Beantwoord

Bedraad en Wifi netwerk aanleggen met Tmobile en Switch TP-link TLsg1016de, hoe? help?!

  • 27 March 2019
  • 5 reacties
  • 1218 Bekeken

Hoi!

Kan iemand me helpen?
Ik probeer een thuisnetwerk aan te sluiten in mijn nieuwe huis. We zijn het een en ander aan het verbouwen en willen graag een bedraad netwerk aansluiten met de mogelijkheid om er een NAS opslag op aan te sluiten zodat er vanuit vrijwel alle kamers een stabiele verbinding is met een opslag (voor eigen fotografie bedrijf). Ook is het wenselijk dat via de netwerkaansluiting in de muur een (bedrade) internetverbinding verstuurd kan worden. Naast het bedrade netwerk wil ik graag ook WiFi voor de apparaten die niet bedraad aangesloten kunnen worden (mobiele telefoon etc)
Ik ben al een tijdje aan het knutselen met het netwerk, maar ik kom er niet aan uit.. dus ik hoop dat iemand me hier kan helpen..

Ik heb de volgende apparatuur:
  • Tmobile Huawei HG659 (geen glasvezel verbinding)
  • TP-link TL-SG1016de switch
  • NAS Synology DS418play
  • Netwerkaansluiting in de muren (CAT6e)
  • iMac
de bedrade aansluiting in de muur zitten via een patchpanel en korte cat6e kabeltjes aan de switch.

Opstelling nu:

Netwerkaansluiting in muren-> patchpanel -> switch -> router -> WiFi + Tv
(NAS en iMac aan verschillende netwerkaansluiting in muur)

Ik snap dat alles op hetzelfde netwerk moet zitten en ben zover dat ik vanaf mijn iMac toegang heb tot de Nas die verbonden is met de switch, maar op de een of andere manier komt er geen internetverbinding door.. Is dit iets in Tmobile dat het blokkeert?

Groetjes Linda
icon

Beste antwoord door Brian 1 April 2019, 14:00

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Hallo Linda,

Heb je er rekening mee gehouden dat tv en internet op verschillende VLAN's zitten? Op het modem zijn poort 1 en 2 voor internet en poort 3 en 4 voor tv. Je kan dit niet zonder meer via dezelfde switch laten lopen. Of tv los van de switch aansluiten, of de switch instellen met verschillende VLAN's voor tv en internet.

Mvg. Marcel
Hoi Marcel!

bedankt voor je reactie.
Op mijn modem (Huawei HG659, witte versie) zijn de poorten niet genummerd met 1,2,3,4 maar met IPTV en INT (van links naar rechts zijn de aansluitingen op het modem: DSL, PHONE 2, PHONE 1, IPTV, IPTV, INT, INT, WLAN)
Ik heb nu mijn ‘inbelverbinding’ op DSL zitten
Mijn tv op IPTV
switch op INT
Is dat goed zo?? Of is de WLAN verbinding die jij dan bedoelt met 1,2?

Alvast bedankt weer!

groetjes Linda
Reputatie 6
Op mijn modem (Huawei HG659, witte versie) zijn de poorten niet genummerd met 1,2,3,4 maar met IPTV en INT (van links naar rechts zijn de aansluitingen op het modem: DSL, PHONE 2, PHONE 1, IPTV, IPTV, INT, INT, WLAN)
Ik heb nu mijn ‘inbelverbinding’ op DSL zitten
Mijn tv op IPTV
switch op INT
Is dat goed zo?? Of is de WLAN verbinding die jij dan bedoelt met 1,2?

TV is goed, switch ook, maar boven de blauwe poort hoort WAN te staan, niet WLAN. Die blauwe poort moet je niet gebruiken, die is voor glasvezelklanten.
Reputatie 7
Badge +2
Zo heb je het inderdaad goed aangesloten. De WAN poort is niet van toepassing bij dsl.
Nummering is idd vervangen door iptv en int. 😀
Reputatie 7
Hi @Lvhooijdonk, goed om te zien dat @Marcel MCi en @tmoesel je al op weg hebben geholpen! Er zwerven een aantal uitgebreide topics rond over het gebruik van een NAS, vooral aan deze heb je hopelijk wat. En ook dit topic is waarschijnlijk handig. Laat zeker nog even weten of het gelukt is! 🙂

Reageer