Beantwoord

Engenius ECB300 (long range) access point aansluiten op Zyxel

  • 27 May 2020
  • 4 reacties
  • 251 Bekeken

Ik heb glasvezelinternet van TMobile. In de meterkast staat een Zyxel T50 hoofdrouter. Boven heb ik een extra access point. De SSID's zijn gekoppeld en heten hetzelfde: Network. Werkt allemaal prima.

 

Echter het standaard signaal van TMobile is matig. Waarom nou toch TMobile? Vooral voor beneden niet zo fijn, want achter in de tuin is het ook fijn als bv. de Sonos ontvangst heeft en de Ring Doorbell die klaagt standaard over zwak signaal ondanks dat dit op 2 meter afstand het dichtsbijzijnde apparaat is. Daarom heb ik een long-range extender/signaalversterker (Engenius 300N / ECB300) in de meterkast naast het hoofdmodem/router aangesloten als extra access point (AP). Nu echter met de naam Network XL.

 

Ieder van de 3 AP's heeft een ander kanaal. Maar er lijkt een conflict, dat zich niet zo consequent uit: Op mobiele telefoons werken zowel Network als Network XL perfect. Echter, op laptops werkt alleen Network niet.... althans meestal niet. Dan ineens werkt het weer even, maar een kwestie van tijd tot het weer weg is. Dit gebeurt niet op 1 maar op 3 verschillende laptops. Structureel verhaal dus. Signaalsterkte/-ontvangst is in alle gevallen wel prima.

 

Ontkoppel ik de Engenius (Network XL), dan is dat probleem ineens weer opgelost, maar ben ik alleen geen stap verder.

 

Wat kan ik doen?

- Moet ik Network XL net zo instellen als die andere 2? Maar hoe? Kan dit überhaupt omdat het een ander merk is?

- Of de wifi van het hoofdmodem uitzetten? Maar wat dan als ik bv. boven verbonden met Network en ik ga naar beneden?

 

P.s. overigens is het signaal van Network XL beneden wel sterk maar boven minder. Door muren/plafonds in een nieuwbouwhuis werkt niet zo best. Network XL is dus geen alternatief voor het Network AP boven.

icon

Beste antwoord door Folkert 28 May 2020, 07:31

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @inbelmodem 

In de handleiding van de Engenius (Network XL) staat dat het ip adres om de router te benaderen 192.168.1.1 is, dit is echter ook het ip adres van de T-mobile modem dus hierdoor ontstaan die problemen en de oplossing is om het ip adres van de Engenius te wijzigen naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

Reputatie 7
Badge +3

Beste @inbelmodem 

Niet alle clients schakelen even slim om van het modem naar het accesspoint en vice versa, daar is weinig aan te doen, verschilt per besturingssysteem. Wellicht zijn gescheiden SSID’s voor beide apparaten een optie. Dan kun je de deurbel dwingen naar het modem, de apparaten die door het hele huis gaan moeten dan omschakelen van de nene naar de andere naam.

Zorg op 2,4 GHz dat de kanalen zover mogelijk uit elkaar liggen, d.w.z. kanaal 1 en 11 gebruiken dan verstoren ze elkaar zeker niet. Op 5 GHz heb je meer keuze want daar kun je DFS kanalen gebruiken.

De plaats voor het modem in de meterkast is niet ideaal qua Wifi signaal door verstoring van allerlei metaal van je elektra installatie.

N.B. Met lokale IP adressen heeft het niets te maken want het betreft een accesspoint op een router.

Groet, Folkert

Reputatie 7
Badge +15

De wifi van de Zyxel kan je dan ook beter uitschakelen in de modem interface indien er toch een versterker naast staat. 

Dank jullie wel!

@Waqqas Ik heb het ip-adres van de Engenius aangepast. Ik kijk het nog even aan, maar het lijkt tot nu toe echt op dat dat inderdaad het issue was! Geweldig! :clap_tone1:

Mijn dank is groot.

Reageer