Beantwoord

Extreem lage snelheid in de avond

  • 23 March 2020
  • 7 reacties
  • 554 Bekeken

Ik heb sinds een aantal weken last van traag internet. Eerst dacht ik dat het een tijdelijk probleem aangezien het op andere momenten beter was. Uiteindelijk ben ik toch maar begonnen met meten (elke 10 minuten via ethernet een speedtest uitvoeren) en daar kwam het volgende uit:

 

Eind van de middag verslechterd de download snelheid naar ±5 Mbps en rond 12 uur ‘s nachts is alles weer normaal. Het valt me op dat het wel erg consistent is dus volgens mij is er iets structureel mis. Wat zou het kunnen zijn?

icon

Beste antwoord door Brian 24 March 2020, 11:25

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Vooral met de vele mensen die thuis werken tijdens deze corona periode zou het met de capaciteit te maken hebben denk ik.

Ja, dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar elke avond is het om precies 12uur weer normaal. Iets te precies. Daarnaast is het niet onder werktijd en ook voordat de scholen dicht waren was de snelheid al laag. Helaas heb ik toen niet structureel gemeten. 

Reputatie 7
Badge +15

Je zegt dat de snelheid ook vaak gewoon normaal is dus na 12 uur in de nacht, in de ochtend en overdag rot 17:00?

Ik denk dat het probleem toch ergens buiten ligt dan.

Misschien zou je voor de zekerheid eens kunnen kijken door bijvoorbeeld de media converter een paar minuten stroom loos (glasvezel) te laten en modem ook, indien je een een eigen netwerk even de komende avond bekijken met alleen het modem met een bekabelde laptop bijvoorbeeld.

Reputatie 1

Toevallig ook glasvezel? Ik heb hier namelijk ook last van om dezelfde tijden zoals hier aangegeven, net als @TPerquin die het hier aangeeft. Bij mij is een monteur langs geweest die zowel de mediaconverter als het modem heeft vervangen en dit heeft niets geholpen. 

Helaas geen glasvezel (of gelukkig… ligt er maar aan hoe je het bekijkt). Het is echt bizar, meting van 16:55 is 90mbps, meting van 17:05 is ±50mbps. Nu zit ik op ongeveer 30 mbps. Zou het echt komen doordat mensen van 17:00 tot 0:00 zitten te Netflixen? Dan moet er gewoon capaciteit bij. Upload snelheid is wel redelijk constant… 

Net weer m’n modem opnieuw opgestart. Heeft helaas niets geholpen. 

Reputatie 7

Hi @thomasjonas, de kans is groot dat het hier mee te maken heeft. Het netwerk is op dit moment sterker belast dan normaal en nu iedereen binnen moet blijven wordt er veel gestreamed. Het is niet voor niets dat Netflix de streamkwaliteit nu tijdelijk verlaagt. :wink: Op de achtergrond proberen we het internetverkeer zo veel mogelijk in goede banen te leiden om de belasting op het netwerk zo minimaal mogelijk te houden. Excuses voor het eventuele ongemak!

Kleine update: het lijkt me inderdaad een capaciteitsprobleem of iets dergelijks. Tijdens de DNS storing van vorige week woensdag kon ik namelijk heerlijk internetten (aangezien ik een andere DNS server gebruikte). Ik vermoed er toen minder mensen gebruik maakten van het internet. Dat was “helaas” van korte duur… Ik heb uiteindelijk voor de zekerheid mijn modem herstart. Dat het snelheidsprobleem niet opgelost. Sterker nog, nu is er een probleem bij gekomen! Sinds de storing is mijn snelheid van 100 down / 30 up naar 40/4 gegaan. Erg vreemd…

 

Reageer