dan de eigenschappen en namen aanpassen. Als je de 2.4 Ghz en 5 Ghz frequenties een andere netwerknaam geeft, bijvoorbeeld Wifi en Wifi5Ghz, dan zal je beide Wifi signalen apart zien staan en kan je kiezen met welke van de 2 je wil verbinden. Ik gebruik de app zelf niet maar ik vermoed dat je deze 2 frequenties terug vindt bij de modem of het basis Wifi station als je die bekabeld aan hebt gesloten.

Reputatie 5

Ik heb gisteren een wifi plus geïnstalleerd bij familie,  maar het werk niet . De verbinding met het modem is goed , alle lampjes branden goed op het wifi plus modem maar het wifi signaal is niet zichtbaar . Heb alles gereset.  Hoe kan ik dit oplossen ?

Reputatie 7

Hallo @jan kelder 

de wifi + modulle is een uitbreiding van de T50.

als het goed is zie je hem dus niet als eigen wifi netwerk. gebruik de mpro mesh app om te kijken of deze goed werkt. (mesh up)

Reputatie 5

@Hidden.nld Oke , vreemd dat ik in de beschrijving toch lees dat ik moet inloggen op de wifi plus . Ik heb hem niet bedraad aangesloten . Het modem is HuaweiHG659. Het signaal is ook niet sterker geworden , dus het gaat ergens fout ?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jan kelder, slim dat je om hulp vraagt op de Community en super dat je het Wifi-punt geïnstalleerd hebt bij familie!

Heb je alle tips and tricks doorgenomen in ons speciale Wifi Plus topic? Er is namelijk een verschil tussen het aansluiten van de Wifi-punten bij een Zyxel modem en het aansluiten bij Huawei en Draytek modems. Neem voor de zekerheid nog alle stappen door op deze pagina (klikbaar). We raden altijd aan om minimaal één Wifi-punt bekabeld aan te sluiten.

Om je zo goed mogelijk te helpen, heb ik alle belangrijke stappen nog op een rijtje gezet hieronder:

Om één netwerk te maken, sluit je het eerste Wifi-punt bekabeld aan op het modem. De Wifi van het modem schakel je uit. Daarna plaats je de volgende Wifi-punten op een dusdanige manier dat je overal in huis goede Wifi hebt. 
 

  • Plaats het Wifi-punt rechtop op een plek waar je de lampjes van het modem goed kunt zien. Nadat je het Wifi-punt hebt aangesloten op het modem (stap 2) kun je het op een andere plek zetten. Tip: Draai de standaard onderop het Wifi-punt uit voor extra stabiliteit.
     
  • ​Sluit het Wifi-punt aan met de meegeleverde stroomadapter. Plaats de stekker in het stopcontact.​
     
  • ​Druk op de Power-knop. Deze vind je aan de achterkant van het Wifi-punt. Het Power-lampje gaat nu groen knipperen: dit betekent dat het Wifi-punt bezig is met opstarten.  ​
     
  • ​Wacht totdat het Wifi-punt is opgestart en klaar is om te verbinden. Het Wifi-punt is opgestart zodra het Power-lampje groen blijft branden en het Wifi-lampje groen knippert. Dit duurt maximaal vijf minuten, even geduld dus.

 

  • Schakel nu de Wifi van het modem uit. Druk hiervoor tien seconden op het knopje ‘Wireless LAN’, naast de lampjes op het modem. 
     
  • Gebruik nu een UTP-kabel om het Wifi-punt op het modem aan te sluiten. Gebruik hiervoor LAN-poort 1 of 2 op het modem. ​
     
  • Op het Wifi-punt gaat nu het Power-lampje oranje knipperen. Het Link-lampje wordt groen. ​
     
  • Gaat het Power-lampje oranje branden? Dan is het gelukt! Je hebt nu een Wifi-netwerk vanaf het Wifi-punt. Dit netwerk heeft een eigen naam (SSID) en wachtwoord (Wireless Key). Kijk hiervoor op de sticker achterop het Wifi-punt of scan de QR-code met de camera van je telefoon (geen app nodig). 
     
  • Wil je één Wifi-punt instellen? Dan ben je klaar! Wil je er meer installeren, dan vind je de stappen daarvoor bij stap 3. ​
Reputatie 5

@Jason bedankt voor de info 

Wat ik heb gedaan is draadloos verbinden met een Huawei modem , volgens mij maakt het wifi plus wel verbinding met de Huawei want de lampjes branden allemaal groen .

Er wordt gezegt zet het wifi punt uit van het modem , maar dat punt willen ze ook graag houden , moet die uit blijven?

Reputatie 7
Badge +16

Graag gedaan @jan kelder, we zijn er bijna! 

Je dient de Wifi van het Huawei modem inderdaad uit te schakelen en daarna pas de UTP-kabel (internetkabel) van het Wifi-punt in poort één of twee op het modem aan te sluiten. Ik weet zeker dat het je gaat lukken wanneer je bovenstaand stappenplan één voor één doorloopt. Zo niet, dan ben ik altijd beschikbaar voor hulp. 

Reputatie 5

@Jason oke ik ga het proberen . Maar als ik het goed begrijp mag de wifi van de modem ook niet meer aan ? , zo ja dan is op die plek weer een gedeelte slecht.  

 

 

Hey allemaal,

 

Vraagje, wij hebben twee wifiplus punten en onze neemt netjes de SSID over maar bij 2,4GHz staat disconnected en bij 5G staat wel connected:

(In onze modem staat beide gewoon aan, dus het vinkje dat 2G en 5G gelijkz ijn aan elkaar en beide enabled)

 

Benieuwd of iemand dit probleem kent en hoe je 2.4G werkend krijgt.

 

WiFi Back-haul
  signal-75-100.png 2.4G | Status: Disconnected 
Wireless is not associated
 
  signal-75-100.png 5G | Status: Connected 

BSSID: ...

Reputatie 6
Badge +3

Hey allemaal,

 

Vraagje, wij hebben twee wifiplus punten en onze neemt netjes de SSID over maar bij 2,4GHz staat disconnected en bij 5G staat wel connected:

(In onze modem staat beide gewoon aan, dus het vinkje dat 2G en 5G gelijkz ijn aan elkaar en beide enabled)

 

Benieuwd of iemand dit probleem kent en hoe je 2.4G werkend krijgt.

 

WiFi Back-haul
  signal-75-100.png 2.4G | Status: Disconnected 
Wireless is not associated
 
  signal-75-100.png 5G | Status: Connected 

BSSID: ...

 

Hi @remkokoppelaar

Dit is de status van de “back-haul”, de verbinding tussen de WAP en het modem. Deze werkt standaard op 5Ghz. Het is normaal dat de 2.4Ghz disconnected is. De WAP zend wel gewoon een 2.4Ghz wifi uit voor je apparaten. 

Reputatie 3

 

Hallo allemaal,

Ik ben aan het overwegen om (minimaal 2) wifiplus punten aan te schaffen. In de beschrijving staat dat voor het beste resultaat het eerste wifipluspunt bedraad aangesloten moet worden op poort 1 of 2 van het Huawei modem. 

Deze zijn echter al in gebruik. Als ik er een switch tussen zet, werkt het dan ook (even goed)? Er ligt hier namelijk al een bedraad netwerk.

Ik hoor het graag!

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Ecnirp, tof dat je jouw plezier bij ons wil uitbreiden! In principe zullen de Wifi punten ook via een switch goed moeten functioneren. Let er alleen wel op dat niet alle switches ervoor zijn gemaakt om hoge bekabelde snelheden te vervoeren en vandaar dat wij alleen de bekabelde snelheid direct op het modem kunnen garanderen. Het voordeel is wel weer dat Wifi plus een maandelijks opzegbare service is. Mocht de service je om de een of andere reden niet bevallen, dan kan je ze ook zo weer de deur uit doen.

Wist je overigens dat de Wifi punten ook over LAN  poorten beschikken? Hierdoor kan je de apparaten die momenteel op het modem aangesloten zijn ook op de Wifi punten aansluiten. Scheelt je toch weer het aanschaffen van een switch. :wink:

Mocht je nog verdere vragen hebben, stel ze gerust. Alvast veel succes met het knutselen gewenst!

Reputatie 3

Hoi @Cal , dank voor je reactie! Mijn switch kan gigabit snelheden aan dus daar zal het niet aan liggen lijkt mij  😎

Is het mogelijk dat ik ze allebei bedraad aansluit (de één beneden in de woonkamer en de ander boven)? Hoe zit het dan met de netwerknaam? Krijg ik dan 2 verschillende netwerken (1 beneden en 1 boven) of vormen ze samen 1 netwerk?

 

Ik hoor het graag!

Reputatie 7
Badge +4

Top dat je al over een mooie switch bezit @Ecnirp! In dat geval vermoed ik dat het als een zonnetje moet werken. Het zeker mogelijk om beide Wifi punten beraad aan te sluiten, graag zelfs. Bekabeld zullen de Wifi punten de beste inkomende verbinding hebben en consequent de snelst mogelijke verbinding uit kunnen zenden.

Onze Wifi punten bezitten over mesh technologie waardoor ze met elkaar zullen linken en in feite twee nodes van één netwerk worden. Hierdoor merk je het ook niet als jouw apparaat, voor de snelst mogelijke verbinding op dat moment, van het ene Wifi punt overschakelt naar het andere Wifi punt.

Hierdoor zijn ze een stuk fijner om mee te werken dan oude versterkers!

Reputatie 3

Hi @Cal , wederom bedankt voor je reactie!

Nog 1 (hopelijk laatste) vraag: Hoe kan ik het wachtwoord en de SSID van de WiFi punten wijzigen? Ik heb begrepen dat er een QR code achterop de WiFipunten staat maar met mijn laptop en thermostaat kan ik die niet scannen  😎

En, moet ik de SSID en het wachtwoord op beide WiFi punten wijzigen of neemt de 1 het van de ander over?

Voor de volledigheid: ik heb een Huawei modem.

Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Ecnirp, Cal is er maandag weer dus ik pak het digitale stokje van hem over! 😉

De naam van je Wifi-netwerk (SSID) en wachtwoord (Wireless Key) van het modem worden overgenomen door het Wifi-punt. Ook als je deze zelf aangepast hebt. Je kunt de naam dus wijzigen door deze aan te passen in de app, maar de netwerknaam (Wifi-naam) blijft hetzelfde als die het modem uitgeeft.

Long story short: je kunt de WAPs zelf een naam geven: WAP 1, WAP 2 et cetera, maar als repeater nemen ze wel de Wifi-naam over.

Reputatie 3

Top dat je al over een mooie switch bezit @Ecnirp! In dat geval vermoed ik dat het als een zonnetje moet werken. Het zeker mogelijk om beide Wifi punten beraad aan te sluiten, graag zelfs. Bekabeld zullen de Wifi punten de beste inkomende verbinding hebben en consequent de snelst mogelijke verbinding uit kunnen zenden.

​​​​

@Cal Ik heb inmiddels 1 punt bedraad kunnen aansluiten (van de andere is de draad van de adapter beschadigd, deze gaat vervangen worden). Echter vind ik de snelheid enorm tegenvallen, ik kom niet hoger dan zo'n 64Mbps download en 60Mbps upload. Ik heb een 1000Mbps abonnement.

Deze snelheid heb ik getest zowel direct op het modem als via het bedrade netwerk.

Ik heb het Wifi punt al eens opnieuw opgestart, maar ook dat hielp niet.

Enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

Reageer