Beantwoord

dhcp renew elke 7,5 minuut

  • 25 November 2020
  • 45 reacties
  • 3506 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 7 reacties

Hallo,

ik heb sinds enige tijd T-Mobile Thuis glasvezel. Het is erg snel en niet erg duur dus … nice :) Helaas merk ik dat het de afgelopen dagen vrijwel onbruikbaar is geworden voor bijvoorbeeld de video calls met  klanten… 

Ik vermoed dat dat te maken heeft met een zeer frequente lease renewal, in de Zyxel logs zie ik het volgende

Nov 25 21:29:39 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 21:37:09 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 21:44:39 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 21:52:09 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 21:59:39 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 22:07:10 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 22:14:40 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900

maw elke 7,5 minuut... de verbinding komt steeds met een lease duration van 15 minuten, wat ook extreem kort is.

Ik heb even een andere router eraan gehangen maar die laat hetzelfde euvel zien. 

Mogelijk is dit gerelateerd aan het issue dat  in een antwoord van @Brian wordt genoemd? T-Mobile telefonische support gaf aan dat er pas over ca een week door technische ondersteuning naar kan worden gekeken (dat is echt te lang) en ziet verder geen storing.

gr Pieter

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 27 November 2020, 15:25

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @p_vdb, welkom op de Community!

Dit is een zogeheten lease time error en zal ook als zodanig opgepakt moeten worden, dat is ook waarom mijn collega van de Klantenservice het doorgezet heeft naar de technische dienst. Ik wil graag nog één optie proberen, dat is een reprovisie van het modem. Soms forceert dat één en ander, het is geen garantie, maar die voer ik wel graag uit. Jij zult er aan jouw kant niet veel van merken, tenzij het toevallig de oplossing blijkt te zijn natuurlijk. 

Het antwoord van Brian is gerelateerd aan een specifieke BNG-server, dan vooral op het moment dat een eigen modem aangesloten is. Heb jij het Zyxel modem momenteel wel aangesloten op het FTU (Glasvezelaansluitpunt)? Ik kan in de lijnmeting niets uitlezen namelijk en kan zodoende ook geen reprovisie uitvoeren. Alvast bedankt voor je antwoord!

Reputatie 1

Ha @Jason, bedankt voor je antwoord.

Op dit moment heb ik een eigen router eraan hangen, maar ik zal de Zyxel nu weer terug zetten (kost me een minuut of 2, momentje). Triggert het aansluiten van een eigen modem dit probleem? 

 

gr Pieter

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @p_vdb, top dankjewel! Het probleem kan worden veroorzaakt door het vernieuwen van de IP lease, dit kan inderdaad ontstaan wanneer externe apparatuur aangesloten wordt. De oorzaak kan echter ook liggen in het netwerk en dan met name de BNG gateway.

Dit is precies wat de technische dienst kan onderzoeken. Zo heb jij straks de oplossing die het meest geschikt is in jouw situatie. 

Op dit moment kan ik wederom niets uitlezen, dat komt doordat het Zyxel modem niet aangesloten is. Dit is natuurlijk volkomen begrijpelijk gezien het feit dat ik later reageer dan de bedoeling was. Ik zal dit topic vandaag in de gaten blijven houden, mocht jij reageren, dan zal ik de reprovisie alsnog uitvoeren. Indien dit geen verschil maakt in de lease time, dan wachten we het rapport van de techneuten af. 

Reputatie 1

ha @Jason,

 

ik heb nu weer de zyxel router eraan gehangen. Bedankt dat je er naar kijkt!

 

 

gr Pieter

Reputatie 7
Badge +16

Perfect, dankjewel @p_vdb, ik heb de reprovisie uitgevoerd. Als het goed is, zal je zo direct een verschil moeten zien.

Reputatie 1

Ha @Jason,

helaas, ik blijf elke 7,5 minuut een lease obtained van 900s zien  :-( 

 

Reputatie 7

Hi @p_vdb Ai balen dat het niet geholpen heeft, dan zullen we in dit geval even de bevindingen van de collega’s van de technische dienst af moeten wachten. Ze gaan er mee aan de slag en je ontvangt bericht!

Reputatie 3

Ik zie trouwens het zelfde bij mij, misschien dan toch een BNG-server?

Blijkbaar heb ik dit al een week, want sinds vorige week vrijdag van 00:30 tot 02:20 geeft de router aan dat die geen WAN link had. Toen op 02:20 de verbinding weer terug kwam kreeg ik een lease van 15min en dit blijft zo. Het IP adres is verder niet veranderd.

Gelukkig verder geen onderbrekingen in het internet.

Voor de info ik zit met het IP in de 143.178.20 reeks.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @LarsF87, graag controleer ik voor je waas het misgaat. Ik zie momenteel echter geen Zyxel modem aangesloten, klopt het dat je jouw eigen router hebt aangesloten? Zo ja, zou je deze tijdelijk willen vervangen voor de Zyxel? Dan kan ik de lijn meten en alles uitlezen en kunnen we wellicht concluderen of het om een BNG-serverissue gaat. Thanks alvast!

Reputatie 3

Hoi Jason, Bedankt voor je reactie. Aangezien ik thuis geen problemen ervaar met de verbinding en zit met het thuiswerken van zowel mijzelf als mijn vrouw, zit ik er eigenlijk niet op te wachten de Zyxel aan te gaan sluiten. Ik draai eigenlijk vanaf het begin dat ik bij jullie zit op een eigen router.

Ik heb alleen dus 2 weken geleden meegemaakt dat de verbinding s’nachts 2uur weg was. Want ik krijg een mailtje als de WAN verbinding weer up komt. Toen ik verder ging onderzoeken zag ik dus dat ik een lease heb van 15min i.p.v. een uur wat ik eerder had (en ook standaard is volgens mij).

Er zijn meer topics over dit probleem, lijkt mij het echt een issue aan jullie kant.

 

Reputatie 7
Badge +5

Omdat ik ditzelfde gebeuren al enige weken in de log van de Zyxel zie, bij deze de melding.

Dec  9 21:01:59 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:02:01 kern.debug udhcpc: Sending renew...
Dec  9 21:02:01 kern.info udhcpc: Lease of 85.144.35.xxx obtained, lease time 900
Dec  9 21:02:01 kern.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
Dec  9 21:02:03 kern.debug udhcpc: Sending discover...


en nog een knip en plak

Dec  9 21:08:19 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:08:22 kern.debug udhcpc: Sending renew...
Dec  9 21:08:22 kern.info udhcpc: Lease of 10.70.9.140 obtained, lease time 3600
Dec  9 21:08:22 kern.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
Dec  9 21:08:23 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:08:32 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:08:48 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:09:20 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:09:32 kern.debug udhcpc: Sending renew...
Dec  9 21:09:32 kern.info udhcpc: Lease of 85.144.35.xxx obtained, lease time 900
Dec  9 21:09:32 kern.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
Dec  9 21:10:24 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:10:25 kern.debug udhcpc: Sending discover...

Reputatie 1

Ha @Jason,

 

ik blijf dit probleem onverminderd zien en ervaren. Support heeft niet contact opgenomen ondanks herhaalde beloftes en de ter compensatie aangeboden unlimited data op mobiel is ook alweer op. Ik ga maar weer eens op zoek naar een goeie internet provider, jammer... 

 

gr Pieter 

Reputatie 3

@Jason@Brian  Is er al iets bekend? Zal toch niet moeten zijn dat jullie hierdoor klanten gaan verliezen? Bij mij is de lease ook nog steeds 15min.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is geen error jongens, dit is normaal netwerk gedrag als je met een DHCP server / Client werkt. Deze leasetime is bepaald op de DHCP Server (ISP), daar kan de Client in dit geval niets aan veranderen.

Alles gebeurt op de achtergrond en heeft in feite geen enkele invloed op je verbinding, tenzij je lease verloopt en er geen request is geweest voor een renewal .. dan heb je een probleem.

Maar alles wat ik zie in jullie logfiles is normale afhandeling van DHCP requests en Renewals.

DHCP Lease Time – What is it and How does it work?

DHCP Leases (YT)

Reputatie 3

Dit is geen error jongens, dit is normaal netwerk gedrag als je met een DHCP server / Client werkt. Deze leasetime is bepaald op de DHCP Server (ISP), daar kan de Client in dit geval niets aan veranderen.

Alles gebeurt op de achtergrond en heeft in feite geen enkele invloed op je verbinding, tenzij je lease verloopt en er geen request is geweest voor een renewal .. dan heb je een probleem.

Maar alles wat ik zie in jullie logfiles is normale afhandeling van DHCP requests en Renewals.

DHCP Lease Time – What is it and How does it work?

DHCP Leases (YT)


Dat snap ik allemaal wel, maar een leasetijd van 15min hoort niet.

Zoals Jason zegt: "Dit is een zogeheten lease time error” en zit het probleem bij de DHCP server die de lease geeft.

Reputatie 7
Badge +5

Uit de link van @Pieter_B 

Example case

If you have a coffee bar and you get 400 visitors a day. They stay on average 30 to 60 minutes and you have a DHCP Pool of 200 IP Address (192.168.0.10 – 192.168.0.210 for example).
When you leave the DHCP Lease Time on the default 24 hours (1440 minutes) after 200 guest no other guest can use the free wifi network. Because all the 200 IP Addresses are reserved for the first 200 guests.

Ik had niet het idee dat ik met mijn TmThuis abonnement een coffeeshop, oeps koffiebar, met 400 bezoekers van internet hoef te voorzien. Dus lease tijden van 15 minuten lijken mij veel nutteloos verkeer te creëren. Of dat ook hikkende videostreams kan opleveren is buiten mijn kennisgebied.

Reputatie 3

@p_vdb , is er trouwens al een reactie vanuit de technische dienst gekomen?

In het andere topic blijft het ook stil en gaat de melder over naar KPN.

Reputatie 7
Badge +3

Hier een TMT DHCP request en daarmee een 100% uptime zonder ook maar 1 glitch gezien via mijn pfSense firewall

Zoals we kunnen zien is de interval 450 sec (7.5 min), zonder dat er ook maar een split second een probleem is met intern of externe netwerk verbindingen.

Reputatie 7
Badge +5

@Pieter_B 

Oké, op jouw verbinding niks te bemerken, maar TmT heeft een paar aansluitingen meer als die van jou en mij. Bijna 1 miljoen of zo iets. Het lijkt mij dan net als in het verkeer dat er opstoppingen gecreerd kunnen worden.

En vooral om dat we hier over in mijn ogen nutteloos verkeer praten. Mijn ip adres kan gerust een dag of langer op mijn aansluiting gekoppeld zijn.

Maar ik leer graag bij en leg maar uit als ik met mijn veronderstelling fout zit.

Reputatie 7
Badge +3

@yalerta 

Het is natuurlijk ook absurd kort die interval van 450 sec, de reden is mij ook niet duidelijk. De enige achtergrond die ik zou kunnen bedenken, is het in hoog tempo kunnen doorvoeren van netwerk updates.

Die 1 Miljoen klanten zitten natuurlijk niet allemaal op 1 DHCP server (gelukkig niet), maar ik zou mij kunnen voorstellen dat de ene DHCP server het ‘iets drukker’ zou kunnen hebben als de ander.

Zoals je ziet in mijn lijst met poort 67, maakt TMT gebruik van DHCP Relay Agents.

DHCP client cannot be delivered to DHCP server(s) on different subnet(s) through a router. This restriction requires all individual subnets have its own DHCP server for DHCP operation, which is practically not feasible in network operators' networks or corporate computer networks (too many DHCP servers are required in the network!).

Ben het dus wel met je eens, dat dit DHCP systeem met zo’n korte refresh, in zekere zin bandbreedte kost. Maar hou ook in je achterhoofd, dat dit hele kleine pakketjes zijn, dus geen Mbit pakketjes.

Reputatie 1

Ik volg dit topic maar even. Zie namelijk hier ook ineens (na update & reboot eigen OPNsense router/firewall afgelopen zaterdagnacht) een leasetijd van 900 seconden en renewals van 450 seconden. Verbinding lijkt er verder geen last van te hebben, ping streams en netflix, youtube, e.d. lopen gewoon door. Morgen eens zien met Teams meetings. Voor nu heb ik er, buiten log vervuiling (:wink: ), weinig last van.

Reputatie 1

@p_vdb, is er trouwens al een reactie vanuit de technische dienst gekomen?

In het andere topic blijft het ook stil en gaat de melder over naar KPN.

 

Nee, geen reactie.

 

Hier een TMT DHCP request en daarmee een 100% uptime zonder ook maar 1 glitch gezien via mijn pfSense firewall

Zoals we kunnen zien is de interval 450 sec (7.5 min), zonder dat er ook maar een split second een probleem is met intern of externe netwerk verbindingen.

 

Ik zie ook geen onderbreking van de internetverbinding op de router. Ik zie wel dat VPN verbindingen die opnieuw moeten worden opgezet, streams onderbreken. Qua timing valt dat steeds samen met een renew en bij vorige provider had ik dat niet, vandaar dat ik daar een oorzakelijk verband zocht. Maar het is mogelijk dat dit een lokaal probleem is dat toevallig getriggerd wordt door de frequente dhcp renew, ik moet me er maar eens wat meer in verdiepen..

 

 

Exact het zelfde probleem hier in Eindhoven. 

Op het moment van de dhcp renew. Klapt alles met een actieve verbinding er een paar seconden uit. Zeer vervelend als je gebruikt maakt van een VPN.

 

Ook streams haperen op het moment van een renew.  Aka elke +- 7 minuten 

@Jason  @Brian is er al een update vanuit de T-Mobile klant?

Door de reguliere klantenservice word ik afgeschoven met een: Wij gebruiken dynamische ip's dus dat hoort zo.

Reputatie 7

Hoi @p_vdb @LarsF87 @M76 en @h94988209,

 

Ik zag dat jullie in dit topic en andere topics hebben gesproken over deze DHCP renew. Bij enkele zie ik dat het modem even lang online is als het modem aanstaat (dus geen onderbrekingen), bij anderen kan ik het modem niet uitlezen (waarschijnlijk een eigen modem aangesloten?). 

 

Als je tijdens dagelijks gebruik geen last ondervindt en het alleen ‘log vervuiling’ is (mooi woord, dank M76!), dan is het niet zo'n groot probleem met veel impact. Het kan ook zijn dat er een aangesloten apparaat is dat roet in het eten gooit. In dat geval wil ik vragen randapparatuur even los te koppelen en dan één voor één weer aan te sluiten. Op die manier kun je uitsluiten wat de oorzaak kan zijn. Tot slot wil ik om een fabrieksreset van het modem vragen. Mogelijk is er na een wijziging van de instellingen iets spaak gelopen. Dat sluiten we dan ook direct uit. 

 

Mocht je hierna nog steeds uitval ervaren, dan hoor ik graag het volgende: 

  1. -Welke lampjes branden op het modem ten tijde van wegval?
  2. -Vallen alle diensten (TV, Internet) tegelijk weg?
  3. -Hoe vaak per dag vallen de diensten weg?
  4. -Hoe lang duurt het uitval of de ‘glitch'?

 

Met deze info kan ik weer bij de techneuten aankloppen!

@Sander 

1. Geen idee :) mijn router staat niet echt in het zicht, ik zal het checken als ik weer thuis ben.

2. Ik heb alleen internet.

3. Vandaag ben ik naar kantoor gegaan omdat het gisteren niet werkbaar was. Maar gisteren zat het in de 10+

4. Bij mij duurt het een paar seconden. 

 

 

 

 

Reageer