Beantwoord

Eigen router direct op media converter bij Internet Only abonnement

  • 11 September 2020
  • 9 reacties
  • 4504 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Hi,

Het spijt me als deze vraag toch al ergens is beantwoord; ik heb dat helaas niet kunnen vinden.

Ik ben van plan om van Ziggo over te stappen op glasvezel en daarbij twijfel ik nog tussen T-Mobile en Tweak. Bij die laatste wordt er, wanneer je kiest voor een abonnement met enkel internet, een media converter geïnstalleerd waarop je je eigen router aan dient te sluiten.

Van de T-Mobile helpdesk en uit een aantal andere topics begreep ik er bij T-Mobile ook een media converter wordt geïnstalleerd, maar dat er ook een modem/router wordt geleverd. Vanuit de helpdesk werd echter ook aangegeven dat het niet mogelijk is op je eigen apparatuur op de media converter aan te sluiten, terwijl uit een andere topics blijkt dat dit wél kan, al dan niet met een aantal caveats. Voor één van de oplossingen lijkt het bijvoorbeeld nodig om een extra switch te installeren.

Het liefst zou ik, net als bij Tweak, eigen apparatuur (bijvoorbeeld een Ubiquiti Dream Machine) direct op de media converter aansluiten, zonder gebruik te hoeven maken van het T-Mobile modem. Is dit mogelijk icm. een Internet Only abonnement via glasvezel?

Thanks!

icon

Beste antwoord door Pieter_B 11 September 2020, 17:37

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @E-rik 

Veelal is het nodig om eerst tijdelijk het TMT modem aangesloten te hebben, want recent was er een topic waarbij er problemen waren met de aansluiting gereed te melden.

Het is zeker mogelijk om een eigen router op deze media converter van TMT aan te sluiten, zeker gezien dat je alleen Internet hebt. 

Er is een topic geschreven binnen de community over hoe en wat, dit betreft dan wel een VLAN capabele router.

Zelf maak ik gebruik van de ER Lite van Ubiquity, wat probleemloos werkt.

Weet niet zeker of de UDM op zijn WAN ook VLAN capable is, bij de ERL is het gedurende de setup eenvoudig in te stellen. Of dit ook zo is bij de UDM kan ik niet zeggen..

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @E-rik 

Dat is wel mogelijk ja.

Wanneer de monteur de mediaconverter komt plaatsen dan sluit hij even de T-Mobile modem aan zodat de verbinding wordt aangemeld, daarna kun je de internetkabel uit de WAN poort van de Zyxel VMG8825-T50 halen die je van T-Mobile krijgt en in de UDM plaatsen.

Je hebt de instellingen in dit topic nodig maar voor internet only is alleen vlan 300 van toepassing.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-huawei-hg659-vervangen-door-je-eigen-router-305727

Edit: Mocht er geen VLAN ondersteuning zijn dan kan je eerst een Netgear GS108E op de mediaconverter aansluiten, een andere klant heeft dit werkend gekregen deze switch op de mediaconverter.

Beide bedankt voor de snelle reactie. Fijn dat het in ieder geval mogelijk lijkt.

...

Weet niet zeker of de UDM op zijn WAN ook VLAN capable is, bij de ERL is het gedurende de setup eenvoudig in te stellen. Of dit ook zo is bij de UDM kan ik niet zeggen..

Goed punt! Dat weet ik eigenlijk ook niet zeker; ik zal dat proberen uit te zoeken.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @E-rik sorry dat ik de edit in mijn vorige post wat later erbij deed toen jij ook net een reactie plaatste maar die switch zou moeten werken volgens een andere klant.

Reputatie 7
Badge +3

@E-rik 

Ben nog even wezen zoeken over het hoe en wat of de UDM ook WAN VLAN zou ondersteunen, maar kom op de UI community wel issues tegen met mensen die PPPoE met VLAN niet aan de praat krijgen.

De UDM is nog niet zo lang op de markt, maar het lijkt erop dat deze nog iets aan functionaliteit mist die op andere routers wel standaard aanwezig is. Vraag mij niet waarom Ubiquity hiervoor gekozen heeft.

Hallo @E-rik sorry dat ik de edit in mijn vorige post wat later erbij deed toen jij ook net een reactie plaatste maar die switch zou moeten werken volgens een andere klant.

Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen hoor, maar bedankt voor de heads-up! Goed om te weten dat het in ieder geval werkend is te krijgen, al dan niet met een extra switch (maar liever zonder natuurlijk).

@E-rik

Ben nog even wezen zoeken over het hoe en wat of de UDM ook WAN VLAN zou ondersteunen, maar kom op de UI community wel issues tegen met mensen die PPPoE met VLAN niet aan de praat krijgen.

De UDM is nog niet zo lang op de markt, maar het lijkt erop dat deze nog iets aan functionaliteit mist die op andere routers wel standaard aanwezig is. Vraag mij niet waarom Ubiquity hiervoor gekozen heeft.

Ik was hetzelfde tegengekomen. Via de web interface (voorbij de setup wizard) schijnt die optie er wel te zijn, maar daar kun je pas bij nadat de UDM verbonden is het met internet. Iets met een kip en een ei.

De UDM ondersteunt op dit moment nog niet meerdere VLAN’s via WAN, maar dat zou volgens mij geen probleem moeten opleveren als je enkel internet afneemt.

Volgens mij weet ik eerst wel even voldoende. Thanks again!

Hi @E-rik, did you make it work? I just have internet here, and since last year I was trying to connect UDM pro directly without success. I had to use a switch and then bridge it rto UDM pro ethernet WAN interface. Any tip, help will be very welcome.

Hi @russ0! I actually went with a different provider in the end and I’m still waiting for their mechanic to finish the installation, so I don’t have a working setup just yet. I’ve seen the solution that uses an additional switch in another topic as well, but I’m not sure why you’d need one if you only have an internet subscription, as long as you’re able to set the WAN VLAN ID to 300 (which is what you probably did in your switch as well).

Did you go through the UDM’s setup procedure before connecting it to your media converter directly? If not, you probably wouldn’t have been able to set it up because at that point, the WAN connection would be untagged and it wouldn’t be able to obtain an IP address. After you’ve completed the setup and set the VLAN ID however, you should be able to connect it directly, at least in theory. You may also need to ask T-Mobile to release any currently active MAC address before switching over, as you’re probably only allowed one IP address at a time.

Hi @E-rik, thanks for quick reply. I did everything last year, the only way it work was thru the Switch, I could not understand why either as UDM pro should be the same. I did the VLAN 300 config but I was snooping the interface of UDM and never got an answer from the other DHCP, but in the switch did it work flawlessly, I just connected the fiber to the switch and all good, but this is not what I was targeting, I want to have the UDM as the mais router and not this kind of bridge from the switch to the WAN2 interface. I call T-Mobile this morning but they just have a first level of support, they just know how to check the information provided and ask you to reboot your router. Any further questions, they have no clue what are you talking about. I’ve tried  media converter also to see if I could use WAN2 instead the SFP module, didn’t work either. I even bought a SFP module for unifi devices and no luck either. The Draytek module works fine in the switch, but didn’t work in the UDM. I have no clue so far what can be the issue or misconfiguration. 

Thanks again for quick reply on it.

Reageer