Beantwoord

Draadloze printer op router (HG659) - connectie probleem

  • 31 August 2017
  • 6 reacties
  • 1432 Bekeken

Reputatie 2
Sinds enige tijd hebben mijn ouders een draadloze printer. Deze heeft (zonder problemen) een tijd dienst gedaan bij mij, maar vanwege teruglopend gebruik van de hand gedaan.

Printermodel: HP Photosmart eStation c510
Router type: HG659 (voor 99% zeker dat deze het is - kan het nu niet checken)

Helaas werkt het echter niet zoals het zou moeten werken. In eerste instantie is het mogelijk om met laptop/smartphone te printen. Komt deze ook netjes door in de lijst van netwerkapparaten. Dit gaat vermoedelijk zo'n 2/3 dagen goed. Dan verdwijnt de printer namelijk en is er met geen mogelijkheid meer een printopdracht te versturen.

Nu ben ik niet voor een gat te vangen dus ben wat dingen gaan uitsluiten. Het eerste waarmee ik begon is of het op alle apparaten (smartphones, laptops voorkwam). Dat bleek het geval.

Vervolgens heb ik de printer uitgezet (wellicht vastgelopen printserver), opnieuw connectie gelegd met de router. Helaas, geen verbinding. Wat me toen al op viel is dat de printer gewoon een IP-adres uitgedeeld krijgt. Er zou dus gewoon connectie mogelijk moeten zijn.

Uiteindelijk kon ik geen andere conclusie trekken dan dat het de router moest zijn die problemen veroorzaakt. En jawel, stekker eruit - 10 seconden wachten - er weer in en de printer kwam weer keurig tevoorschijn. Zoals eerder gezegd (ik weet niet exact), is dit voor een beperkte duur. Ik heb nu inmiddels 2/3 x ditzelfde uitgevoerd en telkens verdwijnt de printer naar 2/3 dagen.

Hiermee is echter nog niet alles gezegd wat ik heb gedaan. Elders op het forum las ik dat de routers van Huawei soms dubbele IP's lijken uit te delen. Om dit te voorkomen heb ik het MAC adres van de printer een statisch IP toebedeeld. Een dag of twee later kwam ik er echter tot mij verbazing achter dat ipv het toebedeelde IP er een ander was uitgedeeld (statisch zou de printer *.103 moeten krijgen, maar heeft nu *.100).

Tot slot, als ik de lijst van LAN apparaten in de router erop nasla staat de printer hier ook gewoon tussen. Er lijkt tussen de router en printer gewoon connectie te zijn. Dat wordt niet alleen vanaf de printerkant bevestigd, maar ook door de router.

Graag zou ik horen wat een mogelijke oplossing kan zijn. Elders op het Forum las ik over een slaapstand op de routers van Huawei. Kan iemand dit bevestigen voor bovenstaande router model? En zo ja, is er een mogelijkheid om dit volledig uit te schakelen. Ik heb nog wel een andere router achter de hand, maar dat betekend weer een extra apparaat erbij. Vind ik geen probleem, maar m'n ouders wel. Enfin, ik hoor graag een mogelijke oplossing!
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 1 September 2017, 08:31

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Hallo henkdenkt,

Wat vervelend dat het steeds gebeurd.
Mijn advies is om randapparatuur zoals printers een vast ip te geven. Deze ip-adressen moeten buiten de DHCP range vallen. 2-19 is bij mij voor apparaten zoals printer, ip en NAS en 240-254 voor netwerk apparaten zoals switches accesspoints ed.
Reputatie 7
Hey Henkdenkt,

Is het gelukt met de tip van Hidden.nld? Je printer draadloos verbinden is zeker een optie!
Reputatie 2
Hey Henkdenkt,

Is het gelukt met de tip van Hidden.nld? Je printer draadloos verbinden is zeker een optie!

Helaas heeft dat niets opgeleverd. Het lijkt bij het toewijzen van een statisch IP adres al mis te gaan. Ik kan namelijk enkel adressen toewijzen die binnen de DHCP range liggen. Precies het omgekeerde van wat deze functie zou moeten doen. Met een kleine omweg heb ik het alsnog voor elkaar gekregen, maar niet zoals het zou moeten werken.

Helaas blijkt een statisch IP adres niets op te lossen. De printer blijft in de lijst met (W)LAN apparaten staan (in de router), maar is via het netwerk niet te bereiken. Zodra ik instellingen opsla of wijzig werkt het weer voor een tijdje, waarna de printer na verloop van tijd weer verdwijnt.

Ik ga de router nog terugzetten naar fabrieksinstellingen en hoop daarmee het probleem te tackelen. Mocht dat niets uithalen, dan meld ik dat uiteraard (ook als het probleem wel opgelost is uiteraard).
Reputatie 7
Ik ben heel benieuwd hoe dit verder is verlopen! Wellicht heb ik trouwens nog een tip: je kunt ook het apparaat koppelen aan de router door 'bind mac to'.

Bij mij Thuis heb ik de printer bekabeld aangesloten (oude printer die draadloos niet ondersteunde) op hetzelfde Huawei modem, zonder wijzigingen van instellingen, simpelweg plug 'n play. Soms moet ik de printer even opnieuw opstarten, maar dan verschijnt 'ie altijd keurig in mijn lijst van printers. Wellicht is het interessant om even te checken met een UTP kabel?
Reputatie 2
Bekabeld aansluiten is helaas geen optie. Uiteindelijk heb ik ook niet verder gegraven. Het zou gewoon out-of-the-box moeten werken. De routers waar de printer op heeft gezeten hebben veroorzaakten nooit problemen. Met die reden heb ik uiteindelijk als workaround een eigen router/accesspoint erbij gezet.

Begrijp me overigens niet verkeerd. Normaliter zou ik de oorzaak koste wat kost boventafel willen krijgen (ik blijf uiteindelijk toch ICT'er...). Echter, gezien het feit dat het niet bij me thuis is, maar bij m'n ouders moest ik naar een wat duurzamere oplossing. Eentje waar ik niet 2 dagen later te horen kreeg, hij doet 't weer niet...

Trouwens, volledig offtopic, maar is er al enig vooruitzicht op TV-Box met afstandsbediening waarbij je kan wisselen tussen radio/tv?
Reputatie 6
@henkdenkt
Ik denk dat het inzetten van extra accesspoint of router helaas de enige optie is in dit geval. De situatie komt me maar al te bekend voor en alleen al om de gemoederen in de familie in toom te houden is het denk ik niet waard om je tijd te verliezen in een massaproduct wat je niet zelf gekozen hebt en waarvan zowel hardware als software closed source is. Een deel van de software is wel opensource (linux kernel, GNU tools etc), maar dat helpt weinig als juist cruciale delen van Huawei of een chinese OEM zijn waar T-Mobile NL geen grip op heeft. Of veranderingen aan de firmware door T-Mobile NL sinds overname van Vodafone.

Wat mij o.a. opviel is dat het patroon van ARP pakketten van/naar een Huawei router niet aan verwachtingen voldoen. Dat kan wijzen op het interne bridging tussen de diverse modules na uren of dagen in de fout gaat. Dat gebeurt nogal makkelijk als ergens in de firmware b.v. iets zijn deadline 1 keertje niet haalt. Dat kan weer talloze oorzaken hebben, b.v. al als normale eindgebruikers interactie tussen een apparaat (b.v. printer, tablets in mijn geval) en de router plaatsvindt.

Reageer