Beantwoord

Alternatief voor bridge modus

  • 9 June 2020
  • 6 reacties
  • 1801 Bekeken

Reputatie 3

Ik neem enkel glasvezel internet van T-Mobile af. Nu heb ik begrepen dat de Zyxel T-50 niet in bridgemodus gezet kan worden. Ontzettend jammer want ik heb een Linksys Velop systeem door het huis staan (iets met nieuwbouw en Wifi).

Nu kan ik de Velop wel in bridgemodus zetten maar dan mis ik een hoop voordelen van dat systeem. Eerlijk gezegd heb ik ook liever dat de Velop mijn verkeer afhandelt omdat ik daar nu eenmaal alles goed heb werken.

Is er een alternatieve manier waarop ik de T-50 zo kan instellen dat de Velop de ip adressen uitdeelt zonder dat ik conflicten krijg?

icon

Beste antwoord door Arrow87 10 June 2020, 13:34

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Arrow87 

op de Zyxel is DMZ wel mogelijk wat ongeveer hetzelfde is als bridge modus, al het internet verkeer wordt via één LAN poort doorgestuurd naar je Linksys.

Deze optie staat in het menu > netwerkinstelling > NAT > DMZ.

Je zou hiervoor eerst wel een statische ip moeten instellen in de Zyxel dmv DHCP binding.

Menu > netwerkinstelling > thuisnetwerken > statische DHCP.

Reputatie 3

@Waqqas 
Dankjewel voor de tip. Het is inmiddels gelukt en alles draait nog steeds ;)

Reputatie 7
Badge +16

Wat fijn dat alles gelukt is @Arrow87! Hoe heb je het uiteindelijke draaiende gekregen? 😄

@Waqqas Mooie oplossing, thanks voor je bijdrage! 😁👍👍

Reputatie 3

@Jason 

Om conflicten te voorkomen heb ik eerst het ip-adres en het ip-adres bereik op de Zyxel aangepast van de standaard 192.168.1.1 naar een andere reeks 192.168.x.1 (x staat voor het getal wat je daar invult, onthoud dit adres die heb je later nodig)

Wijzigingen opgeslagen en het modem opnieuw opgestart. 

Vervolgens de Velop op Lan poort 1 aangesloten, deze krijgt dan automatisch een ip-adres uit de nieuwe reeks toegewezen. 

Vervolgens opnieuw ingelogd op de Zyxel. Let op; dit doe je dan op op het adres wat je eerder ingevuld hebt (192.168.x.1)

DHCP-binding toegepast (Menu → Netwerkinstelling → Thuisnetwerken → Statisch DHCP) het MAC adres van de Velop ingevuld en het ip-adres welke is toegewezen aan de Velop. 

Vervolgens naar DMZ ingesteld (Menu → Netwerkinstelling → NAT → DMZ) hier het ip-adres van de Velop ingevuld.

Als laatste heb ik de WiFi op het Zyxel modem uitgeschakeld.

Hierna de boel opnieuw opgestart, zowel de Zyxel als de Velop. Voor de rest heb ik er geen omkijken meer naar. 
 

Gezien ik een WBA verbinding heb, helaas nog geen ODF ;) , haal ik 95 down en 96 up bedraad en zelfs achterin de tuin op WiFi 90 down en 74 up.

Reputatie 7
Badge +15

@Arrow87 

Bravo! Leuk dat je het deelt op de community. 👌

Werd het mac adres niet automatisch ingevuld toen je de Linksys selecteerde in het dropdown menu? Dat zou normaal wel moeten 😉

Reputatie 3

@Waqqas 

Heb ik eerlijk gezegd niet op gelet. Ik had ze bij de hand en heb deze handmatig ingevuld. Daarnaast werk ik graag in volgorde en het eerste waar hij om vroeg was het MAC ;)

Reageer