Beantwoord

Bekabeld internet doet het niet of heel slecht bij aansluiting op switch

  • 20 December 2018
  • 28 reacties
  • 5984 Bekeken

Reputatie 1
Sinds enkele dagen geen internet of lanverbinding meer op mijn pc
sluit ik deze rechtstreeks op router aan geen probleem
maar als ik deze aansluit op switch geen of slecht verbinding
switch vervangen door nieuwe maar nog steeds de zelfde problemen
modem gereset maar geen resultaat
icon

Beste antwoord door Sander 22 December 2018, 13:41

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Jacoss

Goed ik begrijp dat je de switch al eens had vervangen, maar had je toevallig ook andere UTP kabels gebruikt tussen de router en de switch en/of switch computer?
Reputatie 1
Ook andere kabels gebruikt geen succes
computer rechtstreeks op router werkt maar met switch geen verbinding
Reputatie 7
zit de switch wel in poort 1 of 2 ? poort 3 en 4 geven geen internet namenlijk. deze zijn gereserveerd voor tv
Reputatie 1
Zit in poort 1 Alles heeft al 2 jaar goed gewerkt tot 2 a 3 dagen geleden geen verbinding wel wifi
daarom switch vervangen maar geen verbetering
Reputatie 7
Hoi @Jacoss

Mijn complimenten, je hebt al veel zaken kunnen uitsluiten! Het ligt dus niet aan:
-de verbinding van buiten
-het modem
-de LAN poort
-de internetkabel tussen modem en switch
-de switch
-de kabel van switch naar PC

Dan is het enige dat ik mij nog kan voorstellen te maken met de verbinding tussen de switch en het modem. Wellicht dat de switch rekent op een vast IP-adres, terwijl ons modem werkt met een dynamisch IP-adres. Ten tweede kan het zijn dat je de kabel van het modem in de WAN poort van de switch hebt gestoken, waardoor deze niet als switch fungeert, maar als DHCP. Kun je controleren of de kabel in poort 1 of 5 aangesloten zit? Tot slot zou je nog kunnen proberen de switch met Bind IP to Mac, DMZ of Port Forward te verbinden met het modem.

Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?
Reputatie 6
@Jacoss Om wat voor switch gaat het?
Kun je als de switch aangesloten is aan de modem via een WiFi apparaat, in de modem kijken wat de status is van de poort waarop de switch is aangesloten?
Reputatie 1
Hoi @Jacoss

Mijn complimenten, je hebt al veel zaken kunnen uitsluiten! Het ligt dus niet aan:
-de verbinding van buiten
-het modem
-de LAN poort
-de internetkabel tussen modem en switch
-de switch
-de kabel van switch naar PC

Dan is het enige dat ik mij nog kan voorstellen te maken met de verbinding tussen de switch en het modem. Wellicht dat de switch rekent op een vast IP-adres, terwijl ons modem werkt met een dynamisch IP-adres. Ten tweede kan het zijn dat je de kabel van het modem in de WAN poort van de switch hebt gestoken, waardoor deze niet als switch fungeert, maar als DHCP. Kun je controleren of de kabel in poort 1 of 5 aangesloten zit? Tot slot zou je nog kunnen proberen de switch met Bind IP to Mac, DMZ of Port Forward te verbinden met het modem.

Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?

Heb soms een paar uur internet en lan verbinding
draai hier met een sonos systeem deze valt soms weg (geen buffer)
Ook draait hier een Network Video Recorder als ik deze opstart valt alles weg en moet ik mijn router opnieuw opstarten

Maar wat ik niet begrijp alles heeft het altijd gedaan tot een een goede week geleden
Reputatie 6
@Jacoss Je laatste zin zegt niet zoveel met een gemiddelde verzameling aan apparaten op een thuisnetwerk. Er is maar 1 software verandering o.i.d. nodig om het geheel in de soep te laten lopen.
Wat je beschrijft: Het zou best kunnen dat er sinds een goede week geleden ergens op een apparaat een DHCPserver actief is (geworden) die IP adressen uitdeelt en vooral ook de default gateway daardoor verandert. En dat daardoor de DHCPserver van de router (welk type?) in de fout gaat.
Op het moment van falen dan IP adressen van je apparaten checken kan uitsluitsel geven. Of koppel maar eens apparaten af.
Reputatie 1
@Jacoss Je laatste zin zegt niet zoveel met een gemiddelde verzameling aan apparaten op een thuisnetwerk. Er is maar 1 software verandering o.i.d. nodig om het geheel in de soep te laten lopen.
Wat je beschrijft: Het zou best kunnen dat er sinds een goede week geleden ergens op een apparaat een DHCPserver actief is (geworden) die IP adressen uitdeelt en vooral ook de default gateway daardoor verandert. En dat daardoor de DHCPserver van de router (welk type?) in de fout gaat.
Op het moment van falen dan IP adressen van je apparaten checken kan uitsluitsel geven. Of koppel maar eens apparaten af.



Moet in de router (draytec) de DHCP aan staan ??
En moet ik deze uitzetten in bv nvr
Reputatie 7
Badge +3
@Jacoss

In je hele netwerk mag er maar 1 DHCP server aktief zijn per subnet.

Je moet het zien als een verkeersagent op een kruising, daar staat in het midden 1 agent.
Plaatsen we er een verkeersagent bij en de beide zien elkaar niet wat ze doen ... dan weet je al dat het een puinhoop gaat worden op die kruising en er geen verkeer meer doorkomt.

Dus 1 agent (DHCP server) per kruising (netwerk subnet) is de basisregel.

De Draytek moet je gewoon zijn DHCP werk laten doen en de anderen moeten gewoon IP's krijgen van deze.
Mocht je willen dat een toestel een vaste IP krijgt, kun je twee dingen doen;
  1. In de Draytek een Bind IP to MAC voor dat betreffende toestel doen, of
  2. op het toestel zelf een vast IP invoeren en zorgen dat de DHCP range niet zo is ingesteld dat hij dat IP uit kan delen (range wijzigen van bijv. 20 - 255 i.p.v bivj 2 - 255). Dan kun je vaste IP's toewijzen van 2-19.
Reputatie 1
Zoals jullie zeiden heb ik alles uit de switch gehaald daarna gestart met de sonos aansluiting
deze loopt perfect tot... ik mijn computer start dan vind deze geen internetverbinding en vals sonos en lan weg moet daarna mijn router opnieuw opstarten en heb lan en internet
dus ik denk probleem ligt bij comp maar heb ook computer boven en daar is het probleem nu ook zodra ik deze opstart deze zit in de 2 poort router
Als ik alles draaiende hwb en steek er mijn nvr recorder bij valt alles weer weg en kan ik router weer herstarten en na 10 min draait het weer mijn tv signaal is wel oke
Ik overweeg om toch maar over te stappen naar andere provider
Reputatie 6
@Jacoss Hoe zit het met WiFi, heb je nog wel internetverbinding via WiFi als je LAN niet meer werkt?

Zoja, dan heb je mogelijk last van een bekend probleem met de Draytek. Een ander type router zou dan een oplossing zijn, in principe kan T-Mobile je hierbij wel van dienst zijn, als het tenminste daadwerkelijk aan de Draytek ligt.
Reputatie 1
@Jacoss Hoe zit het met WiFi, heb je nog wel internetverbinding via WiFi als je LAN niet meer werkt?

Zoja, dan heb je mogelijk last van een bekend probleem met de Draytek. Een ander type router zou dan een oplossing zijn, in principe kan T-Mobile je hierbij wel van dienst zijn, als het tenminste daadwerkelijk aan de Draytek ligt.



Inderdaad wifi werkt perfect onder alle omstandigheden
Reputatie 6

@Jacoss Hoe zit het met WiFi, heb je nog wel internetverbinding via WiFi als je LAN niet meer werkt?

Zoja, dan heb je mogelijk last van een bekend probleem met de Draytek. Een ander type router zou dan een oplossing zijn, in principe kan T-Mobile je hierbij wel van dienst zijn, als het tenminste daadwerkelijk aan de Draytek ligt.
Inderdaad wifi werkt perfect onder alle omstandigheden

Dan lijkt het een geval van dit, van al een tijd terug en een lang verhaal:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/non-stop-problemen-met-lan-284433
en zelfde:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/internet-valt-vaak-weg-306926

Waarom de LAN poorten van de Draytek er mee ophouden is nog steeds onduidelijk. Als jouw switch een managed switch is, zou je eens kunnen kijken of je de poort/kabel die naar de Draytek loopt kan beperken in zijn ethernet instelling, b.v. kleinere MTU, half duplex, 100Mbps, enz. Maar dat is tijdelijk geknutsel, uiteindelijk moet je naar een andere router denk ik oj in de PC's o.i.d. uitvinden wat er anders is aan het ethernet gebeuren of software sinds een week.
Reputatie 1


@Jacoss Hoe zit het met WiFi, heb je nog wel internetverbinding via WiFi als je LAN niet meer werkt?

Zoja, dan heb je mogelijk last van een bekend probleem met de Draytek. Een ander type router zou dan een oplossing zijn, in principe kan T-Mobile je hierbij wel van dienst zijn, als het tenminste daadwerkelijk aan de Draytek ligt.
Inderdaad wifi werkt perfect onder alle omstandigheden
Dan lijkt het een geval van dit, van al een tijd terug en een lang verhaal:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/non-stop-problemen-met-lan-284433
en zelfde:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/internet-valt-vaak-weg-306926

Waarom de LAN poorten van de Draytek er mee ophouden is nog steeds onduidelijk. Als jouw switch een managed switch is, zou je eens kunnen kijken of je de poort/kabel die naar de Draytek loopt kan beperken in zijn ethernet instelling, b.v. kleinere MTU, half duplex, 100Mbps, enz. Maar dat is tijdelijk geknutsel, uiteindelijk moet je naar een andere router denk ik oj in de PC's o.i.d. uitvinden wat er anders is aan het ethernet gebeuren of software sinds een week.




Switch is niet managed maar heb afspraak met monteur hopelijk gaat dit opgelost worden
anders is het afgelopen met t-mobile ik betaal niet voor niets 50 euro per maand voor degelijk internet
Reputatie 7
Bedankt voor je scherpte @tmoesel!

Dit lijkt inderdaad op een bekend issue. Goed dat de monteur inmiddels is aangestuurd, maar er is nog iets nodig. Kun je mij vertellen wanneer de monteur bij jou langskomt, @Jacoss? Ik wil namelijk eerst nog een pakket naar je toe sturen dat de monteur nodig heeft.
Reputatie 1
Bedankt voor je scherpte @tmoesel!

Dit lijkt inderdaad op een bekend issue. Goed dat de monteur inmiddels is aangestuurd, maar er is nog iets nodig. Kun je mij vertellen wanneer de monteur bij jou langskomt, @Jacoss? Ik wil namelijk eerst nog een pakket naar je toe sturen dat de monteur nodig heeft.



Donderdag 3 jan staat gepland
Reputatie 7
Hi @Jacoss, top. We sturen het pakket met een andere modem en media convertor naar je op zodat de monteur deze bij zijn bezoek kan installeren. Ik verwacht dat je het pakket uiterlijk begin volgende week ontvangt!
Reputatie 1
Hi @Jacoss, top. We sturen het pakket met een andere modem en media convertor naar je op zodat de monteur deze bij zijn bezoek kan installeren. Ik verwacht dat je het pakket uiterlijk begin volgende week ontvangt!

Modem reeds geplaatst Alles werkt weer perfect🙂
Ik heb mijn internetsnelheid laten verhogen van 50 naar 100 mbit
met speedtest geeft ie ook hogere waarden aan maar in gebruik merk ik er weinig tot niets van
is er nog iets wat ik moet aanpassen?
Reputatie 6
Ik heb mijn internetsnelheid laten verhogen van 50 naar 100 mbit
met speedtest geeft ie ook hogere waarden aan maar in gebruik merk ik er weinig tot niets van
is er nog iets wat ik moet aanpassen?

Dat is ook de verwachting min of meer. Het ligt sterk aan het soort gebruik. Voor surfen op het web zijn de brokjes data die moeten worden overgedragen over het algemeen zodanig klein, dat met deze providersnelheden andere factoren de boventoon voeren. Van b.v. 1Mbps naar 20Mbps is wel duidelijk merkbaar met huidige ontwerp van websites en keur aan smartphones en computers etc.

Alleen als het gebruik grote brokken aaneengesloten data betreft, b.v. 'downloaden od OS updates', zie je wel vrijwel een snelheidsverdubbeling die voor de mens simpelweg waarneembaar is.

Als je het websurfen sneller wilt maken, moet je voornamelijk aan software veranderingen denken. Andere browser b.v. en nog legio andere opties. Maar zoals gezegd, traag of snel ligt sterk aan het soort gebruik en ik weet niet waar je op doelt.
Reputatie 1
Andere browser b.v. en nog legio andere opties. Maar zoals gezegd, traag of snel ligt sterk aan het soort gebruik en ik weet niet waar je op doelt.

Het is voornamelijk gewoon surfen op internet voor mij
er wordt ook wel een xbox gebruikt
op wifi ipad iphone we zijn met 2 man dus data verkeer is hier niet groot
Misschien was 50 meer als zat voor ons
Reputatie 7
Badge +3
@Jacoss

Waar we het natuurlijk eigenlijk over hebben is 'bandbreedte', wat in de volksmond snelheid heet.
Net zoals op het stopcontact stroom staat in de volksmond, maar eigenlijk spanning is.

Ik vergelijk de beschikbare bandbreedte (snelheid) altijd met een station van de spoorwegen, met bijv 100Mb kunnen er 100 treinen gelijktijdig door dit station.
Als je dus 750Mb hebt, kunnen er dus 750 treinen door dit zelfde station.

Komt er nu een goederentrein aan met erg brede lading (lees downloaden grote bestanden) zullen er dus meer spoorlijnen door 1 en dezelfde trein worden gebruikt om dit transport zo snel mogelijk uit te voeren.
Dus bij 750 sporen en een goederentrein die 50 sporen nodig heeft, blijft er voor de rest van de treinen nog 700 lijnen over.

Komt alleen de vraag, kan de oorsprong van dit transport ook die 50 lijnen leveren?
Bij jou knelt het niet in jou station, maar de bron heeft bijv beperkingen op hun aantal lijnen per goederentrein.
Dus jij kunt wel 50 over hebben voor het transport, maar de bron geeft je maar 20 ... je gebruikte bandbreedte zal dus terug gaan naar 20 en heb je dus 30 ongebruikte lijnen.
Waarom geeft de bron mij maar 20 lijnen bandbreedte?
Die reden is, omdat ook de bron niet over onbeperkte bandbreedte beschikt en jij bent niet de enige die hun station wil gebruiken.

Conclusie, je doorvoer snelheid (gebruikte bandbreedte) is meestal niet gelijk aan de beschikbare bandbreedte, maar is altijd bepaald door het langzaamste onderdeel (met de minste bandbreedte) in de keten of, zoals @tmoesel al aangaf, wat ben je zelf aan het gebruiken.

Eindelijk een thread met (ongeveer) hetzelfde probleem als waar ik tegen aan loop! 

Sinds verhuizing erg slecht bekabeld internet.. 

Huidige situatie als volgt: 

Router port 1 > SWITCH > TV (alleen voor internet) / SONOS / Hue Hub / PS4

Router port 2 > computer.

 

Alles na de switch valt steeds weg. Niets werkt dan tot reboot router. 

Heb de switch even weggehaald en bv alleen de tv direct aangesloten, dit werkt voor ~ half uurtje voor dit ook weg valt.. Route 2 naar computer valt dan ook even weg maar werkt snel weer..  

 

suggesties? Nieuwe router? Port forwarding? DHCP issue? Heb geen idee meer 😆

@Sander @Brian - zag dat jullie actief waren in deze thread. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @RHorbach, interessante casus! Het klinkt voor mij bijna alsof poort 1 op ons modem wegval veroorzaakt. Heb je al geprobeerd om de hele rits (via de switch) aan te sluiten op poort 2 en om de andere poort volledig vrij te laten? Mocht het inderdaad aan poort 1 liggen, dan kunnen wij zeker voor een nieuw modem zorgen.

Ik ben ook blij om te zien dat er al een monteur jouw kant op komt. Ik vermoed dat wij dit snel onder de knieën hebben!

Hi @Cal ,

Het is inmiddels opgelost! Het was een kleine usb-c hub die telkens als de mac op slaapstand ging voor storing zorgde. Erg vreemd.

Heb inmiddels de hub er tussen uit gehaald en alles werkt als een zonnetje, wel jammer van de aanschaf.. 

Hier meer informatie: https://www.reddit.com/r/mac/comments/angcm5/usb_type_c_hubs_cause_network_storms_and_wireless/

T komt dus wel vaker voor, vooral bij usb-c hubs die ook aangesloten zijn op stroom (voor pass through power). 
 

Wellicht handig voor jullie om te weten dat dit kn gebeuren!

Groetjes!

Reageer