Beantwoord

Firewall instellen (bittorrent blokkeren)

  • 30 July 2020
  • 7 reacties
  • 715 Bekeken

Hallo. Ik heb een glasvezel verbinding met een Zyxel modem/router.
Op mijn wifi heb ik een gast wifi gedefinieerd. Nu blijkt dat een van mijn gastgebruikers bittorrent gebruikt en daardoor de wifi van de andere gastgebruikers onderuit haalt. Ik wil dus bittorent voor die specifieke gebruiker, of anders voor het hele gast netwerk, blokkeren?

 

Hoe ga ik dan te werk?

Mijn Ip netwerk is 10.44.0.1/24. De gastgebruiker is 10.44.0.87.

icon

Beste antwoord door Pieter_B 30 July 2020, 10:40

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @PJanssens 

Waar jij eigenlijk naar opzoek bent, is wat we noemen Quality of Service (QoS).

Deze optie is bij mijn weten niet beschikbaar op het TMT Zyxel modem, teminste ik kan het niet vinden in de GUI.

Mocht je toch zoiets willen opzetten, zou je er over na kunnen denken om het TMT modem/router te vervangen door een eigen modem/router. Er zijn meerdere mensen die graag iets meer controle over hun netwerk willen hebben, doordat ze functionaliteit missen die niet in de firmwqare van TMT zit.

Kijk eens naar dit topic, waarin beschreven staat hoe je het TMT modem kunt vervangen door een eigen modem/router. Het enige nadeel voor nu is, dat VoIP van TMT nog niet werkt. Dit komt doordat de gegevens nog niet vrij beschikbaar zijn gemaakt. Maar voor internet-only of internet + IPTV werkt het meestal probleemloos.

Hieronder een plaatje van QoS binnen een ASUS router.

 

Beste @Pieter_B ,

Dankjewel voor je reactie.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is de firewall instelling en daarom schrijf ik dat ook, want zoals je in mijn vraag kunt zien wil ik bittorrent voor deze gebruiker blokkeren.

Reputatie 7
Badge +3

@PJanssens 

Volgens mij ben je opzoek naar het volgende

 

Ik zal proberen uit te leggen wat mijn vraag is:

 

Ik heb een glasvezel verbinding met een Zyxel modem/router.
Op mijn wifi heb ik een gast wifi gedefinieerd. Nu blijkt dat een van mijn gastgebruikers bittorrent gebruikt en daardoor de wifi van de andere gastgebruikers onderuit haalt. Ik wil dus bittorent voor die specifieke gebruiker, of anders voor het hele gast netwerk, blokkeren.

 

Hoe ga ik dan te werk?

Mijn Ip netwerk is 10.44.0.1/24. De gastgebruiker is 10.44.0.87.

Reputatie 7
Badge +3

Eerst maar even dit: Why You Can’t Block BitTorrent on Your Router

Je kunt het gastnetwerk beperken in snelheid, maar dat is dan voor alle gebruikers

Een andere optie is, MAC filtering toepassen op je router, hierbij aangevende “Toestaan” of “Afwijzen”

MAC adress kun je vinden door op de voorpagina onder “Verbondenheid” te kijken onder “Wifi”

 

Mag ik iets vragen? Ben je helpdeskmedewerker bij TMT?

Reputatie 7
Badge +3

@PJanssens

Nee, ik ben geen helpdesk medewerker. Er zijn moderators aanwezig die wel werken voor TMT, deze hebben deze vermelding ook achter hun naam staan.

Zelf ben ik wat ze noemen een ‘Superuser’, wat min of meer aangeeft dat een persoon wat aktiever is en dingen waar kan uitdiept in uitleg en oplossing. Tevens hebben deze gebruikers ook nog een afzonderlijk kanaal, waarbij ze direct bijv. topics onder de aandacht kunnen brengen van de TMT Moderators mocht dat nodig zijn.

Maar uiteindelijk ben ik gewoon een medeklant van TMT, daarom ook de sign ‘.. voor en door klanten’.

Als Superusers proberen we veelal te helpen bij problemen met hun netwerk, zeg maar alles wat in jou huis staat. De moderators helpen ook daarin, maar kunnen ook mensen binnen TMT aansturen voor zaken buitenshuis. Zoals bijvoorbeeld wegvallend internet op de WAN, of een Bridge tap o.i.d.

Hopelijk zo iets duidelijker nu.

Reageer