Beantwoord

DNS instelling modem veranderen?

  • 6 August 2018
  • 37 reacties
  • 5764 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
Ik ben in bezit van glasvezel en heb een Draytek Vigor2132FVn modem en een Fritz! repeater (vanwege storing in de omgeving en slecht ontvangst).
Ik maak probleemloos gebruik van het internet. Echter één bepaalde website kan ik niet bereiken (www.connectnetwork.com). Het maakt daarbij niet uit welk apparaat ik gebruik (computer, 2 laptops, 2 telefoons), wifi of bekabeld, of welke browser.
Ik kan deze site wel bereiken met 3G op mijn telefoon (4G lukt helaas ook niet) en wanneer ik deze als hotspot gebruik, dus ook met de computer. Ook lukt het me gewoon met de wifi van de kinderboerderij en heb tijdens onze vakantie in Frankrijk ook geen problemen gehad met de wifi van diverse campings en een supermarkt.
T-Mobile zegt me dat ik mijn DNS-instellingen op mijn apparaten moet wijzigen. Maar het lijkt me van de gekke dat ik instellingen op al mijn apparaten (en in de toekomst nieuwe?) ga veranderen, terwijl het probleem toch overduidelijk in het modem zit. Nu blijkt dat je de DNS instellingen ook in het modem kunt veranderen, maar het is een nogal technische kwestie. Het lukt mij al niet om de instellingen in mijn apparaten te veranderen, laat staan dat ik met die modem aan de slag ga... T-Mobile zegt mij hierin geen ondersteuning te geven.
Ik ben geneigd een andere provider te zoeken in de hoop dat ik een ander/beter modem krijg, maar wil eerst eens mijn probleem hier neerleggen. Kan iemand mij (in jip-en-janneke-taal) uitleggen wat ik moet doen? De website is nogal belangrijk voor mij en met 3G gaat het al met al wel behoorlijk ten koste van mijn bundel…
icon

Beste antwoord door Brian 27 August 2018, 15:34

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Hoi @gera_r

Ik ben het helemaal met je eens dat je alles op internet moet kunnen vinden via ons modem en toegang. Onze technische dienst heeft achterhaald dat wij in deze niets blokkeren. In die zin is het een raadsel. Als de beheerder van de website niet verder wilt kijken ("We have not received any reports that our site is down"), houdt het op via de normale weg. Ik snap hun reactie totaal niet, ze krijgen nu van jou toch te horen dat het niet werkt? Ik zou dit nogmaals bij hen aankaarten!

Ook ik ontvang geregeld meldingen van onze klanten dat een bepaalde website niet te bereiken is. In alle gevallen blijkt er iets met de DNS instellingen van de website zelf mis te zijn of heeft de user iets gedaan waardoor het IP-adres blacklisted is door de website beheerder. Vooral bij spelletjes zoals Playstation komt dit veelvuldig voor. Dit in reactie op @tmoesel, ik impliceer hier verder niets mee aan jouw adres, gera_r!

Graag kijk ik dan ook met je mee om out-of-the-box toch die website op jouw laptop te krijgen. VPN is dan het meest voor de hand liggend. Je hebt ook goedkopere alternatieven! Online zijn deze zo te vinden, ik kan hier echter geen van aanraden, aangezien dit buiten T-Mobile staat. Mogelijk kun je de VPN zelfs instellen op het modem, zodat alle apparaten automatisch via de VPN verbinden. Anders kun je dit per apparaat instellen.

Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?
Reputatie 6
@Sander Waarom zou de website beheerder er tijd in steken terwijl bij alle andere providers het wel werkt?
De suggestie die er gewekt wordt is dat het IP adres van de modemrouter van gera_r blacklisted is op het platform/cloud van de betreffende website. Dus waarom krijgt gera_r dan geen ander IP adres? Dat is namelijk de goedkoopste oplossing. Of is dat toch niet het probleem.
Als je echt out-of-the-box wilt denken, doe dat dan ook. Bijna een maand of langer naar een probleem kijken helpt niks, is alleen tijdrekken wat misschien goed van pas kan komen voor TMT. Voor gera_r is the-box TMT.
Een VPN is een noodgreep, die ik voorstelde om te overbruggen tot het einde van het contract.
Verder zou ik eerder verwachten dat TMT gera_r op de hoogte houdt van 'de ontwikkelingen' i.p.v. andersom.
Reputatie 7
Badge +5
Hoi @gera_r en @tmoesel, we geven niet op! Zojuist heb ik contact gehad met onze technische dienst. Ik heb alle kaarten op tafel gegooid, en ik heb goed nieuws. Mijn collega's gaan er opnieuw mee aan de slag! Er zal dit keer een andere afdeling bij betrokken worden, om meer duidelijkheid te creëren en hopelijk voor een permanente oplossing te zorgen. Zodra ik meer weet, speel ik dit hier door. We houden contact!
Reputatie 1
Ja klopt; ik ben zojuist gebeld door een van de medewerkers. Ben heel blij dat het opgepakt wordt. Ik wacht het af...
Reputatie 1
Ondertussen wel wat wijzer geworden, maar niets opgelost... Gisteren heeft T-Mobile weer telefonisch contact met me opgenomen. Het is ze niet gelukt om de precieze oorzaak te vinden. Het vermoeden is dat bepaalde IP-range(s) door de website geblokkeerd worden.
Ik heb daarna met die vraag via FB weer contact opgenomen met ConnectNetwork en de uiteindelijke slotconclusie? "Overall, our system is not setup for international traffic. Some customers have issues and some do not. We apologize for the inconvenience and wish there was more we could do." En na mijn opmerking dat ze dit misschien wel internationaal beschikbaar kunnen maken, het volgende antwoord: "This may come in the future so please stay tuned."
Beetje jammer dat ze daar nu pas mee komen, terwijl ze het eerst alleen over problemen met 3/4G hadden. Dus tja…

Alles bij elkaar genomen, lijkt het me nu toch een goede optie om het advies van tmoesel op te volgen en een VPN verbinding te nemen. Jammer genoeg is de aanbieding van 3 jaar afgelopen. Die ga ik dus nu even afwachten en tot die tijd blijf ik maar met een omweg via de 3/4G gebruik maken.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Reputatie 7
Hoi gera_r,

Bedankt voor jouw update over deze situatie. Het is fijn dat je ons hierover op de hoogte houdt, hier help je anderen ook mee! Goed dat je nu duidelijkheid hebt vanuit ConnectNetwork. Hopelijk lukt het je met de VPN verbinding. Mochten we jou in de toekomst nog ergens mee kunnen helpen, horen we dat graag!
Reputatie 1
Nou, het is me gelukt hoor. Ben uiteindelijk overstag gegaan en een VPN verbinding aangegaan. Probleem is opgelost. 🙂
Reputatie 3
Conclusie? ConnectNetwork blokkeert op zijn website bepaalde IP-range(s), waaronder die door T-Mobile worden gebruikt voor sommige van hun abonnee´s. Ook al wisselt het door T-Mobile uitgegeven IP-adres van die abonnee´s frequent (dagelijks) blijft dit in de IP-range(s) zitten die door ConnectNetwork wordt geblokkeerd.
Niet alle door T-Mobile uitgegeven IP-adressen worden geblokkeerd, alleen sommige.
Door de blokkade is in een aantal gevallen de website niet te bereiken. Maar daarnaast zijn sommige functies op de website via de bepaalde IP adressen van T-Mobile niet te gebruiken als de website zelf wel te bereiken is.

Wie kan hier sjokolaa van maken? Ik niet ...

Oplossing? T-Mobile en ConnectNetwork nemen met elkaar contact op om dit uit te zoeken met z´n tweeën, want beide kanten moeten om de oorzaak van het probleem te achterhalen met informatie over de brug komen. Dit gaat dus nooit gebeuren ("het ligt niet aan mij, de ander moet iets doen").

Conclusie? Zorg dat je geen gebruik maakt van een IP-adres van T-Mobile, want dan kan je er vrijwel zeker vanuit gaan dat dit niet wordt geblokkeerd door ConnectNetwork. Wel T-Mobile willen aanhouden als provider? Verberg het IP-adres, bijvoorbeeld door een VPN verbinding te nemen die je IP-adres van T-Mobile maskeert en je bereikbaar maakt via een IP-adres dat buiten de range(s) van T-Mobile ligt.
(overigens kan dat bij andere acties op het internet weer fout gaan, bijvoorbeeld bij Netflix in het buitenland met VPN, maar dat terzijde)

Aanbeveling? Stop met ConnectNetwork! Als ze je daar alleen vertellen dat ZIJ geen probleem hebben dan heb je daar ook niets te zoeken. Er zijn vast betere alternatieven te bedenken via betrouwbare, stabiele en duidelijke websites. Met T-Mobile hoef je niet te stoppen, hoewel je -zoals uit dit topic blijkt- niet erg deskundig door hen wordt geholpen. Alleen maar welwillend, maar dat lost problemen niet op (ook al ben je als provider maar een onderdeel van de oorzaak van het probleem).

My two cents ...
Reputatie 7
Goede samenvatting siert! In dit geval is het probleem denk ik alleen lastig op te lossen. Als ConnectNetwork letterlijk aangeeft niet ingericht te zijn op internationaal verkeer (wel opmerkelijk voor een internetbedrijf) dan zullen er inderdaad bepaalde regio's zijn van waaruit je geen verbinding kan maken. Een VPN is dan echt de beste oplossing omdat je hiermee verbinding kan maken via een andere server die wél kan verbinden met ConnectNetwork.
Reputatie 3
@Brian : En dit was jullie gezamenlijke oplossing nadat jij als T-Mobile contact had opgenomen met ConnectNetwork? Of hebben zij contact met jullie gezocht om het probleem op te lossen?

Anyway: dit is een workaround die weer zo zijn eigen problemen met zich meebrengt (zoals ik al eerder aangaf). En is GEEN echte oplossing voor het gezamenlijke probleem dat T-Mobile en ConnectWorks hebben en die jullie alleen met z´n tweeën kunnen oplossen!
Reputatie 3
Hier:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/webpagina-van-home-assistant-io-niet-bereikbaar-via-t-mobile-thuis-306318
wordt/werd serieuzer gewerkt aan het T-Mobile probleem!
Reputatie 7
Inmiddels hebben we inderdaad meer meldingen ontvangen (al niet helemaal 1-op-1 vergelijkbaar) en we zijn aan onze kant een onderzoek gestart!

Reageer