Beantwoord

Gebruik eigen modem T-Mobile Thuis VDSL

  • 6 February 2017
  • 69 reacties
  • 22692 Bekeken

Reputatie 7
Dit topic is aangemaakt door Jeroen06 en is overgenomen van het vorige Thuis Forum.

Ik wil mogelijk een T-Mobile Thuis 80Mb pakket afsluiten, alleen vroeg ik mij af of het mogelijk is om een eigen modem te gebruiken? Dus in plaats van de Huawei HG659, voor mij is eigenlijk alleen Internet van belang dus dat mogelijk TV & Telefonie niet via een eigen modem werkt zou voor mij niet zoveel uitmaken.

Misschien is er iemand die (technische) informatie heeft over hoe de T-Mobile VDSL verbinding wordt opgezet, dus welke VLAN's voor Internet & TV gebruikt worden, en of er via bijvoorbeeld een PPPoE (met gebruikersnaam + password) een verbinding wordt opgezet, of via IPoE (DHCP) of toch nog op een andere wijze?
icon

Beste antwoord door Gino 8 March 2017, 13:46

Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 7
Hieronder staan alle reacties op dit topic.

Babylonier
Wij, als gebruikers op het forum zijn in ieder geval niet op de hoogte van die expliciete gegevens die doorgaans zijn afgeschermd binnen de firmware van het modem die door T-Mobile wordt uitgeleverd. Je zou dat met de klantenservice moeten bespreken of men zover gaat dat je die gegevens krijgt.
Probleem is, als iets niet goed werkt binnen je eigen ingestelde modem, T-Mobile je dan geen service kan bieden omdat medewerkers niet zijn getraind om voor hen onbekende apparatuur te ondersteunen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat men je toch een modem levert en er vanuit gaat dat je dat gebruikt.

Jeroen06
Ik snap dat je geen support krijgt wanneer je een eigen modem gaat gebruiken, dat is geen probleem voor mij.
Ik vroeg mij alleen af of het überhaupt mogelijk is om dit te doen? Misschien dat iemand met een T-Mobile VDSL verbinding kan checken of er iets van een configuratie te zien is in het Huawei modem?

Babylonier
Misschien kun je @Jeroensky een privebericht sturen, die heeft zo'n Huawei modem.

Jeroensky
Huawei kan wel algemene info geven van verbinding, maar geen techspecs. Dat is heel mooi dichtgetimmerd door T-Mobile, omdat je als klant een user profiel hebt op de HG659, en geen root rechten. (waarschijnlijk i.v.m. configuratie diensten als voip/iptv/internet)
Verder begrijp ik niet waarom je per se een eigen modem wilt. HG659 heeft voor internet twee Gigabit ethernetpoorten, en het wifi deel is modernste soort (dualband met alle soorten wifi).

Ikzelf heb mijn thuisnetwerk zelfs vereenvoudigd door 2e fonera router er uit te halen en gewoon een gigabit switch met hoge troughput te gebruiken voor de bekabelde devices. Voordeel is dat alle config vanuit HG659 gaat. Het is een moderne modem/router (zelfs usb harddisk support die via samba/ftp/dlna te benaderen is vanaf (w)lan). Portforwarding gaat bv naar mac adressen ipv ip adrssen. Goed over nagedacht over de HG659.

Vertel eens waarom je perse een eigen modem wilt? Ik vind het maar raar.
Vanuit ISP gezien zou ik het persoonlijk niet toelaten, om het simpele feit dat isp verantwoordelijk is voor internet verbinding tot ethernet poort van modem.

Jeroen06
Een eigen modem gebruiken vind ik niet per se raar, en kan ook gewoon bij diverse andere VDSL providers zoals Telfort.

Ik maak zelf gebruik van een Fritzbox, die beschikt bijv. ook over ingebouwde DECT telefonie. M'n telefonie regel ik dan ook gewoon zelf via VoIP en dat is allemaal prima in te stellen op de Fritzbox. De Huawei beschikt zover ik kan zien niet over DECT.

Daarnaast zijn er diverse geavanceerde functies beschikbaar op de Fritzbox die waarschijnlijk niet aanwezig zijn op het Huawei modem. Kort gezegd je hebt je netwerk & internet verbinding in eigen hand en je hebt geen last van bepaalde restricties die er waarschijnlijk wel zijn met de Huawei.

Begrijp me niet verkeerd, voor de 'gewone' gebruiker zal het Huawei modem vast perfect voldoen. Maar een wat meer geavanceerde gebruiker met meer kennis zoals ik maakt graag gebruik van eigen apparatuur.

Indien ik echt het T-Mobile Thuis pakket ga bestellen dan ga ik de Huawei modem zeker een kans geven, zeker indien het echt niet mogelijk blijkt om een eigen modem te gebruiken

Jeroensky

Welk type fritz!box heb je dan, want ikzelf vind dat juist oude meuk met slechte troughput?

Daarintegen kan je de fritz!box gewoon met z'n lan poort (heeft geen wan poort toch?) aansluiten op de Huawei Hg659, en deze in DMZ mode zetten. Dan staat je Fritz!box met z'n billen bloot op internet, en dat werkt gegarandeerd.
Voor wifi zou ik wel de voorkeur geven aan de huawei, en dit op je fritz!box uitzetten.
Zoek de specificaties maar eens van de Huawei HG659.

P.s., ik heb voor je gezocht.
Lan poort 1 of 2 van Huawei HG659 sluit je aan de lan1 poort van de Fritz!box. (let op: lan3 en lan4 van Huawei zijn voor iptv, en niet voor internet)
Dan in Fritz!box menu:
Account/info settings: selecteer ínternetconnection via Lan1
Operating mode: selecteer Use one Internet connection for all computers (router)
Account info: No account information required (in accordance with RFC 1483 / RFC 2684)

Dit is wat iemand toegepast heeft met een Fritz!box 7390. Probeer ens met jou fritzbox. (via deze manier kan de fritzbox op elk isp modem.
Als tip in eerste instantie zonder DMZ mode op Huawei HG659. Want als je de Fritz!box in DMZ zet zijn je lan2/3/4 van fritz!box onveilig, en raad ik aan om je internet devices via switch op andere ethernetpoort van HG659 te zetten.
Succes.

Jeroen06
Ik heb een Fritzbox 7490, deze heeft net als de Huawei ook de beschikking over AC Wifi, echt oude meuk & traag wil ik dat niet noemen.
De netwerkopstelling zoals jij nu beschrijft met de Huawei als VDSL modem en de Fritzbox erachter heb ik ook over nagedacht. Dit zou ook mogelijk wel kunnen werken maar ik zie wel nadelen:

- Er is geen bridge mode beschikbaar op de Huawei, je creëert dan een netwerk met een router achter een router, dit is niet wenselijk want er kunnen dan problemen komen met bijv. VPN verbindingen.
- Onnodig gebruik van 2 apparaten (Huawei & Fritz) terwijl de Fritz gemakkelijk voor VDSL modem en router kan spelen. Bij bepaalde problemen met je verbinding is dit ook makkelijker met het debuggen.

Misschien dat iemand van T-Mobile nog zou kunnen aangeven of een eigen modem zoals de Fritzbox te gebruiken is met een T-Mobile VDSL verbinding.

Babylonier
Je kunt ook de Fritz in bridge mode zetten, gebruik je die als extra WiFi Access Point.
Regel je verder alles vanuit de Huawei.
Indien je 2 apparaten onnodig vind, gebruik dan de standaard modem/router van T-Mobile zoals die het uitlevert. Ik verwacht namelijk niet dat T-Mobile jou gegevens gaat geven om je eigen modem/router in te zetten, maar expliciet hun eigen modem.

Jeroen06
Klopt dat is ook nog een mogelijkheid, alleen raak je dan wel bepaalde functies op de Fritzbox kwijt aangezien de Huawei dan als DHCP server speelt.
Ik vraag me dan ook af waarom T-Mobile deze gegevens niet vrij wilt geven, bij andere VDSL providers doen ze daar niet moeilijk over: zie bijv. Telfort & XS4ALL.

Ik gok dat de instellingen die T-Mobile gebruikt overigens niet veel zullen afwijken aangezien ze net als Telfort & XS4ALL gebruik maken van het KPN Wholesale netwerk

Alleen indien er bijv. een PPPoE sessie wordt opgzet (wat ik niet hoop, liever IPoE = minder overhead) dan is er ook een gebruikersnaam & wachtwoord nodig om de verbinding op te zetten, maar deze kan ook mogelijk generiek zijn.
Daarnaast zijn de gebruikte VLAN's (802.1Q) ook nog van belang, internet zit meestal op een andere VLAN dan de TV streams.

Jeroensky
Dan zet je de dhcp server op de Huawei Hg659 uit, en op de Fritz!box aan. Fritz!box in bridge mode aan Huawei en klaar.

Indien je aanvraag van T-Mobile abbo minder dan 2 weken geleden is, kan je ook T-Mobile alsnog stopzetten, en informeren bij isp's die wel eigen modem toelaten gezien je de drang hebt naar alleen de fritzbox.

Waarom niet makkelijk doen en even bellen met de verkooplijn , vraag of je eigen Fritz!box als modem mag gebruiken zonder een T-Mobile modem.

Jeroen06
Er zijn inderdaad allerlei manieren om de Fritzbox toch in m'n netwerk in te zetten, maar heb toch liever dat deze als VDSL modem & router functioneert wat momenteel ook perfect werkt bij een andere VDSL provider.
Ik heb nog geen T-Mobile VDSL pakket aangevraagd, dit is mede afhankelijk of het gebruik van een eigen modem mogelijk is.
Nogmaals voor de duidelijkheid, ik verwacht geen support bij het gebruik van een eigen modem maar ik vroeg me gewoon af of het mogelijk is. Maar blijkbaar zijn er op dit forum niet veel mensen aanwezig die de voordelen van het gebruik van een eigen modem inzien of dat Huawei modem moet echt zo goed wezen

Dazzler
Het is niet mogelijk om het Huawei modem zelf te vervangen door jouw eigen fritsbox. Het is wel mogelijk om de fritsbox achter de huawei te hangen om het internet te regelen. Televisie en VoIP van T-Mobile zal altijd via de huawei moeten.

T-Mobile zal ook geen Admin login gegevens verstrekken. de inloggegevens wat je krijgt hebben User rechten, in die User rechten zijn de instellingen wat je kan aanpassen beschikbaar gesteld.

Jeroen06
Bedankt voor dit heldere antwoord, fijn dat dit nu duidelijk is geworden
Zal dan nog even moeten bekijken of dit eventueel een probleem gaat worden, qua snelheden ga ik er namelijk met T-Mobile wel flink op vooruit.
Reputatie 2
Dit topic is aangemaakt door Jeroen06 en is overgenomen van het vorige Thuis Forum.

Ik wil mogelijk een T-Mobile Thuis 80Mb pakket afsluiten, alleen vroeg ik mij af of het mogelijk is om een eigen modem te gebruiken? Dus in plaats van de Huawei HG659, voor mij is eigenlijk alleen Internet van belang dus dat mogelijk TV & Telefonie niet via een eigen modem werkt zou voor mij niet zoveel uitmaken.

Misschien is er iemand die (technische) informatie heeft over hoe de T-Mobile VDSL verbinding wordt opgezet, dus welke VLAN's voor Internet & TV gebruikt worden, en of er via bijvoorbeeld een PPPoE (met gebruikersnaam + password) een verbinding wordt opgezet, of via IPoE (DHCP) of toch nog op een andere wijze?

Zie voor 'Internet only' via Fritzbox 7490:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/49897851#49897851
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/50095775#50095775 en verder
Reputatie 1
Dit is een EU-besluit.
Dit besluit geldt voor alle apparaten die je nodig hebt in de telecom. (dus ook je tv-decoder!!)
Reputatie 2
Dit is een EU-besluit.
Dit besluit geldt voor alle apparaten die je nodig hebt in de telecom. (dus ook je tv-decoder!!)

Bedoel je met 'dit' het onderstaande uit een afgesloten topic? Dat is inderdaad een gevolg van een EU-besluit en is nu een Nederlandse wet.

Vraag: Eigen modem/router mogelijkheid nu verplicht. Waar staan de specificaties?

Op 16 december is in het staatsblad gepubliceerd dat vrije keuze van een "eindapparaat" nu moet kunnen. zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524
Ook staat er:
Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk publiceert de technische specificaties van de netwerkaansluitpunten op genoegzame wijze op de eigen internetpagina, voordat via deze netwerkaansluitpunten diensten aan het publiek beschikbaar worden gesteld.

Waar en wanneer gaat T-mobile thuis de specificaties publiceren?

Ik had gehoopt dat T-mobile thuis support op de vraag zou reageren. In plaats daarvan is het topic afgesloten. Maar ze hebben nu een 2-de kans!
Reputatie 1
Bedoel je met 'dit' het onderstaande uit een afgesloten topic? Dat is inderdaad een gevolg van een EU-besluit en is nu een Nederlandse wet.
Dick99999 schreef

inderdaad
Reputatie 3
Uit:

8. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking tegelijk met de wetswijziging. Er is afgeweken van het systeem van vaste verandermomenten omdat met dit besluit bindende Europese regelgeving wordt geïmplementeerd.


en uit:

5. Toezicht

De ACM houdt toezicht op de naleving van dit besluit (artikel 5 van dit besluit) door gebruik te maken van de reguliere handhavingsbevoegdheden op grond van de Telecommunicatiewet. Achtergrond hierbij is dat de transparantie- en toegangsverplichtingen in dit besluit sterk met elkaar samenhangen en doelstellingen dienen ten aanzien van marktwerking en eindgebruikersbelangen. Dit ligt op het terrein van de ACM.


maak ik op dat je nu kunt klagen bij de Autoriteit Consument en Markt https://www.acm.nl/
Zij kunnen ook een boete opleggen als ze overtreding van de wet constateren.
Reputatie 2
Ja, je zou kunnen klagen. Maar ik denk dat je meer kans hebt als je een antwoord van Tmobile hebt en daaruit blijkt hoe zij met deze wet denken om te gaan.

Ik zit met spanning te wachten of ik de juiste instellingen gebruik. Mijn verbinding krijgt zo 1x per 2-4 dagen een nieuw (wel hetzelfde) IP adres omdat de DSL sync dan is weggevallen. Verder vind ik opmerkelijk dat mijn keuze in mijn modem/router voor een 'snelle' DSL-instelling beter werkt dan de keuze voor een 'stabielere' instelling.
Reputatie 2
Hey iedereen!

We zijn in gesprek met het Ministerie van Economische zaken hoe de wet in deze geïnterpreteerd dient te worden. Als wij informatie kunnen delen, zullen wij dat doen. Dit antwoord wordt niet op korte termijn verwacht.
Reputatie 2
Dank en mooi dat T-Mobile zich aan de wet wil gaan houden 🙂 . Ik heb de publicatie wat beter gelezen. Ik denk dat jullie met een veel beter argument moeten komen dan 'hoe te interpreteren'. Het document is namelijk uitermate duidelijk, mogelijke m.u.v. het woord 'interface'. Als dat laatste zo is, dan is de Engelse versie wel duidelijk 'interface point'.

Maar nog duidelijker is de intentie van de wetgever: consumenten een keuzemogelijkheid geven en dat geldt dan natuurlijk voor alle apparatuur. De enige binding die ik nog mogelijk acht, is dat een aanbieder alleen service kan of wil verlenen op meegeleverde apparaten. Maar gezien het doel van de wet zou een keuze mogelijkheid uit bijvoorbeeld een vijftal ondersteunde apparaten niet misstaan.
Reputatie 2
Hoi Dick99999,

Ik ben samen met je benieuwd wat hier uit gaat komen, en in welke vorm. Zodra we meer weten hoor je van ons, maar zoals Gino al aangaf kan dit even duren.
Reputatie 1
Dit topic is aangemaakt door Jeroen06 en is overgenomen van het vorige Thuis Forum.

Ik wil mogelijk een T-Mobile Thuis 80Mb pakket afsluiten, alleen vroeg ik mij af of het mogelijk is om een eigen modem te gebruiken? Dus in plaats van de Huawei HG659, voor mij is eigenlijk alleen Internet van belang dus dat mogelijk TV & Telefonie niet via een eigen modem werkt zou voor mij niet zoveel uitmaken.
Misschien is er iemand die (technische) informatie heeft over hoe de T-Mobile VDSL verbinding wordt opgezet, dus welke VLAN's voor Internet & TV gebruikt worden, en of er via bijvoorbeeld een PPPoE (met gebruikersnaam + password) een verbinding wordt opgezet, of via IPoE (DHCP) of toch nog op een andere wijze?


Iemand 🙂 heeft al eens zijn instellingen via een ander forum beschikbaar gesteld.

VLAN id voor internet access: 300
VPI: 0
VCI: 34

Voor VDSL hoef je niet altijd een inlognaam in te vullen, hetgeen bij ADSL wel moet.
Je zou hier mee kunnen testen. Kan geen kwaad. Ik ga dit waarschijnlijk ook proberen vanaf juli dit jaar als ik wil overstappen naar T-Mobile.

Echter, geen garantie dat het allemaal naar behoren werkt. De TV zal waarschijnlijk ook een vlan tag meekrijgen maar geen idee welke.
Reputatie 2
Iets verderop op dat forum staat een 'discussie' over VPI/VCI. Ik heb die niet nodig met mijn 80/30 VDSL.
zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/49898397#49898397
Zie ook https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/vlan-ids-voor-internet-tv-draytek-vigor-277360 voor een link naar TV en andere instellingen.
Reputatie 1

Iemand 🙂 heeft al eens zijn instellingen via een ander forum beschikbaar gesteld.

VLAN id voor internet access: 300
VPI: 0
VCI: 34

Voor VDSL hoef je niet altijd een inlognaam in te vullen, hetgeen bij ADSL wel moet.
Je zou hier mee kunnen testen. Kan geen kwaad. Ik ga dit waarschijnlijk ook proberen vanaf juli dit jaar als ik wil overstappen naar T-Mobile.

Echter, geen garantie dat het allemaal naar behoren werkt. De TV zal waarschijnlijk ook een vlan tag meekrijgen maar geen idee welke.

Iets verderop op dat forum staat een 'discussie' over VPI/VCI. Ik heb die niet nodig met mijn 80/30 VDSL.
zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/49898397#49898397
Zie ook https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/vlan-ids-voor-internet-tv-draytek-vigor-277360 voor een link naar TV en andere instellingen.


Okay dus met alleen de VLAN op 300 zou je gewoon vdsl kunnen hebben. Ppoe? of Ppoa?
Reputatie 2
Inderdaad gebruik ik alleen VLAN 300 bij mijn Internet Only 80/30 VDSL. (Er is ook nog een VLAN 37 in het Vodafone modem voorzien, mogelijk voor andere DSL's of niet in gebruik?)
PPOE/PPOA kan ik niet goed beantwoorden, daarom zou ik zo graag de publicatie van Tmobile willen zien. Ik gok op Ethernet over Packet Transfer Mode (EoPTM), maar het tweakers forum is meer geëigend voor zo'n vraag. Ik kan het in ieder geval niet in mijn Fritz 7490 zien.
Reputatie 1
Is er al meer nieuws over eigen modem gebruik?
Reputatie 7
Is er al meer nieuws over eigen modem gebruik?

Ik heb nog eens gezocht, maar vooralsnog niets. Zodra er iets bekend wordt, zetten we het ook in deze thread/topic. :Lurk:
Reputatie 2
Maar misschien kunnen vragen zoals de volgende met kennis van zaken beantwoord worden? Ik kreeg die vraag via tweakers.
"[............] Ik heb ook een 7490 maar krijg het niet voor elkaar bij T-mobile-thuis. Werkt het bij jou nog steeds met VLAN ID 300 en VPI 0 en VCI 34 nu het T-mobile-thuis is geworden? "

Bij mij werkt het nog steeds incl eigen Voip, maar ik heb VDSL 30/80. Dat is VDSL2 en die gebruikt VPI en VCI niet. Ik gebruik inderdaad VLAN ID 300.

Maar Tmobile zou dit soort informatie nu toch wel eens moeten bevestigen / beter beschrijven onder de bestaande wettelijke verplichting. Voor ADSL gelden andere waarden, is het niet zo Tmobile?

Mijn info:
Connection
82.457 kbit/s
28.638 kbit/s ...+
DSL active since:
4 days, 19 hours, 46 minutes
VDSL2 17a G.Vector (ITU G.993.5)
Reputatie 1
Ik heb 40/4 abo. Net weer eens geprobeerd en nu heb ik wel een dsl verbinding maar geen internet. Instelling: vlan id 300 en bridged. Ik heb ooit dns ips van Google ingesteld.

Ik wacht maat een tijdje af wat er gebeurd.
Reputatie 1
Vanmorgen nogmaals geprobeerd met bridged en automatisch op toewijzing. Dit keer succes. Kennelijk is het Mac nummer van mijn fritzbox erkent door de server. Alles instantly weer werkend, inclusief mijn twee sip phones. De huewai kan weer in de doos.
Reputatie 2
Mooi dat het werkt. Jij blijkt ook VDSL2 te hebben. Heb jij met de lijn waarden gespeeld? Bij mij is de snelste stand de meest stabiele. Mijn DSL wordt nu incidenteel opnieuw gesynchroniseerd. Hier zijn mijn instellingen.
Reputatie 1
Bij mij dezelfde instellingen las ik eerder gaf. Ik heb alleen een andere DNS server ingevuld (openDNS). Hieronder mijn negotiated connection properties.


En hier de speedtest results:
[img]http://www.speedtest.net/result/6364142706.png[/img]
Reputatie 1
Beste Moderators, hoe kijken jullie tegen het volgend besluit aan? En wanneer gaat T-Mobile zich daaraan conformeren?

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524

Ik heb ook een vraag bij het ACM (geen klacht) neergelegd om te toetsen of ik dit koninklijk besluit goed begrepen heb en dat providers mee moeten werken bij het verstrekken van gegevens om eigen apparatuur conform gestelde eisen in te kunnen zetten, dit gaat mijns inziens nog een stapje verder dan alleen bridged mode weer terug te brengen.
Reputatie 7
Hoi rdenouden, ik heb je post in dit topic gezet. Ik geloof dat het antwoord hier te vinden is!
Reputatie 1
Beste helpdesk.

ik weet dat het meermaals gevraagd is en het antwoord in alle gevallen nee was.
Desondanks denk ik toch dat ik een nieuw topic moet openen omtrent dit punt.

Ik had in een ander onderwerp al een reactie geplaatst, welke naar een compleet irrelevant topic verhuisd is met een hele specifieke vraag die alsnog niet beantwoord is.

Er is namelijk vorig jaar een besluit geweest omtrent "eindapparaten", zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524

Ik had gelijk de vraag al neergelegd bij het ACM om hun zienswijze te vragen, en daar is een antwoord op, zie de bijlage.

Dus bij deze nog eens de vriendelijke vraag: Wanneer krijgen we de mogelijkheid om deze Draytek router om te toveren tot domme modem?
Reputatie 2
Bij mij dezelfde instellingen las ik eerder gaf. Ik heb alleen een andere DNS server ingevuld (openDNS). Hieronder mijn negotiated connection properties.


En hier de speedtest results:
[img]http://www.speedtest.net/result/6364142706.png[/img]

Speedtest van mijn Test. (varieert wel fors, vooral 's avonds)

Reageer