Beantwoord

Ethernet problemen

  • 21 November 2018
  • 17 reacties
  • 701 Bekeken

Ik heb sinds gisteren 750 glas (had eerst 200 Telfort glas). Na vlotte installatie, alles lag er tenslotte al. Getest:
-Internet/netwerk
-Wifi op iPad en iPhone (via eigen Wap, de Huawei heeft wifi uitgeschakeld)
-TV op 3 toestellen
-Telefoon
Alles werkt prima, alleen telefoon niet, zou vandaag werk, maar doet het nog niet, ik ga morgen wel even bellen.
Wat mij echter compleet gek maakt is de Huawei router. Ik kreeg de smart TV niet op het ethernet netwerk (de dag daarvoor via de Telfort router nog prima) Nu opgelost via Wifi, bandbreedte zat.
ik heb 3 pc’s het ethernet netwerk.
ServerMain pc ok
Server HTPC ok
HTPCMain nee

In de Huawei gedoken:
-DHCP aan,
-alle hierboven genoemde PC’s staan herkend in het LAN devices overzicht

-Alle PC’s hebben internet
-de twee pc’s (SERVER en MAIN) staan naast elkaar en lopen via dezelfde switch, de een connect wel met HTPC en de ander niet, beide dezefde netwerkinstellingen)
-het netwerk op alle pc’s staat als private geconfigureerd
-allemaal binnen ‘WORKGROUP”
-‘Advanced sharing options staan allemaal open, password protected sharing op off
Ik beschouw mezelf als redelijk thuis in het digitale domein en ik weet zeker dat het aan de Huawei ligt, want de dag daarvoor deed alles het nog via de telfort router.
Punthoofd hier dus.
Ideeen?
icon

Beste antwoord door Pieter_B 21 November 2018, 21:58

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@knsm240

Welkom op het forum voor en door klanten.
Denk dat je tegen iets aanloopt waar al veel mensen tegenaan zijn gelopen ... namelijk LAN uitgangen 1 & 2 hebben alleen internet en LAN uitgangen hebben alleen IPTV.

Dus als je de TV Decoder aansluit en op diezelfde switch/uitgang de TV voor internet ... zal je Decoder werken, maar je TV internet niet.

De oplossing is in dat geval gebruik maken van managed switches, waarbij je VLAN's kan samenvoegen naar een TRUNK en daarna weer kan splitsen.
Hiervoor is een redelijk topic aanwezig op dit forum.

Hopelijk is je gek worden iets beter verklaard .... je bent waarschijnlijk niet gek ... ligt aan de opzet vanuit T-Mobile en hun modems.
Bedankt voor de reactie, maar ik denk niet dat dit de oorzaak is. (Tenzij ik iets verkeerd begrijp) Ik heb twee aparte circuits met switches en cat6 kabel. Een is aangesloten op een van de twee internetuitgangen van de huawei en de ander op en van de twee IPTV uitgangen. Anders gezegd’ er gaat geen IPTV signaal over een internet netwerkkabel en vice versa. Het verklaart. ook niet waarom van de drie pc’s een het verdomd..
Je hebt me wel op een idee gebracht ik heb nog niet de tweede uitgang van iptv en internet geprobeerd. Je weet maar nooit. Als iemand nog andere ideen heeft hoor ik het graag.

Sorry, twee keer. Hier is een grab van de network neighborhood.De HTPC is machine van de foto, de server is een remote machine binnen het netwerk. Main PC staat er wel, maar niet als toegankelijke machine
Reputatie 7
het eerste wat bij mij op komt is dns probleem. lukt het wel op ip ?
het eerste wat bij mij op komt is dns probleem. lukt het wel op ip ?
Sorry, begrijp de vraag niet goed, bedoel je dat ik die machine moet vastzetten in de router met een statisch ip?
Ik heb van alle drie machines de netwerk data bijgevoegd.
Omdat het OS in de tweede partitie van MAIN ook niet werkt denk ik dat het wellicht de netwerk module van het MOBO in die machine is die niet samenwerkt met de Huawei. Verder kan ook nog proberen de IP van Main vast te zetten in de Huawei. Nog meer ideeën?
Hier zijn de netwerkdata van alle drie de machines.

Voor alle duidelijkheid: Internet verkeer op MAIN werkt prima, alleen geen communicatie met de andere twee.2
Verder gezocht, er is een heel groot topic dat een probleem met update win 10 (1803) behandeld en zou van toepasing kunnen zijn op het verschijnen van een desktop als mediaplayer (zoals bij mij). Een oplossing is directe IP links maken, dat werkt op alle machines maar niet op MAIN. (Bedoelde je dat, “Hidden”?).
Ik begin toch het sterke vermoeden te krijgen dat mijn netwerk adapter op die ene machine niet met de Huawei wil werken en heb een nieuwe adapter besteld, die morgen aan komt. Ik sta nog steeds open voor suggesties.
Wordt vervolgd......
het eerste wat bij mij op komt is dns probleem. lukt het wel op ip ?
Wel uitgaand op MAIN, naar HTPC en SERVER, maar niet inkomend vanaf de andere machines. Pingen gaat wel, en daar snap ik dan weer niets van.
Reputatie 7
Badge +3
@knsm240
Zou je een plaatje kunnen tekenen/maken hoe het een en ander met elkaar is aangesloten.

Dus hoe zit precies alles aan elkaar geknoopt met de plek van de routers/switches en welke onderdelen waar op aangesloten

Maak je gebruik van static of dynamic IP's en zit alles in hetzelfde subnet (zo te zien wel)
Dynamische IP’s, alles in hetzelfde subnet. De HTPC en de SERVER doen wat ze moeten doen. De MAIN heeft prima internet 700/800 maar kan wordt niet gezien door de andere machines als PC, wel als media-apparaat. Omdat beide WIN10 partities op MAIN hetzelfde gedrag vertonen is het wel logisch om te denken dat het een hardwareprobleem is.

Reputatie 7
Badge +3
@knsm240

De HTPC is de afspeler van je media op de TV neem ik aan.
De SERVER is de storage van je mediafiles
De MAIN partitions met mediafiles voor de SERVER en de HTPC

Had hier een topic gevonden die hetzelfde gedrag omschrijft, HDD's welke plotseling na updates van WIN10 media devices weergeeft i.p.v. HDD's

How does Windows 10 recognize a device as a media device on the network?

Lijkt erop dat het een Windows 10 dingetjes is.

Je netwerk lijkt wel in orde, want de ene ziet de andere als ik het goed begrijp.
Ben geen Windows man, maar Linux/Apple gebruiker.
Eens kijken of @Hidden.nld iets meer in dat Windows gebeuren thuis is.

Neem aan dat SMB en/of NFS sharing in gebruik is (denk SMB gezien Windows en de WORKGROUP info)

EDIT 22/11 - 2129LT
Nog een kleine zoektocht met een topic: computer showing up as media device after update


Ja, ik heb ook op gezocht, er is een heel groot topic aan gewijd, maar alle oplossingen die daar worden aangedragen (het is inderdaad een win10 ding) werken niet voor mij. Niet het zetten van de \\ip naam in hosts file en niet het maken van directe links op ip.
Enfin, morgen komt er een nieuwe netwerktadapter aan, en maar hopen dat die werkt.
Reputatie 7
Hoi knsm240,

Hoe gaat het nu? Heeft de netwerpadapter geholpen? Ik hoor de uitslag graag!
Hoi knsm240,

Hoi Sterre,

Neen, die loste niets op, helaas.
Heb alles geprobeerd wat je maar kan bedenken, tot ik vandaag maar voor de nucleaire optie koos:
Een schone windows installatie. En toen werkte alles weer. Maar ik vind het toch net iets teveel toeval vinden dat het falen van Win10 in het netwerk samen viel met de installatie van de nieuwe (huawei) router........
Reputatie 7
Badge +3
@knsm240

Windows en verbazingen en onbegrijpelijke dingen na updates waarbij standaard functionaliteit zich totaal anders begint te gedragen .... tel me something new.
Denk dat je gewoon een toevalige samenloop van omstandigheden bent tegen gekomen, maar eigenlijk toch ook weer niet toen ik las dat een fresh install alles oploste.
Windows heeft het vervelende gedrag dat het clients en IP's in een soort van DNS cache stopt, net zoiets als je browser. Weet niet in weeelke IP subnet je zat bij je vorige provider, maar heb zo het vermoeden dat het hiermee te maken zou kunnen hebben.

Weet niet of je Websites bouwt met bijvoorbeeld Javascript, maar hoe vaak ik al niet tegen mensen ben aangelopen die nog nooit hun cache van hun browser hebben geleegd en tegen hele rare onoplosbaar lijkende klachten aanlopen .... heb je even.

Maar goed het werkt weer, kun je weer rustig achterover zitten om lekker te streamen.

Reageer