Beantwoord

Eigen modem en T-Mobile Zyxel modem - Geen publiek IP adres, DHCP NAK's

  • 29 September 2020
  • 18 reacties
  • 1782 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 10 reacties

Hallo allemaal,

 

Sinds een tijdje heb ik T-Mobile glasvezel thuis. Voorheen heb ik mijn eigen router (een Ubiquiti AmpliFi HD) via KPN glasvezel zonder problemen kunnen gebruiken, alleen via T-Mobile glasvezel lijkt het niet te werken.

 

Op de AmpliFi heb ik alles correct ingesteld (VLAN 300, DHCP als type), alleen de router bleef maar geen IP krijgen. Ook heb ik het veranderen van de DIP-switches op de mediaconverter geprobeerd, helaas mocht niks baten. Zelfs na 48 uur deze setup aangesloten te hebben en alle apparaten inclusief mediaconverter vaker van de stroom afgehaald te hebben werkte het niet.

 

Omdat ik toch graag werkend internet wil hebben, heb ik het T-Mobile modem weer aangesloten, en tot mijn verbazing krijgt deze wel een IP op het management VLAN, maar geen ip op de andere interfaces.

Na ongeveer een dag kreeg het modem dan toch een IP, alleen met een leasetijd van 3600, wat niet echt handig is met videobellen als je thuis werkt. Zie onderstaande logregel:

udhcpc: Lease of 31.20.34.XX obtained, lease time 3600

Ook na een herstart krijgt het T-Mobile modem opnieuw een lange tijd geen IP adres. Deze wordt wel ge-offered door de DHCP server, alleen zodra deze aangevraagd wordt komt er een NAK terug. Zie ook onderstaande screenshot. In andere posts zag ik dit probleem ook langs komen, helaas zonder concrete oplossing buiten het inschakelen van de techneuten.

 

Om het samen te vatten;

  • Weet iemand een oplossing waardoor ik toch een Ubiquiti AmpliFi HD kan gebruiken, of wat het probleem is waardoor dit nu niet werkt? (deze ondersteunt VLAN tagging, dus het zou in theorie moeten werken)
  • Is het mogelijk om de leasetijd te verhogen naar 24 of 48 uur?

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Brian 29 October 2020, 09:59

Bekijk origineel

18 reacties

Zou iemand van T-Mobile hiernaar willen kijken? 😅 Het is erg vervelend dat het internet er een dag uit ligt iedere keer als het modem uit is geweest of de kabel eruit is geweest, en dat alle sessies pakweg iedere 30 minuten verbroken worden. Via de helpdesk kom ik alleen uit op dat er een monteur langs moet komen, maar het lijkt me sterk dat het aan de setup hier thuis ligt gezien ik nu alles 'default' heb aangesloten. 

Reputatie 7
Badge +3

@SimNL 

Neem aan dat je al een factoryreset hebt gedaan?

Dat je leastime zo kort is, is m.i zeker niet correct. Om dit soort zaken iets beter te kunnen uitzoeken, heb je denk ik een moderator nodig zoals @Brian of @Sander. Hopelijk kunnen hun even aansluiten op dit topic.

@Pieter_B

 

Jep een factoryreset heb ik meermaals geprobeerd, maar hielp helaas niet.

En thanks! Hopelijk wordt het snel opgelost😄

Reputatie 7

Hi @SimNL, ik vermoed dat er een reprovision van de modem nodig is aan kant wanneer je een ander modem aansluit omdat anders het MAc-adres niet herkend wordt. Na 24 uur ververst dit vanzelf vandaar dat de modem daarna opeens wel werkt. We kunnen dit eventueel handmatig doen op afstand maar van modem wisselen heeft dus enige vertraging. De leasetijd is inderdaad standaard een uur en wordt dan ververst. Voor zover ik weet kunnen we dit niet op individueel niveau aanpassen, tegen welke problemen loop je aan?

@Brian

De leasetijd is inmiddels gezakt naar 900. Het is erg vervelend omdat alle actieve sessies worden afgekapt zodra er een nieuwe lease wordt afgegeven. Als ik iets bijvoorbeeld aan het videobellen ben of iets aan het streamen valt het iedere keer weg zodra die lease opnieuw wordt gegeven. Het lijkt me dat deze standaard een heel stuk hoger hoort te staan. 

 

Daarbij heb ik ook nog het probleem dat ik een halve dag zonder internet zit zodra de stroom van het modem of de mediacoverter af is geweest, of als het modem opnieuw opgestart wordt. Dit terwijl ik wel meteen een IP krijg op het management VLAN.

 

Mijn eigen modem direct aansluiten heb ik vanaf maandag opgegeven, ik hou voorlopig gewoon het T-mobile modem ertussen.

 

Het lijkt trouwens hetzelfde probleem als dit topic: https://community.t-mobile.nl/topic/show?tid=313761&fid=492

Exact dezelfde symptomen heb ik ook. 

@Brian 

Het probleem met de leasetijd lijkt opgelost te zijn. Deze is alsnog 3600 maar de verbinding tijdens beeldbellen e.d. blijft nu wel intact.

Echter heb ik nog steeds het probleem dat het modem dan geen IP adres kan krijgen zodra de stroom eraf is geweest. Wel een management IP maar geen ‘internet’ IP, dan zie ik ook de hele tijd het riedeltje langskomen dat er een IP aangeboden wordt door jullie DHCP server, maar zodra het modem deze wilt leasen krijgt deze een NAK terug.

Hierdoor heb ik vaak meer dan een halve dag geen internet als de stroom even van het modem af is geweest. Gezien we net zijn verhuisd en er nog regelmatig aan de electra geklust moet worden begint dit erg vervelend te worden:sweat_smile:

 

Zou je weten hoe dit opgelost kan worden of zou je dit willen doorzetten of iets dergelijks? Het lijkt me namelijk niet de bedoeling om relatief vaak een halve dag zonder internet te zitten.

 

Ik heb trouwens nog steeds het zyxel modem aangesloten, mijn eigen router zit erachter.

Zojuist is er een monteur langsgekomen, deze vertelde mij dat hij al 3 weken bijna alleen maar storingsmeldingen doet in de regio Weert/Nederweert met deze problemen (lange tijd geen internet als het modem uit is geweest).

Ondanks dat hij al een aantal weken hetzelfde probleem ziet bij veel klanten, en het iedere keer opnieuw meldt, is er geen storing aangemaakt door T-Mobile en lijkt er nog niks aan te gebeuren of gebeurd te zijn.

@Brian@Sander@Jason ik denk ik tag jullie even, want ik wil dat dit zo snel mogelijk verholpen wordt. Weten jullie of hieraan gewerkt wordt of wanneer dit probleem opgelost gaat worden? Vooral met thuiswerken is onbetrouwbaar internet onacceptabel. 

Hopelijk is dit probleem snel opgelost, anders lijkt het me dat jullie niet de diensten kunnen leveren waarvoor ik betaal:slight_frown:

Reputatie 7

Hi @SimNL, dank voor de uitgebreide informatie. Ik heb het nagekeken en er is intern niets bekend over een bredere storing in de regio maar we gaan dit verder onderzoeken. Ik zie dat de monteur al een melding uit heeft gezet naar onze technische dienst en we gaan dit verder oppakken. Op het moment is het erg druk dus hier kan wat tijd overheen gaan maar ik blijf het even in de gaten houden en ik houd je op de hoogte! 

Reputatie 7

Hi @SimNL, even een tussentijdse update, op dit moment zijn we de verbinding aan het monitoren om te kijken wat er precies gebeurt zodra we meer weten nemen mijn collega’s contact met je op!

@Brian Top! Hopelijk is het probleem snel gevonden. Op dit moment heb ik er weer last van, krijg geen ‘internet’ IP en zie een hoop DHCP NAK’s in het logboek.

Reputatie 7

Hi @SimNL Natuurlijk balen dat het weer gebeurt maar dat geeft hopelijk wel wat inzicht in wat er nu precies gebeurt. We gaan er mee aan de slag.

Reputatie 7

Hi @SimNL, we hebben vanuit KPN terug gekregen dat ze geen onregelmatigheden op de lijn zien maar zoals de monteur ook al aangaf zien we wel meer meldingen uit de regio binnen komen. We kunnen alleen niet helder in beeld krijgen wat er nu precies speelt. Ik ga op zoek naar andere meldingen bij jou uit de buurt om te kijken of we misschien kunnen achterhalen of en wat er aan de hand is en ik kom er eind van de week bij je op terug!

@Brian Thanks voor de updates! :)
Is er nog wat uit het onderzoek gekomen met de andere meldingen hier uit de buurt?

Reputatie 7

Hi @SimNL Het bleek een wat breder probleem in het netwerk te zijn met een specifieke BNG (netwerk gateway). De afgelopen week zijn er meerdere aanpassingen gedaan aan de BNG om de netwerkload te verlagen. Dit is handmatig gedaan en lijkt resultaat te hebben. Er gaat nog een service update komen voor deze BNG (en nog een ander), ik verwacht in de loop van volgende week maar we willen dit zorgvuldig doen odat er veel verkeer over deze BNG gaat. Maar hierna zouden de problemen definitief verholpen moeten zijn. Bedankt voor je melding, dit heeft bijgedragen aan het inzichtelijk krijgen van het probleem!

@Brian Bedankt voor de terugkoppeling. Het probleem lijkt nu inderdaad opgelost te zijn! Zojuist heb ik om te proberen de stroom van het modem en de mediaconverter afgehaald en na een paar minuten weer aangezet, en het modem kreeg meteen een publiek IP in plaats van een paar uur de NAK’s.:smile:

Reputatie 3

Hi @SimNL, even een vraagje: Heb jij Ubiquiti AmpliFi HD rechtstreeks op de converter aan kunnen sluiten of heb je toch nog de Zyxel er tussen? 

@LRvdLinden Ik heb (helaas) nog steeds de Zyxel ertussen. Het lijkt erop dat een een bug in de software van de AmpliFi zit (of de WAN DHCP setting kan niet overweg met VLAN tagging oid..) Ik krijg het met geen mogelijkheid direct aan de mediaconverter aan de gang.

Dit terwijl, als ik op mijn laptop VLAN tagging aan zet en mijn laptop direct aan de mediaconverter hang, het wel in 1 keer werkt.

 

Mocht je het interessant vinden; ik heb de AmpliFi in de Zyxel een vast IP gegeven op een totaal andere range dan de LAN-kant van de AmpliFi, zodat ik de AmpliFi niet in bridgemodus hoef te zetten maar wel nog bij de webinterface van de Zyxel kom. Met een AmpliFi in bridgemodus mis je namelijk een hele hoop extra functionaliteiten.

Ik ben van plan om een tp-link ancher ax11000 te gebruiken ipv the t-mobile router maar is dit mogelijk?

Reageer