Beantwoord

Draytek met extra access points levert DHCP problemen op


Ik heb al jaren aan mijn DrayTek Vigor 2132F router drie access points gekoppeld om over een breed gebied wifi dekking te krijgen. Laatst 2 van de drie ap's vervangen door 2 nieuwe TP-Link EAP225 ap's, in de hoop dat mijn draadloze apparaten dan minder vaak problemen zouden krijgen met het verbinden met het Wifi. Helaas vergeefs: bijv. mijn Samsung A5 telefoon en Chromebook willen nog steeds vaker niet dan wel verbinden via een van de ap's. De Chromebook meldt duidelijk wat het probleem is: 'Failed to connect to network - DHCP lookup failed'. Inderdaad is het probleem weg als ik op de Chromebook een vast IP adres instel. Maar dat is geen praktische oplossing en voor sommige draadloze apparaten sowieso niet mogelijk. 

Ik heb uitgeprobeerd of het hielp om de access points zelf van een vast IP adres te voorzien, maar dat maakt geen verschil. 

Opvallend genoeg hebben Windows-PC's geen problemen met de ap's: die verbinden er wel prima mee. 

En ook dit: alle apparaten verbinden probleemloos aan via het wifi van de Draytek zèlf. Probleem speelt dus alleen als er een access point tussen zit. 

Wie heeft een gouden tip ?

icon

Beste antwoord door machielb 22 May 2020, 10:48

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @machielb 

Is de TP-Link AP bedraad aangesloten op de Draytek en als je de wifi van de Draytek uitschakeld kan je dan wel met de AP verbinden?

Zorg dat er 1 bedraad is aangesloten. Bekijk het dus eerst met 1 AP.

Dank voor je reactie. 

Ja, het AP is bedraad aangesloten. Ik heb ook getest met alle andere apparaten losgekoppeld, dus alléén één AP direct met kabel aan de Draytek gehangen. En nu ook getest terwijl ik het wifi van de Draytek uitgeschakeld heb. Dat alles maakt geen verschil: de chromebook en de Android telefoon blijven meestal melden dat de DHCP lookup gefaald heeft. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @machielb, goed dat je om hulp vraagt op de Community, we hebben hier veel experts en toppers zitten die genoeg kennis hebben omtrent dit soort issues! 💪😎

Ik heb voor je  rondgekeken en kom terecht op de volgende website: Support Chromebook. Google Tech geeft hier support op veelvoorkomende issues en daar is de foutmelding "DHCP-lookup failed” een bekende van. Hopelijk vind je daar de gouden tip! Mocht die er niet tussen staan, wacht dan op overige users met kennis van zaken. Ik weet zeker dat we tot een oplossing komen met zijn alle! 

Overigens, check ook even deze link: How to fix DHCP issues. Succes en als ik iets anders voor je kan doen, let me know! 

Dank voor je reactie Jason. Ik heb eindelijk een fix gevonden. Mijn oude access point weer aangesloten, die bevat zelf een DHCP-server. Deze aangezet, DHCP-server van de Draytek uitgezet, en … na 3 jaar wifi-ellende werkt het eindelijk goed! 

Kennelijk werkt de DHCP server functie van de Draytek niet betrouwbaar!? Iedere keer als een telefoon of tablet niet wilde verbinden met wifi, dacht ik dat het de schuld was van het access point, of van invoed van andere wifi-signalen, of van het apparaat dat ik probeerde aan te sluiten, of… . Maar de router is kennelijk de schuldige. Hoeveel meer T-Mobile klanten die een extra AP gebruiken zouden hier last van hebben? 

De nieuw aangeschafte access points heb ik niet meer nodig omdat de oude het gewoon nog goed blijken te doen. Ze kunnen gelukkig teruggenomen worden door de verkoper. 

De Chromebook ben ik dankbaar omdat hij me met een duidelijke foutmelding op het juiste spoor heeft gezet :-) 

Reputatie 7
Badge +16

@machielb Yesss, dat is goed nieuws! Goed bezig en mooi dat je een fix hebt gevonden! 😁

Er zijn problemen naar voren gekomen met de Draytek in combinatie met access points, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog geen issues voorbij heb zien komen die gerelateerd zijn aan de DHCP server functie. Alhoewel dit natuurlijk, mede dankzij jouw bevindingen, wel een hoop zou verklaren. Als de DHCP functie niet werkt zoals hoort, kan het zijn dat het afgeven van een dynamische IP aan sommige apparaten niet goed werkt. Afijn, dat had je allang ondervonden.

Mag ik jouw feedback doorzetten aan de verantwoordelijke developers? Wellicht is er iets in de firmware wat zorgt voor een obstructie in bepaalde functies in de Draytek. Thanks! 😊

Natuurlijk mag dat. Dit zijn de gegevens van mijn router:

Model Name     : Vigor2132FVn
Firmware Version     : 3.7.9.1
Build Date/Time     : Apr 21 2017 17:29:16

Reputatie 7
Badge +16

Super, dankjewel! Geniet van jouw weekend! 🌞🎡

Bij mij hetzelfde probleem. Ik heb achter de Draytek 3 TP-Link deco’s zitten in accespoint mode. Een en al ellende met de Draytek DHCP server. Ik heb van ellende inmiddels bijna alle devices een vast IP adres gegeven. Ik zie dat de Draytek adressen uitgeeft buiten de range in hetzelfde subnet, maar ik zie ook ooit dat er compleet andere IP ranges buiten het standaard 192.168 subnet lijken te worden uitgegeven. Om gek van te worden!

Daarbovenop komt nog dat de Draytek zo af en toe een foutmelding geeft als ik in wil loggen: “

File System Invalid.

The file system of Web-based UI is inconsistent with router's firmware.
Please check the firmware version. :”

Enige remedie dan is (voor de zoveelste keer) de stekker er uit, even wachten en weer er in. Ik ben er helemaal klaar mee.

Nu zegt @machielb de oplossing te hebben gevonden door de DHCP server van de Draytek uit te zetten en die van de access points te gebruiken. Echter, dan staan deze niet meer in bridge modus, waardoor ik via VPN geen verbinding meer met mijn thuis netwerk kan maken?? Iemand ideeën?

Bedankt alvast van een wanhopige (en inmiddels bijzonder gefrustreerde) T-mobile gebruiker

Natuurlijk mag dat. Dit zijn de gegevens van mijn router:

Model Name     : Vigor2132FVn
Firmware Version     : 3.7.9.1
Build Date/Time     : Apr 21 2017 17:29:16


Voor de volledigheid, dit is ook mijn firmware. Ik geloof op de website van Draytek wel nieuwere firmware gezien te hebben. Zou dit een oplossing kunnen zijn? Of val ik dan van het ene probleem in het andere?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @heinp 

Je hebt 1 basis station die je bedraad aansluit op de Draytek en de andere 2 kunnen in bridge mode.

Die basis station dient dan als een router en daarop schakel je de DHCP server in.

De Draytek ontvangt helaas geen updates meer.

Hallo @heinp 

Je hebt 1 basis station die je bedraad aansluit op de Draytek en de andere 2 kunnen in bridge mode.

Die basis station dient dan als een router en daarop schakel je de DHCP server in.

De Draytek ontvangt helaas geen updates meer.


Volgens mij kan ik in de Deco app alleen maar kiezen of de Deco’s als access point of als router zijn ingeschakeld. In het laatste geval moet ik gaan klooien met dubbele NAT. Daar zit ik ook niet echt op te wachten… Wat een ellende….

Zijn er inmiddels betere alternatieven voor de Draytek? Misschien mijn abbonnement verlengen en er (hopelijk) een fatsoenlijke router bij krijgen in plaats van deze rommel?

Reputatie 7
Badge +15

het zou eigenlijk geen probleem moeten zijn  wanneer je de basis station op poort 1 of 2 aansluit, die zijn internet only en zorgt dat de Draytek en je basis station niet dezelfde default gateway hebben.

Betere modems zijn er zeker maar bij een verlenging krijg je niet standaard een nieuwe mits je de Draytek omgeruild kan krijgen.

Reageer