Beantwoord

APN fms werkt niet op draytek?

  • 10 December 2018
  • 6 reacties
  • 1309 Bekeken

Ik heb een Draytek 2826L, met een t-mobile thuis sim kaartje erin.
Mooie 4G mimo antenne's op een mast, en heerlijk snel internet op een boederij in the middle of nowhere!

So far so good!

Het lukt niet om achter de NAT te komen, bij APN al "fms" ingevuld, reboot, nog een keer reboot, kwartiertje gewacht etc. Maar hij blijft terugkomen met die dubbele NAT.

Mijn wan ip adres in de draytek is anders dan wanneer ik bijv. whatismyip.com gebruik.
Ook port forwards werken niet..

Iemand een idee? Wat zou ik nog kunnen proberen?

icon

Beste antwoord door tmoesel 10 December 2018, 09:45

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Inderdaad zie je een privaat adres bij LTE ( 10.48.128.127 ) en dus achter NAT van T-Mobile mobiele netwerk infrastructuur.

Die vraag is wat voor USB LTE apparaat / (dongle?) je gebruikt?
Want daar moet de APN uiteindelijk ingesteld/doorgevoerd worden. Ik zie wel aardig wat info omtrent mobiel in de Draytek, maar hoe stel je die APN in?
Reputatie 7
Badge +3
@walliesss

Welkom op het forum.

Als ik alleen al het LTE IP adres bekijk (10.48.128.127), is dat een adres wat voor 'interne netwerken' gereserveerd is. Het is dus geen WWW adres.
Het lijkt er dus op dat er een modem/router tussen de werkelijke aansluiting (T-Mobile netwerk) en het modem van jou zit.
Hiermee heb je inderdaad de melding dat er een NAT over NAT is, de eerste NAT is die van T-Mobile en de tweede NAT is je eigen modem.

Die whatismyip.com geeft de werkelijk aansluiting van het T-Mobile modem op het WWW netwerk, die is dan dus inderdaad anders dan jij in jouw modem ziet.

Denk dat je hier zelf weinig aan kunt doen, of T-Mobile moet hun modem in de 'bridged mode' zetten ... maar ik betwijfel of ze dat gaan doen voor jou.
Ja, maar ik lees toch van heel veel mensen verhalen dat ze port forwarding wel aan de praat krijgen, dus waarom zou het nu niet lukken?
Reputatie 6
Ja, maar ik lees toch van heel veel mensen verhalen dat ze port forwarding wel aan de praat krijgen, dus waarom zou het nu niet lukken?
Geef maar eens een voorbeeld dan. Inclusief screenshots waaruit blijkt hoe de APN is ingesteld op exact dezelfde hardeware combinatie als die van jouw.
Nogmaals de vraag wat voor merk/type LTE hardware/module gebruik je?

Veder: Het is een 2862L i.p.v. een 2826L, en met 't-mobile thuis sim' bedoel je denk ik 4G voor Thuis abo. Of niet, dan is het geen wonder dat het niet werkt.
Beste @tmoesel

dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ben nu off-site, dus screenshots maken van de apn is even lastig. De Draytek 2826L heeft een ingebouwde usb modem. Dus lijkt mij gewoon een draytek?

Is het de moeite waard om een andere router te proberen? Wat zou je dan aanbevelen? Bij voorkeur zoek ik iets waar ik mijn externe antenne op kan aansluiten.

Her en der op dit forum word veelvuldig de apn "fms" genoemd als oplossing om achter de dubbele nat te komen. Inderdaad niet in combi met een draytek router, maar aangezien het fenomeen 4g / apn / profiel niet iets nieuws is, denk ik niet dat een draytek het probleem is qua hardware..

Het is inderdaad een sim met abbo voor 4G voor thuis.
Reputatie 6
OK, het wordt langzaam aan duidelijker; de 2826L bestaat niet, althans ik kan er niks over vinden an kam in eerste instantie op .co.uk sites uit. Maar je hebt de 2862L. Op de .nl site zie ik nu dat er LTE cat4 modem intern zit: https://www.draytek.nl/producten/lte-serie/vigor-2862l-serie/

Er is verder geen gebruikershandleiding te downloaden waarin ik hoopte iets over connectie profielen o.i.d. te vinden. Daar gaat het om. Ik heb hier op dit forum al vaker gezien dat het gebruikers niet lukt om bij diverse 4Gmodemrouters een profile aan te maken en dat dit ook permanent is. In detail programeer omgeving (hardware met Qualcomm chips) heb ik ook wel eens gehad dat een vorig of automatisch profile hardnekkig steeds gekozen werd. Ik moest het toen eerst op een andere niet-standaard manier het expliciet aanpassen.

Dus een screenshot of handleiding omtrent dit aanpassen van profiel in de Draytek menu's geeft misschien hints wat te doen of wat er mis gaat. Tot nog toe zal blijkbaar gewoon wat in de SIMkaart als standaard geprogrammeerd staat worden genomen, ondanks je aanpaspogingen.

Reageer