Beantwoord

Bellen via Webex en Zoom

  • 18 February 2019
  • 3 reacties
  • 204 Bekeken

Ik werk vanuit huis met mensen over de hele wereld. Ik gebruik dus veel programma's zoals Webex & Zoom (collaboration tools) om gesprekken te voeren met collega's en klanten via deze tools en tegelijk content te kunnen delen.

De laatste weken vallen de voice gespreken via de computer steeds weg om dan weer terug te komen of er is een echo in het gesprek. Dit duurt slechts enkele seconden maar is heel vervelend.

Ik zou graag dit type verkeer of deze twee applicaties voorrang willen geven in de router. Wifi signaal en snelheid is Prima en ook de snelheid naar buiten is goed. Het is puur een kwestie van prioriteit van dit verkeer.

Is er een manier om dit te doen in de T-Mobile Router
icon

Beste antwoord door tmoesel 19 February 2019, 11:01

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14
Wifi is niet zo'n handige manier om voor realtime applicaties te gebruiken. Kun je geen LAN kabel aansluiten?
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij wil topic starter QoS instellen.
Reputatie 6
Webex is goed in staat om met (strikte enterprise) firewalls enz om te gaan en daardoor kun je er van uitgaan dat alle knooppunten tussen jouw speaker+microphone en de geprekspartner of soort van spraak gateway server van Webex, alleen een versleutelde bidirectionele bitpijp zien. De inhoud en type ervan is onzichtbaar, en je router kan dus ook geen QoS toepassen. Verder doet T-Mobile Thuis geen IPv6, dus technisch en in theorie zijn er geen opties.

Zoals eric_2 al aangeeft, je hebt betere kansen als je LAN i.p.v. WiFi gebruikt. WiFi heeft simpelweg veel grotere kans op grotere packet jitter (variatie in aankomsttijden van spraak paketten) dan LAN. Dat maakt het voor algoritmes die de spraakkwaliteit moeten waarborgen o.a. erg lastig om echo uit te doven (echo cancelling) en de makkelijkste en gehoorvriendelijkste methode is dan om kortstondig volume op 0 te zetten.

Maar de oorzaak van dit euvel kan makkelijk bij de 'andere kant' liggen. Jouw verbinding tot aan Amsterdam o.i.d. kan wel supersnel zijn, van daaruit naar weet ik waar (op de wereld) kan het vies tegenvallen. De geprekspartner kan (of wil) er vaak ook niks aan doen, tot het moment dat de zakelijke relaties begint te verstoren. Afhankelijk van hoe de verhoudingen liggen, zul je dan toch op iets anders moeten overgaan.

Een truuk is vaak om als je weinig te zeggen hebt in een confcall, vooral je microfoon te muten en ook een goede headset te gebruiken. Mensen/partijen/deelnemers die dat niet doen lopen het risico (stilzwijgend) genegeerd te worden, weer afhankelijk van hoe de verhoudingen liggen.

Als je denkt dat het aan je TMT verbinding ligt, zie dan o.a. dit:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/latency-bij-thuiswerken-309409

Reageer