Beantwoord

Draytek Vigor 2132F firmware verouderd

  • 6 May 2020
  • 5 reacties
  • 980 Bekeken

Hallo,

Al 5 (!) jaar gebruiker van een Draytek Vigor 2132F glasmodem. Ding doet het goed over de kabel, Wifi is hopeloos verouderd. Daarvoor nu een repeater gekregen, hoop dat de storingen nu weg zijn.

Anyway, klantenservice garandeerde me dat firmware courant is. Net gechecked en de laatste revisie bij Draytek is 3.8.0.3 en die in mijn modem is 3.7.1.9 en van 21 april 2017. Dit is niet ok…en levert volgens mij een aparte discussie op qua aansprakelijkheid? dit is gewoon geen goed onderhoud. Ik mag aannemen dat de veiligheid niet in het geding is?

 

Daarbij, als je een Zyxel wap6807 installeerd, waar in de handleiding staat dat deze op 192.168.1.5 te bereiken moet zijn dan kom je bedrogen uit met Draytek Vigor 2132F want deze heeft de eerste 9 ip nummers gereserverd…. als standaard instelling in de firmware die niet zelf te veranderend valt.

Met als resultaat dat de Zyxel komt niet naar boven op 192.168.1.5…maar op een ander nummer.

Dit is gekmakend voor mensen die niet thuis zijn in netwerken. Dit hadden jullie echt moeten opmerken en nu misschien een erratum bijvoegen bij de handleiding? 

Ik heb het niet zo op de combi Ziggo/VF… maar ze hadden het wel op orde met die docsis standaard.

Maar als je dus preventief update, kan je dit soort foutjes herstellen… en bv een secundairy DNS inprogrammeren als de T-mobile thuis DNS weer wegvalt (2x binnen twee weken in Leiden in maart, stond 30 man naar een lege zoomverbinding te gapen in yoga kleding )

Maar dan moet je wel je materiaal naar je trouwe klanten blijven verversen…tja...roepende in?

Benieuwd naar de reactie

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 6 May 2020, 21:04

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @mbuchner 

De modems van T-mobile hebben een eigen firmware en de Draytek is end of life dus ontvangt ook geen beveiliging updates meer, hiervoor zou je bijvoorbeeld een andere router voor in de plaats kunnen aansluiten of achter de Draytek.

Die Zyxel repeaters daarvan moet je zelf even het ip adres van achterhalen met een app als Fing bijvoorbeeld die alle apparaten in je netwerk laat zien en het ip ervan. Het ip adres in de handleiding klopt niet las ik.

Reputatie 1

Hier ook de versie 3.7.9.1. Langzaam aan begint dit inderdaad een veiligheidsrisico te worden. Sinds 2017 geen updates meer en als het een custom build is speciaal voor t-mobile dan is die eigenlijk nog ouder.

Blijkbaar werkt het update mechanisme van T-mobile niet (meer). Is het mogelijk om ergens een recente T-Mobile build te downloaden en handmatig te installeren?

Reputatie 7
Badge +3

@Michielsaat 

De Draytek is i.d.d. EOL en TMT zal daar op korte duur iets mee moeten, omdat je altijd een risico kan lopen door nieuwe ontwikkelingen binnen de ‘hackers wereld’.

Hopelijk besluit TMT nog dit jaar, om dit verouderde EOL device om te ruilen voor het recente model de Zyxel. Dan kunnen klanten er weer een tijdje tegenaan.

Weet niet wat je allemaal afneemt en of je een beetje technisch bent, maar misschien is het te overwegen om een eigen router met VLAN capabilities aan te schaffen.

Maar anders zal je moeten wachten op een vervangings bericht van TMT .. maar wanneer die komt is dan wel de vraag.

Reputatie 1

@Pieter_B 

Bedankt voor je snelle reactie.

Investeringen vanuit T-Mobile in nieuwe klanthardware zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren als ik naar dit bericht kijk: NRC - na-groeispurt-kan-t-mobile-opnieuw-in-de-verkoop.

Zit niet echt te wachten op een eigen modem/router, aangezien het support dan bij het glasvezeltje zal gaan ophouden.

Hopelijk kan iemand van T-Mobile een toelichting geven op de mogelijkheden om een veilig netwerk te behouden met support van T-Mobile.

Reputatie 1

Reminder voor T-Mobile?!

Reageer