Beantwoord

Glasvezel aansluiting

  • 9 June 2020
  • 5 reacties
  • 1583 Bekeken

Hoi!


Begin juli wordt mijn T-mobile Thuis aangesloten op glasvezel. Bij het maken van de afspraak met de monteur werd gevraagd waar glasvezel mijn huis binnenkomt. Klopt het dat onderstaande oranje kastjes de aansluit punten zijn van de glasvezel?

En dan tweede vraag: er werd bij de afspraak gezegd dat er een stopcontact in de buurt van het aansluitpunt moet zitten omdat daar de modem komt te hangen. Nou wil ik liever niet dat de modem in de kelder komt te hangen waar bovenstaande aansluitpunten van de glasvezel (?) zich bevinden. Is het ook mogelijk dat er een kabel wordt getrokken vanaf het aansluitpunt van de glasvezel naar de eerste verdieping en dat daar de modem komt te hangen aan de stroom? 

icon

Beste antwoord door Waqqas 9 June 2020, 13:26

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @WisseHopman 

Je krijgt een mediaconverter en een modem, de mediaconverter wordt bij het glasvezel kastje geplaatst en heeft inderdaad een stroomvoorziening nodig. De monteur zou deze tegen een meerprijsje kunnen aanleggen als dat mogelijk is.

Vanaf de mediaconverter gaat er een internetkabel naar de modem en als je een CAT6 kabel gebruikt kan deze tot maximaal 100 meter lang zijn dus de modem kan je zelf op een gunstige plek in huis neerzetten.

Er komt wel een oranje glasvezel kabel het oranje kastje binnen dus dat zal waarschijnlijk het kastje zijn waarop de mediaconverter wordt aangesloten.

Reputatie 7

Hey @WisseHopman,

Leuk om te lezen dat je binnenkort gaat overstappen, welkom alvast! :smile: Het oranje kastje op de foto is inderdaad het punt waar je glasvezelpunt binnenkomt (FTU). Onze monteur zal volgens de basisinstallatie in de buurt van dit aansluitpunt het modem installeren. Belangrijk daarbij is dat er een stopcontact in de buurt moet zijn voor de nodige elektriciteit. :relaxed: Zoals Waqqas al terecht aangeeft kan onze monteur dit tegen meerwerkkosten voor je in orde maken en het modem middels een internetkabel op een gewenste plek in je huis aansluiten. Wat er allemaal binnen de basisinstallatie valt en wat niet, lees je hier onder het kopje “Extra werkzaamheden nodig?”. 

Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn wifi-modem op de eerste verdieping krijgen als ik zelf zorg voor:

  • Een stopcontact bij de FTU
  • Een paar meter lange CAT6 kabel vanaf de FTU naar de eerste verdieping
  • Een stopcontact op de eerste verdieping voor het aansluiten van de wifi-modem

Klopt dat zo?

Uiteraard weet ik dat dit ook door de monteur geregeld kan worden tegen meerwerkkosten, maar de benodigdheden kan ik zelf regelen.

Hey @Piotr en @Waqqas,

 

In laatste post vergeten jullie te taggen, zouden jullie die nog willen beantwoorden?

Reputatie 7
Badge +15

@WisseHopman 

De 3 punten die je noemt kloppen, je wifi modem kan je gewoon op de eerste verdieping plaatsen met een wat langere CAT6 kabel vanaf de mediaconverter.

De stopcontact bij het FTU kastje voor de mediaconverter moet er ook nog komen. Dit kan gedaan worden door een monteur indien mogelijk tegen een kleine meerprijs, het is goedkoper dan dat je het door een installateur laat doen.

Reageer