Beantwoord

Behaal bij verre na geen 750mb/s


Hoi,

Ik heb sinds vandaag een 750 mb/s internet van t-mobile, echter behaal ik geen 700+/-....
Het rare is dat ik vanmiddag wel heel kort 700 behaalde en 10 min later of zo zat ik weer op de 80.

Iemand enig idee?
Heb geprobeerd direct op de modem aan te sluiten en dit gaf ook geen 750
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 16 May 2018, 11:53

Bekijk origineel

10 reacties

Ook nog een toevoeging *Er zitten switchen tussen maar deze zijn net nieuw (gisteren gekocht) en halen snelheden tot 1gbs
Reputatie 6
Zie o.a.
https://www.fieber.nl/wat-is-overboeking-op-een-internet-lijn/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overboeking

Het kan ook zijn dat het speedtestknooppunt te veel belast is. Je kan die 750 Mbps dus wel halen, maar alleen als het 'niet druk is' op de knooppunten waarover jouw internetdata gaat. Waarschijnlijk in de nacht of op werkdag in de ochtend heb je meer kans om 750Mbps te halen.

T-Mobile biedt 750, KPN over dezelfde hardware 500. Het 1 en ander is sterk onderheving aan marketing taktieken.
Als je voor minder geld (t.o.v. KPN) een hoger snelheidsgetal krijgt doen de meeste mensen dat. Vooral als er sales principes in de vorm van een langzamere en dus relatief dure variant te koop is die puur dient om de te verkopen variant (750) aantrekkelijker te maken.
Vraag jezelf ook eens af waarvoor je die 750Mbps daadwerkelijk noodzakelijk is. En realiseer ook dat het een 'wifimodem' is zonder 802.11ac.
Bedankt voor je antwoord :)
Het lijkt me echter niet heel logisch als je kijkt naar de tijden
Reputatie 6
Er lijkt wellicht iets anders aan de hand bij jouw. Zeker weten dat er niet ergens een RJ45 stuk in 100Mbps modus draait i.p.v. 1Gbps?
O.a. bij een versie van een FritzBox kunnen de poorten in 100Mbps ('Fast ethernet') modus gaan onder omstandigheden (b.v. powersafe strategie), om maar eens een fenomeen te noemen.
Hoe kan ik daar achter komen?
Reputatie 6
Dat verschilt per apparaat, meestal zitten links en recht van de RJ45 ethernetpoort een LEDje wat dat aangeeft, b.v. via kleur wel of niet knipperen. In een PC kan je het meestal we ergens diep verstopt in de stuurprogramma settings vinden, in een managed switch wel in zijn interne website/controlsetup. Voor de Draytek is wellicht ook wel ergens in zijn interne menu te zien wat de momentane settings zijn.

Het kan ook nog zo zijn dat er voor jouw account foutief door T-Mobile en/of netwerkbeheerder tijdelijk/dynamisch instellingen worden aangepast, maar dat is gissen. De set van speedtest resultaten suggereert in ieder geval sterk dat er ergens tijdelijk een cap van 100/100 actief is.
Alles staat op maximale settings en computer instellingen staan ook op 1gbs. De switch is unmanaged dus daarin kan ik niks wijzigen.
Reputatie 7
als je inlogt in de router dan zie je je ethernet poorten. als het goed is is deze groen. maar als deze oranje is draait ie op 100Mbit. probeer eens met een kabel rechtstreeks op het modem. het lijkt er op dat in 1 van je kabels een draadje niet helemaal goed is op pin 4 5 7 of 8 dat zorgt er voor dat de link niet werkt op gigabit (4 5 7 8 word niet gebruikt bij 100Mbit)

omdat alles beneden de 100Mbit blijft moet het wel in de bekabeling liggen.
Aah dat zou het zijn! ik zie nu in de kast dat 1 van de kabels het kopje er opnieuw opgezet is. Waarschijnlijk is dit dus half goed gegaan waardoor we bij ons oude snelheid (100/100) geen problemen ondervonden
Maar waarom had ik dan 1x wel 750? toeval?

Reageer