Beantwoord

bridge tap probleem onmogelijk


Na eigen installatie is er een monteur aanwezig geweest ivm storing tv beeld (blokkerig). Alles in huis klopt en op afstand gezien door zijn collega's dat de lijn onstabiel is. Monteur weg, geen enkele vervolg actie.  Nu even helemaal geen internet (ipv storing) blijkt  na telefonisch contact dat lang geleden besloten is om het probleem op bridge tap te zetten. 

Moet ik zelf herstellen.. ? Maar de monteur had kunnen vaststellen dat bridge tap onmogelijk is. Modem zit nl rechtstreeks op KPN isra punt.  Nooit een extra lijn op gestaan oid.  

Beste T mobile of kenners wat nu?

 

 

 

icon

Beste antwoord door Brian 25 June 2020, 16:09

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hi @stubbe4 

Oei, het is niet de bedoeling dat je KPN eigendom zomaar openmaakt.

Als de DSL kabel vanaf de modem naar dit punt wordt aangesloten dan is er geen sprake van een bridge tap. Probeer de DSL kabel niet te lang te houden, de meegeleverde DSL kabel is prima.

Als de DSL kabel met elektra kabels loopt dan zou dit inderdaad invloed kunnen hebben op de verbinding.

Zou je als test de modem naar dit punt kunnen halen en hier op stabiliteit controleren?

De DSL kabel is de bijgeleverde. Maar loopt wel met de stroomkabel naar de modem. Deze hangt buiten de meterkast om de hoek. Daarom zou er ook in mijn ogen geen storing door bridge tap mogelijk zijn. 

Reputatie 7

Hi @stubbe4, duidelijke foto! Even dubbelcheck, naast de bijgeleverde kabel waarmee de modem direct op de ISRA aangesloten is lopen er verder geen andere kabels? Bijvoorbeeld oude telefoonlijn, wandcontactpunten etc? In dit geval lijkt het inderdaad geen bridge tap en zullen wij KPN inschakelen om het aansluitpunt (ziet er zo op het oog prima uit) en de binnenkomende verbinding na te lopen. Laat het mij zeker nog even weten dan zet ik alles voor je in gang!

Geen andere punten of aansluitingen. Ik heb zelfs de stroomdraad vd modem even omgelegd om zeker te weten dat de voeding geen invloed zou hebben op de DSL kabel. 

Niets helpt. 

Het gekke is dat 2 dagen geleden we nog iets hadden. Wel met storing af en toe maar nu is het helemaal stil. Wel diverse malen nog geprobeerd even opnieuw op te starten. Wel Wi-Fi geen internet! 

Reputatie 7

Hey @stubbe4,

Ik zie ook al dat je met mijn collega telefonisch contact hebt opgenomen en dat onze techneuten op de hoogte zijn gesteld. Wanneer KPN ingeschakeld moet worden dan gaan we je netjes voorzien van een update. Zodra er nieuws volgt, brengen we je snel op de hoogte. Sorry voor het ongemak, maar hulp is aanstaande!

KPN 2x geweest en geconstateerd dat aansluiting niet juist is in volgorde draadjes. Maar bij (tijdelijk)verhelpen direct gemeld dat hij dacht dat het ook fout kon zitten verder dan alleen bij mij in aansluiting (info de straat of nog verder) En inderdaad nog steeds slechte tv en geen Wi-Fi. Dus graag vervolg actie. De monteur heeft alles in gevuld zei hij dus er moet bekend zijn wat het probleem is. 

Voor de tussentijd asap graag codes voor hotspot. 

Daarnaast heb ik inmiddels sinds de start nog geen fatsoenlijk tv internet dus ik wil graag overleg over de kosten die ik op dit moment al wel heb betaald. 

Gr John

 

 

Reputatie 7

Hey John, 

Zonde dat de netwerkbeheerder het probleem niet eens en voor altijd heeft weten op te lossen. Ik ga gelijk onze techneuten van een update voorzien zodat ze hiermee aan de slag gaan. In de tussentijd ga ik je een Unlimited Voucher sturen waarmee je in ieder geval de komende 7 dagen bent voorzien van werkend internet. Over de kosten hoef je je geen zorgen te maken, geef ons een seintje zodra alles weer naar behoren werkt. Dan dienen we gelijk een vergoeding voor je in zodat je geen cent teveel betaald. Sorry voor het ongemak!

Goedemorgen,

Is dit probleem opgelost? Zo ja, hoe? Ik heb zo te zien last van hetzelfde probleem. Ook hier wordt gezegd dat er sprake is van een bridged trap, maar afgaande op onze meterkast is dat niet zo.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Gtvv .waar koopt de telefoonkabel die naar boven loopt naartoe en hoe lang is die ongeveer?

Een lange telefoonkabel kan impact hebben op de stabiliteit en zeker als hij naast elektra kabels loopt.

Het beste wat je kunt doen is contactpunten 1A en 1B losmaken en in deze ruimte de T-mobile modem plaatsen met een korte kabel.

@Waqqas, geen idee hoe lang de kabel is. Hij loopt van de meterkast naar de uitgang aan de andere kant van de woonkamer, vier meter verder op. Dit is de aansluiting zoals de monteur van T-Mobile Thuis hem heeft geïnstalleerd, vier jaar geleden. Al die tijd nergens last van gehad en vanaf maart ineens internet-problemen.

In aanvulling op het hierboven gezegde: @Waqqas. Als het echt een bridge tap is, dan hadden we daar toch al vier jaar last van moeten hebben?

Reputatie 7
Badge +15

@Gtvv 

Ik denk dat dit wel eens de oorzaak kan zijn maar om dit uit te sluiten eerst kan je ook gewoon de modem testen door hem aan te sluiten in de meterkast met een korte kabel.

Maximaal zou die kabel 2M moeten zijn zonder andere kabels of elektrische apparaten bij de telefoonkabel die het signaal kunnen verstoren.

@Waqqas , ik wil het best proberen, hoor, maar wat is dan precies de oorzaak? Er was vier jaar lang niets aan de hand en de monteur van T-Mobile heeft dit zelf zo geïnstalleerd.

Reputatie 7
Badge +15

@Gtvv 

De lengte en kwaliteit spelen een rol en daarnaast naast gelegen factoren natuurlijk.

Bij vele andere ontstaat het ook zomaar na een poosje plotseling en om dat uit te sluiten kan je het eens proberen.

En hoe ziet het aansluitpunt in de woonkamer er uit? Is dat een wandcontactdoos?

@Waqqas 

Ik bedenk me net dat het niet zoveel nut heeft om het te proberen op de manier die je voorstelt, want internet ligt er één keer per dag uit. Als ik de modem reset doet ‘ie het daarna gewoon weer - tot de dag erna.

 

Aansluitpunt ziet er zo uit.

 

 

Nog een andere, gerelateerde, vraag. Ik ben erg benieuwd te horen hoe er precies gemeten kan worden dat er een bridge tap is. Klopt het dat er alleen gemeten kan worden dat er ruis is, maar niet waar die ruis door veroorzaakt wordt? Dus dat het in principe alles kan zijn, bijvoorbeeld de signaal-versterkers?

Reputatie 7
Badge +15

@stubbe4

Hier kan een Moderator je wellicht beter over informeren over wat er precies aan de verbinding is.

Ik ben zelf ook gewoon een klant die hier en daar probeert mee te denken maar als het probleem maar één keer per dag voorkomt dan kan misschien een fabrieksreset van de modem ook helpen door het reset knopje achterop de modem ongeveer 10 seconden in te drukken.

Er kan volgens mij wel een verstoring geconstateerd worden maar niet waardoor dus de aard.

Helaas bij mij dus probleem nog steeds niet opgelost. Nieuwe modem gaf heel even betere condities maar inmiddels 1 week later dezelfde problemen.

Ik vind het een wonder dat je nog steeds een abonnement hebt, @stubbe4. Ik denk er hard over na om gewoon over te stappen.

Misschien dat @Brian of @Piotr kan reageren? Of een andere moderator.

Reputatie 7

@stubbe4 Voor jou goed nieuws, de netbeheerder heeft vandaag opnieuw opdracht van ons ontvangen en gaat aan de slag!

 

@Gtvv Ik geef graag wat meer toelichting over wat een brudge tap precies inhoudt:

Een bridge tap is een term die de netbeheerder gebruikt om aan te geven dat er een aftakking op de ISRA aan is gesloten. Op jouw foto is dit de grijze kabel die door gaat naar de wandcontactdoos. Normaal gesproken mag alleen de netbeheerder werkzaamheden verrichten aan de ISRA (en in sommige gevallen externe monteurs met een certificaat). Wat wij altijd adviseren is om de modem rechtstreeks op de ISRA aan te sluiten met de door ons geleverde DSL kabel van 0,5 meter. Hiermee heb je het beste resultaat.

Uiteraard is dit in de praktijk niet altijd mogelijk en wordt er vanaf de ISRA een kabel getrokken en ergens anders een aansluiting gemaakt. Alles vanaf de ISRA valt onder de binnenhuis installatie en is je eigen verantwoording (of van de verhuurder/eigenaar) net zoals bijvoorbeeld de stopcontacten en waterleidingen in je woning. 

Het kan goed dat een aftakking heel lang niet stoort maar op een bepaald moment wel, dit kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld corrosie of schade aan de bekabeling. Wat de netbeheerder doet is een meting uitvoeren vanaf de centrale naar jouw woning. Zij kunnen zien hoe de verbinding op de lijn in de straat is, als deze goed is maar ze wel storing zien dan wordt eigenlijk altijd de conclusie getrokken dat het een mogelijke bridge tap is (want het is niet de binnenkomende verbinding). In sommige gevallen klopt dit niet en is bijvoorbeeld het ISRA zelf bschadigd of is er helemaal geen aftakking aanwezig. In die situaties geven wij dit door aan de netbeheerder en geven we opnieuw de opdracht voor een monteur door.

In jouw geval is er echter wel sprake van een aftakking die nu mogelijk stoort. Is het voor jou mogelijk om de modem rechtstreeks op het ISRA-punt aan te sluiten? Dus zonder tussenkomst van de grijze kabel, Op die manier kan je duidelijk testen of dit inderdaad de boosdoener is.

@Gtvv , Als je toch de aansluiting in de woonkamer wilt blijven gebruiken ipv het modem op de ISRA in de meterkast aan te sluiten, vervang de kabel tussen ISRA en doos voor een full koperen cat6 dubbel afgeschermde UTP kabel met harde kern, en gebruik daar 1 van de 4 aderparen van, niet van 2 aderparen 1 kabel gebruiken.

Waarschijnlijk is je probleem dan opgelost, de standaard KPN telefoonkabel is niet goed afgeschermt en getwist, waardoor je tegen dit probleem aan loopt.

Beste @Brian,

Dank voor jouw antwoord. Ik heb wel nog een vervolgvraag.

De wandcontactdoos is geïnstalleerd door de monteur van T-Mobile toen het abonnement van start ging in ons huis. Als dit een bekend probleem is, waarom heeft hij het dan zo geïnstalleerd? Het was dan logischer geweest om de modem in de meterkast te installeren en het draadje dat nu uitkomt in de wandcontactdoos aan de modem te hangen, toch?

Ik vind het wel vreemd dat de monteur van T-Mobile het zo kan installeren, maar dat ik het vier jaar later nu helemaal zelf moet oplossen.

Reputatie 7
Badge +16

@Gtvv Goed dat je ernaar vraagt! Op het moment van aansluiting, was de monteur niet bekend met de bridge tap in jouw woning. Het is daarentegen wel vreemd dat er niet direct op het ISRA aangesloten is als dit wel gewoon mogelijk was destijds. 

Kan het zijn dat de monteur op jouw advies in de woonkamer met een extra wandcontactdoos geïnstalleerd heeft? Wellicht omdat je bijvoorbeeld minder bekabeling over de vloer wilde hebben of iets dergelijks? Niet om het in jouw schoenen te schuiven, maar zodat we kunnen uitvogelen waarom er destijds op een ander punt aangesloten is dan het ISRA.

Afijn, dit is allemaal koffiedik kijken en achteraf is mooi wonen. Gaat het lukken om de bridge tap te verwijderen? 

Reageer