Beantwoord

Extra Lan Zyxel T50?

  • 11 October 2019
  • 6 reacties
  • 778 Bekeken

Reputatie 3
Goedenavond,

Omdat ik ben overgestapt van een andere provider naar T-Mobile, Heb ik nog een groot aantal apparaten op 192.168.178 /24 staan. De Zyxel heeft 192.168.1 /24.

Is er een manier om op de Zyxel een extra netwerk aan te maken zodat ik niet alles hoef om te nummeren? Ik kon het niet zo snel vinden. Ik zag wel dat je het Lan bereik kan vergroten, maar dan zit alles tussen 192.168.1.x 192.168.178.x ook in het netwerk.
icon

Beste antwoord door yalerta 12 October 2019, 14:42

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Goedenavond Dennis,

Is het niet eenvoudiger gewoon je router adres aan te passen naar 192.168.178.1?

Wat is de reden dat je vaste lokale IP adressen in je clients zet?

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +5
Is niet zo moeilijk, draait bij mij al maanden na de verhuizing van Ziggo naar TmT

Reputatie 3
Goedenavond Dennis,

Is het niet eenvoudiger gewoon je router adres aan te passen naar 192.168.178.1?

Wat is de reden dat je vaste lokale IP adressen in je clients zet?

Groet, Folkert

@Folkert Het is idd eenvoudiger om het router adres aan te passen. Ik heb alleen een paar camera's die niet heel eenvoudig aan te passen zijn. Had hier een vast ip op gezet zodat ze eenvoudiger benaderbaar waren vanaf afstand. De helft draait nu op 192.168.1 en de andere helft op 192.168.168. Was benieuwd of ik op de Zyxel meerdere netwerken kon aanmaken. Had me een beetje werk gescheeld :)

@yalerta dank je voor het antwoord. Ik had dit idd al gezien (y).
Reputatie 7
Badge +3
@Dennis H.

In zulke gevallen is het handiger om al je cliënts op automatisch IP adres te zetten en vaste IP adressen toe te wijzen via de router/modem op basis van het Mac adres. Elke router heeft daar wel een tabel voor, maximaal aantal toe te wijzen adressen verschilt wel.
Reputatie 7
Badge +5
@Dennis H.
Van die camera's begrijp ik. Als je die niet via een externe DNS service op internet wil benaderen is het soms eenvoudiger ze een vast IP te geven en dan de poortinstellingen in de modem aan te passen.
Oudere camera's hebben soms geen makkelijke webinterface en moeten nog met ARP ingesteld worden.

Tabelletje opzetten met een rijtje mac en ip-adressen van de camera's die de DHCP server van de Zyxel kan toewijzen.
Daarna in de DNS server de uitgeven IP adressen koppelen aan een naam, zoiets als camachterdeur.thuis, camvoordeur.thuis en zo wordt het nog eenvoudiger om in de toekomst intern eventuele webinterfaces op te roepen omdat dit dan niet via een IP adres maar via de apparaat naam kan gebeuren.

Dus zoals @Folkert al aangaf dynamisch uitdelen van IP adressen maakt het voor jezelf alleen maar makkelijker, ook als je (eventueel) in de toekomst van provider zou wisselen.
Een lijstje Mac en Ip adressen invoeren in een scherm is simpeler door te voeren dan een x aantal camera's in te stellen.

Beste oplossing is om een goede router aan te schaffen zoals een Ubiquiti of Microtik. Maar ja, de prijzen vanaf 50 tot over de 100 euro en dan nog geen wifi aan boord. Dus losse access points nodig en het instellen vereist ook wat meer dan "basic" begrip van netwerken.
Reputatie 3
@yalerta en @Folkert Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ga van de week de MAC adressen van de camera's aan een IP adres koppelen. Ik laat jullie nog even weten hoe het gegaan is.

Reageer