Beantwoord

Eigen WIFI modem

  • 25 January 2019
  • 9 reacties
  • 949 Bekeken

Beste,

Ik ben op dit moment in bezit van een Fritrzbox 5490. (glasvezel)
Is het mogelijk dat ik dit modem ook gebruik als ik naar jullie overstap, voor glasvezel internet en TV?
of zit ik dan vast aan jullie modem/router?

alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Pieter_B 25 January 2019, 13:37

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Mendeman

Weklkom op het forum voor en door klanten van T-Mobile Thuis.

Je geeft aan dat je al op glasvezel zit begrijp ik uit je verhaal, je hebt dus al een soort vcan media converter van je huidige provider zitten waaruit een UTP kabel loopt naar je Fritz.

Als je een nieuwe klant bent en je neemt glasvezel, gaat er een media converter geplaatst worden waaruit een UTP kabel gaat komen.
Deze UTP is dan aangesloten op t-Mobile zijn eigen modem, de Huawei HG659.

Door de inzet van de media converter binnen het glasvezelnetwerk van T-Mobile, is het voor de klant heel eenvoudig geworden om een eigen modem te gebruiken.

In dit topic is het omzeten van een vroeger model Draytek naar een eigen modem met media converter beschreven. Denk dat je daaruit alle benodigde informtatie zou kunnen halen om jouw Fritz aan de praat te krijgen. Je kunt in dit topic ook altijd een vraag stellen aan de groep die de overstap ook al hebben gedaan.
Hoodstuk 9 in dit user manual (XS4ALL PDF) geeft aan wat je moet instellen als je glasvezel hebt.

Een kleinen noot, deze opzet werkt alleen voor internet & TV (voor nu).
VoiIP van T-Mobile is een ander verhaal, dat kunnen voor nu nog niet instellen op een eigen modem i.v.m. het niet vrijgeven van T-Mobile VoIP login (SIP) gegevens.

grt. Medeklant
Hoi Pieter, bedankt voor je reactie!

Op dit moment heb ik een NT kastje als converter.
(Glasvezel komt erop binnen en een UTP kabel gaat naar mijn modem)

Waar komt jullie eigen media converter dan te zitten? Is die als vervanger voor mijn huidige NT kastje?

Alvast bedankt!

Gr menno
Reputatie 7
Badge +3
@Mendeman

Even voor de duidelijkheid, ik ben ook gewoon een klant bij T-Mobile Thuis geen medewerker.

Bij de installatie zal er eerst door de netwerkbeheerder Regefiber een nieuw eindpunt i.p.v. dat NT kastje geplaatst moeten worden.
Die NT kast is 'oud' KPN, maar je er krijgt een nieuwe standaard Reggerfiber FTU (Fiber Termination Unit) voor in de plaats. Is eigelijk een fiber 'stekkerdoos'.



Hierop maakt Guidion een fiber aansluiting naar je mediaconverter, welke max. 1 meter bij de FTU komt te zitten.
Het eerste stuk van je installatie zal dus ongeveer op dezelfde plek komen als je huidige NT kastje.
@Mendeman zat jou 5490 niet door middel van een patchkabel direct aan de FTU? Dat zou voor mij juist de reden zijn om voor dat model te kiezen.
Reputatie 7
Badge +3
@Galdor68

De FB 5490 heeft een SC connector ingang, dus je kan inderdaad direct de patchkabel die is aangesloten op de FTU op deze router aansluiten.

Nu heb ik op het forum ook al diverse keren gelezen, dat met de laatste FW update, je direct de instellingen van T-Mobile uit een keuzemenu kunt kiezen. Hiermee hoef je zelf niet de VLAN instellingen meer door te voeren.

Klopt OS7 helaas lost dat nog niet het voip probleem op, heb je geen telefonie is dit het makkelijkste merk in mijn ogen. En je hebt een utp poort vrij niet geheel onbelangrijk met dit model met de SC connector.
Reputatie 7
Badge +3
@Galdor68

De fiber SC ingang is eigenlijk de vervanger van de WAN ingang, dus wat je precies bedoelt met een UTP poort vrij snap ik niet helemaal. Normaal heb je 1 WAN ingang en 4 LAN uitgangen op de meeste 'huis tuin en keuken' routers .

Ja, telefonie is nog steeds een ding wat is afgeschermd bij TM.
Zelf heb ik alle VoIP zaken buiten huis draaien en heb dus ook geen TM telefoon.

Zelf ga ik in de toekomst het 'all-in-one' router/switch/wifi concept loslaten, om het dan op te delen in devices met 1 dedicated taak voor betere performance .. maar dat ligt even in de hold i.v.m. een huidige testopstelling.
Ik kan het mishebben maar de 5490 heeft zover ik weet geen wan ingang dus moet je de 1e lan gebruiken met een MC waarmee je 1 lan kwijtraakt.

Vandaar dus mijn reactie op het hebben ingebruik hebben van een Ntu/MC met een 5490.
Reputatie 7
Badge +3
@Galdor68

Ja, als je het zo bekijkt heb zou inderdaad gelijk kunnen hebben ... alleen kun je een LAN nooit zomaar een WAN input laten worden ... tenzij je van de router een AP maakt.
Of er moet een optie zijn om een LAN ingang als WAN te configureren, dan gaat je verhaal op.
Mijn ASUS heeft bijv. zo'n optie voor dual WAN, waarbij LAN 1 ook als een extra WAN fungeren.

Maar ik denk dat mensen deze FB 5490/5491 kopen, en mede jouw reden, omdat ze dan deze rechtstreeks op de fiber aan kunnen sluiten zonder MC 😎

Reageer