Beantwoord

Draytek vigor 2132f combineren met accesspoint draytek ac903 , firmware probleem


Ik heb onlangs een Draytek ac 903 (AP) aangeschaft om het wifi-netwerk wat te versterken. Dit met name omdat dit AP kan communiceren met de Draytek router en verbindingen kan “overgeven” als het signaal te slecht wordt. Dit wordt AP-assisted client roaming genoemd bij Draytek. Dit zorgt ervoor dat altijd de meest goede verbinding wordt gebruikt. 

Na installatie van het AP wordt hij wel herkend in het netwerk, hij krijgt een IP adres etc.. Ook loggen er apparaten op aan, maar het overgeven van clients van router naar AP lukt niet.

Als ik in de AP log kijk zie ik de volgende foutmelding:

 [DrayRS] Other device's FW version is out of date (0x1), please update to the latest version.

In de router wordt de het AP ook niet als online weergegeven, maar als offline, maar ik vermoed dat dit dezelfde oorzaak heeft.

De firmware van het AP is up to date, vesie 1.3.5

De firmware van de router is echter 3.7.9.1. Daar ligt dan volgens mij ook het probleem omdat de firmware al (meer dan 1 jaar geleden) is geüpdate naar versie 3.8.0.3.

Kan de firmware van de router worden geüpdate?

icon

Beste antwoord door Waqqas 10 April 2020, 10:22

Bekijk origineel

13 reacties

Ga daar maar niet van uit dat dat op korte termijn gaat gebeuren, daarbij is het een eigen T-Mobile (Vodadone) baksel waar veel functionaliteit is uitgesloopt, dus zit het er misschien geeneens in dat het gaat werken.

Van de helpdesk moest ik de vraag hier posten voor een antwoord, als ik binnen nu en een paar uur geen antwoord zie dan ga ik gewoon verder. Klacht / juridische procedure dat zien we dan nog wel.

T-mobile moet ook iets doen voor dat geld dat ze elke maand van ons ontvangen.

Reputatie 7
Badge +15

T-mobile biedt al zijn diensten aan via T-mobile apparatuur en zorgt dat dit goed werkt ondanks een eigen firmware.

Voor eigen apparatuur is er altijd al geen ondersteuning geweest vanuit T-mobile, je zou dus kunnen kijken naar andere oplossingen/alternatieven.

Als je geen vast bellen hebt zou je bijvoorbeeld een andere Draytek kunnen gebruiken of een andere router achter de Draytek en telefonie via de T-mobile Draytek.

Ander mesh netwerk zou ook nog kunnen, misschien vind je er een goede deal voor bijvoorbeeld op marktplaats of een relatief goedkope op het internet.

@Waqqas Als ze dan vooraf, en duidelijk, aangeven dat ze hun firmware niet updaten (kortom een gemankeerd product leveren) zodat je geen gebruik kunt maken van de router die ze leveren zou je wellicht een punt hebben. 

Echter dat doen ze niet, ze geven zelf aan dat zij de firmware updates pushen naar de routers (heb ik zwart op wit van de helpdesk) en daarom krijgen de gebruikers geen “admin-rechten”. Dat blijken ze echter niet te doen waardoor ik als gebruiker niet goed ben voorgelicht en als zodanig verkeerde apparatuur heb aangeschaft.

En dan vergeet ik nog dat ze door het niet aanpassen van de firmware wellicht nog een security risk bij mij neerleggen waar ik niet van gediend ben.

Reputatie 7
Badge +15

@Luc_Maya van Heijst 

Daar heb je wel een punt. Ik ben in november 2019 overgestapt van Online.nl naar T-mobile, bij Online.nl had je gewoon toegang tot elke instelling maar éénmaal bij T-Mobile toen ik in de modem interface keek was ik ook wel verbaast over waar alle andere instellingen zijn.

Ik was hier dus ook niet van op de hoogte gebracht maar gelukkig ben ik niet zo iemand die allemaal geavanceerde instellingen doorvoert.

Wel jammer dat ook de basis instellingen niet compleet zijn. Ik heb op dit moment geen probleem ergens mee en ik gebruik gewoon de standaard instellingen dus het gaat er om dat alles gewoon werkt.

Mocht er ooit een probleem zijn dan kan je altijd een extra router aansluiten die wel volledig in te stellen is.

Kortom ondanks dat ik niet van alles op de hoogte was maakt het mij niet veel uit maar in jouw situatie is dat wel een nare situatie want ik keek even snel op Google en die Draytek AP kost ongeveer 160 euro?

yep daar heb ik 160 euro voor neergelegd, specifiek omdat hij deze mogelijk heeft voor het netjes doorgeven van verbindingen als de verbinding te slecht wordt. Een access point met voor de rest dezelfde mogelijkheden kost al gauw 100 euro minder.

Ook bij mij is de firmware versie jaren oud, 3 jaar al bijna om precies te zijn:

 Firmware Version  3.7.9.1  Build Date/Time

 Apr 21 2017 17:29:16

 

Vreemde zaak, gezien security patches noodzakelijk kwaad en dus firmware upgrades te verwachten zijn.

Hoe zorgt T-Mobile dat firmware up-to-date is en blijft?

Reputatie 7

De draytek modems van T-Mobile zijn End Of Life hier komen dus ook geen security patches voor uit.

Dan word het tijd om ze te vervangen lijkt mij.

Reputatie 7

Gelijk heb je @Doornekamp33, kunnen ze meteen de Huawei HG659 vervangen. die ondersteuning verloopt ook einde van het jaar.

@Hidden.nld Laat de Huawei nog maar even hangen tot half volgend jaar, kunnen ze eerst de Zyxel nog fine tunen, die deed het bij mij niet lekker.

Als ik zo’n ding krijg en het werkt niet zoals het moet voel ik me genoodzaakt over te gaan naar KPN, kan er een eigen modem achter.

Reputatie 7

Bij T-Mobile kan er ook gewoon een eigen modem achter.

Dat klopt @Hidden.nld , Maar wel zonder Telefonie van T-Mobile, de ACM moet maar eens haast maken nu KPN dit vrijwillig vrij geeft.

Reageer