Belangrijke tip als je je internetsnelheid niet haalt

  • 29 August 2020
  • 11 reacties
  • 796 Bekeken

Reputatie 2

Hallo T-Mobile Thuis community,

Ik was 2 maanden lang ook klant van T-Mobile Thuis en het viel me op dat ik nooit de overeengekomen downloadsnelheid behaalde. In mijn geval was dat zou dat zo'n 89MBit zijn, maar in de praktijk was dit gemiddeld 15Mbit. Een groot verschil. 

Wekenlang heb ik geduldig en soms ongeduldig gecorrespondeerd met T-Mobile Thuis, zowel per telefoon, als hier, inclusief een aantal dwaalsporen (het modem zelf, 5ghz kanaal, KPN, Guidion, Bridge Tap, storing) maar eindstand bleek dat de maximumsnelheid op mijn adres simpelweg naar beneden was aangepast sinds ik mijn contract had afgesloten. Hier heb ik zelf achter moeten komen!

Dus hier volgt mijn tip: check bij snelheidsproblemen als eerst of T-Mobile je maximumsnelheid op je adres nog wel aanbiedt.

https://www.t-mobile.nl/thuis/shop/product/internet?ch=es&cc=con&sc=acq&dr=12&pr=DKU01,IDF01

Als dat niet zo is heb je een goede reden om je contract te ontbinden

Dat heb ik inmiddels gedaan! Op naar een andere provider


11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Bridge Tap Dwaalspoor 

T-Mobile kan hier helaas vrij weinig aan doen omdat ze afhankelijk zijn van het KPN netwerk bij DSL, KPN sluit je dan bijvoorbeeld aan op een andere straatkast waardoor de snelheid die geleverd kan worden via de DSL lijn minder wordt.

Reputatie 2

Hallo @Waqqas 

T-Mobile heeft daar uiteraard wel mee te maken. De arrogantie om dat te ontkennen is stuitend.

Als klant sluit je je contract bij T-Mobile Thuis, als zij vervolgens afhankelijk zijn van welke partij dan ook, dan is dat het probleem van T-Mobile, niet van de klant. Dus ten alle tijden: communiceer met de klant! Kan T-Mobile de maximumsnelheid niet meer garanderen omdat '’KPN'’ iets heeft gedaan: laat het de klant weten! Dat is niet gedaan. 100% de fout van T-Mobile. Zo simpel is het, je nuance is echt heel onnodig.

 

Reputatie 7
Badge +14

De maximum snelheid is vaak niet helemaal te bereiken. De verwachte snelheid is altijd inzichtelijk als je een postcode check uitvoert. Maar te verwachten 89 Mbit en behaald 15 Mbit ligt niet aan deze check, is gewoon een technisch probleem. Ben heel benieuwd wat jouw volgende provider over deze zelfde kabels gaat behalen. Laat je het nog even weten?

Reputatie 2

Hoi @eric_2, weer iemand die mijn tip probeert af te leiden, bijzondere reflex

Ik snap dat de maximumsnelheid niet bereikt kan worden, die genoemde 89Mbit was de contractueel vastgelegde verwachte maximumsnelheid.

En volgens mij begrijp jij mij niet. Toen ik mijn contract afsloot was die snelheid de deal. Tijdens mijn contract bleek dat dat onmogelijk was. Ik ben dus in zee gegaan met een provider die niet kan leveren wat ze zeiden te leveren. 
 

Begrijp je dat dit nog vóór de techniek komt? Kennelijk wil je graag over kabels praten, maar ik heb het over Afspraken.

Reputatie 2

En mijn vorige provider KPN haalde op deze kabels 120Mbit down dus ja.…

 

de tip in mijn openingspost blijft staan, lijkt mij wellicht bruikbaar voor menig gefrustreerde klant

Reputatie 7
Badge +4

@Bridge Tap Dwaalspoor 

Je heb helemaal gelijk.

Voor alle problemen moet je bij T Mobile aankloppen en zij moeten het oplossen.

Voor DSL geld dat bijna alle verbindingen via KPN verlopen als active operator. Haalde je bij KPN een hogere snelheid dan ging dit volgens mij om pairboanding (2 lijnen) dit bieden andere providers niet aan. bijna alle info komt ook gewoon uit het systeem van KPN. zo ook de bridgetap melding. de te verwachte snelheid… ja en die word bijgesteld aan de active verbinding. naar beneden en naar boven. 

Je vergeet alleen 1 belangrijk ding @Hidden.nld , het geleverde modem is ook belangrijk om de te verwachte snelheid te halen, en de T50 is niet denderend op DSL heb ik gemerkt, heb een weekje terug er 1 vervangen voor een Fritzbox 7590 en die trainde een stuk hoger in.

 

En voor de Huawei, ik haal hier met de 5490 op glas ook een kleine 5% meer snelheid dan met de Huawei die ikzelf heb, maar ik ben niet ontevreden over mijn snelheid.

Reputatie 2

Resumé: veel aandacht voor de techniek in de reacties, maar dat is dus niet waar mijn tip over gaat. 

Misschien is mijn punt meer helder als ik het chronologisch vertel:

T-Mobile zegt in Mei 2020 via de postcodecheck: op jouw adres kunnen we 89Mbit down leveren

Toen zei ik prima, doen we! Ik word klant en ik stap over 

Per 1 juli klant geworden, maar die downloadsnelheid is sindsdien nooit gehaald WANT wat blijkt: de postcodecheck van T-Mobile zegt in Juli 2020 dat ik maximaal 35Mbit down kan krijgen op mijn adres. Zomaar aangepast, zonder dat ik dat te horen kreeg en ik was inmiddels wel betalend klant.

Dus check bij consequent trage internetsnelheid of de huidige postcodecheck nog overeen komt met wat je verwacht.

dat is alles wat ik mee wil geven

Reputatie 7
Badge +14

De snelheid is een dynamische database van KPN en wordt gevoed met de snelheid die zij meten op huizen in de buurt.

Niet echt opzet, maar gewoon de ervaring cijfers die dalen door blijkbaar wat slecht werkende aansluitingen in jouw omgeving, en dat blijkt nu ook bij jou.

Reputatie 2

Hoi @eric_2, je wijst met genoegen naar andere partijen dan T-Mobile zonder in te gaan op mijn punt: dat het voorkomt dat T-Mobile iets verkoopt wat het niet (meer) kan leveren en daar niet actief over communiceert. En juist de klant aan het lijntje houdt met dwaalsporen. Of dat dan komt door een dynamische database, kabels, opzet of voor mijn part Judas of zure regen of een brug die openstond maakt mij echt geen zier uit. Als provider moet je net als elke andere leverancier leveren wat je overeengekomen bent. En zo niet: laat dat de klant weten. Je mag best wat kritischer zijn op het systeem rondom de techniek, daar help je mede forum leden namelijk ook mee

 

Reputatie 7
Badge +3

Veel werk, niet zo alles, is door TM uitbesteed , maar de eindverantwoording ligt nog steeds bij TM (zie BW Art 7:751)

Providers moeten normale, minimale en maximale internetsnelheden melden

En m.b.m. , een telefoonkabel is in beginsel al helemaal niet ontworpen voor hoge frequentie dataverkeer. Dat blijk maar al te vaak als de afstand tot de centrale toeneemt, er ontstaat gewoon ‘HF leakage’ in de kabel. De impedantie fluctueerd als een gek over deze kabel, waarbij signaal reflectie niet uit kan blijven. Bij veel refelctie komt al snel ‘de Bridge Tap’ om de hoek kijken, terwijl het gewoon een slechte ‘las/koppeling’ kan zijn ergens in jou wijk. 

Mijn 2 cent als medeklant 1Gb glasvezel.

Reageer