Beantwoord

Asus gaming router aansluiten op Drytek Vigor glasvezelmodem

  • 7 March 2019
  • 8 reacties
  • 606 Bekeken

Beste allen,

Ik heb begrepen dat een gaming router de internet en wifi snelheid in huis flink kan verhogen. Ik heb een glasvezel 750mbit pakket, maar behaal lang die snelheid niet.
Als ik een Asus of andere gaming router aanschaf, kan ik deze dan gewoon van de lan 1 poort (Drytek) naar de wan poort van de gaming router doen? Of moet ik hier nog specifiek iets aanpassen op de Drytek om dit werkend te krijgen?

Zowel de provider als leverancier van de router kan hier niks over zeggen en verwijzen me hierheen.

Als iemand hier ervaring of tips over heeft hoor ik het graag.

groet,
Werner
icon

Beste antwoord door Marcel MCi 7 March 2019, 20:55

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Hallo Werner,

Zowel de Draytek als de Asus router werken op hetzelfde ip adres 192.168.1.1
Als je de Asus aansluit zal deze waarschijnlijk automatisch een ander ip-adres / range kiezen. Beter is om de Asus in "accesspoint mode" te zetten, dan blijft de Draytek de ip adressen uitdelen en heb je geen kans op conflicten.

Mvg. Marcel
Ok en zorgt dat niet voor verdere vertraging op de glasvezel?
Ik zag ook dat ik anders een fiber media converter ertussen kan doen en de Drytek er helemaal tussenuit. Of zal dat verder kwa snelheid niks uit maken?
De Drytek bied ook geen 5ghz wifi en de Asus 2.4ghz, 5ghz en zelfs 60ghz wat nog amper ondersteunt word.
Reputatie 6
@NL_the_Godfather Die Draytek alleen moet de 750Mbps wel aan kunnen met een standaard speedtest.net test. Als dat niet zo zou zijn, heeft T-Mobile wat uit te leggen.

Wat haal je dan in een speedtest als je een PC bekabeld hebt aangesloten op de Draytek?

Als je die Asus zo instelt zoals Marcel aangeeft, zou het verlies (iets meer latency) verwaarloosbaar moeten zijn. Het is veel aannemelijker dat je via WiFi de snelheid hebt getest, wat vrij zinloos is voor jezelf en anderen op dit forum.

Je kan inderdaad een MC kopen en dan daarop de Asus werkend maken zoals aangegeven in het welbekende glasvezel eigen router topic.
Ik heb het inderdaad getest rechtstreekt op de router en zelfs de pc in veilige modus met netwerkfunctionaliteit zodat de pc niks vertraagd. Anders krijg ik nog tragere resultaten.
Ik ben van 500 naar 750 abonnement gegaan. Ik zat ervoor op 460mb/460mb en nu rond de 600mb/600mb down/up dus het is wel iets vooruit gegaan, maar niet de 750 waar ik voor betaal.

Als ik dan idd een test doe bekabeld op bijv. de playstation 4 dan krijg ik hele wisselende waardes van 90 tot 500 down en upload max 60mb

wifi speedtesten zijn inderdaad niet betrouwbaar.

Maar om erop terug te komen als het via een media converter wel sneller is denk ik toch dat ik voor de snelste optie ga en zo min mogelijk latency is wel erg fijn voor het gamen.
Reputatie 6
Het belangrijkste van overgang van 500 naar 750 is dat je nu niet meer via KPN netbeheer (WBA) verbonden bent maar direct met T-Mobile (ODF). Nog steeds is het beheer en eigendom van de glasvezel in handen van Reggefiber (wat weer KPN dochteronderneming is).
Het kan zijn dat je browser de bottleneck is, test dan met de speetest desktop applicatie.

Maar het is in mijn ogen meer een theoretische oefening: De kans is zeer groot dat doorgaans de verbinding tussen jouw PS4 en de rest van internet of de gameservers o.i.d. langzamer is dan de 750 Mbps, dus je hebt er eigenlijk niks aan, alleen dus de overgang van WBA naar ODF, wat opzich goed is want dat biedt T-Mobile de mogelijkheid tot betere concurrentiepositie.
Verder is KPN vast ruim 10x zo groot als T-Mobile vast, het kan best zo zijn dat er hier en daar groeistuipen zijn.

Je kan kijken of je van T-Mobile een MC+Huawei kan bemachtigen (bedelen of hopen of wachten of opzeggen+nieuwaanvraag), anders zelf een MC kopen. Ik neem aan dat je wel al gecheckt hebt of de Asus VLAN op z'n WAN poort aan kan.
Ok bedankt voor de info. En Vlan op de Wan heb ik nog niet gechecked, maar ik moet de router ook nog aanschaffen en ga nu denk ik toch voor de netgear xr700. Is een prijskaartje maar wel een investering voor de toekomst en goed internet.

Een mc zelf aanschaffen is dan het beste, evt een met 100/1000/10.000 ondersteuning via dipswitch aangezien de xr700 ook een 10gbps poort heeft.

ik dacht dat vlan meer is voor een virtuele lan en afgeschermd van de rest zeg maar. Gebruiken we op het werk om winkel en klanten van elkaar te scheiden. Maja ik zal dat andere topic eens zoeken met hoe en wat precies. Bedankt!
Reputatie 6
Die 10Gbps SFP port is als LAN bedoeld, om lokaal met anderen te verbinden. WAN is gewoon 1Gbps.
Voor toekomstig 10Gbps glasvezel internet is het nog maar de vraag of dit zoals nu met 1Gbps glasvezel Active Optical Network is. Kan best b.v. Passive Optical Network zijn zoals KPN van plan is en dan zal een huidige MC niet meer werken.
Ok ja als de wan max 1gbps is dan is het zonde een 10gbps mc te kopen, die met dip switches zijn wel een stuk duurder als een simpele 1gbps only mc kastje.
Thanks! Ik ga er binnenkort mee aan de slag.

Reageer