Beantwoord

eigen router plaatsen achter draytek

  • 23 March 2019
  • 6 reacties
  • 851 Bekeken

Reputatie 1
Ik overweeg om mijn router te vervangen door een Netgear Orbi RBK50. Gaat dat werken? Ik lees allemaal ingewikkelde dingen over die Draytek van Tmobile waar wel of niet iets achter kan. Mijn huidige router (Sidecom) valt zo nu en dan uit. Eigen router is nodig vanwege het bereik van Draytek en de trage Wifi die daar in zit.
icon

Beste antwoord door Folkert 23 March 2019, 14:31

Bekijk origineel

6 reacties

Sinds een maand ben ik ook klant bij T-mobile en flink zitten stoeien met de instellingen om achter het T-mobile ruoter mijn eigen Orbi RBK50 als eigen router werkend te krijgen. Het internet was geen probleem, gewoon een UTP kabel van de Zyxel naar de Orbi en out of the box werkte dat meteen. Het tv kijken werkte echter niet en de T-mobile helpdesk kon ook de tv kastjes niet zien.

 

Mijn opstelling in volgorde van binnenkomst van glasvezel in huis:

1. T-mobile media ontvanger

2. Zyxel router van T-mobile. Gewoon out of the box. Ik heb alleen de WIFI uit gezet.

3. ORBI RBK50 (hangt op de 1e verdieping)hier heb ik de volgende apparaten in geplugt

3a RBS50 (staat in de woonkamer)

3b Oude Netgear r8000 x6 in Access point stand (staat op zolder)

3c UTP aansluiting voor de studeerkamer

3d NETGEAR GS108E-100PES ProSAFE plus 8-poorts Gigabit-switch. Hier heb ik de UTP aansluitingen naar woonkamer, slaapkamer etc in zitten en mijn NAS.

Bij de UTP aansluiting in de woonkamer heb ik een D-Link domme switch ingeplugd waar het TV kastje van T-mobile in zit.

 

Tot vanavond lukte mij het niet om het TV signaal door te krijgen naar het TV kastje. Na wat uitzoekwerk (lange UTP kabel en verschillende configuraties proberen) wist ik dat de Orbi dit signaal niet doorgaf.

Helpdesk T-mobile begreep het ook niet en wist geen oplossing. In eerste instantie zagen zij het tv kastjw ook niet als het direct ingeplugd was in de Zyxel. Later zagen ze hem wel maar konden hem niet uitlezen. Na een paar dagen het probleem met rust gelaten (weet niet of T-mobile aan de achterkant nog iets gedaan heeft)(communiceren is niet hun beste vak) vond ik vandaag een optie in de instellingen van de Orbi waarmee ik het probleem heb opgelost. Dus zonder allemaal VLaN's in te stellen.

In de instellingen, bij installeren en dan WAN instellen staat een optie IGMP-proxy uitschakelen. Deze staat standaard aangevinkt waardoor deze optie dus uit ataat. Als je deze aanzet (vinkje weghaalt) en je zet je tv kastje even uit en weer aan dan werkt het bij mij nu wel! YES!

Nu kan ik mijn hele netwerk gewoon via ORBi laten beheren inclusief de parental controle van Circle én TV kijken. Morgen ga ik het tweede tv kastje installeren in de slaapkamer. Hopelijk lukt die nu in 1 keer.

Reputatie 7
Badge +3
Je kunt via een kabel altijd op een router inloggen, ook zonder internet verbinding naar buiten.

Mooi dat het werkt! Hopelijk is de dekking beter nu. Altijd ervoor zorgen dat de Orbi units elkaar onderling goed kunnen zien d.w.z. geen dikke laag beton ertussen. Op die manier kunnen ze sneller onderling data uitwisselen, essentieel voor een mesh systeem.
Reputatie 1
Ik heb het gevonden en de Orbi werkt.
Reputatie 1
Ik heb een Orbi RBK50 gekocht maar niet aan de praat gekregen. Internetverbinding is goed via mijn oude router/AP is goed. Maar internetverbinding krijgen met de Orbi lukt niet; niet via Wifi en niet via de kabel. Ik vermoed dat de router-functie van de Orbi de boel blokkeert. Maar om die uit te schakelen en er een AP van te maken moet ik in de Orbi kunnen in loggen en daar heb ik een internet-verbinding voor nodig. En dat wil nou net niet. Wie weet een oplossing.

Merkwaardig is overigens wel dat mijn Sitecom routertje van een paar jaar oud zonder problemen achter de Draytek als een AP werkt.
Reputatie 1
ok, bedankt voor de info en reactie
Reputatie 7
Badge +3
Hoi,

Als je de Draytek gewoon standaard laat werken als router kun je de ingebouwde WiFi uitschakelen en de Orbi gebruiken als accesspoint. Zie de handleiding.

Dit lijkt mij de meest efficiënte oplossing.

Groet, Folkert

Reageer