Beantwoord

Gasten netwerk aanleggen

  • 20 February 2018
  • 28 reacties
  • 2452 Bekeken

Goedemorgen T-mobile,

Ik zou graag een gasten netwerk aanleggen en daarnaast mijn eigen netwerk om de beveiliging te kunnen vergroten van het WiFi netwerk. Ik kan dan voor een ingewikkelde sleutel kiezen voor mijn eigen netwerk en een simpele voor de gasten. Daarnaast kan ik dan voorkomen dat gasten per ongeluk dingen op mijn netwerk doen die ik eigenlijk niet zou willen.

Hebben jullie hier een oplossing voor?

Alvast dank!
icon

Beste antwoord door bitbyter2k 20 February 2018, 20:10

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 3

Dag Lisa, Jason c.s., 

 

Hierbij stuur ik jullie de foto's toe. 

(SSID + paswoord zijn aangepast.) 

                                             Bijl.: 2.

Moderator edit: eerste foto verwijderd in verband met privégegevens.

Reputatie 3

Dag Jason, 

Sinds gisteren heb ik een nieuw modem. Binnenkort maak ik foto's en kom ik er op terug! 't Is nu bijna bedtijd :-)  .

Reputatie 3

Dag Lisa, 

 

Inmiddels heb ik de beveiligingsmelding genegeerd en het e.e.a. aangepast. 

Reputatie 7
security through obscurity, dat is niet nodig.
Je kan er beter van uit gaan dat WiFi en Android onveilig zijn.
Reputatie 7

Hi @dejon049, ik kan me jouw gevoel zeker voorstellen! Graag zou ik het volgende topic met je willen delen: 

Hierin staat vermeld dat het gewoon veilig is om door te gaan met onveilig. Weet jij voor nu voldoende? 

Reputatie 3

Dag Sander, wil je uitleggen hoe je een gastennetwerkje moet maken? Nadat T-Mobile enige weken geleden de kanaalbreedtes van mijn Wifi netwerk heeft aangepast beschik ik niet meer over het gasten-netwerk dat ik destijds bij KPN had ingesteld. Per chat is mij gevraagd of ik zelf voor herstel wilde zorgen. De mij toegestuurde link en de T-Mobile informatie helpen mij helaas niet verder: ik kan wél de naam van mijn netwerk wijzigen, maar de optie om deze uit te breiden vind ik niet. (Inmiddels heb ik T-Mobile hierover ook een chatbericht gestuurd.) 

Reputatie 3

Dag Lisa, dankjewel voor je advies. Helaas maakte het anti-virussysteem na mijn connectie-pogingen overuren Vanmiddag heeft de monteur het gast-netwerk ingevoerd. We zijn inmiddels een aantal uren   (> 4 uur) verder in de tijd. Wanneer ik op mijn p.c. inlog op mijn account en het e.e.a. controleer krijg ik deze mededeling: 

“Let op!

Oeps, we kunnen nu geen connectie maken met je modem! Probeer het later nog eens.”

Wordt weer vervolgd. 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Anne-Marieplgmm24, welkom op onze Community!

Ik help je graag met het opzetten van een gastnetwerk. Over welke veiligheidswaarschuwingen heb je het precies? Bedoel je die je krijgt als je naar 192.168.1.1 navigeert? Of heb je het over andere veiligheidswaarschuwingen? 

Reputatie 7

Hi @dejon049, dankjewel voor het aangeven! Goed om te weten dat jij gebruik maakt van Windows Defender. Een antivirus kan de boosdoener zijn en roet in het eten gooien. Ik heb dit aangegeven bij mijn collega en ben in afwachting van een reactie. Zodra ik hoor hoe we jou het beste verder kunnen helpen, dan laat ik het direct aan je weten. 

Wat betreft het stilstaande beeld bij Cloud Opnemen, daar heb ik je alvast graag mee verder. Ik wil aan je vragen om te checken of er nog voldoende opname capaciteit is. Dit kun je als volgt checken op de TV Box:

  1. Menu > Account
  2. Mijn opname > Cloud opnemen
  3. Onderin de pagina in het balkje zie je:
    • Hoeveel verbruikt (Magenta kleur)
    • Geplande opnames (Blauwe kleur)
    • Beschikbaar (Witte kleur)

Kan je aangeven hoe dit er bij jou uitziet? Als er nog voldoende opname capaciteit is, dan ga ik hier graag een verzoek voor indienen bij de technische dienst! 💪

Reputatie 7

Hi @dejon049, ik heb jou zojuist van een antwoord voorzien in het onderstaande topic:

Spreek ik je hier verder? Dan houden we de communicatie mooi op één en dezelfde plek! 😁

Reputatie 7
Badge +16

@dejon049 Bedankt voor je updates! Wel vreemd dat er aangegeven wordt dat er geen connectie kan worden gemaakt met het modem. Dat impliceert een modemfout of ander binnenhuisinstallatieprobleem. Kun je eens een foto van het modem maken aan de voor- en achterkant, alsjeblieft? Houd ons op de hoogte, thanks!

Reputatie 3

Ik maak alleen gebruik van Windows Defender (= incl. firewall). 

Ps: ook bedraad blijft het beeld bij een cloud opname soms stilstaan. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @dejon049, ik ben Sander niet en zeker niet zo deskundig als hij, maar kan er wel voor zorgen dat ik de informatie omtrent het aanmaken van een gastennetwerkje kan aanleveren:

Als je inlogt op het modem modem via 192.168.1.1 > menu > netwerkinstellingen > draadloos > tweede tabblad gast, kun je daar als het goed is je gastennetwerk vinden, met daaronder de optie “Wijzigen” . Daar kun je ook nog kiezen uit toegangsscenario externe gast of thuis gast. Staat standaard dit ingesteld op externe gast en werkt het gewoon goed, maar dit kun je ook aanpassen.

Met alle lof aan @Waqqas omdat hij de inspirator was voor dit stukje tekst/handleiding! 😁

Reputatie 3

Dag Jason (c.q. @Waqqas), 

 

Dankjewel voor je reactie. Helaas stuit ik op 192.168.1.1 op een nieuw ‘probleem', namelijk dat ik het bericht krijg dat dit een ‘onveilig’ netwerk is:

“Je verbinding is niet privé

Cybercriminelen proberen mogelijk je gegevens van 192.168.1.1 te stelen (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcardgegevens). Meer informatie

NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID". 

Via ‘geavanceerd’ krijg ik deze mededeling: 

“De server kan niet bewijzen dat dit 192.168.1.1 is. Het beveiligingscertificaat van de server wordt niet vertrouwd door het besturingssysteem van je computer. Dit kan worden veroorzaakt door een verkeerde configuratie of een aanvaller die je verbinding onderschept.

Doorgaan naar 192.168.1.1 (onveilig)

Vandaag heb ik (na een wachttijd van ruim 12 min.) telefonisch contact met T-Mobile klantenservice gehad. Volgens betrokkene staat het gastennetwerk wél in het systeem van de provider. Helaas vind ik deze informatie niet in mijn account-gegevens (ook niet op mijn smartphone) terug. 

Morgen komt er een monteur vanwege problemen met mijn t.v.-ontvangst (zie topic @dejon049). Ik heb het advies gekregen dat ik hem hiervoor eveneens inschakelen kan/mag/moet. 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @dejon049 

Je kan gewoon op geavanceerd klikken en doorgaan, het is een interne IP adres dus niemand anders dan jij kan de router benaderen.

In het overzicht kan je trouwens ook gewoon het gastnetwerk instellen/inschakelen nadat je ingelogd bent.

Ik heb zelf geen Zyxel dus ik kan niet meekijken helaas.

Reputatie 3

Hi @dejon049, dankjewel voor het aangeven! Goed om te weten dat jij gebruik maakt van Windows Defender. Een antivirus kan de boosdoener zijn en roet in het eten gooien. Ik heb dit aangegeven bij mijn collega en ben in afwachting van een reactie. Zodra ik hoor hoe we jou het beste verder kunnen helpen, dan laat ik het direct aan je weten. 

Wat betreft het stilstaande beeld bij Cloud Opnemen, daar heb ik je alvast graag mee verder. Ik wil aan je vragen om te checken of er nog voldoende opname capaciteit is. Dit kun je als volgt checken op de TV Box:

  1. Menu > Account
  2. Mijn opname > Cloud opnemen
  3. Onderin de pagina in het balkje zie je:
    • Hoeveel verbruikt (Magenta kleur)
    • Geplande opnames (Blauwe kleur)
    • Beschikbaar (Witte kleur)

Kan je aangeven hoe dit er bij jou uitziet? Als er nog voldoende opname capaciteit is, dan ga ik hier graag een verzoek voor indienen bij de technische dienst! 💪

Dag Lisa, 

 

Dankjewel voor het meedenken. Mijn reactie:

  • De check-vraag m.b.t. mijn t.v.-box is mij al vaker gesteld, en ook nu kan het hier niet aan liggen (24.01.22: voltooid = 26.2, gepland = 20.1 en beschikbaar = 153.7).
  • De monteur is een paar maanden geleden al bij mij geweest. Hij zocht het probleem in het ‘onbedraad’ t.v. kijken. Na mijn reactie dat het ‘bedraad’ + ‘onbedraad’ t.v. kijken geen verschil maakt en de drie adapters die ik gebruik hetzelfde effect hebben als ‘bedraad’ t.v. opperde hij dat het probleem zou kunnen liggen in het feit dat de adapters inmiddels verouderd zijn. Ik heb nog enige maanden de tijd voor mijzelf een keuze uit de volgende twee opties te maken: 
  1. aankoop nieuwe adapters/signaalversterkers;
  2. opzeggen van het abonnement van T-Mobile en terugkeren naar oude (c.q. opnieuw veranderen van) provider. 

Met een opmerking van je collega Evita, dat het T-Mobile Wifi-netwerk door het vele thuis werken (over-)belast wordt kan ik me vinden. Totaal.tv adviseert daarom een mesh- of multiroom-netwerkset aan te schaffen. (Ziggo-glasvezelabonnees wordt inmiddels een mesh-abonnement aangeboden.)

Reputatie 7
Badge +16

Helemaal goed @dejon049, thanks voor je update! Ik zie de afbeeldingen wel verschijnen, komt in orde! 😉

Reputatie 3

Dag @waqqas, wanneer ik op Internet deze informatie lees en ik zowel via de chat als per telefoon niet van T-Mobile te horen krijg, dat dit IP adres ondanks de mededeling toch beveiligd is, dan vind ik dat ietwat bevreemdend, ook al omdat ik op Internet over een andere provider dit lees: “https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/dossier/router”. 

Reputatie 7

Hi @dejon049, zoals beloofd zou ik bij je aankloppen nadat ik met mijn collega heb overlegd! Het blijkt dat de Windows Defender gelukkig niet de boosdoener is, dus dit is niet de oorzaak van het probleem. Zou jij nog kunnen terugkomen op mijn eerdere vraag om jouw set-up met ons te delen? Zo kunnen we hopelijk achterhalen waarom jij deze melding krijgt. Is dit alleen wanneer er gebruik wordt gemaakt van het gasten netwerk en dus wifi of ook wanneer je bekabeld bent aangesloten? Als je hier op terug zou kunnen komen, zou dat super zijn! 

Reputatie 7

Heel fijn dat je de foto's hier hebt gedeeld @dejon049, merci hiervoor! De eerste foto heb ik verwijderd, aangezien daar gegevens op te zien waren die niet openbaar gedeeld mogen worden. Op deze manier ziet alles er goed uit, dus ik wil graag de volgende informatie bij je opvragen. Kan jij jouw set-up met ons delen? Hangt er bijvoorbeeld een firewall tussen of maak jij gebruik van eigen apparatuur? Als jij dit aan mij kan toelichten, dan kan ik verder voor je aan de slag en op zoek naar de oorzaak en oplossing voor dit issue. Dankjewel alvast! 

Beste mensen van Odido,
Ik wil graag op een veilige manier een gastennetwerk creëren thuis. Heb de instructies hierboven gevolgd (via 192.168.1.1 extra netwerk maken), maar ik ben niet gerust op de veiligheidswaarschuwingen die, ook na te klikken op ‘geavanceerd’ blijven verschijnen. Wat is er nodig om wel een veilig gastennetwerk te creëren? Alvast dank voor jullie input.

 

Moderator edit: jouw gebruikersnaam was in strijd met onze Huisregels en is daarom aangepast. Odido of een variant daarvan wordt niet toegestaan in je gebruikersnaam.

Reputatie 3

Dag Jason, kan dit via de community of wil je de foto's liever per chat ontvangen? 

Externe router nemen !
bv een TP-Link AC-1750, hiermee is dit perfect mogelijk voor een klein prijsje...
Reputatie 7

Hi @dejon049, top dat je dit checkt! Jij mag de foto's hier in het topic plaatsen, zodat wij er verder naar kunnen kijken. Mocht het niet lukken, laat het dan zeker even weten! 💪

Hey bitbyter2k,

Het aansluiten van een tweede router zie ik niet echt als een probleem maar hoe krijg ik mijn verkeer naar buiten? Ga ik mijn tweede router dan in de DMZ van de t-mobile router zetten en als DNS de router van t-mobile? Verder heb je twee aparte subnetten nodig om een goede scheiding te realiseren. DHCP zou ik ook moeten uitschakelen op het t-mobile router. Nu zou ik dat kunnen oplossen door een DHCP range van 1 te zetten in het t-mobile router maar voelt toch een klein beetje houtje - toutje.

Hoe heb jij dat opgelost? Hoor het graag!

Reageer