Beantwoord

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP


Reputatie 2
Goedemorgen allemaal,

Sinds een paar dagen de 500/500 verbinding van T-mobile Thuis en ik ben redelijk tevreden.
Het enige wat me enorm stoort (ik heb maar 1 UTP kabel lopen richting de woonkamer, er is ook geen ruimte voor een tweede) is dat poort 1 & 2 voor internet gereserveerd zijn en de andere twee voor IPTV.
Dit is totaal niet praktisch, aangezien mijn receiver, media player, PS4 & tv allemaal bij elkaar staan in een kast in de woonkamer. Deze waren dus voorheen bekabeld, maar moeten nu gedwongen wireless verbinding maken. Vooral voor de media player is dit niet handig.

Is hier nog wat aan te doen?

Verder valt het me op dat ik wireless niet boven de ~350 Mbps kom als ik in de buurt van het wireless AP ben, maar ik moet nog e.e.a. tweaken. Ook is het volgens mij niet mogelijk om voor je WAN verbinding andere DNS servers in te stellen dan wat het modem standaard ingesteld heeft staan.

Tevens is het instellen van een lokale DNS server op de Vigor2132 wel mogelijk, maar dit werkt niet heel erg goed. Blijkbaar gaat het modem de DNS query voor de lokale adressen forwarden naar de internet DNS servers ook, vaag.

Groet,

Eric
icon

Beste antwoord door LordChaos73 26 June 2017, 13:10

Bekijk origineel

183 reacties

Reputatie 7
zet op poort 8 je vlans op tagged
Reputatie 2
Als ik naar het overziicht van de VLANs kijk bij de configuratie van LordChaos zou je verwachten dat beide VLANs de trunk poort (8) als tagged hebben geconfigureerd. Nu is dat alleen het geval voor het internet VLAN.
Reputatie 7
alle member ports voor vlan 1 weg halen. je mag maar 1 untagged vlan per poort hebben. en voor poort 8 alle vlans op tagged zetten.
je heb maar 2 vlans nodig en deze zijn alleen voor de trunk tussen de switches. welk id deze vlans hebben is niet van belang. dat is alleen nodig als je de glasvezel op je eigen router aan sluit.
Reputatie 2
Ik heb ook de trunk poort (1) opgenomen in beide VLANS, dus zowel 300 als 640. In het configuratie plaatje van LordChaose is dit alleen voor VLAN 300. Wat is nu dus juist? De mijne werkt niet, de zijne wel. Het is echter strijdig met de meeste documentatie. Ik zal morgen de plaatjes van mijn VLANs plaatsen.
Reputatie 7
het is echt niet moeilijk. je heb 2 vlans nodig om het werkend te krijgen. je mag per poort maar 1 untagged vlan hebben, de poort die je gebruikt tussen je switches zet je bijde vlans tagged op. op de poorten die je gebruikt voor internet zet je vlan 300 op de poorten die je gebruikt voor tv zet je 640. dus vlan1 koppel je nergens aan.
Reputatie 2
Het zou ook niet moeilijk moeten zijn, maar misschien zie ik iets over het hoofd. In de bijlage mijn configuratie gegevens van de switches.
Reputatie 7
Op je 16 poort switch staat de pvid van alle poorten op 1.
hierdoor ontstaat er een loop in je vlans en begint het broadcast verkeer rond te zingen tot de gigabit vol zit met nutteloos verkeer 🙂
Reputatie 2
Sorry, verkeerd plaatje. Zie hieronder het juiste plaatje.
Reputatie 7
Hey Charlesh65,

Dit blijkt een goede puzzel! Heb je inmiddels al een overwinning bereikt? 🙂
Reputatie 2
Hi,

Inderdaad en ja en nee heb wel bereikt dat mijn thuis netwerk niet meer over zijn toeren gaat, echter krijg via de LAN poort van de DrayTek nog geen IP address op de PC(s) aangesloten op de switch. Soms even een IP adres en verbinding, maar daarna valt ie weer weg. De TV via de switch gaat prima.
Zijn de LAN poorten soms beperkt in de DHCP scope?
Reputatie 7
Hoi Charlesh65,

Goede vraag! Wij blokkeren/beperken niet zo gek veel. Kun je iets simpeler (voor mij! 😉 ) uitleggen wat er eventueel beperkt kan zijn bij de IP uitgifte?
Reputatie 7
Hi,

Inderdaad en ja en nee heb wel bereikt dat mijn thuis netwerk niet meer over zijn toeren gaat, echter krijg via de LAN poort van de DrayTek nog geen IP address op de PC(s) aangesloten op de switch. Soms even een IP adres en verbinding, maar daarna valt ie weer weg. De TV via de switch gaat prima.
Zijn de LAN poorten soms beperkt in de DHCP scope?


Hallo Charlesh65,
De Draytek DHCP server geeft standaard maximaal 200 adressen uit zijn DHCP pool. Deze loopt van 192.168.1.10 tot 192.168.1.209
Als dit niet genoeg zijn dan zou je dit (met een eigen dhcp server) kunnen oprekken tot 16777214

Als je problemen heb zet dan even je IPadres vast en ping 192.168.1.1 als je timeouts krijgt zou ik het probleem in de switch zoeken. probeer het dus ook even direct aangesloten op het modem.
Het lijkt mij een conflict in de switch namelijk.
Hoi, Ik heb twee TP-LINK TL-SG108E gekocht en vandaag ben ik op basis van deze correspondentie de zaak gaan installeren. Het werkt niet... Hieronder de setup
  • Ik heb niets aan de Draytek aangepast.
  • ik heb beide TL-SG108E op dezelfde manier geconfigureerd. nl. zoals eerder besproken door @LordChaos73
  • beide TL-SG108E hebben een statische Ip adres 192.168.1.199 en 192.168.1.198 (mag dit ook dhcp zijn?)
  • poort 4 (tv) van de Draytek is verbonden met poort 2 (PVID 640) van switch 1
  • poort 1 (internet) van de Draytek is verbonden met poort 3 (PVID 300) van switch 1
  • poort 2 (internet) van de Draytek is verbonden met een airport extreme in een andere kamer
  • poort 8 (tagged) van switch 1 is verbonden met poort 8 (tagged) van switch 2
  • poort 2 (PVID 640) van switch 2 is verbonden met de Ontone tv decoder
  • poort 3-6 (PVID 300) van switch 2 zijn met andere apparaten verbonden
  • De lichtjes bij poort 8 van switch 2 (bij de tv) kleuren oranje.

Hieronder mijn configuratie schematisch

Hoe test ik deze opzet eigenlijk goed?
Gaat de decoder zodra die tv signaal heeft direct beeld geven?
Moet ik de alles herstarten?
Reputatie 2
Hi,

Inderdaad en ja en nee heb wel bereikt dat mijn thuis netwerk niet meer over zijn toeren gaat, echter krijg via de LAN poort van de DrayTek nog geen IP address op de PC(s) aangesloten op de switch. Soms even een IP adres en verbinding, maar daarna valt ie weer weg. De TV via de switch gaat prima.
Zijn de LAN poorten soms beperkt in de DHCP scope?


Hallo Charlesh65,
De Draytek DHCP server geeft standaard maximaal 200 adressen uit zijn DHCP pool. Deze loopt van 192.168.1.10 tot 192.168.1.209
Als dit niet genoeg zijn dan zou je dit (met een eigen dhcp server) kunnen oprekken tot 16777214

Als je problemen heb zet dan even je IPadres vast en ping 192.168.1.1 als je timeouts krijgt zou ik het probleem in de switch zoeken. probeer het dus ook even direct aangesloten op het modem.
Het lijkt mij een conflict in de switch namelijk.


Hallo Hidden.nl,

De switch configuratie lijkt okay. Ik heb tussen de DrayTek en de switch een firewall geplaatst met 3 interface (LAN/WAN/WLAN). Alle verkeer tot deze firewall gaat goed, echter de Draytek is onbereikbaar via de WAN interface (DHCP). Hij geeft nog steeds geen IP adres aan firewall/switch. Wel is het zo dat de koppeling naar de DrayTek niet als VLAN 300 is geconfigureerd, maar dit zou ook niet hoeven
Begin heel erg te twijfelen aan de TP-Link switches. Ik lees ook heel veel problemen met trunking vanwege het default VLAN 1 gebruik voor de trunk. Maar goed er zijn mensen die het wel aan de praat hebben gekregen, maar weet niet of dit ook met twee switch typen is.
Reputatie 2
Heb van ellende maar een extra TL-SG108E gekocht om de configuratie zoals deze eerder is beschreven te kunnen nabootsen. Ik heb de configuratie van LordChaos gebruikt en inderdaad internet werkt nu, de IPTV niet meer. Ik wordt er radeloos van!
Daarnaast ben ik er ook niet zo zeker van dat de DrayTek Vigor meer dan 1 DHCP address heeft uitgegeven, want mijn WLAN gaf geen IP adressen uit en die was op de switch aangesloten.
Het vreemde is dat de TV wel verbinding lijkt te hebben, want alle programma informatie wordt wel getoond, echter krijg ik de melding dat er een fout is opgetreden bij het afspelen!
IGMP staat disabled.
Iemand enig idee?!
@Charlesh65, misschien dat je met deze uitleg iets kunt. Ik ben dit soort configuraties aan het bestuderen, snap het niet allemaal maar jij misschien wel.
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/switch-voor-vlan-430840

ik doel met name op het zinnetje "Dit is ook niet met een eenvoudige trunk te omzeilen. "

update: bij nader inzien gaat dit toch ergens anders over
Dan maar mijn eigen vraag.

Stel dat ik idd zo een TP link 5 en 8 poorts switch aanschaf, zou dat dus theoretisch moeten werken om zowel TV als internet over 1 kabel te krijgen als ik me inlees in het configureren van die switches icm trunk?
Reputatie 7
Hallo tim_janssen,

Ja het lukt wel. je zou zelfs de draytek er tussen uit kunnen halen en je eigen router gebruiken. :)
Ik heb zelf geen tp-link switches. en ga de setup dus maken op basis van de Netgear gs105e
Reputatie 2
Tim,
Ik zou je adviseren, als je nog switches moet kopen, zeker geen TP-LINK switches te kopen. Deze hebben een fixen default VLAN 1 waar alle poorten in zijn ondergebracht. Dit VLAN is niet te verwijderen. In sommige situaties leidt dit tot problemen lees ik op de diverse fora. De meeste andere merken, waaronder Netgear naar ik heb begrepen, hebben niet zo'n fixed VLAN.

Ik lees inderdaad dat je een eigen router zou kunnen gebruiken, echter heb ik ook telefonie. Dan gaat het lastig worden vrees ik.
@Hidden.nld; jij herkent mijn problematiek niet. Geen beeld, wel up-to-date programma info? Misschien tips?
Reputatie 7
Hallo Charlesh,

Even kijken hoor. je moet de switch instellen op 802.1Q VLAN dan kan je bij 802.1q PVID setting de default aanpassen.
wat ik mij afvraag is of je wel gebruik kan maken van begin gemist. dit werkt op een andere manier als live tv kijken. Wel programma gids en geen tv wil wel eens voorkomen heb je hier ook last van als je de kabel rechtstreeks heb aangesloten ?

Je zou natuurlijk kunnen overwegen om je telefoon bij T-Mobile op te zeggen en gebruik te maken van een andere voip provider. dan kan je je nummer gewoon porteren.
Reputatie 2
Hallo Hidden.nld,

Ik heb de VLAN configuratie wel juist, althans ik heb de configuratie van LordChaos overgenomen. Normaal kon ik wel begin gemist terug kijken, via de vorige VLAN configuartie (wel IPTV geen internet).
Met een directe kabel werkt alles naar behoren.
Misschien een aanpassing op de DrayTech Vigor? Of misschien T-Mobile helpdesk bellen?
Ik blijf het vreemd vinden dat het bij mij niet werkt en bij anderen wel, tenzij niet alles is beschreven in dit topic.
Reputatie 7
Hallo Charlesh65,

Ik ben bang dat de helpdesk deze setup niet ondersteund. dus ze zullen je hier niet mee kunnen helpen. zelfs de Moderators hier op het forum vragen zich af waar we het over hebben :P
Als er een concrete vraag is kunnen ze deze doorzetten. deze is er op dit moment niet.
Ik denk dat ik dit weekend een howto maak op basis van de Netgear managed switches. Wellicht kan je dan jou setup vergelijken met hoe ik het gedaan heb.
Reputatie 7
Hi Charlesh65, tot mijn schaamte moet ik bekennen dat dit mij in ieder geval boven mijn pet gaat. Wij bieden ondersteuning op een goede werking van het modem met een rechtstreekse aansluiting (lees een werkend modem met internet). Officieel bieden we geen ondersteuning op het gebruik van randapparatuur zoals een NAS opstelling of eigen routers en switches. Maar uiteraard doen we graag dat stapje extra en denken we graag met je mee! Onze kennis is niet altijd toereikend maar gelukkig hebben we een aantal knappe koppen op het forum zitten die het vaak wél weten! 🙂
Ok heel erg bedankt voor de info Hidden.nld en Charlesh65! ik heb de tp-link switches inmiddels in huis maar nog in de verpakking en kan ze nog ruilen. Dit kan ik dus maar beter doen begrijp ik?

Ik heb de aansluiting nog niet, zit nog op kabel nu. Wat krijg ik precies en welke aansluitingen liggen hiertussen. Ik heb nu enkel een glasvezel aansluiting van buitenaf hangen. Ik neem aan dat die draytek hier rechtstreeks aan komt te hangen middels een module o.i.d. Hoe kun je in plaats daarvan dan je eigen router gebruiken?
Reputatie 7
Hallo tim_janssen,

Voor wat betreft de TP-Link, sorry ik heb ze niet dus kan ook niet vertellen wat er mis mee is.
Vanaf het glasvezel kastje van reggefiber zit een simplex sc/pc singelmode kabel van ongeveer 2 meter. deze zou je kunnen vervangen door een langer exemplaar (even zoeken op internet)
Middels een media convertor (of een netwerk switch met glasvezel module) kun je de glasvezel omzetten naar gigabit UTP en zo aansluiten op je eigen router Deze moet dan wel overweg kunnen met vlans zodat je internet en tv kan kijken. het nadeel is dan wel dat je geen telefoon kan gebruiken. ook word er vanuit T-Mobile geen ondersteuning geboden.(eg bij problemen moet je de draytek weer aansluiten om je eigen apparatuur uit te sluiten)
Reputatie 2
Pffff... ben er uit. De beschrijving eerder in dit topic gedaan is zeker niet volledig. Zie ook dat bij meerdere 3-1 providers men worstelt met het probleem 1 kabel en meerdere services. Als ik van het weekend tijd heb, zal ik een beschrijving maken van mijn configuratie en de valkuilen die ik heb ervaren. Voor nu .... achterover leunen en genieten:D

Reageer