geen bedraad internet wel wifi draytek

  • 1 August 2020
  • 1 reactie
  • 189 Bekeken

(TL;DR = geen lan, wel wifi, ander apparaat over de zeik dan normaal verwacht)

Voor de 2e keer in een paar weken had ik een flinke internet storing thuis. Apparatuur kon niet meer met de buitenwereld verbinden en ook de netwerk apparaten (boven) waren de nas (in de meterkast) kwijt.

De vorige keer heb ik samen met de helpdesk een patch-kabel tussen het draytek vigor modem en de eerste switch vervangen en dat leek te helpen.

Ook deze keer ben ik van boven tot beneden strategisch alle netwerk appartuur en verbonden apparaten aan het herstarten geweest (pc, laptop, switches, mesh-wifi, ...) maar kreeg het allemaal niet aan de praat.

Het herstarten van het modem, of het wisselen van poort 1 en 2 op het modem, werkte slechts korte tijd.

Vreemd genoeg bleef de interne wifi van het modem wel werken, maar die heb ik niet breed ingezet omdat die niet tot zolder reikt. Ook IP TV in de woonkamer functioneerde.

Na het initiele gevloek ben ik lange netwerk kabels over de trap gaan leggen; in plaats van die in de muren. Stapje voor stapje netwerk-delen weer inschakelend. Maar dat had geen effect.

Per toeval bedacht ik me om de andere IP TV box eens te controleren, die heeft een eigen utp kabel naar boven. die box bleek zich opgehangen te hebben en reageerde niet op de afstandsbediening.

Na het power cyclen van de 2e tv box waren alle netwerkproblemen opeens verholpen.

Ik gok dat het apparaat zo vast hing dat die een packet storm veroorzaakte op het tv sub-netwerk en dat het draytek modem daar niet mee om kon gaan en al zijn bedraadde netwerk verbindingen dan maar uit gooit.


1 reactie

Reputatie 7

Hey @tricksnap,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Is dit probleem sindsdien nogmaals voorgekomen? Zo ja, dan moeten we daar onze techneuten op af sturen. :relaxed:  Als alles wederom stabiel loopt dan is dat des te mooier en chapéu voor je uitzoekwerk!

Reageer