Beantwoord

Eigen VOIP verbinding


Ik kom van Telfort en die hadden een modem dat mij toeliet om een VOIP verbinding op te zetten. Nu ben ik bij T-Mobile en hun modem HG659 blokkeert die mogelijkheid. Wat moet ik doen om die mogelijkheid te activeren?
icon

Beste antwoord door Pieter_B 25 May 2019, 10:37

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 3
Het is niet de bedoeling van T Mobile om bewust zaken te bokkeren

Daar slaat @Hidden.nld de spijker op zijn kop! En nu @airmaxx14 vertelt dat hij de Fritz als modem en router gebruikt, Kan het ook niet aan t-mobile liggen die 'iets' blokkeert. Want zo'n blokkade zou enkel kunnen gebeuren als in een T-mobile modem de poort wordt gebruikt voor de telefoonservice van t-mobile.

Dat zou in principe wel tot problemen kunnen leiden. Maar als je jouw eigen Fritzbox gebruikt zonder t-mobile apparaten, dan heb je gewoon verkeerde instellingen, in je eigen Fritzbox.

Het kan helpen om dat in te zien........
Reputatie 3
En voor de zekerheid:

Je hebt je Fritz een Factory Reset gegeven? Zo als ie was toen je 'em kocht? Bedenk dat ook mensen die weten wat ze doen, toch een foutje kunnen maken.

het pingen, zoals @Hidden.nld adviseert lijkt me eenvoudig uit te voeren.

Maar ook als de poort 5060 geblokkeerd lijkt, denk ik dat dit dan toch door je eigen Fritz gebeurt. Bedenk dat poort 5060 door T-mobile zelf, in alle modems wordt gebruikt die telefonie van T-mobile bieden. Dus als het op jouw internet geblokkeerd zou zijn, zouden alle T-mobile klanten die telefoon afnemen, plotseling niet meer kunnen bellen. Omdat dan ook in hun T-mobile modems de poort geblokkeerd wordt.

En dat is gewoon niet het geval. De reden dat sommige mensen in deze thread spreken van een geblokkeerde 5060 poort is niet omdat de poort wordt geblokkeerd. In feite wordt de poort gebuikt door de t-mobile voip dienst. Het zou dus beter zijn om te spreken van een poort die al in gebruik is.

De poort kan dan niet gebruikt worden door een voip apparaat die achter het t-mobile modem hangt. Immers het voip gedeelte in het modem gebruikt de poort al. En dan moet je een andere gebruiken.

Maar als, zoals in jouw situatie @airmaxx14 , jouw eigen modem voor jouw voip verbinding moet zorgen, is er geen ander apparaat dat de poort gebruikt.

Het kan wel eens voorkomen dat een app op je telefoon problemen geeft. Maar ook daar gebruik je volgens mij een Fritz app voor. Dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Zelf heb ik een iPhone en als ik een voip-app gebruik die net als een 'normale' landlijn werkt en rinkelt als ik word gebeld, dan krijg ik problemen met mijn voip in huis. En dat komt omdat het rinkelen van de voip-app via een push-service van apple gebeurt die door de maker van de app wordt gebruikt.

Daarna kan de voip op mijn 'echte' landlijn geen verbinding meer krijgen met de sip-voip-provider. Die loopt dan via Apple. En dat werkt pas weer nadat ik de app uitschakel en alles opnieuw opstart. Je begrijpt wel dat ik mijn frustraties dat het niet werkte in eerste instantie bij mijn ISP in de schoenen schoof. Ik wist zeker dat die mijn voip verbinding frustreerde.......... want ik wist immers wel wat ik deed........

☺️
Reputatie 4
Lees deze thread: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/welke-poorten-worden-geblokkeerd-of-zijn-gereserveerd-297428 en dan vooral wat Pieter B zegt over SIP ALG
Reputatie 7
Badge +3
@HAL Berkers

Heb hier zelf eens gekeken of de HG659 mijn ATA N300A IP kastje zou willen registeren bij mijn providers, kan kort zijn ... op de default poort 5060 niet, maar ook een alternatieve poort 5070 bij mijn providers wil de HG659 niet echt meewerken.

Vroeger ook een Huawei gehad en met die had ik ook in het begin problemen om mijn VoIP provider geregistreerd te krijgen. De oplossing bij die Huawei was toen SIP ALG uit te zetten.
Zou mij niet verbazen dat bij deze Huawei hetzelfde probleem zich voordoet, alleen kan je in dit modem de SIP ALG niet uitzetten.

Daarintegen het nieuwe Zyxel modem wat nieuwe klanten krijgen sinds medio mei, daar heb je wel weer controle over deze SIP ALG



Alleen heb ik hem hier aan en uit gezet, maar de registratie van mijn ATA is en blijft geen probleem.


Hmm, kom nu net een post tegen dat ergens verborgen in de Huawei toch SIP ALG beschikbaar zit .... even onderzoeken ....

EDIT 14.58



Hij heeft inderdaad dus wel die optie om SIP ALG aan of uit te zetten, maar de registratie bij de providers blijft nog steeds niet gelukken welke setting ik ook gebruik.

Sluit ik daarna de Zyxel weer aan, dan gaat de registratie gelijk.

Een optie is om een eigen modem te gaan gebruiken, daar is een topic voor aangemaakt
Reputatie 7
Badge +3
@HAL Berkers

Goed na veel testen port fowarding diverse ALG settings ON/OFF, werkt er eigenlijk maar 1 manier.
De registratie lukt alleen maar als je de ATA in de DMZ brengt, dan bijpassed hij alle restricties.

Dus sluit je VoIP kastje rechtstreeks aan op LAN 2 van de Huawei en ga naar Internet - Internet Security.
Open de DMZ sectie en selecteer nu jouw Host address (MAC) van jouw VoIP kastje en Enable DMZ.
Klik vervolgens op Save en ... nu zou het moeten werken.

Dank voor de heldere work-out. Ga volgende week kijken of ik er iets mee kan.

Gigaset probleem in een ander land met een andere internet provider met deze beschreven oplossing verholpen. We kunnen nu onderling probleemloos bellen en gebeld worden dankzij via Siemens Gigaset VoIP verbinding.

Reputatie 7
Badge +3
@HAL Berkers , heb je iets aan deze YT instructie voor de setup?

Wat bedoel je nu met in combinatie met de HG659?
Heb hier zelf de N300A IP ATA en deze kreeg ik alleen maar aan de praat op een HG659 door hem op LAN 2 (of LAN 1) aan te sluiten en hem dan in een DMZ te plaatsen.
Laatste update. Voipbuster ondersteund ook poort 6000.
Men heeft poort 5060 open staan en ook poort 6000.

Zoals ik al vermoede blokkeert T-mobile poort 5060. Men heeft mij een document gestuurd waar ik inhoudelijk niets mee kan. De blokkering zit in het netwerk van T-mobile.

Na contact gezocht te hebben met Voipbuster heeft men dus een alternatief gegeven naar poort 6000.
Dit even met de Fritzbox tool in de backup file veranderd en terug gezet in de box.

Nu is de lijn online en werkt het weer naar behoren.
Best beetje jammer dat na onderhoud het ineens niet meer werkte.
Reputatie 7
Badge +5
@airmaxx14

Je had jezelf al 13 dagen geleden kunnen helpen als je mijn reactie reactie gelezen.
Daar gaf ik poort 6000 al aan als alternatief bij Voipbuster e.a..

Al eens geprobeerd om de FB opnieuw op poort 5060 in te stellen?

In ieder geval bedankt voor de terugkoppeling omtrent jouw probleem en op welke manier het opgelost is.
@yalerta ohh dat heb ik dan totaal over het hoofd gezien. En ja ik heb meerdere keren 5060 geprobeerd na het veranderen van de poort. Dit is voor nu een beetje omslachtig me de FB. Hopelijk komt AVM met een update dan je dit via het menu kan aanpassen. Dank voor je reactie
Reputatie 3
Weet je zeker dat die poort geblokkeerd wordt? Bij mij werkt het wel. Wat zijn de problemen die je ondervindt? En heb je recent ook nog bij je voip provider ingelogd?
Betamax providers kunnen zomaar je account blokkeren als je een tijdje niet bent ingelogd. Het enige dat je dan moet doen is inloggen via hun website. Daarna werkt het weer.

Als je geen dingen hebt veranderd, er geen update is geweest van de firmware van je router of via t-mobile van je modem. Lijkt het me niet waarschijnlijk dat de poort zomaar geblokkeerd wordt.

Heb je toevallig recent een voip account op je mobiele telefoon ingesteld of had je dat ingesteld en is daar kortgeleden een update van geïnstalleerd?

Ik zou deze punten nalopen en als het dan nog niet werkt een andere poort overwegen. Maar dan moet je provider die poort ondersteunen.
Reputatie 7
Badge +5
Aternative poort ipv 5060
bij;
VoipBuster, Betamax, PowerVoip, FreeVoipDeal poort 6000

en van tweakers.net
Voipbuster: Ik zat ook met een lastige 5060 op de Fritzbox. Heb de hard phones er achter via poort 5061 en 5062 laten lopen wat zonder enig probleem is.
Reputatie 3
En staan in je voip-kastje (wat voor apparaat is het?)

het juiste ip adres?
de goede DNS servers?

Heb je alles uitgezet van het stroom net gehaald, even gewacht en daarna beginnend met je modem/router weer opgestart?

Als het dan nog niet werkt kun je ook al je apparaten aan laten en enkel het modem/router opstarten. Het kan zijn dat in jouw voip-ding de oude gegevens nog in het geheugen zit. Dit kan dan vernieuwd worden door te restarten.
Reputatie 3
En doe ook wat @yalerta zegt.
Na het niet werkend krijgen maar eens T-mobile gebeld.
Omdat het een externe Voip server is. En ik nu ineens op een ander V-lan kunnen ze er niks aan doen.

Ze sturen mijn nog een document hoe ik het moet inregelen, maar als het al niet werkt via mijn Fritzbox. Hoe moet het dan met hun document wel gaan werken.Ik heb even geen idee.

Het is niet anders. Einde Voip op mijn Box. Bedankt een ieder voor informatie.

Wie weet gaat het bij het volgende onderhoud weer werken 😂
Toch bijzonder dat ineens mijn instellingen verkeerd zijn. Ik ben van Telfort naar t-mobile gegaan. Alles werkt precies hetzelfde. En na het onderhoud werkt het niet meer. Het heeft gewerkt. Tot afgelopen weekend.

ik heb niets veranderd. En weet echt wel wat ik doe. Wil niet voor niks mijn eigen modem aan de DSL lijn. Had zelf het Telfort nummer werkende op mijn modem. Ondanks de gegevens niet vrij werden gegeven.

maar goed is geen ramp. Is alleen jammer dat het ineens niet meer werkt. Ik ga nog wel zoeken. En anders een andere VoIP provider zoeken
De vraag is hoe ga ik dit wijzigen. Met de FB tool? Backup maken. Settings aanpassen. En terug erin schieten?

ik zag dat voipbuster ook poort 3080 gebruikt met de app. Dit zal wel anders werken.

ik gebruik btw de VoIP sip server connectie met de Fritzbox 7590. Er zitten geen kastjes of iets dergelijks achter., Op de app werkt de connectie wel btw.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @airmaxx14

Natuurlijk kan het dat er iets mis gaat bij T Mobile na de werkzaamheden. en als er iets mis gaat dan is het ook wel op te lossen. alleen hebben we daarvoor meer informatie nodig.

Gigaset Probleem verhelpen:

Je kan onderstaande link klikken, beschrijving lezen en eventueel toepassen op jou T-mobile Zyxel modem en Gigaset VoIP telefoon.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-telefonie-494/probleem-met-gigaset-net-inkomende-gesprekken-314310#post1527335

Mijn indruk is dat in de nieuwere HG659 de firmware van T-mobile heeft en niet de originele. In de afbeelding heb ik een voorbeeld van de originele software. Dqaar is wel de mogelijkheid gegeven om te editten.

Reputatie 7
Badge +4
Klopt op modems van T Mobile draait T Mobile firmware. hierop zijn sommige instellingen uitgeschakeld. je heb dus niet volledige rechten op het modem. het modem is niet in bridge mode te plaatsen. standaard voip word gebruikt door het modem zelf.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @HAL Berkers

Denk dat er iets meer uitleg nodig is bij het verhaal "VoIP opzetten".

Heb je een router (bijv. FritzBox) waarin je een verbinding probeert te maken met een VoIP provider,of heb je een losse ATA?

Als je gebruik maakt van een externe VoIP provider, kun je poort 5060 niet gebruiken.
Dit, omdat TMT in zijn eigen modem hierop werkt met VoIP.

Daar is bij veel VoIP providers al een oplossing voor, om een alternatieve poort voor het registreren aan te bieden. Je zal dan even moeten aankloppen bij je VoIP provider voor deze alternatieve poort .. als hij die heeft.
Dank voor de inbreng. Mijn VOIP-provider heeft geen alternatieve poort. Ik ga eens op onderzoek of een ATA met dit modem werkt ( HG659 )

Reputatie 7
Badge +3
Hier nog iets meer informatie over SIP ALG en de slechte implementatie in heel veel commerciele modems.
Met dank aan @tmoesel uit dit topic

Reageer