Beantwoord

geen 5mGH beschikbaar

  • 8 September 2019
  • 5 reacties
  • 874 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Sinds een week heb ik t-mobile thuis en zoals de meeste mensen ben ik opzoek naar de meest optimale WiFi-verbinding. Ik ben er niet helemaal in thuis dus ik heb op het forum verschillende mogelijkheden bekeken. Ik woon in een appartement met de woonkamer op de 1e verdieping en de slaapkamer op de derde verdieping. Het is een woning uit omstreeks 1930 dus veel hout. Ik woon in een straat met veelal dergelijke huizen dus er zijn veel WiFi netwerken om mij heen(veel verschillende buren).

Op de fora las ik dat indien je dichtbij het modem werkt (ik heb een zyxel t-50) de 5g verbinding snel werkt. Deze verbinding kan ik echter niet vinden op mijn apparaten. Volgens de WiFi analyzer is deze verbinding er wel op Channel 104. Het gewone 2,4 netwerk zit volgens deze app op channel 10. Nu begreep ik dat de kanalen 1,6 en 11 het beste zijn voor 2,4 en dat het 5g netwerk 27 kanalen heeft. Ik begrijp dus niet helemaal waarom WiFi analyzer aangeeft dat 5g op kanaal 104 zit. Voorts heb ik boven in de slaapkamer nagenoeg geen bereik. Enigszins logisch omdat dit dus 2 verdiepingen omhoog is. Lang verhaal kort, ik ben goed op weg om een beetje zicht te krijgen op de materie maar ik zou graag wat assistentie krijgen, voordat ik echt begin met het wisselen van WiFi - kanalen of het installeren van additionele hardware. Mijn vragen:

  • hoe krijg ik 5g zichtbaar op mijn apparaten (Android en Apple telefoons, Mac en Windows laptop)?
  • op WiFi Analyzer veranderen de netwerken steeds, maar het kan denk ik niet de bedoeling zijn dat je naast je telefoons de veranderingen in de gaten houdt voor een paar uur om het beste kanaal te kiezen. Kan iemand uitleggen hoe ik dit overzichtelijk krijg.
  • hoe kan mijn 5g netwerk (ingevolge WiFi analyzer) op kanaal 104 zitten
  • welke manier wordt aanbevolen om mijn signaal op de slaapkamer te versterken? De vorige eigenaar had via Telfort een apparaat (een soort stekkerdoos) waarbij hij (bij mijn weten) internet via het stroomnetwerk had.
Bovenstaand stuk is wellicht niet helemaal overzichtelijk dus als ik wat informatie moet toevoegen, hoor ik graag.

groetjes
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 8 September 2019, 23:29

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 2
@Gjac [quote]hoe krijg ik 5g zichtbaar op mijn apparaten (Android en Apple telefoons, Mac en Windows laptop)?Apple apparaten kunnen de 5GHz verbinding aan. Waarom deze niet zichtbaar is durf ik je niet te zeggen. Ik heb te weinig kennis van de Zyxel modem.
Reputatie 2
Vreemd... Helft is weggevallen en kan bericht ook niet aanpassen terwijl ik die een paar minuten geleden heb heb geplaatst.

@Gjachoe krijg ik 5g zichtbaar op mijn apparaten (Android en Apple telefoons, Mac en Windows laptop)?

Apple apparaten kunnen de 5GHz verbinding aan. Waarom deze niet zichtbaar is durf ik je niet te zeggen. Ik heb te weinig kennis van de Zyxel modem.

op WiFi Analyzer veranderen de netwerken steeds, maar het kan denk ik niet de bedoeling zijn dat je naast je telefoons de veranderingen in de gaten houdt voor een paar uur om het beste kanaal te kiezen. Kan iemand uitleggen hoe ik dit overzichtelijk krijg. hoe kan mijn 5g netwerk (ingevolge WiFi analyzer) op kanaal 104 zitten

Je kan de wifi kanalen op automatisch zetten. Je modem kiest dan zelf het beste kanaal. Veel mensen zetten het kanaal vast. Nadeel is wel dat als dat kanaal druk is invloed heeft op je wifi. Op deze pagina lees je hoe het kanaal vast zet. Via My T-Mobile Thuis of de instellingen pagina van je modem.

welke manier wordt aanbevolen om mijn signaal op de slaapkamer te versterken? De vorige eigenaar had via Telfort een apparaat (een soort stekkerdoos) waarbij hij (bij mijn weten) internet via het stroomnetwerk had.

Je kan een wifi versterker gebruiken. Die boost je wifi zodat je op andere locaties van je huis ook betere wifi hebt. Op deze pagina lees je er meer over.
Reputatie 7
Badge +4
@Gjac

Het Zyxel modem gebruikt de zelfde naam voor 2,4 en 5ghz het klopt dus dat je hem niet ziet. het modem gebruikt bandstering om je apparaat op de beste ferquentie te krijgen (altans dat is de bedoeling)

Verder kiezen wifi zenders vaak zelf de “beste” ferquentie. wat je ziet is dus jet continu schakelen tussen ferquenties om het beste signaal te krijgen. (als je diep genoeg gaat in de materie zie je dat het een wonder is dat het nog kan werken op sommige plekken) Het Zyxel modem gebruikt op 2,4ghz zelfs 2 banden naast elkaar dus 40mhz inplaats van 20mhz. dat betekend dus dat het hoogste kanaal 9 is. op 5ghz word al snel 160mhz gebruikt door wifi zenders. 4 kanalen van ieder 40mhz.

wil je betere wifi op de 2de verdieping dan kan je halverwege een repeater plaatsen zodat het signaal op de 2de verdieping beter word.
wil je hem op de 2de verdieoing plaatsen dan kan je hem het beste aansluiten met een kabel.

je kan ook een powerline adapter met wifi gebruiken zodat er geen kabel tussen hoeft maar dan heb je wel meer kans op een storing. (de telfort oplossing)

Er is maar 1 manier die het beste is en dat is met een ethernet kabel. vaak lastig maar wel het beste.

Ik denk ook dat het probleem is dat we met 1 apparaat verwachten het hele huis willen dekken. ik verwacht eigenlijk dat we gaan naar een wifi oplossing welke zeer moeilijk door muren heen gaat. wat weer betekend dat je in elke ruimte waar je snel internet wil hebben je een wifi zender moet hebben.
@iamPuk, thanks voor de reactie! Ik ga checken of mijn modem op automatisch staat.

@Hidden.nld, jij ook bedankt voor de ophelderingen inzake het 5g netwerk en het zyxel modem. Voor het oplossen van het internet op de derde verdieping ga ik even bedenken wat ik ga doen. Wellicht dat t mobile zelf nog een aanbeveling/oplossing heeft die zij kunnen aandragen.
Reputatie 7
Hi @Gjac, goed om te zien dat @Hidden.nld je al op weg heetf geholpen! Ik sluit mij in dit geval bij hem aan, de beste verbinding heb je altijd bekabeld. ☺️ Een kabel naar zolder trekken en daar een router plaatsen als acces point geeft je het beste bereik boven. Als dit geen optie is dan zou je een Wifi mesh oplossing kunnen gebruiken. Hierbij plaats je meerdere versterkers die onderling kunnen verbinden zodat je een netwerk door je hele huis krijgt. Ik heb hier persoonlijk goede ervaringen mee maar dit is vaak wel een prijzige oplossing.

Reageer