Beantwoord

Glasvezel internet andere provider?

  • 29 November 2020
  • 11 reacties
  • 933 Bekeken

In het gebied (Hoogezand-Sappemeer) waar ik woon is KPN druk bezig glasvezel aan te leggen. Ongeveer 2 weken geleden is er ook bij mij glasvezel aangesloten. In de meterkast heb ik nu een aansluitpunt (FTU) zitten en via KPN en Solcon kan ik nu een abonnement nemen als ik een postcodecheck doe.

Helaas kan ik nog niet bij andere providers zoals T-Mobile, Online.nl etc. een abonnement afsluiten. Hier geeft de postcodecheck dan ook aan dat ik nog niet over glasvezel beschik of dat ze momenteel in mijn wijk bezig zijn.

Ik heb contact gehad met T-Mobile en die geven aan dat KPN dit vrij moet geven. Contact via KPN Netwerk NL geeft aan dat ze dit al hebben gedaan en dat ik bij T-Mobile of de andere providers moet zijn.

Ik heb me wat ingelezen en zie nu verschillende berichten. Met name over GPON. Klopt het als er bij mij GPON ligt dat ik totaal niet kan overstappen naar een andere provider en verbonden zit aan KPN? En hoe weet ik of er in mijn wijk gebruik word gemaakt van GPON?
Wie kan me hier meer over vertellen of is het nog een kwestie van geduld?

https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ geeft aan dat ik over glasvezel beschik.
Doe ik een postcodecheck op fourstack (https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search) staat er dat er alleen koper beschikbaar is, echter staat er een geplande upgrade (27-11-2020) m.b.t. FTTH.

icon

Beste antwoord door Waqqas 29 November 2020, 19:40

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ronald1987 

Het beste is om morgen even via de KPNnetwerkNL live chat te vragen of er PON is toegepast of peer 2 peer.

Hier is KPNnetwerkNL ook druk bezig en voor nu is enkel KPN en Solcon beschikbaar maar op de website van online.nl staat de volgende melding en dat zou betekenen dat er door de aanleg nog wat belemmeringen zijn. Kijk het voor jezelf ook even na bij online of je deze melding krijgt.

 

Als je dit niet ziet is de kans groot dat je PON hebt, dit kunnen KPNnetwerkNL of de moderators hier voor je bevestigen maar T-Mobile zal binnenkort wel leveren over PON dus je zult nog even geduld moeten hebben.

Ik zal morgen even opnieuw contact opnemen via de chat.
Ja Online.nl geeft deze melding.
Dus als ik deze melding zie heb ik geen GPON?

Reputatie 7
Badge +15

@ronald1987

Dit klinkt als geen GPON net als in mijn woonplaats, het ligt waarschijnlijk bij jou en mij aan het feit dat ze nog druk bezig zijn met de aanleg, ik weet ook niet hoe lang nog wachten maar binnenkort zouden alle providers gewoon beschikbaar moeten komen volgens mij.

PS ik had eerder nog wat adressen bij online.nl ingevuld waar het gewoon gpon is en daar is alleen DSL beschikbaar, geen verdere melding.

@ronald1987

Dit klinkt als geen GPON net als in mijn woonplaats, het ligt waarschijnlijk bij jou en mij aan het feit dat ze nog druk bezig zijn met de aanleg, ik weet ook niet hoe lang nog wachten maar binnenkort zouden alle providers gewoon beschikbaar moeten komen volgens mij.

PS ik had eerder nog wat adressen bij online.nl ingevuld waar het gewoon gpon is en daar is alleen DSL beschikbaar, geen verdere melding.


Vanmorgen op weg naar mijn werk waren ze bezig bij de wijkkast. Toen heb ik de medewerker van KPN even snel gevraagd en die gaf aan dat alles op basis van GPON is.​​​​​​ Ik hoop dat T-Mobile dan wel kan leveren anders moet ik toch echt VDSL houden i.v.m. de klantvoordeel (telefoonabonnement + internet)

Zojuist nog even geverifieerd en KPN Netwerk NL geeft ook aan dat het GPON is.

 

Reputatie 7
Badge +15

Dat is raar, bij PON kan je alleen bij KPN en Solcon een abonnement nemen en niet bij online.nl…

@ronald1987 de moderators kunnen ook nog een beschikbaarheidstest voor je doen, ze reageren vanzelf.

Op het kpn forum geven ze onderstaande aan:
 

Er zijn providers die op GPON leveren, maar nog niet allemaal, is dus een kwestie van wachten tot het gereed gemeld is op fourstack en dan de provider van je keuze te contacten voor de mogelijkheden.

 

Zoals eerder aangegeven als ik postcodecheck doe op fourstack (https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search) staat er dat er alleen koper beschikbaar is, echter staat er een geplande upgrade (27-11-2020) m.b.t. FTTH.

Reputatie 7
Badge +15

@ronald1987 

Het zal vast nog wel bijgewerkt worden zodra de werkzaamheden klaar zijn.

Providers zoals T-Mobile en vele anderen dienen eerst de nieuwe technologie GPON te ondersteunen voordat ze daarover kunnen leveren maar T-Mobile is daar al druk mee bezig dus binnenkort kan je bij T-Mobile diensten nemen over GPON.

@ronald1987

Het zal vast nog wel bijgewerkt worden zodra de werkzaamheden klaar zijn.

Providers zoals T-Mobile en vele anderen dienen eerst de nieuwe technologie GPON te ondersteunen voordat ze daarover kunnen leveren maar T-Mobile is daar al druk mee bezig dus binnenkort kan je bij T-Mobile diensten nemen over GPON.



We wachten af. Bedankt voor je reacties.

Reputatie 7

Hi @ronald1987 Wat @Waqqas zegt klopt helemaal, ik heb daar eigenlijk weinig aan toe te voegen. :slight_smile: KPN is flink bezig met de aanleg van GPON Glasvezel maar lang niet alle providers kunnen hier over leveren. De postcodechecker op onze website wordt gevoed door het systeem dat we intern ook gebruiken dus hier kan je altijd controleren wat er beschikbaar is op jouw adres.

Reageer