Beantwoord

Firmware upgrade van de Vigor2132F naar 3.8.0.3 vanwege GDPR

  • 30 March 2019
  • 12 reacties
  • 1174 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
De firmware die nu op mijn router staat, voldoet niet aan de privacy wetgeving. Deze is ingegaan op 25 mei.
Upgraden naar versie 3.8.0.3 zou dit probleem oplossen.

Kunnen jullie mijn router upgraden met de laatste firmware / of mag ik dit zelf doen?
icon

Beste antwoord door tmoesel 31 March 2019, 14:09

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Wat wel of niet mag met een apparaat in bruikleen zou je moeten kunnen afleiden uit de lettertjes in je contract bij het abonnement plus de aanvullende voorwaarden. Doorgaans zit het aardig dichtgetimmert, echter ligt er EU wetgeving klaar waarin vrije routerkeuze kan worden afgedwongen. In geval van leenapparaat moet de provider voldoende documenteren wat er in het apparaat zit en wat het doet.

Maar wat is in detail het probleem waarop je doelt?
Reputatie 7
Badge +4
Draytek heeft idd een aanpassing gedaan met betrekking tot gdpr, zonder duidelijk te vermelden wat nou het probleem was. volgens mij ging het om de hotspot functie van de router. ik vind het wat ver gezocht

Firmware level is 3.7.9.1 en stamt uit 2017. Wanneer en hoe kan de Firmware upgraded worden naar het laatste beschikbare level?

Jos

Reputatie 7
Badge +4

Hallo @JosTr De Draytek Vigor 2132fvn heeft inmiddels de status end of life (volgens mij sinds 2017) dit betekend dat er geen firmware updates of security fixes voor uit komen.

 

 

Reputatie 2

Het bovenstaande viel me zojuist op, toen ik een lokaal netwerk probleem aan het oplossen was. Ook de mijn in huur gegeven router zit nog op firwware 3.7.9.1 uit April 2017, dus ruim 3 jaar oud. In 2018 heeft Draytek verzie 3.8.0.3 als laatste versie uitgebracht, die ik er zelf niet op kan\mag zetten. Bij een huur zit naar mijn mening ook beheer aan vast incl het periodiek patchen en vervangen na de end of life.

Deze situatie kan echt niet, 3 jaar ongepatchte spul verhuren :-( . Als ik de huur voor het apparaat van de afgelopen 5 jaar optel had ik al een paar keer een andere router kunnen kopen. Leuk verdienmodel !

Ik zou graag willen weten hoe T-mobile hier mee om gaat. Liefst koop ik  een eigen router naar keuze en dat T-mobile alleen een simpele bridge installeert onder hun beheer.

Kan iemand me vertellen wat de mogelijkheden zijn?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Pandit 

Je zou dit kunnen doen :

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

Je betaald trouwens geen huur kosten voor de Draytek. Deze krijg je gratis om de bestelde diensten in jouw huis te laten werken.

Reputatie 2

Dank je Waggas, Ik ga dit lezen. klopt ik betaal geen huur voor de router wel voor de ontvangers. huur van de router is verwerkt in de maandelijkse abonnement kosten.

Reputatie 7
Badge +15

Voor een extra tv box of tv box met opnemen kies je zelf, aanvullend.

1 tv box en modem zijn gewoon gratis in bruikleen om je diensten te laten werken, verder zijn het enkel abonnementskosten en eventueel extra's waarvoor je gekozen hebt.

Hallo @JosTr De Draytek Vigor 2132fvn heeft inmiddels de status end of life (volgens mij sinds 2017) dit betekend dat er geen firmware updates of security fixes voor uit komen.

 

 

Ik zie dit antwoord al meerdere malen voorbijkomen…. Waarom halen ze het apparaat niet weg als het e.o.l is. 

Is dit niet gewoon nalatig. Tegenwoordig worden telefoons door bijvoorbeeld tweakers.nl, hardware.info en de consumentenbond afgeraden wanneer men niet de firmware updaten en de ondersteuning hiervan bagger is. 

In hoeverre is jouw antwoord valide? Nu moet je als gebruiker controleren of de te gebruiken software wel “veilig” is, aangezien deze sinds 2017 niet meer geupdate wordt.  
 

Ik zit besef mij dat dit toch al een lang punt van ergernis en wellicht dat ik een telefoontje waag naar t-mobile of mijn abonnement op zeg. Overigens ben ik zelf ook een sukkel aangezien ik er vanuit ben gegaan dat mijn provider terdege maatregelen neemt van het beveiligen van hun apparatuur naar maatstaven van deze tijd. 

Reputatie 7
Badge +4

@jhhest

Volgens T Mobile is het modem veilig. er zijn security risico’s als je gebruikt maakt van remote beheer en vpn. als het goed is zijn deze functies door T Mobile uitgeschakeld zodat het wel veilig gebruikt kan worden.

 

T Mobile is inmiddels wat coulanter met het wisselen van het draytek modem door een zyxel. 

 

@jhhest

Volgens T Mobile is het modem veilig. er zijn security risico’s als je gebruikt maakt van remote beheer en vpn. als het goed is zijn deze functies door T Mobile uitgeschakeld zodat het wel veilig gebruikt kan worden.

 

T Mobile is inmiddels wat coulanter met het wisselen van het draytek modem door een zyxel. 

ik verwacht dat de Draytek dit jaar nog word uitgefaseerd 

Bedankt voor je antwoord!

Ik zal eens kijken naar het zyxel modem of een eigen modem(ubiquity edgerouter met sfp)

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@jhhest 

Heb jaren gedraaid met de Draytek als main router, maar daarachter stond wel mijn eigen router.

Dus wil je veilig blijven, is het een optie om gewoon achter de Draytek een eigen router te plaatsen. Wel rekening houdende dat beide in een eigen subnet komen te staan. Bijv. de Draytek in 192.168.1.1 en je eigen router in 192.168.2.1. Dan is het aansluiten van een LAN uit de Draytek naar de WAN van je eigen router een fluitje van een cent. Je kunt dan binnen de Draytek een “Bind to MAC” doen, waardoor je eigen router altijd een fixed IP krijgt.

Een andere oplossing is om de Draytek in zijn geheel te vervangen door een eigen device, waarover @Hidden.nld een heel mooi uitgangstopic voor heeft aangemaakt.

Reageer