Beantwoord

Gebruik eigen modem T-Mobile Thuis VDSL

  • 6 February 2017
  • 69 reacties
  • 22692 Bekeken

Reputatie 7
Dit topic is aangemaakt door Jeroen06 en is overgenomen van het vorige Thuis Forum.

Ik wil mogelijk een T-Mobile Thuis 80Mb pakket afsluiten, alleen vroeg ik mij af of het mogelijk is om een eigen modem te gebruiken? Dus in plaats van de Huawei HG659, voor mij is eigenlijk alleen Internet van belang dus dat mogelijk TV & Telefonie niet via een eigen modem werkt zou voor mij niet zoveel uitmaken.

Misschien is er iemand die (technische) informatie heeft over hoe de T-Mobile VDSL verbinding wordt opgezet, dus welke VLAN's voor Internet & TV gebruikt worden, en of er via bijvoorbeeld een PPPoE (met gebruikersnaam + password) een verbinding wordt opgezet, of via IPoE (DHCP) of toch nog op een andere wijze?
icon

Beste antwoord door Gino 8 March 2017, 13:46

Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 1
Ik heb net reactie van AVM gekregen. Zij zeggen dat het wel zou moeten werken:

Een VLAN kan je alleen instellen als de FRITZ!Box met de DSL lijn verbonden is,

Jij hebt echter een glasvezel aansluiting en zodoende moet je hier het profiel T-Mobile Tuis selecteren en de optie internettoegang via een externe modem.
Sluit de FRITZ!Box via de WAN poort aan of met de LAN 1 poort.

Wil het niet meteen lukken, dan moet je de glasvezelmodem en de FRITZ!Box even stroomloos maken en nieuw opstarten.
Werkt het nu nog niet, dan de FRITZ!Box nog 1-3 keer herstarten en hierna zal alles keurig werken.

Heb je dit gedaan en het lukt nog niet en of je hebt nu wel internet maar geen IPTV, hoewel ik hier informatie heb, dat IPTV moet werken,
dan maak nieuwe supportgegevens van de FRITZ!Box en stuur mij deze op.

Vermeld mij dan ook nog de fabrikant en het model van je glasvezelmodem.


Vanavond ga ik hier maar eens mee verder. Met name LAN1 vs WAN kan soelaas bieden imho. De andere zaken (stroom eraf, herstarten) heb ik ook al gedaan, maar ga ik zeker nog een keer doen.
Ik heb gereageerd op je privébericht over de problemen met het profiel.

VoIP gaat T-Mobile niet ondersteunen. AVM is inderdaad erg meegaand, maar T-Mobile beschouwd het als een "veiligheidsrisico". Hier ben ik op uitgevochten...

Er zijn wel een aantal topics die beschrijven hoe je de VoIP gegevens achterhaald. Hier kom ik even op terug, de zoekfunctie van het forum is stuk.
Reputatie 1
Ik ervaar toch wel problemen met mijn Huawei router (de stroom moest er regelmatig af) dus ben ik overgestapt naar een Fritz!Box 7590. Mede doordat ik had begrepen dat er nu een T-Mobile Thuis profiel was voor internet en TV.
Echter, na de FB7590 te hebben geinstalleerd werkte dit profiel niet voor mij. Reden is hoogstwaarschijnlijk dat ik een glasvezel verbinding heb. Fritz!OS 7.01 (en 7.10) bieden we de optie om een externe modem als bron aan te geven maar dat mocht in mijn geval niet baten. Dus nu heb ik alleen internet, wat voor nu goed genoeg is dankzij de AppleTV en beter omdat ik ook de Fritz 1750E repeaters heb zodat ik nu overal een Mesh netwerk heb.

Ik ben nu in contact met de AVM helpdesk om te kijken waar dit aan kan liggen. Als men hier nog andere ingangen heeft hou ik me overigens aanbevolen maar tot nu toe oogt de klantenservice kundig.

Maar, de klantenservice gaf ook aan dat bellen in principe mogelijk zou moeten zijn, mits ze de instellingen weten. Hier de mail van AVM support daarover:

ik zie dan ook dat voor VOIP nog geen profiel voor T-Mobile Thuis voorhanden is.
Ik heb nog een informatie of dit met een komenden update gaat gebeuren, maar als je alle informatie ontvangt, dus Gebruikersnaam, Wachtwoord, RegistrarRegistrar en Proxy server, dan kan je deze onder Andere Provider invoeren.

Hier moet je navragen of zij jou de nodige informatie verlenen.
Dan kan je via de FRITZ!Box bellen, ook al is deze met een FTTH modem verbonden.


Wat ik me dus afvroeg is of we die gegevens kunnen achterhalen? Wellicht moeten we T-Mobile direct in contact brengen met AVM om dit te realiseren want ik meen dat T-Mob liever niet de username & ww info deelt. Iemand enig idee waar we hiervoor bij T-Mobile moeten zijn?
De 7360 is al een oud model, toch? Ik zie hem niet tussen het lijstje staan van modellen die een update hebben gekregen naar Fritz OS 7. Deze update bevat tevens het profiel voor T-Mobile Thuis.
Het configureren van een eigen modem is niet heel moeilijk of hogere wiskunde. Als je dit voor het eerst doet, is het wel zinvol om vooraf in te lezen. Vanmiddag een Fritz!Box (model 7360 v2) mogen aansluiten in plaats van standaard modem; alleen internet (dus geen TV of telefonie). Dat was een kwestie van VPI/VCI en VLAN invullen en klaar.

Beetje jammer dat er geen IPv6 is. Heb een 6rd tunneltje ingesteld; niet de beste oplossing maar het werkt wel. De voorgeconfigureerde providers bij dit modem heeft geen T-Mobile Thuis er tussen staan, zit op meest recente OS (06.85) - zie bijlage. Wellicht is dat afhankelijk van het model?

Ik bouw normaal zelf mijn modems/routers, maar dat was in deze situatie niet wenselijk vanwege een wat beperkter budget. Indien je niet zit te wachten op CLI configuratie of behoefte hebt aan een webinterface zou je eens kunnen kijken naar OPNsense. Mocht je het als modem willen inzetten dien je natuurlijk wel een device te hebben die xDSL ondersteund.

Volgend weekend kan ik waarschijnlijk even spelen met een andere verbinding die wel IPTV en VOIP nodig heeft, zal erna even een how-to in elkaar flansen hoe dat werkt met VLANning etcetera.

EDIT: heeft T-Mobile ook een statuspagina in plaats van een forumdraadje dat manueel bijgewerkt moet worden om te zien of er bekende storingen zijn?
Correct, de instellingen zijn in samenwerking met AVM gemaakt en staat sinds kort in het lijstje pre configured providers. Dit werkt voor tv en internet. Telefonie voor alsnog niet. Ik gebruik zelf de Fritzbox 5490 icm glasvezel, maar de 7490 of de nieuwste 7590 zijn voor DSL de beste optie.
@Hidden.nld @jibbewillem bedankt heren. Als ik het goed begrijp heeft Fritz dus zelf nu een soort preconfig voor T-Mobile waardoor je de instellingen niet meer zelf hoeft te doen. Werkt dat zoal voor TV als internet?
@daviddam De uitgebreide handleiding komt eraan! Maar in het kort in het inderdaad wat Hidden zegt. Fritzbox OS updaten naar de meest recente versie en na een fabrieksreset kiezen voor "internet provider" T-Mobile Thuis.
Reputatie 7
Fritz updaten en kiezen voor T Mobile thuis als provider. met dank aan @jibbewillem
@tmoesel @jibbewillem

Is het mogelijk dat Ă©Ă©n van jullie een kleine handleiding of stappenplan maakt van wat jullie hebben gedaan om de boel aan de praat te krijgen met jullie FRITZ box? Ik ben ook erg geĂŻnteresseerd in het gebruiken van een FRITZ box omdat ik de gratis Huawei zwaar onder de maat vindt presteren in vergelijking met wat ik bij mijn vorige provider had.
Ik zal er even naar kijken bedankt
Reputatie 7
Badge +3
@Tjensen

Weet niet of je al iets hebt aan dit document als referentie.
Een ander document dat ik ook heb gevonden gaat zelfs over meerdere providers (helaas geen TM)
Eigen Router op t-mobile VDSL

voor diegene die een eigen router op de VDSL verbinding van t-mobile willen aansluiten en gaan gebruiken.Moet men controleren of er in de router die men wil gaan gebruiken Multi PVC/VLAN geconfigureerd kan worden.

Ik ben zelf sinds vandaag om van ZIGGO naar t-mobile VDSL en maak gebruik van een Draytek 2860 ik ben er 10 minuten mee bezig geweest en het werkt als een zonnentje.Let op ik neem alleen maar het internet af , telefonie en TV niet.

t-mobile maakt op de VDSL gebruik van verschillende VLAN TAGS.

Om de verbinding op te bouwen dien je VLAN tag 640 mee te geven en op basis van Multi PVC/VLAN dien je VLAN tag 300 mee te sturen.

mocht je meer willen weten stuur me dan een bericht dan wil help ik je graag verder.
of ga zelf aan de gang.

Korte omschrijving instellingen

zorg dat je verbinding zo configureert dat je tijdens de opbouw op PPPoE niveau als eerste VLAN TAG 640 mee stuurt geef deze altijd prioriteit 1.
Vervolgens dien je een MultiPVC/VLAN te maken op dezelfde VDSL aansluiting met VLAN TAG 300 en geef deze prioriteit 2.

De verbinding wordt opgezet over VLAN tag 640 zodra deze staat komt over dezelfde tunnel VLAN TAG 300 en zul je zien dat internet actief is.

@maarten3112

Heb je toevallig een schreenshot van jou instellingen in je draytek. Ik krijg mijn verbinding maar niet tot stand en wanneer ik dat wel heb is mijn internet heel traag.
Ja dat klopt. Ik heb alleen wel een 5490. Stuur me maar even een privĂ© bericht 🙂
Reputatie 7
@jibbewillem had jij dit niet al voor elkaar gekregen ?
Reputatie 1
@tmoesel het internet Vlan 300 werkt bij de fritzbox 7490, nu nog een mogelijkheid vinden om de vlan van iptv 640 in de fritzbox wekend te krijgen.
Reputatie 1


@elektrikal Volgens dit
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/knowledge-base/publication/show/265_FRITZ-Box-voor-gebruik-met-een-andere-DSL-modem-configureren/
kan de FB7490 met VLANs omgaan, dus de FB7490 achter de HG659 plaatsen (die dan DMZ doet voor FB7490) zou een optie zijn.

Maar veel eleganter en directer is om de FB7490 ook DSL te laten doen en dus de HG659 niet meer te gebruiken. Moet kunnen als je internet en TV wilt, werkt niet met vastbellen.

Ik heb geen FB meer, maar ergens bij DSL o.i.d. moet je VLAN's configuren denk ik. verder terug in deze thread staan de details wel beschreven. Ik ben er niet zeker van dat je internet en TV net zo kan scheiden als de HG659 doet. Maar hopelijk reageert iemand die het werkend heeft en dus weet hoe je het in moet stellen.
Inderdaad is mijn voorkeur de fritz box direct op het dsl signaal te zetten, ik hoop dat er iemand is die dit al heeft werken en mij en misschien anderen verder kan helpen.
Probeer anders eerst even alleen het internet deel ( VLAN 300)
Zie o.a. hier
https://tweakers.net/productreview/173887/avm-fritz!box-3490-edition-international.html

@tmoesel ga ik zeker doen, intussen hoop ik dat er ook iemand is die het TV gedeelte ook heeft werken.
thx
Reputatie 6

@elektrikal Volgens dit
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/knowledge-base/publication/show/265_FRITZ-Box-voor-gebruik-met-een-andere-DSL-modem-configureren/
kan de FB7490 met VLANs omgaan, dus de FB7490 achter de HG659 plaatsen (die dan DMZ doet voor FB7490) zou een optie zijn.

Maar veel eleganter en directer is om de FB7490 ook DSL te laten doen en dus de HG659 niet meer te gebruiken. Moet kunnen als je internet en TV wilt, werkt niet met vastbellen.

Ik heb geen FB meer, maar ergens bij DSL o.i.d. moet je VLAN's configuren denk ik. verder terug in deze thread staan de details wel beschreven. Ik ben er niet zeker van dat je internet en TV net zo kan scheiden als de HG659 doet. Maar hopelijk reageert iemand die het werkend heeft en dus weet hoe je het in moet stellen.

Inderdaad is mijn voorkeur de fritz box direct op het dsl signaal te zetten, ik hoop dat er iemand is die dit al heeft werken en mij en misschien anderen verder kan helpen.

Probeer anders eerst even alleen het internet deel ( VLAN 300)
Zie o.a. hier
https://tweakers.net/productreview/173887/avm-fritz!box-3490-edition-international.html
Reputatie 1
@elektrikal Volgens dit
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/knowledge-base/publication/show/265_FRITZ-Box-voor-gebruik-met-een-andere-DSL-modem-configureren/
kan de FB7490 met VLANs omgaan, dus de FB7490 achter de HG659 plaatsen (die dan DMZ doet voor FB7490) zou een optie zijn.

Maar veel eleganter en directer is om de FB7490 ook DSL te laten doen en dus de HG659 niet meer te gebruiken. Moet kunnen als je internet en TV wilt, werkt niet met vastbellen.

Ik heb geen FB meer, maar ergens bij DSL o.i.d. moet je VLAN's configuren denk ik. verder terug in deze thread staan de details wel beschreven. Ik ben er niet zeker van dat je internet en TV net zo kan scheiden als de HG659 doet. Maar hopelijk reageert iemand die het werkend heeft en dus weet hoe je het in moet stellen.



Inderdaad is mijn voorkeur de fritz box direct op het dsl signaal te zetten, ik hoop dat er iemand is die dit al heeft werken en mij en misschien anderen verder kan helpen.
Reputatie 6
@elektrikal Volgens dit
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/knowledge-base/publication/show/265_FRITZ-Box-voor-gebruik-met-een-andere-DSL-modem-configureren/
kan de FB7490 met VLANs omgaan, dus de FB7490 achter de HG659 plaatsen (die dan DMZ doet voor FB7490) zou een optie zijn.

Maar veel eleganter en directer is om de FB7490 ook DSL te laten doen en dus de HG659 niet meer te gebruiken. Moet kunnen als je internet en TV wilt, werkt niet met vastbellen.

Ik heb geen FB meer, maar ergens bij DSL o.i.d. moet je VLAN's configuren denk ik. verder terug in deze thread staan de details wel beschreven. Ik ben er niet zeker van dat je internet en TV net zo kan scheiden als de HG659 doet. Maar hopelijk reageert iemand die het werkend heeft en dus weet hoe je het in moet stellen.
Reputatie 1
Uitdaging:
Ik heb een vdsl verbinding met een Huawei HG659 modem. internet en TV.
Nu heb ik een Siemens logo draaien die wat waarden bijhoud en wil deze op elk moment en op elke locatie inzien.
Doordat de poortforwarding met een huawei een drama is, heb ik nog een fritzbox 7490 liggen, deze zou ik graag gaan gebruiken als modem.
Is het mogelijk om de fritzbox direct aan te sluiten en dan internet en TV in de fritz box te aktiveren, en zo ja hoe doe ik dat.

Alvast bedankt voor het meedenken
@Hamsat, ik ga ook over naar T-Mobile en was benieuwd of jij zo weet of de 7581 ook zo te configureren is als de oudere Fritzbox ! dit heeft natuurlijk mijn voorkeur zodat ik niet alles moet gaan lopen aanpassen

Thanks alvast


dat weet ik niet, ik heb zelf geen 7581, ik zou zeggen gewoon proberen.
@Hamsat, ik ga ook over naar T-Mobile en was benieuwd of jij zo weet of de 7581 ook zo te configureren is als de oudere Fritzbox ! dit heeft natuurlijk mijn voorkeur zodat ik niet alles moet gaan lopen aanpassen

Thanks alvast
Eindelijk heb ik mijn VDSL lijn ook volledig werkend gekregen met mijn fritzbox 7369 zie screenshot
inclusief voip (voor voip moet je all poort verwijzingen 5060 om zetten naar 5070 via FBEditor) omdat T-Mobile Thuis de poort 5060 voor zich zelf houd.


Kloppen de VPI/VCI Instellingen wel ? ik gebruik namelijk hele andere VCI/VPI Instellingen.


ja hoor zoals aangegeven,
andere instellingen werken bij mij niet
Reputatie 7
Badge +3
Recent het telefoon probleem (waarvan T-Mobile niet de gegevens vrij geeft) opgelost door mijn nummer te exporteren naar Cheap Connect als externe VoIP provider.
Hierdoor ktijg je de controle terug over je SIP data, want die is dan van je eigen gekozen provider.
Deze SIP gegevens gebruik ikzelf in mijn N300A IP kasje en werkt probleemloos en denk dat je hetzelfde kunt doen in de Fritz.

Heb nu alleen nog maar glasvezel Internet 100Mb via T-Mobile.
TV en Internet zou met de geleverde instellingen van Hidden.nld moeten werken.

Reageer