Beantwoord

Bridge tap bij wegvallende WiFi


  • is een Top Poster
  • 11 reacties
Volgens T-mobile valt mijn WiFi steeds weg omdat ergens een bridge tap zit. In mijn huis dus niemand is verantwoordelijk. Nu heb ik veel topics gelezen, maar bij maar weinig blijkt een bridge tap daadwerkelijk het probleem te zijn. Ook heb ik al maanden problemen en is dit nu ineens de oorzaak van het probleem.
Daarnaast heb ik zelf echt geen verstand van kabels en dergelijke, dus vraag me af hoe ik de bridge tap in hemelsnaam ga vinden, zonder iemand te laten komen die ik natuurlijk zelf moet betalen.
Ik hoop dus dat iemand me hier kan helpen! Ik voeg foto’s toe van het ISRA-punt in mijn meterkast en het kastje waar de kabel van het ISRA-punt naartoe gaat. Hopelijk kan iemand daar wat mee en wil iemand de tijd nemen om mij van advies te voorzien :)

icon

Beste antwoord door Galdor68 25 May 2019, 16:22

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hallo @Ee12

De bovenste foto laat aansluitingen zien die volgens mij afwijken van de standaard.

Normaal is kleine 'a' = ROOD en kleine 'b' = BLAUW.
Bij jouw lijkt de BLAUW op de verkeerde aansluiting te zitten.

Ik zie uit het ISRA punt ook een kabeltje lopen met de benaming DSL, waar gaat deze naartoe?
Of gaat die naar dat opengewerkte 'verdeeldoosje', waarvanuit het dan naar je Modem gaat?



Hallo @Pieter_B,

Dankjewel voor je reactie!

Het kabeltje gaat inderdaad van het ISRA punt naar dat doosje.

Ik ga blauw eens naar de kleine b verplaatsen en kijken wat er dan gebeurt. Nogmaals dank!
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Ee12,

Als ik zo jou meterkast bekijk is deze niet zo heel oud. Dat maakt een bridgetap niet aannemelijk. immers alle leidingen lopen naar de meterkast. In sommige huizen heb je meerdere telefoon aansluitingen soms is die van beneden door gelust naar boven en dan heb je wel een bridgetap.

Officieel hoort jou modem in de meterkast te staan met het DSL kabeltje van het isra (waar lijn 1 en lijn 2 op staat) De kabel waar je hem mee heb verlengt is verantwoording van de klant. in dit geval is het wel een goede kabel maar is deze niet goed aangesloten. wat je kan doen is de blauwe op de blauwe aan sluiten en moet het probleem zijn opgelost. Probeer het eens, en laat even weten of het is gelukt, hierna kan een moderator even controleren of de verbinding beter is geworden.
Hallo @Hidden.nld,

ook bedankt voor je reactie! Het huis is bijna 9 jaar oud en ik ben de eerste bewoner. Aangezien ik zelf nergens verstand van heb, heb ik nooit iets gedaan of aangepast en dit is dus hoe ik het ‘kreeg’. De modem staat nu in de woonkamer waar de enige telefoonaansluiting in het huis zit.

Ik heb nog niet eerder WiFi problemen gehad, tot ik bij T-mobile kwam dus ik vind het sowieso vreemd dat alles daarvoor wel gewoon werkte.

Ik ga blauw even goed doen en laat het dan weten. Heel fijn dat jullie reageren hoor!
Gedaan!
Ik heb trouwens nog een vraag. Mijn modem staat in de woonkamer omdat er geen stopcontact in of in de buurt van de meterkast zit. Maar als de modem daar wel hangt, is de WiFi dan niet slecht door alle muren en de deur die er dan omheen zitten..?

Misschien is dit een hele domme vraag hoor..
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Ee12

Ik kan natuurlijk niet bij je binnen kijken. maar ik denk dat het wel mee valt. de meeste huizen gebruiken gasbetonblokken als binnen muur en daar gaat de WiFi zo door heen. Waar WiFi meer problemen mee heeft zijn keramische tegels in de wc keuken of badkamer. Spiegels, water, zoals bijvoorbeeld een aquarium, magnetrons, vloerverwarming (als het er doorheen moet) ondervloer van laminaat, hoogglans verf. maar ook andere apparaten kunnen storen op de wifi zoals draadloze koptelefoons beveiligingscamera's en ga nog maar even door.
Hallo @Hidden.nld,

Dan zou het inderdaad geen probleem moeten zijn. Wederom dank 🙂
Met een goede kwaliteit twisted kabel kan de modem in de kamer blijven hangen.
Als na de aanpassing het signaal zowel bedraad als via wifi goed is niks veranderen.
Als het om cosmetische redenen is dan uiteraard wel naar de meter kast hoe korter de dsl kabel hoe beter.

De vraag gaat over wifi het bedraad internet en tv signaal moet hier ook last van hebben gehad.
Hallo @Galdor68,

Bedankt voor je reactie en het klopt inderdaad dat het bedraad internet en tv hier ook last van hadden/hebben, maar daar heb ik zelf wat minder last van omdat ik die minder vaak gebruik dan WiFi en ook omdat die soms nog wel werken als de WiFi dat niet doet. Al komt het regelmatig voor dat ze ook niet werken.

De bekabelde snelheid is meestal rond 50 Mbps, soms iets hoger (abonnement 100 Mbps). De WiFi is dan +/- 10, met 13 als max en 1 of lager (of 0 dus) gedurende een groot deel van de dag, meerdere keren per week. WiFi via de 5G frequentie heeft vaak wel ongeveer dezelfde snelheid als bedraad, maar heeft maar 4 meter bereik. Voorbeeld: mijn MacBook heeft geen aansluiting voor een kabel, dus als mijn WiFi geen redelijk bereik heeft moet ik in de woonkamer op de bank zitten als ik aan het werk of de studie ben en dat is niet te doen.

De WiFi is vandaag tot nu toe stabiel lijkt het, maar vannacht nog wel een paar keer weggevallen. Ik zal het vandaag nog even in de gaten houden.

Ook zal ik even kijken hoe ik de modem in de meterkast van stroom kan voorzien, alleen al om te testen of het dan beter gaat. Trek ik de juiste conclusie als ik denk dat als de modem direct op het ISRA punt is aangesloten en alles dan ook niet stabiel is, er dan geen sprake kan zijn van een bridge tap?

Ik vind het echt fijn dat jullie allemaal meedenken en de tijd nemen om al mijn vragen te beantwoorden 🙂
Eigenlijk zou vanwege de beperktere bereik van de 5ghz de modem juist in de woonkamer moeten blijven.
4 meter is wel heel weinig in mijn ogen zelfs voor 5 ghz wifi.

In feite als de modem direct in het isra zit kan er volgens mij geen sprake zijn van die bridge tap.

Die 50Mbps bedraad zal de maximaal leverbare/haalbare snelheid zijn.
Voor mijn gevoel mag er geen verschil zitten tussen 2,4 ghz en 5 ghz in de snelheids metingen.
Dat duidt in mijn ogen op een instelling of hardware beperking.

Als de 2,4 ghz staat ingesteld op 802.11 b,g dan kan het kloppen met b,g,n zal je ook rond de 50Mbps moeten uitkomen.
Hallo @Galdor68,

Ik had gisteren en vanmorgen steeds geen WiFi en/of internet dus kon niet meer reageren.

Ik heb net naar de instellingen van mijn modem gekeken (zie foto). 2,4 GHz staat op b/g/n dus dat zou goed moeten zijn, toch?


Ik heb net even opgezocht wat de haalbare snelheid op mijn adres is.

Volgens t-mobile is dit 96 (vandaar dat ik het 100 Mbps abonnement heb genomen), volgens KPN is het 88 Mbps. Ik snap dat er nog wat snelheid verloren kan gaan.

Toen ik een paar weken geleden een nieuwe modem kreeg van de monteur was de snelheid bekabeld en via 5 GHz ongeveer 85, maar dat duurde maar een uur.
Wat zegt deze site https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Of bedoel je deze met de KPN site?

Met de settings zal @Hidden.nld of @Pieter_B je beter kunnen helpen.
Ik zie daar zo snel niks wat anders moet. Bij wifi is veel afhankelijk van de zwakste schakel dat kan ook de cliënt zijn, dat deze niet de juiste protocollen ondersteund. Een vast kanaal kan schelen ik heb persoonlijk meer profijt bij auto instellingen.
Dankjewel voor het meedenken. Ik bedoelde inderdaad die site 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Het belangrijkste wat we nu boven water moeten krijgen, is het alleen een Wifi probleem of valt gewoon je hele internet weg?

Als TMT/KPN heeft opgemerkt dat er ergens een bridge-tap zou zitten, dan moet je eerst in je eigen huis eens gaan kijken of er vanuit die contactdoos ... of die in de woonkamer stekkerdoos, geen extra kabel is aangesloten.

In de HF wereld noemen we zoiets een 'stub', maar de werking in de VDSL wereld door die hoge frequenties gedraagd zo'n loos aangesloten kabel als een 'stub' en zorgt in dit geval voor ongewenste reflecties.
Deze reflecties kunnen funest zijn voor het orginele signaal.

Dus kort;
  1. Stel binnen je huis zeker dat er nergens iets anders is aangesloten op dat aderpaar
  2. Controleer of alle aansluitingen schoon en goed contact maken
Als je dat zeker hebt, dan zou ik voorstellen om contact te zoeken met de klantenservice.
Als je bij wijze van test je huidige router direct op de isra in de meterkast aansluit op de line 1 desnoods met een verlengsnoer voor de stroomvoorziening voor de modem/router. Verder niks aansluiten en meteen een wifi speed test uitvoert. Dat kan al een paar zaken uitsluiten.
Daarna ook met slechts 1 apparaat aangesloten bedraad testen.
Dit zou de mooiste oplossing voor stroomvoorziening in de meterkast zijn.
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties, ik kreeg deze keer geen bericht dat iemand iets had gezegd, vandaar dat ik niet meer had gereageerd. Excuses!

Ik heb ondertussen de modem in de meterkast aangesloten met een verlengsnoer. Ik heb nu beneden via 5 GHz en 2,4 GHz dezelfde snelheid (+/- 50 Mbps), dus dit is een hele verbetering. 5 GHz heeft nu ook verder bereik, namelijk de gehele benedenverdieping in plaats slechts een deel van de woonkamer waar de modem eerst stond.

Ik heb nu echter op de eerste verdieping helemaal geen WiFi bereik. Met een WiFi versterker ongeveer 3 Mbps via 2,4 GHz. Dit valt wel steeds weg, maar voor zover ik heb gemerkt is het internet zelf nog niet uitgevallen.

Het lijkt er (volgens mij?) dus op dat er wel iets verkeerd zit in de bekabeling die van de meterkast naar de wandcontactdoos in de woonkamer loopt. Al zou dit wel heel vreemd zijn aangezien er nooit iets mee is gedaan en ik ook niet eerder problemen heb gehad. Wat ik echt niet snap is dat de WiFi nu helemaal geen bereik meer heeft op de eerste verdieping, terwijl het beneden juist veel beter is geworden.

Voor zover ik het als leek kan zien loopt er 1 kabel vanuit de meterkast zo’n pvc buis in en komt er bij de wandcontactdoos ook weer 1 kabel uit. Is het maar het beste om er iemand naar te laten kijken die er wel verstand van heeft denken jullie?
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Ee12 Omdat je modem nu is verplaatst kan het zijn dat je WiFi versterker nu niet op een goede plek hangt.
haal de repeater uit het stopcontact en zoek een plek waar de WiFi nog wel goed is. Plaats dan daar de versterker.

je heb het modem verplaatst naar de meterkast. Daardoor is de lijn veranderd en heeft dus even tijd nodig om bij te stellen. Dit duurt meerdere dagen.
Dank je! Ik zal even geduldig afwachten hoe het de komende dagen gaat 🙂

Reageer