Beantwoord

Disclaimer internetsnelheid klopt niet

  • 15 March 2018
  • 5 reacties
  • 302 Bekeken

Ik ben al een tijd met de klantenservice in discussie over de internetsnelheid, ik wil namelijk graag snel internet. Waar 93 mb wordt beloofd kan ik maar maximaal 57 krijgen.

Uit mijn contacten met de klantenservice begrijp ik dat er intern een norm wordt gehanteerd van minimaal 60% van de beloofde snelheid, voordat ze in actie komen. Dit terwijl op de website wordt beloofd dat je kunt rekenen op 85% van de snelheid in 80% van de gevallen en minimaal 75% van de internetsnelheid.

Ik begrijp dan ook niet wat de "belofte" welke daadwerkelijke snelheid je mag verwachten waard is. Ook vindt ik het raar dat jullie klantenservice niet de belofte van de website nakomt.
icon

Beste antwoord door Brian 21 March 2018, 17:12

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Hi sschelhaas, ik heb meteen met je meegekeken, we moeten natuurlijk wel voldoen aan onze eigen voorwaarden! De minimale snelheid die we tegenwoordig aanhouden is 60 Mbps bij een 100 Mbps aansluiting, in jouw geval was het nog 60 Mbps bij een 80 Mbps aansluiting. De maximale snelheid die binnen komt op jouw adres is 63 Mbps en deze voldoet dus aan de minimale snelheid die wij stellen. Dit betekent wel dat je niet de volle snelheid van 80 Mbps zal kunnen halen en je kan er dan inderdaad voor kiezen om je snelheid te verlagen wat je inmiddels al hebt gedaan. Als je hier nog vragen over hebt stel ze dan gerust, ik zit voor je klaar!
Bedankt voor de reactie, in ieder geval is dit eindelijk een reactie zwart op wit. Naar mijn mening is deze handelswijze niet in lijn met de Europese richtlijn die de ACM recent om heeft gezet in een beleidsregel. Met ingang van 1 maart 2018 dient de provider duidelijk aan te geven welke snelheid ik kan verwachten. Jullie doen dit niet door enerzijds te verwijzen naar de gedragscode transparante snelheden (minimaal 75%), terwijl blijkbaar jullie het pas actie ondernemen wanneer minimaal 60% wordt gehaald.

Om meer helderheid te krijgen of jullie handelswijze wel juist is heb ik melding gedaan bij de ACM en ben ik voornemens dit voor te leggen aan de geschillencommissie telecom. Ik vindt het namelijk niet eerlijke communicatie wanneer je minimaal 75% beloofd, terwijl je in werkelijkheid 60% levert.
Reputatie 7
Badge +1
Als dit een DSL aansluiting betreft moet men er nou eenmaal rekening mee houden dat dit een verouderde techniek is, toen het vele jaren geleden werd ingevoerd was het een hele vooruitgang te zijn boven het inbellen, ondanks alle nadelen welke zich al gauw aandienden.
Zo krijgt men alleen de beloofde snelheid als men zeer dicht bij de centrale of wijkkast woont al na een paar tientallen meters zakt het in, bij het nieuwe DSL zoals pairbonding of VDSL enz schijnt het marginaal beter te zijn het principe lijkt volgens mij een beetje op wat Ziggo al jaren toepast, glasvezel tot de wijkkast laatste stuk tot aan woning coax of koper.
Glasvezel heeft deze beperkingen niet daar is de aangegeven snelheid ook de snelheid welke men ook daadwerkelijk krijgt dit uiteraard bekabeld gemeten, wifi zal altijd iets afwijken.
Dat door de techniek een lagere snelheid afhankelijk van de afstand tot de centrale kan worden gegeven is algemeen bekend. Echter zegt t-mobile dat op mijn adres 93 wordt geboden, waarbij onder de noemer "wij zijn eerlijk over de snelheid," wordt aangegeven dat de minimale snelheid altijd 75% hiervan is. Wanneer je dat zo duidelijk beloofd aan de klant, dan vindt ik het raar dat je in werkelijkheid 60% levert.
Reputatie 7
Hi sschelhaas, je nam 80 Mbps af en haalde een snelheid van 63 Mbps, dit valt dus boven de norm van de 75% (60/80 x 100 = 75%) die we voor dit abonnement aanhouden. Je zou namelijk minimaal 60 Mbps moeten kunnen halen, als dat niet het geval is (eventuele tijdelijke storingen daar gelaten) dan bieden we simpelweg géén hogere snelheid aan voor jouw adres. We hebben dus wel aan deze voorwaarde voldaan.

Reageer