Beantwoord

DSL punt verplaatsen binnen woning

  • 16 July 2019
  • 5 reacties
  • 632 Bekeken

Is het mogelijk om binnen de woning de DSL verbinding te verplaatsen? Momenteel zit deze verbinding in de huiskamer, maar deze wil ik graag in de meterkast laten plaatsen. Als dit mogelijk is, hoe kan ik dit organiseren?
icon

Beste antwoord door Seccie 16 July 2019, 15:25

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hoi @Y. de Vries,

Dat is zeker mogelijk, maar vaak zitten hier wel kosten aan verbonden.
Mag ik vragen waarom je het DSL punt wilt laten verplaatsen?

U kunt uw aansluiting voor telefonie en internet verplaatsen in huis. Maar dat mag u nooit zelf doen. De aansluiting in uw woning is eigendom van uw netbeheerder. Daarom kunt u uw netbeheerder vragen om de aansluiting te verplaatsen.
Het punt zit nu op een heel onhandige plek en het stopcontact is hier ook vanaf gehaald. Dus het draad hangt er nog wel, maar zonder DSL-stopcontact. Is dit eventueel door een monteur te herstellen?
Reputatie 7
Badge +3
Is dit alleen het stopcontact of echt het ISRA punt? Want dat laatste zit meestal in de meterkast...
Dag Folkert en Seccie,

nav jullie posts heb ik gegoogled op ISRA punt, en ik vermoed dat we de onze gesloopt hebben. Het gaat om een jaren zestig huis, zie situatieschets hieronder.
Op Wikipedia lees ik nu: "In oudere huizen (gebouwd voor/rond de jaren zeventig) is het ISRA-punt meestal in de woonkamer te vinden. Gebruikelijk is een vierpolig telefoonstopcontact."
Wij gingen er niet vanuit dat zo'n stopcontact in de woonkamer van de netbeheerder zou zijn, dus hadden het contact er al afgesloopt. De 5 draadjes steken nu nog uit de muur.

Dus het lijkt inderdaad tijd om onze netbeheerder erbij te halen.

Bedankt voor jullie hulp!

Reputatie 7
Hi @Y. de Vries, bedankt voor de heldere tekening! Het "grijze kastje" is een verdeelkast en vanuit hier komt de DSL verbinding (inderdaad de telefoonlijn) de woning binnen. Gezien de ligging is de kans groot dat de aansluiting in de woonkamer inderdaad de ISRA aansluiting is. Hiervoor kan je inderdaad het beste contact opnemen met de netbeheerder zoals @Seccie al aangaf. Laat zeker nog even weten hoe het afgelopen is! 🙂

Reageer