Beantwoord

geen optimale wifi

  • 1 November 2019
  • 10 reacties
  • 459 Bekeken

Reputatie 7
Badge +15

Ik heb sinds vanmorgen T--mobile thuis DSL met uit en thuis voordeel.

Ik heb nu dus 100 mbps, een test via UTP was gewoon goed ik kreeg rond de 90 mbps. De modem staat in de woonkamer op een vrije plaats en dicht bij de meterkast (met een kabel door de muur direct gelast). Ik heb enkel namen en wachtwoord veranderd en kanaal staat op auto dus behalve naam en wachtwoord niks veranderd.

Ik zit 3m verwijderd van de modem op de bank en na een paar speedtest kom ik niet hoger dan 55 mbps ping rond 15, hoe kan ik dit verbeteren?

 

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 1 November 2019, 16:59

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Waqqas,

Gebruik je 2,4 of 5 GHz Wifi? Met 2,4 zul je met een standaard mobieltje niet hoger komen, met 5 GHz Wifi moet je absoluut de 90 Mbit op die afstand kunnen halen.

Wat is de snelheid die je volgens https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ kunt halen?

Groet, Folkert

Reputatie 7
Badge +15

@Folkert ik ben nu even niet thuis maar op die site zie ik 100 mbps en eronder 200. Zoals al vermeld alles is standaard zowel 2,4 is aan en 5 GHZ.

Ik zie maar 1 netwerk waarmee ik kan verbinden, er staat geen 2,4 of 5G achter.

Als ik alleen 5g inschakel hoe zit dat precies? Ik las van @Hidden.nld dat er iets van mesh uitgezet moest worden en een vinkje weghalen hoe moet dat allemaal?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Waqqas,

Je kunt maximaal 100 Mbit krijgen in dat geval, 200 Mbit (Pair bonding) is alleen voor KPN klanten.

Beide Wifi netwerken hebben blijkbaar dezelfde naam (SSID). Als alles goed werkt kiest de telefoon zelf 5 GHz omdat deze het snelst is maar dat automatisch kiezen gaat lang niet altijd goed. Bandsteering noemen ze dat mechanisme.

Zelf kies ik liever aparte namen voor beide banden, zo dwing je 2,4 of 5 af. Je kunt dat in de modem wijzigen. In het vakje SSID, als het goed is heb je voor beide banden zo’n vakje. Ik ben zelf klant bij team groen dus kan je even geen directe instructie geven.

Reputatie 7
Badge +15

@Folkert  ik herinner me nog dat toen ik in de modem interface was ik maar één netwerknaam te wijzigen heb en daarboven was iets van beide netwerken dezelfde naam en dat is aangevinkt, daar staat een uitroepteken bij dat als je dit uit wilt schaken moet je mesh uitschakelen ofzo.

Ik ben nog een nieuweling bij deze modem. Zou extra uitleg kunnen gebruiken 😉

Reputatie 7
Badge +3

@Folkert  ik herinner me nog dat toen ik in de modem interface was ik maar één netwerknaam te wijzigen heb en daarboven was iets van beide netwerken dezelfde naam en dat is aangevinkt, daar staat een uitroepteken bij dat als je dit uit wilt schaken moet je mesh uitschakelen ofzo.

Ik ben nog een nieuweling bij deze modem. Zou extra uitleg kunnen gebruiken 😉

We wachten even op @Hidden.nld die is een expert.

Reputatie 7

Hallo @Waqqas 

 

Het modem gebruikt bandsteering, dat betekend dat het modem bepaald of je op 2,4 of 5ghz zit om zo een betere ervaring te krijgen. Als je de namen veranderd werkt dit niet meer. 

 

Door meerdere bugs met betrekking tot de wifi adviseer ik om niet de wifi naam en key aan te passen.

De bandsteering uit te schakelen (dit heet in de interface houd 2,4 en 5ghz het zelfde)

Zelf het kanaal te selecteren: 2,5Ghz kanaal 1-9 en 5Ghz kanaal 36

easy mesh uitschakelen

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Hidden.nld 

Ik heb de SSID en key plus de wachtwoord voor modem interface gewijzigd. Zal ik dit terug zetten?

Ik weet de de houd 2,4 GHZ en 5GHz hetzelfde te vinden en ik moet die uitvinken?

Waar zet ik die easy mesh uit?

Reputatie 7

Beste is voer een reset uit van het modem.

Via het menu > netwerk > draadloos (zo uit me hoofd) kan je de overige instellingen aanpassen zoals kanaal en easymesh

Reputatie 7
Badge +15

@Hidden.nld Ik heb alles gedaan wat je hebt aanbevolen maar ik blijf tussen de 30-35 mbps met een abbonement van 100. Ik ervaar het beste resultaat door de kanalen op auto te laten staan en easy mesh gewoon aan zodat er maar 1 netwerk is. Ik behaal nu 55 mbps dus nog niet goed maar beter dan die 30-35 mbps.

De SSID is niet veranderd maar wel de key, Ik ervaar daardoor geen problemen.

Wat een drama die wifi ik zit nu weer rond de 40.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Waqqas,

De snelheden die jij haalt zijn typische waarden voor 2,4 GHz Wifi.

Probeer eens Easy Mesh uit te zetten en 2,4 en 5 GHz verschillende SSID’s te geven zodat je je telefoon kan dwingen om op 5 GHz te verbinden.

Volgens mij heb je namelijk niets aan Easy Mesh als je geen extra mesh stations naast je modem gebruikt. Zaken als Easy Mesh zijn typisch dingen waarvan je niet kunt achterhalen wat ze precies doen.

Reageer