Beantwoord

Glasvezel internetsnelheid keldert tijdens download

  • 19 January 2019
  • 2 reacties
  • 857 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Beste mensen,

Ik heb sinds 15 januari 2019 een 750Mbit/s Glasvezel abonnement via T-Mobile Thuis. Mijn netwerk ziet er als volgt uit:

Huawei modem (van T-Mobile) —> CAT6 UTP 100% koper ethernetkabel —> Netgear Nighthawk X4S R7800 gaming Router —> dezelfde kabels naar Xbox One en Gaming Laptop met gigabit ethernetkaart en de andere apparaten opereren via Wifi (5Ghz).

Speedtesten middels speedtest.net laten een prachtige volle downloadsnelheid zien (750Mbit/s). Upload ligt wat lager.
Nu blijkt mijn daadwerkelijke downloadsnelheid lager te liggen. Als ik dus op mijn gaming laptop bekabeld een game ga downloaden van bijv. Steam of Origin van bijv 10Gb grootte, begint deze met een downloadsnelheid van zo’n 50 à 60 MB/s (zo’n 450 Mbit/s). Snel hoor, maar niet 100% wat hij zou moeten kunnen. Na ongeveer een of twee minuten keldert deze snelheid naar zo’n 3MB/s (zo’n 25 Mbit/s)! En daar blijft hij hangen...

Iemand een idee waar dit aan ligt?

Is het een te druk kanaal? Trage server van Origin/Steam? Een instelling in de router of het modem?

Mijn interne schijf kan tot 685MB/s overschrijven. Dus daar ligt het niet aan. Al mijn hardware moet deze snelheden makkelijk kunnen verwerken.

Graag wil ik een stabiele glasvezel internetverbinding. Dat is waar glasvezel om bekend staat. Dus het moet lukken, maar hoe?

Wie kan mij helpen?
icon

Beste antwoord door Pieter_B 19 January 2019, 20:45

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@CLEVR

De denkfout die veel mensen maken is, dat hun snelheid (750Mb) ook altijd binnen zal komen bij hun.
Maar die z.g.n. snelheid is eigenlijk je maximaal beschikbare bandbreedte.

Het is dus een totaal verkeerd gebruik van de uitdrukking van internetsnelheid naar mijn mening.

Hoe is het uit te leggen, dat dit bandbreedte is en niet snelheid?

Ik leg het meestal uit als een treinstation met een hoeveelheid rails parallel aan elkaar, in jouw geval dus 750 stuks (bandbreedte).
Komen er door dit station 200 treinen in 1 keer, geen probleem er is ruimte over om nog eens 550 treinen op datzelfde moment te verwerken.
Maar nu ga je zwaar downloaden, daarbij gebruik je eigenlijk meer rails om dat zware transport te doen.
Bijv. is je download 500 rails breed, maar er komen op dat moment ook 400 treinen aan (mede huisgenoten) ... nu zullen een aantal van die 400 treinen vertraging gaan oplopen, puur omdat je nog maar 250 rails over hebt.

Maar mijn download begon met 500 treinen en ging terug naar 50 treinen, waarom is dat ik heb 750 beschikbaar ... meer dan genoeg?

Treinen komen ook van een ander station, dat station heeft ook 750 rails liggen en die geeft je dus bijv. 500 treinen per keer.
Maar nu vragen andere gebruikers ook 500 treinen, nu zal dat station een keuze moeten doen om beide personen toch treinen te geven. Hij zal dus jouw aantal omlaag brengen naar bijv. 325 treinen, puur omdat hij dus maar 750 rails heeft liggen ( 500 + 500 > 750).

Je kunt denk ik wel voorstellen hoe dat is als er nog meer mensen op dat download station aan gaan sluiten, jouw aantal treinen zal dus steeds verder omlaag kunnen gaan.

Consclusie: Jouw aangeboden snelheid (bandbreedte door het download station) zal dus nooit constant zijn en is dus onder invloed van het aantal mensen en eventueel andere dingen bij dat download station.

Het ligt dus niet aan T-Mobile, wat je zelf al aangaf dat je snelheid (bandbreedte) optimaal is, maar aan degene waar jij je bandbreedte vandaan haalt.

Het voordeel van 750Mb zit het hem er dus in dat je de hele buurt kan voorzien van internet, zonder dat jij ook maar iets verneemt ... er zijn rails genoeg voor al die gebruikers uit jou buurt.
Dank, Pieter! Het is mij stukken duidelijker geworden nu!

Reageer