Beantwoord

Edgerouter nieuw verbinding

  • 28 September 2020
  • 11 reacties
  • 355 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 6 reacties

Goedenavond,

Afgelopen weken ben ik bezig geweest met mij verhuizing en ben inmiddels over.
Ook mijn verhuizing heb ik bij jullie doorgegeven(op tijd), maar helaas was het eerder plannen van een afspraak met de monteur niet mogelijk en zal dit pas 5 oktober plaatsvinden.

Ik hoop dat iemand van T-Mobile mij hierbij kan helpen.

Tijdens mij verbouwing heb ik regelmatig mij NTU gecontroleerd, omdat mij was opgevallen dat via glas nog geen signaal binnen kwam.
Dit was het geval totdat ik de NTU eergister controleerde.
Ik heb om te testen een router uit te kast gepakt vlan 300 ingesteld en aangesloten.
Verbinding kwam netjes online en alles leek goed te gaan.
Nog een aantal speedtest gedaan om snelheid te controleren was ook goed.

Heb de apparatuur vervolgens losgekoppeld, omdat ik een stekkerblok moest vervangen.
Hierna is de verbinding niet meer terug online gekomen.
Interface krijgt geen ip meer van de dhcp server.
 

Ik heb vervolgens met jullie klantenservice gebeld met de vraag of mij verbinding al wel actief is.
De support medewerker vertelde mij dat de lijn sinds 24-09 actief is.
Echter is het mij naast de eerste keer niet meer gelukt de verbinding online te krijgen.
 

Is het mogelijk dat er door jullie iets wordt geblokkeerd?(MAC release?)

 

Ik hoop dat ik jullie mij kunnen helpen.
Het thuiswerken zonder internet is namelijk verdraait lastig :joy:

 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 29 September 2020, 12:52

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @K.Rek, dat is goed nieuws, fijn dat je het hebt opgelost. Thanks ook voor het delen van je oplossing, zo kunnen andere users ervan leren!

Ik heb je verhuizing erbij gepakt in het systeem en heb de aanvraag volledig doorgevoerd, zo wordt het Klantvoordeel ook geactiveerd op je nieuwe adres. Mocht ik in de toekomst iets anders voor je kunnen doen, geef dan een seintje. De Community zit altijd voor je klaar! 

@Jason Thx voor je hulp.

Me verbinding is inmiddels online en werk als een trein.
Waarschijnlijk toch iets in de hardware.

Anders sc/sc fiber geplakt met sfp direct de edgerouter in en toen kwam de verbinding wel online!

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @K.Rek, bedankt voor je terugkoppeling, ik ga er meteen verder mee.

Heb je het Zyxel modem momenteel aan de Media Converter aangesloten? Ik zie geen onlinemelding in onze lijnmeting en constateer een hoge demping op de Glasvezellijn.

Zoals het er nu uitziet, lijkt het alsof je Power Tx en Power Rx te hoog waren, dit resulteert in een hogere demping en verstoord Fiber-signaal. 

Dit hangt dan weer samen met jouw ‘stroombudget’. Dit geeft de hoeveelheid licht aan die beschikbaar is om een Glasvezelverbinding tot stand te brengen en het is het verschil tussen het uitgangsvermogen van de optische zender (Tx-vermogen) en de gevoeligheid van de ontvanger (Rx-gevoeligheid). Een eenvoudige berekening wordt gebruikt om te bepalen hoeveel optisch vermogen, gemeten in dBm, beschikbaar is. Bij jou ligt die dBm te hoog, buiten het ideale spectrum. Hierdoor kun jij momenteel niet online komen en is er geen licht op de lijn. 

Sorry voor het ingewikkelde verhaal, maar ik wil wel dat je weet waar het nu aan ligt. Eerder genoemde constateringen kloppen dus niet van mijn kant in jouw geval. Afijn, nu we weten waar het euvel ligt, is het voor de Guidion monteur sneller op te lossen. 

Als er iets verandert in bovenstaande situatie, laat ik het je meteen weten. Sorry voor het ongemak!

Goedenavond @Jason ,

 

ook met het vandaag binnen gekomen modem krijg ik geen ip. 

Reputatie 1

@K.Rek Bedankt voor je terugkoppeling, ik begrijp dat er verwarring ontstaan is doordat vier medewerkers het op een andere manier uitleggen, dat help ik graag de wereld uit:

De verbinding is inderdaad al actief en zou moeten werken vanaf 24 september, officieel krijg je pas na de bevestiging per SMS inderdaad een actieve lijn opgeleverd, maar soms wijkt dit af (verbinding kan tot 18:00-18:30 's avonds opgeleverd worden aan de kant van de netbeheerder vandaar). Het zou aan de configuratie van je router kunnen liggen, daar heb ik momenteel geen zicht op. Wat me de meest voor de handliggende oorzaak echter lijkt is het volgende: bij het registreren van de verbinding/huisaansluiting, moet eerst ons modem (Zyxel) aangesloten worden op het aansluitpunt, want anders komt er bij ons geen signaal binnen en kunnen we de lijn niet officieel als zijnde online aanmelden. Daar kan één en ander misgaan. Die koppeling kan getriggered zijn doordat je de Edge hebt ontkoppeld omdat een stekkerblok vervangen moest worden. Of dit daadwerkelijk zo is, durf ik je niet met 100% zekerheid te zeggen, maar het kan wel een oorzaak zijn. 


Volgens mij werken alle providers wat dat betreft hetzelfde: hun eigen modem/routers moeten online zijn geweest, dan pas kan de facturering gaan lopen. Waar alleen T-Mobile (en Glasoperator) mee in de valkuil belanden is om DHCP lease per poort te gaan doen en niet meer per device. Dat is namelijk nogal een issue dat er lang niet altijd meer snel een WAN IP adres wordt uitgedeeld.

Reputatie 7
Badge +16

@K.Rek Bedankt voor je terugkoppeling, ik begrijp dat er verwarring ontstaan is doordat vier medewerkers het op een andere manier uitleggen, dat help ik graag de wereld uit:

De verbinding is inderdaad al actief en zou moeten werken vanaf 24 september, officieel krijg je pas na de bevestiging per SMS inderdaad een actieve lijn opgeleverd, maar soms wijkt dit af (verbinding kan tot 18:00-18:30 's avonds opgeleverd worden aan de kant van de netbeheerder vandaar). Het zou aan de configuratie van je router kunnen liggen, daar heb ik momenteel geen zicht op. Wat me de meest voor de handliggende oorzaak echter lijkt is het volgende: bij het registreren van de verbinding/huisaansluiting, moet eerst ons modem (Zyxel) aangesloten worden op het aansluitpunt, want anders komt er bij ons geen signaal binnen en kunnen we de lijn niet officieel als zijnde online aanmelden. Daar kan één en ander misgaan. Die koppeling kan getriggered zijn doordat je de Edge hebt ontkoppeld omdat een stekkerblok vervangen moest worden. Of dit daadwerkelijk zo is, durf ik je niet met 100% zekerheid te zeggen, maar het kan wel een oorzaak zijn. 

Beste Jason,

 

Bedankt voor je de uitgebreide uitleg.

ik snap wat je zegt alleen ben ik een beetje de weg kwijt in wat ik moet geloven.
Heb nu inmiddels 4 verschillende mensen bij T-Mobile gesproken en het zij 4 compleet verschilleden verhalen.
terwijl mij vraag in alle gevallen het zelfde is geweest.
 

In het eerste gesprek krijg ik te horen dat me verbinding gewoon online moet zijn, omdat deze sinds de 24ste actief is.

Het tweede gesprek krijg ik te horen dat de verbinding pas actief is als ik een sms heb ontvangen dat de dienst in is gegaan.

Derde gesprek krijg ik te horen dat alles zou moeten werken en dat de kans groot is dat het aan de config van me router ligt( wat me raat lijkt heb namlijk nog 3 anderen adressen met de zelfde config).

En nu krijg ik te horen dat de monteer de lijn actief moet maken.

 

als ik 2 keer het zelfde antwoord had gekregen dan had ik de vraag niet voor de derde keer gesteld.
Maar inmiddels heb ik 4 keer een ander antwoord gehad en twijfel ik aan wie nu gelijk heeft.

 

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik weet hoe de techniek achter de NTU zit.
Dit omdat ik zelf teamleider ben van een club netwerkbeheerders die ook internet adverteren op het KPN fiber netwerk.

 

  1. Vreemd dat de verbinding dan netjes online komt ik een speedtest kan doen en het vervolgens niet meer werkt
    Geef toe dat glasvezel breekbaar is, maar zo extreem gevoelig is dat spul echt niet.
    2 van uw collega's gaven aan dat de verbinding gewoon actief moet zijn.
  2. Oké, jammer dat dit niet sneller kan, omdat na de afspraak ik al jullie apparatuur weer van de muur trek en het in de kast gooi. 
  3. Een collega van u heeft mij deze bundel al aangeboden en ik maak hier nu ook gebruik van, maar thuis werken met twee personen op een verbinding van 3 om 3 gaat niet zo rap.
  4. Ik hoop dat het zo makkelijk is en ik vandaag of morgen een werkende verbinding heb.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @K.Rek, welkom op de Community!

Om het wat overzichtelijker te maken en jouw vragen goed samen te vatten, heb ik een drietal punten op een rijtje gezet (laat me weten of dit klopt):

  1. De verbinding is, nadat je het modem en de NTU hebt aangesloten, weggevallen toen je een stekkerblok moest vervangen. De verbinding is hierna niet meer teruggekomen. → De installaties worden altijd door een monteur voltooid omdat de apparatuur zeer gevoelig is en anders de garantie op losse onderdelen komt te vervallen. Bovendien moet de monteur de verbinding altijd aanmelden nadat de installatie voltooid is. Zo komt alles online. 
  2. Guidion kan pas op 5 oktober komen installeren. → Dit proces kan ik jammer genoeg niet voor je bespoedigen, maar je kunt wel volgens Guidion elke dag proberen om via 088-2000 151 de afspraak naar voren te schuiven. Wanneer er dan een afspraak in de buurt vervalt, kom jij eerder aan de beurt, zogezegd. 
  3. Thuiswerken is zo niet te doen zonder Internet. → Ik wil je graag een Unlimited Internet voucher aanbieden. Dan kun je de komende zeven dagen in ieder geval via mobiele hotspot online zijn op je laptop/PC. Is dat een ideetje?

UPDATE: je pakket wordt vandaag bezorgd, uiterlijk om 22:00 uur 's avonds (uitloop wegens drukte aan de kant van PostNL) → als het goed is, heb je inmiddels een Track & Trace code ontvangen per e-mail, klopt dat? 

  1. Zodra het Zyxel modem binnen is, kun je dan eens proberen om deze aan te sluiten op het NTU, in plaats van je Edgerouter? Dit zou de verbinding weer tot stand moeten kunnen brengen!

@Waqqas geen anderen opties meer?

T-mobile modem is nog onderweg met de post, omdat ik pas 5 okt. een afspraak heb.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @K.Rek 

Komt er wel signaal binnen en als je de T-Mobile modem aansluit werkt het dan?

Reageer