Beantwoord

Bandbreedtecontrole configuratie instellingen - HG659

  • 30 May 2020
  • 4 reacties
  • 580 Bekeken

Ik ben bezig om de verbinding naar een Cloud PC (Shadow Gaming PC) te optimaliseren. Mijn internetverbinding werkt voldoende, echter als er andere gebruikers op het netwerk komen (netflix stream, korte download etc.) stort de latency in en eindig ik met een minder vloeiende speelervaring.

Aangezien de andere gebruikers weinig behoefte hebben aan een lage latency wil ik ervoor zorgen dat mijn Laptop waarop ik ShadowPC gebruik altijd een zo laag en stabiel als mogelijke latency heeft.

Voordat ik over ga tot het aanschaffen van een nieuwe router (voor meer instellingen) zou ik graag een keer bekijken of het lukt het via het geleverde modem te doen (Huawei HG659). Hierin zit een bandbreedtecontrole pagina. Echter kan ik nergens vinden hoe deze moet worden ingesteld. Hopelijk kan iemand mij helpen?

Situatie

  • T-mobile Basis VDSL (50 Mbit/s down / 30 Mbit/s up)
  • 2 personen in huis, over het algemeen ook max 2 ‘streams’ open. Downloaden vindt alleen plaats voor updates of af en toe een spel (dat doe ik dan ‘s nachts).
  • Laptop voor Shadow PC (hoogtste prio gebruiker) aangesloten via Ethernet rechtstreeks op modem. Voor een goede ervaring heeft deze minimaal 20-25 Mbit/s nodig. 
  • Hue bridge aangesloten via ethernet rechtstreeks op modem. 
  • Overige gebruikers allen via 2.4 Ghz of 5 Ghz Wifi verbonden met modem. 

Gewenste situatie

Beste instellingen om de Laptop de meest stabiele en lage latency verbinding te geven. Bij voorkeur alleen wanneer deze actief is, maar als het stabieler is om bandbreedte tussen bijv. ethernet verbindingen en wifi permanent te scheiden is dat ook prima. 

Ik ben vrij zeker dat ik op bijgevoegde pagina aan de slag moet.

Hier heb ik de volgende instellingen (ook om eventueel te kunnen copy/pasten voor mensen die willen helpen in te vullen);

--------

Egress bandbreedte: 

Ingress bandbreedte: 

---------

Hierna kun je regels toevoegen met de volgende mogelijkheden;

 

Verkeersclassificatornaam: 

Plan prioriteit: 

Download minimum: 

Download maximum:

Uploadminimum:

Downloadmaximum: 

DSCP markering:

Verkeersbeheerstype:

MAC-adres (IP/MAC/LAN/Applicatie):

‘Apparaat toevoegen’ <---------- dit opent een popup menu maar als ik een apparaat aanklik krijg ik deze niet toegevoegd. Lijkt een bug maar waarschijnlijk geen probleem door bijv. een regel per apparaat toe te voegen. 

 

Toelichtingen op de instellingen zijn ook zeer welkom, goed om van te leren :-) 

Hopelijk is er iemand die kan helpen, uiteraard alvast veel dank.

icon

Beste antwoord door Bart-Tmobiel 1 June 2020, 10:29

Bekijk origineel

4 reacties

Na veel uitzoeken denk ik te weten hoe ik het moet instellen en begrijp ik de settings zelf beter. Volgens mij gaat er alleen iets fout in het menu. Deze vraagt om de download en upload bandbreedte voor de QoS. Deze baseer je op je internetverbinding (met wat marge). Hij accepteert echter geen waarden lager dan 100.000 kbit/s.

 

Met mijn T-mobile verbinding moet ik eigenlijk 44 Mbit/s (90-95% van max) download en 22,5 (90-95% van max) Mbits/upload invullen. 

Volgens mij zijn dat dan 44.000 kbit/s en 22.500 kbit/s ?? 

 

Volgens het modem kan dat dus niet, zie screenshot. Misschien dan toch tijd voor een gratis upgrade naar een 100 Mbit lijn T-mobile? Zo crappy kan een meegeleverd modem toch niet zijn of (dat hoop/denk ik) heb ik het toch verkeer uitgerekend/omgezet.. ?

 

Dit zouden trouwens mijn settings gaan zijn;

 

--------

Egress bandbreedte: 44.000

Ingress bandbreedte: 22.500

---------

Hierna kun je regels toevoegen met de volgende mogelijkheden;

 

Verkeersclassificatornaam: LAN Verkeersregel

Plan prioriteit: Hoogst

Download minimum: 5.000

Download maximum: 35.000

Uploadminimum: 2.000

Downloadmaximum: 15.000

DSCP markering: -1

Verkeersbeheerstype: LAN QoS Classificatie

LAN-interface: LAN1

 

 

Ik ga alleen mijn Laptop via Ethernet aansluiten wanneer ik Shadow gebruik. Als gevolg daarvan zou op andere momenten alle bandbreedte aanwezig moeten zijn voor overige apparaten.

 

Indien Laptop aangesloten op LAN1 heb ik minimum en maximum waarden gezet zodat deze niet met hoogste prioriteit alle bandbreedte kan claimen. Andere gebruikers houden verbinding, mogelijk alleen iets langzamer. Dat is de theorie, nu nog testen...

 

OPLOSSING

Inmiddels ook het euvel met het instellen van Egress en Ingress bandbreedte opgelost. Ik had nog verschillende verkeersregels open staan (als test). Deze heb ik verwijderd en daarna de bandbreedte voor QoS ingesteld.

 

Mogelijk dat de verkeersregels eventueel ingestelde minima van download en upload optellen en dat dan vereisen in het bandbreedte veldje. Oftewel; eerste Egress en Ingress instellen alvorens apparaten/verkeersregels toe te voegen.

 

Komende tijd eens testen hoe het gaat met verschillende gebruikers op het netwerk. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Bart-Tmobiel, welkom op de Community! 😄👍 Top dat je zelf al het antwoord gevonden hebt, lekker bezig!

Je hebt zo gelijk een mooie uitleg gepost voor andere lezers. Vind je het goed als ik jouw twee reacties bundel in één? Dan hebben we gelijk een perfect beste antwoord en kunnen anderen er profijt uit halen. Laat je ook nog weten hoe het gegaan is met verschillende gebruikers op het netwerk? 

Mocht ik toch nog iets voor je kunnen betekenen, laat het weten. De Community zit altijd paraat om zo goed mogelijk te helpen. Stay safe! 🌞

Hoi @Bart-Tmobiel, welkom op de Community! 😄👍 Top dat je zelf al het antwoord gevonden hebt, lekker bezig!

Je hebt zo gelijk een mooie uitleg gepost voor andere lezers. Vind je het goed als ik jouw twee reacties bundel in één? Dan hebben we gelijk een perfect beste antwoord en kunnen anderen er profijt uit halen. Laat je ook nog weten hoe het gegaan is met verschillende gebruikers op het netwerk? 

Mocht ik toch nog iets voor je kunnen betekenen, laat het weten. De Community zit altijd paraat om zo goed mogelijk te helpen. Stay safe! 🌞

 

Haha ja dat realiseerde ik mij ook, waar even wat langer en stugger doorzoeken niet goed voor kan zijn. Denk pas komende weken goed te kunnen testen, maar heb wel vertrouwen dat het flink gaat schelen. Uiteraard akkoord om die twee reacties samen te voegen of ook tekstueel nog wat aan te passen (van zoektocht) naar voorbeeldinstellingen zoals ik die uiteindelijk heb toegepast.

Zal komende tijd testen en nog even ervaringen terugkoppelen. 

Inmiddels heel wat testen verder:

 

Met bandbreedte controle aan (zie instellingen bovenaan) lijkt het stabieler als er andere netwerkgebruikers zijn. Tegelijkertijd blijven er haperingen optreden, hetzij wat minder abrupt maar misschien wel vaker. Ook als er geen andere internetgebruikers zijn is de verbinding af en toe wat haperend.

 

Binnen Shadow zie ik ook best veel (maar minder hoge) spikes op latency en packetloss, mogelijk omdat de QoS bezig is ‘te managen’. De bufferbloat (dslreports.com) is met QoS lager dan zonder..

 

Als ik het uit zet zonder andere internetgebruikers heb ik een betere ervaring. Geen packetloss en een meer stabiele latency en daarmee ervaring. Komen er gebruikers bij dan is de QoS optie eigenlijk prettiger.

Nu zit ik te denken hoe ik verder kan;

  1. Zou een hogere internetsnelheid zonder bandbreedte controle mogelijk de oplossing zijn? Zodra het kan zet ik mijn telefoon abonnement om naar T-mobile en krijg ik de 100mbit variant volgens mij als extra klant voordeel. Is het mogelijk deze anders al eens een maandje te testen? 
  2. Ik koop een managed switch of router met (hopelijk) betere bandbreedte controle die goed in staat is de verbinding voor een gebruiker zeer stabiel te houden. Dit vraagt om een aanzienlijke investering (en uitzoeken van configuratie instellingen) en als het probleem eigenlijk op het modem zit (die blijft waarschijnlijk dan DHCP doen omdat die niet in bridge modus kan?)
  3. Is ADSL van zich zelf wel geschikt voor Shadow/Streaming gaming? Zit er niet iets in het protocol (met meer mensen in de buurt) dat deze verkeer soms wat gehaperd doorgeeft of ontvangt naar de centrale en het eindpunt? Glasvezel zou het mooist zijn maar dat is helaas niet beschikbaar, eventueel nog wel kabelinternet.

Geen idee wat wijsheid is, iemand tips? 

 

 

Reageer