Beantwoord

Glasvezel Internet Basic 50 snelheid wordt niet gehaald

  • 5 November 2019
  • 15 reacties
  • 526 Bekeken

Gisteren (4 november) is de monteur geweest om het modem aan te sluiten. Gaat voor de duidelijkheid dus om een nieuw abonnement.

Ik kreeg het kaartje met de inloggegevens en de melding dat het signaal live was.

Er op vertrouwende dat de beste man een en ander getest had, en ik verder geen informatie kreeg, ging ik er van uit dat alles naar behoren functioneerde. Helaas bleek dit dus niet zo te zijn.

Lang verhaal kort: downloadsnelheid is grotendeels redelijk met zo’n 47 Mbps maar stort toch met enige regelmaat in, waarbij de max. van 30 Mbps geen uitzondering is.

De upload is echter ronduit belabberd. Wanneer ik de 25 Mbps haal mag ik blij zijn en veel vaker is het zelfs nog onder de 20.

De ping komt daarbij ook nog eens vaker wel dan niet boven de 10 ms uit, wat voor glasvezel toch best aan de hoge kan is.

Dit alles voor de zekerheid bedraad getest. Al haal ik met een speedtest via wifi exact dezelfde waardes.

Gisteren al telefonisch contact gehad met een medewerken van T-Mobile maar die kwam met een zeer vaag verhaal dat het ‘nieuwe’ netwerk minimaal een week nodig zou hebben om te stabiliseren.

Ben geen netwerk expert, maar in mijn ogen is dit ronduit flauwekul. En dan druk ik mij nog netjes uit.

 

Wat ik zelf verder al geprobeerd heb:

Mediaconverter en modem (meermaals) spanningsloos gemaakt om te resetten.

Andere kabels geprobeerd om de pc te verbinden - al haalde ik gisterenmorgen met ziggo nog met gemak 50 Mbps down en 5 up.

Wifi uitgeschakeld alvorens een speedtest te doen.

 

Oh ja over die speedtest van t-mobile: die houdt er regelmatig halverwege mee op met de melding ‘Could not connect’. Of dit aan mijn verbinding ligt of aan t-mobile weet ik niet.

 

Zijn er dingen die ik nog kan doen of moet ik blijven ‘zeuren’ via de normale kanalen. Al valt dat laatste ook weer niet mee omdat je ongeacht het tijdstip je te horen krijgt dat het drukker is dan normaal en je er nadat er weer een nutteloze link over wifi instellingen is verzonden de verbinding verbroken wordt.

Alvast mijn dank aan een ieder die de moeite heeft genomen dit - toch wel lange - verhaal te lezen.

icon

Beste antwoord door Folkert 5 November 2019, 12:30

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste@Quibus69 

De speedtest van de T-Mobile netwerk app deugt niet, geeft altijd te lage upload waarden bij mij. In het geval dat je Windows 10 gebruikt testen met de Ookla Speedtest app via een bedrade verbinding.

Bij glasvezel moet je altijd de snelheid kunnen halen waar je voor betaalt en pingtijden moeten ruim onder de 10 ms liggen.

Stabiliseren van het netwerk stamt uit de ADSL tijd, een glasvezel verbinding en ook een VDSL verbinding draaien meteen op volle snelheid kan ik uit ervaring zeggen.

 

Beste@Quibus69 

De speedtest van de T-Mobile netwerk app deugt niet, geeft altijd te lage upload waarden bij mij. In het geval dat je Windows 10 gebruikt testen met de Ookla Speedtest app via een bedrade verbinding.

Bij glasvezel moet je altijd de snelheid kunnen halen waar je voor betaalt en pingtijden moeten ruim onder de 10 ms liggen.

Stabiliseren van het netwerk stamt uit de ADSL tijd, een glasvezel verbinding en ook een VDSL verbinding draaien meteen op volle snelheid kan ik uit ervaring zeggen.

Ten eerste, bedankt voor het reageren.

Was ik vergeten te melden. Ik heb ook een aantal speedtests gedaan via speedtest.net en die geven dezelfde cijfers.

Zojuist die Ookla app geïnstalleerd en die gaf bij de eerste test 48 down en 40 up met een ping van 3ms.

De tweede test kwam uit op 48 up en 47 down en eveneens een ping van 3ms.

Als dat inderdaad de juiste waardes zijn dan kan ik daar prima mee leven.

Ik ga het nog even in de gaten houden maar ben in ieder geval (gedeeltelijk) gerustgesteld.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ping van 3 ms is heel mooi! 48 up en 47 down is binnen de voorwaarden tussen waar je voor betaalt en wat je krijgt.

Ping van 3 ms is heel mooi! 48 up en 47 down is binnen de voorwaarden tussen waar je voor betaalt en wat je krijgt.


Ben ik het helemaal mee eens. Ik zal vanavond nog een keer testen via de Windows 10 app en als de snelheden dan nog steeds goed zijn dan zal mijn ‘probleem’ wat mij betreft opgelost zijn.

Nogmaals mijn dank.

Reputatie 4
Badge

Goedemiddag @Quibus69,

 

Allereerst wil ik je mijn excuses aanbieden voor mijn late reactie, we ervaren onze drukste tijd ooit - weet dat we er alles aan doen om je zo snel mogelijk te helpen!

 

Ik zie dat @Folkert je gelukkig al goed op weg heeft geholpen, de snelheden die je haalt zien er inderdaad goed uit. De speedtest via onze netwerk app werkt inderdaad niet altijd zoals het zou moeten en daarom raden we je altijd aan een speedtest te doen op https://www.speedtest.net/nl. De resultaten die je daar haalt zijn volledig betrouwbaar en zo hebben we een goed beeld van de snelheden die je haalt. Hoe is de snelheid op dit moment? Werkt alles naar behoren of loop je toch nog ergens tegenaan? Laat je mij in dat geval weten waar je precies tegenaan loopt én wil je mij direct een screenshot meesturen van de uitslag van een speedtest via de bekabelde verbinding? Dan ga ik hier verder mee aan de slag!

Goedemiddag@Quibus69,

 

Allereerst wil ik je mijn excuses aanbieden voor mijn late reactie, we ervaren onze drukste tijd ooit - weet dat we er alles aan doen om je zo snel mogelijk te helpen!

 

Ik zie dat@Folkert je gelukkig al goed op weg heeft geholpen, de snelheden die je haalt zien er inderdaad goed uit. De speedtest via onze netwerk app werkt inderdaad niet altijd zoals het zou moeten en daarom raden we je altijd aan een speedtest te doen op https://www.speedtest.net/nl. De resultaten die je daar haalt zijn volledig betrouwbaar en zo hebben we een goed beeld van de snelheden die je haalt. Hoe is de snelheid op dit moment? Werkt alles naar behoren of loop je toch nog ergens tegenaan? Laat je mij in dat geval weten waar je precies tegenaan loopt én wil je mij direct een screenshot meesturen van de uitslag van een speedtest via de bekabelde verbinding? Dan ga ik hier verder mee aan de slag!

Dank je voor de reactie. Excuses zijn niet nodig, ik vind het al fijn dat er ook iemand van T-Mobile reageert.

Ik heb intussen nogmaals telefonisch contact gehad met jullie klantenservice en kreeg het advies een week lang op verschillende momenten van de dag een speedtest te doen via de website van T-Mobile.

Toen ik aangaf dat die test vaker niet werkte dan wel kreeg ik het advies die toch maar te gebruiken.

 

Jullie zullen het absoluut allemaal goed bedoelen maar ik krijg de indruk dat er een beetje langs elkaar heen gewerkt wordt.

Intussen blijkt ook dat er bij de overstapservice iets fout gegaan is en mijn Ziggo-aansluiting daardoor niet afgesloten was. Oftewel, waarschijnlijk toch nog dubbele kosten.

 

Wat betreft die screenshots. Hier is er een van de melding die ik zo vaak krijg:

 

 

 

 

Deze is van een paar minuten later:

 

Deze van een dag daarna om 10 uur ‘s morgens:

 

 

Ik zal vanaf nu speedtest.net - al gaf die in het begin ook een maximale upload aan van zo rond de 20Mbps -  gebruiken maar wil daar wel graag bij vermelden dat het voor mij onmogelijk is om te weten welke dag om welke tijd ik thuis ben. Ik zal proberen het zoveel mogelijk op verschillende dagdelen te doen.

Hier alvast één van zojuist, waarbij de waardes toevallig weer goed zijn.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Quibus69,

 

Het is natuurlijk niet fijn wanneer jouw internetsnelheid niet de gewenste marges haalt. 

Internet is ontzettend belangrijk. Ik wil dan ook heel graag dat het bij jou ook goed werkt! Eerst controleren we de belangrijkste zaken. 


- Kijk op het modem welke lampjes branden. Brandt WAN of Internet niet? Haal dan het modem 10 seconden van de stroom door de stekker uit het stopcontact te halen. 

- Gaat het om Wifi en brandt het WLAN lampje niet? Druk dan op de knop ‘WLAN/WPS/Wireless/wifi’ totdat het lampje wel gaat branden. 
- Branden de lampjes wel, maar heb je geen verbinding? Sluit dan je computer rechtstreeks aan op het modem met een internetkabel op poort 1 of 2 van het modem. Als je een Zyxel modem hebt maakt het niet uit op welke poort je de computer aansluit.


Werkt het hierna nog steeds niet? Kijk dan op https://thuisservice.t-mobile.nl/internet-en-email/wel-wifi-geen-internet. Hiermee kun je veel voorkomende problemen oplossen. Lukt het niet met dit stappenplan? Laat het me even weten, dan ga ik voor je aan de slag! 

 

Meestal werkt de factory reset erg goed. Als je wilt dat ik dit in werking zet voor je, laat het me weten. Dan maak ik dit zo snel mogelijk voor je in orde.

@Jason 

Ook jij bedankt voor het reageren.

Ik heb de afgelopen dagen nog een paar speedtests uitgevoerd via speedtest.net en op een paar uitschieters (naar beneden) na lijkt de upload op zich redelijk stabiel rond de 47 Mbps te blijven.

Die lampjes branden echt allemaal, ook op het moment van die dipjes.

Er staat hier zo’n beetje de hele dag een internet radio te spelen en ik merk niets van haperingen, dus klaarblijkelijk zijn er geen volledige onderbrekingen in de verbinding.

Ik denk dan ook dat ik sowieso moet gaan stoppen met die (blijkbaar niet echt betrouwbare) speedtests en de boel maar even de boel laten. Zodra ik bij ‘normaal’ gebruik haperingen ondervind meld ik me wel weer.

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +16

Heel graag gedaan @Quibus69! Fijn dat de upload nu stabiel lijkt te zijn. :smile: Als er weer haperingen zijn in normaal gebruik, dan hoor ik het graag. We kunnen samen op de Community altijd op zoek gaan naar oplossingen. Voor nu wens ik je een prachtige avond toe, als er iets anders waar je hulp bij kunt gebruiken, dan hoor ik het graag. We zitten altijd voor je klaar!

Waar je mij misschien nog mee kunt helpen is met de overstapservice die blijkbaar niet goed is gegaan. Op de een of andere manier is de opzegging bij Ziggo niet doorgegeven/aangekomen en daardoor het contract pas een week later -nadat ik zelf contact opgenomen had met Ziggo - stop gezet is dan de afspraak was.

Intussen heb ik een bevestiging via de mail gehad dat ze mijn digitale kabel tv hebben afgesloten maar er wordt niets vermeld over de internetaansluiting en een modem dat eventueel ingeleverd zou moeten worden.

Ik ga er vanuit dat T-Mobile door had moeten geven dat het abonnement bij Ziggo moest stoppen zodra de verbinding van T-Mobile actief werd.

Kortom: kun je bevestigen dat alles nu ook administratief/financieel in orde is?

Reputatie 7
Badge +16

@Quibus69 Ik ben direct jouw profiel ingedoken en wat me opvalt is dat het overstapdossier een wensdatum heeft van 5 november jongstleden. Dit is ook gewoon door Ziggo goedgekeurd en toegewezen, dus bij hen niets op te merken. Zij hebben de correcte afsluitdatum gehanteerd. Wij hebben jou op 22 oktober opgeleverd - dit heb ik om heel eerlijk te zijn nog niet eerder meegemaakt. Wat ik ga doen is de periode van 22 oktober tot en met 5 november aan onze kant vergoeden en je hier een bevestiging van toesturen per e-mail. Administratief en financieel gezien is het dan volledig opgelost. Klopt dit tijdsbestek? Want zo zie ik het in ons systeem staan!

Nee, dit klopt helaas niet.

4 november is de monteur geweest om het modem aan te sluiten en is de aansluiting opgeleverd.

5 november zou inderdaad mijn Ziggo abonnement stopgezet worden maar dit is volgens Ziggo niet gebeurd omdat zij geen bericht hadden gekregen van T-Mobile dat de nieuwe T-Mobile aansluiting goed werkte, en zij tot die tijd niets afsluiten. Zo werd mij tenminste verteld toen ik 12 november Ziggo belde hierover. Volgens hen is hierop per direct - 12 november dus - het abonnement stopgezet.

Voor de duidelijkheid heb ik dus - voor zover nu bekend - dubbele kosten gehad van 5 tot 13 november. Echter heb ik - uiteraard - nog geen eindafrekening gehad van Ziggo dus eigenlijk weet ik nog helemaal niets over kosten.

 

Voor 4 november had ik geen abonnement bij T-Mobile, dus lijkt het mij ook niet echt mogelijk om dan een creditering te doen van die periode.

 

Overigens heb ik ook nog steeds geen rekening gezien van T-Mobile en dus ook nog niets betaald.

 

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb kunnen uitleggen.

@Jason Sorry, bovenstaande was uiteraard voor jou bedoeld.

Overigens zie ik dat zojuist de rekening verschenen is in mijn account.

Hier staat toch ook gewoon de begindatum van 4 november, dus waar die 22 oktober vandaan komt begrijp ik niet. Of is dat soms de datum dat de zogenaamde bedenktijd van 14 dagen was afgelopen?

Reputatie 7

Hey @Quibus69,

Ik zie inderdaad dat je T-Mobile Thuis abonnement op 4 november is gestart, dit is dan ook je overstapdatum. De datum van 22 oktober die mijn collega hierboven aankaart is niet correct, excuses hiervoor! 

Inmiddels is de (niet geheel terechte) vergoeding wel verwerkt en ontvang je dit bedrag in mindering op je aankomende factuur. Zie het als een onverwachts Sinterklaas cadeautje vanuit onze kant. :wink:

Bedankt @Piotr.

Ik zie het dan zelf liever als een vergoeding voor de periode van 5-13 november waar ik onnodig aangesloten was bij Ziggo. Maar zoals ik al zei moet ik (uiteraard) de eindafrekening van Ziggo nog ontvangen. Ziggo zelf zwijgt in alle talen dus ik moet nog maar afwachten of de opzegging überhaupt goed is gegaan.

Zodra ik weet of het goed (of fout) is gegaan zal ik het hier melden.

 

 

Reageer