Beantwoord

Bekabeld internet onstabiel en downloads stoppen


Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 5 reacties

Beste forumgebruikers, jullie zijn mijn laatste hoop!

 

Ik heb een Zyxel T50 modem van T-mobile, waar een Sitecom router achterhangt om de wifi te verzorgen. Ik heb een kabel rechtstreeks van de Zyxel naar zolder lopen, waar mijn laptop aan hangt.

Sinds ik thuiswerk merk ik dat de verbinding niet stabiel is. Bij videobellen valt de verbinding, tot 20x per uur, even een seconde weg. Misschien is dit wel langer aan de gang, maar ik merk het nu pas omdat dit bij videovergaderen betekent dat ik opnieuw moet inloggen bij de vergadering/ mijn beeld en geluid kort wegvalt omdat de verbinding hersteld moet worden.

Langduring overleg met de helpdesk van T-mobile heeft niet geholpen, want ‘alles werkt goed’. Zal best, behalve dan dat ik niet kan videovergaderen….

Alle ‘normale’ zaken al geprobeerd samen met de helpdesk: alles herstarten, terug naar fabrieksinstellingen, kabel vervangen…. De modem geeft geen foutmeldingen. Maar het probleem blijft.

Nu ten einde raad maar een kabel in de Sitecom geprikt, wat mij voor nu aan het werk houdt, maar een hangende kabel in het trapgat is niet een werkbare situatie met kleine kinderen.

Bijkomend probleem, misschien dat dat bij iemand een lichtje doet opgaan; ik kan bekabeld niet downloaden. Mijn laptop begint vrolijk aan de taak, maar na een paar seconden stopt de download. Maakt niet uit of het een PDF, .MOV of PPT is, of welke programma ik gebruik. Downloaden over Wifi lukt wel (alleen veel te langzaam uiteraard, dus ook geen lange termijn oplossing)

Heeft iemand het verlossende woord voor mij? Ik word er helemaal gestoord van.

icon

Beste antwoord door Waqqas 17 April 2020, 14:54

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @AMD88 

Misschien wilt het uitsckelen van easy mesh op de Zyxel helpen en het scheiden van 2,4 GHz en 5 GHz met verschillende SSID's.

Mesh werkt niet echt naar behoren op de Zyxel. 😅👍

Haal je verder wel een goede snelheid met een bekabelde laptop en dan een speedtest?

Reputatie 1

Sorry, ik vrees dat mijn uitleg niet duidelijk genoeg is, het kort wegvallen van de verbinding gebeurt uitsluitend bij bekabeld internet. Wifi werkt prima.

Reputatie 7
Badge +15

Die kabel van de Zyxel naar zolder is die zonder enige verleng stukken? Als test zou je beneden bij de zyxel een bekabelde laptop kunnen aansluiten en kijken of het dan goed gaat, zo niet dan ligt het aan de kabel naar zolder.

Reputatie 1

Dank voor je snelle antwoord!

Ik heb de kabel vervangen. Hielp niet. Diezelfde kabel hangt nu aan de SiteCom router en op deze manier is de verbinding wel stabiel.

Ik snap niet waarom een kabel vanuit de Zyxel problemen geeft, en als ik er een apparaat tussen hang (SiteCom) wordt de verbinding wel stabiel??? Om gek van te worden.

Reputatie 7
Badge +15

Is dat ook zo als je een andere LAN poort gebruikt.

Sommige routers die zijn niet zo gevoelig voor korte onderbrekingen, dus die kunnen daar best mee omgaan. Je zou de wifi even kunnen gebruiken totdat een Moderator reageerde.

Heb je vast bellen? Zo niet dan kan je ook gewoon je Zyxel vervangen mits je eigen router VLAN ondersteund.

Dan kan je VLAN 300 voor internet gebruiken en VLAN 640 voor IPTV.

Reputatie 1

Ja, ik heb verschillende LANpoorten geprobeerd.

Ik heb idd vast bellen.

Op dit moment heb ik een kabel door het trapgat hangen, dat werkt, maar is geen permanente oplossing. Mijn wifi is op mijn kantoor niet sterk genoeg voor mijn werk. 

Mijn inzet is eigenlijk een andere router krijgen van T-mobile maar tot dusverre wordt er niet heel enthousiast gereageerd op die suggestie ;-)

Heb je glasvezel of DSL?

Heb je easy mesh aan of uit staan?

Gezien je opstelling vermoet ik DSL, als dat zo is, Hoe is het modem aangesloten op het ISRA punt, eventueel even een foto.

 

En op welke verdieping heb je je kantoor? Wifi service geld voor de verdieping onder en boven het modem, misschien heb je recht op een acces point.

Reputatie 1

Heb je glasvezel of DSL?

Heb je easy mesh aan of uit staan?

Gezien je opstelling vermoet ik DSL, als dat zo is, Hoe is het modem aangesloten op het ISRA punt, eventueel even een foto.

 

En op welke verdieping heb je je kantoor? Wifi service geld voor de verdieping onder en boven het modem, misschien heb je recht op een acces point.

Hallo!

Ik heb glasvezel, ik heb easy mesh uit. Mijn kantoor staat op de tweede verdieping.

Maar wifi is het probleem niet, dat werkt goed genoeg voor internetten en youtuben enzo.

 

Ik moet sinds de coronamaatregelen online lesgeven, dus ik moet als moderator groepen van 20 videoverbindingen aansturen, geanimeerde powerpoints bedienen, praten, luisteren en al dat soort ongein. Als ik elke 3 minuten 20 seconden offline ben omdat mijn videoverbinding moet herstellen, kan ik mijn werk niet goed doen.

Dus ik ben op zoek naar een oplossing om vanuit de Zyxel router een stabiele bekabelde verbinding te onderhouden. Wellicht is het gewoon wat Waqgas zegt; sommige routers kunnen dit niet zo goed. Heeft iemand anders ook deze ervaring met videobellen? 

Reputatie 7

Hey @AMD88,

Als ik je verhaal goed lees dan ervaar je problemen met je bekabelde verbinding in combinatie met je Zyxel modem. Daar gaan we iets aan doen! Als je verbinding wegvalt, kun je dan direct controleren of de TV tegelijk wegvalt of gaat het slechts om 1 dienst? En op het moment van wegvallen, welke lampjes branden dan op het modem? Kun je ook drie momenten (datum/tijd) noteren dat je verbinding is weggevallen? Met die informatie kunnen we aan de slag! 

Reputatie 1

De verbinding valt maar heel kort weg, 10 seconden maximaal. Dus als ik ‘gewoon’ aan het werk ben, heb ik het niet eens door, laat staan dat ik dan naar de TV kan rennen om te kijken of daar de verbinding ook weg is.

Nu ik moet videovergaderen en lesgeven, word ik uit de online classroom gegooid als de verbinding hapert. Dit gebeurt tot 20x per uur, maar soms ook ‘maar’ 3x per uur.

Ik kan me dat niet veroorloven omdat ik zelf de trainer ben (want opnieuw inloggen/verbinden in de online classroom duurt tot 1 minuut) dus ik werk nu met een ethernetkabel vanuit de SiteCom router. Vanochtend ben ik 4 uur lang online geweest en ben ik niet 1 keer uit de classroom gegooid. Het ligt overigens ook niet aan de applicatie, want ik gebruik 4 verschillende videovergaderingssystemen en het probleem doet zich overal voor.

Helaas is een los door het trapgat bungelende kabel naar mijn router geen acceptabele optie als ik de moeite heb genomen om vaste internetkabels door het huis te laten trekken (en ja, die kabel in de muur werkt, het vervangen van de kabel lost het probleem niet op- dat heb ik al getest).

 

Reputatie 7

Hi @AMD88, hmm deze is een beetje een puzzel… dus als ik het goed begrijp dan ervaar je geen problemen met de Wifi verbinding maar alleen bekabeld met het Zyxel modem. Zodra je er een Sitecom router tussen zet is de verbinding wel stabiel en je hebt al een andere netwerkkabel getest, klopt deze samenvatting? Wat ik vreemd vindt is dat de router dan blijkbaar wél een goed signaal vanuit de modem ontvangt en dit dan doorzet naar de pc/laptop. Het lijkt dus ook niet alleen specifiek de modem te zijn want anders had je het ook via de router ervaren. 

Heb je toevallig ook andere apparaten die je rechtstreeks bekabeld op de modem kan testen? Mogelijk is het een combinatie van de netwerkkaart van het apparaat met de modem. Zo te lezen gaat het om een werkverbinding, maak je hierbij gebruik van een VPN? Is het mogelijk om het zonder VPN te testen of kan je dan geen video call opzetten?

Je geeft aan dat er al kabels door het huis zijn getrokken, is het niet mogelijk om de router dan boven aan te sluiten en vanuit daar dan weer een kortere kabel naar de pc/laptop te trekken? Dan hoeft de kabel niet helemaal vanaf beneden naar boven te komen. Neemt natuurlijk niet weg dat het ook rechtstreeks op de modem zonder problemen moet werken. Is het mogelijk om de drivers van de netwerkkaart misschien van een update te voorzien of is dit afgeschermd?

Een heleboel ‘what if's’ maar het is in dit soort gevallen vaak een kwestie van proberen en uitsluiten totdat de oorzaak boven water is. Ik hoor graag wat de resultaten zijn! :slight_smile:

Reageer