Beantwoord

Glasvezel modem zonder 5 Ghz


Goedenavond,

Mijn vraag is waarom T-Mobile thuis zo achterloopt met de glasvezel modems.
De modem die ik nu heb de Draytek Vigor 2132F heeft alleen maar 2,4 ghz (802.11n) mogelijkheden.
Meerdere apparaten in huis zijn al voorzien van de nieuwe AC verbinding, wanneer komt T-Mobile met een upgrade van de modems ?
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 31 July 2017, 19:37

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Goedenavond,

Mijn vraag is waarom T-Mobile thuis zo achterloopt met de glasvezel modems.
De modem die ik nu heb de Draytek Vigor 2132F heeft alleen maar 2,4 ghz (802.11n) mogelijkheden.
Meerdere apparaten in huis zijn al voorzien van de nieuwe AC verbinding, wanneer komt T-Mobile met een upgrade van de modems ?

Heel simpel gezegt. Draytek maakt ze niet meer.
Het hele netwerk is gebouwd op de Draytek modems. Als ze nieuwe modems gaan inzetten zal dat eerst getest moeten worden over alle verschillende glasvezel netwerken. En als ze dat al doen is het nog maar de vraag of ze bij iedere klant het modem gaan vervangen. immers als het goed werkt waarom zou je het dan veranderen.

In mijn simpele visie spelen in dit soort gevallen een aantal punten wat de keuze van een provider betreft welke apparatuur ze aanbiedt
1. de kosten; elke provider zal zonder uitzondering op de eerste plaats daar gaan shoppen waar ze het goedkoopst terecht kunnen.

Nee, een bedrijf zal de kosten en baten tegenelkaar gaan afwegen.

2. Bied je losse apparatuur aan of zoals tegenwoordig vaak wordt gedaan alles in een apparaat
( Horizonbox van Ziggo) soms net als de Draytek modem en router in een apparaat.

Ziggo/UPC is de enige die dit heeft geprobeerd, en het heeft ze miljoenen extra gekost om het een beetje werkbaar te krijgen.

3. Dikwijls lees ik ook op de diverse forums dat vooral de mensen met meer technische kennis liever zelf hun apparatuur zouden kiezen (lees kopen) heeft voor en nadelen als je zelf zou kunnen kopen dan neem je het beste dat te koop is, nadeel is dat als het stuk gaat buiten de garantie je zelf nieuw moet kopen, bij het provider systeem krijg je zonder kosten vervangende apparatuur mocht er iets stuk gaan, nadeel zoals reeds aangegeven het is nooit het beste wat er op de markt is.

Eigen apparatuur is wel mogelijk, je krijgt alleen de voip niet aan de gang. Internet en TV wel. waar een wil is is een weg. Dit is echter niet de doelgroep van T-Mobile.
Inderdaad het modem is niet meer van deze tijd, hopen dat er snel betere komen!
Reputatie 7
Badge +1
In mijn simpele visie spelen in dit soort gevallen een aantal punten wat de keuze van een provider betreft welke apparatuur ze aanbiedt
1. de kosten; elke provider zal zonder uitzondering op de eerste plaats daar gaan shoppen waar ze het goedkoopst terecht kunnen.
2. Bied je losse apparatuur aan of zoals tegenwoordig vaak wordt gedaan alles in een apparaat
( Horizonbox van Ziggo) soms net als de Draytek modem en router in een apparaat.
3. Dikwijls lees ik ook op de diverse forums dat vooral de mensen met meer technische kennis liever zelf hun apparatuur zouden kiezen (lees kopen) heeft voor en nadelen als je zelf zou kunnen kopen dan neem je het beste dat te koop is, nadeel is dat als het stuk gaat buiten de garantie je zelf nieuw moet kopen, bij het provider systeem krijg je zonder kosten vervangende apparatuur mocht er iets stuk gaan, nadeel zoals reeds aangegeven het is nooit het beste wat er op de markt is.
Reputatie 7
@John-21, het belangrijkste is dat de wifi goed werkt. Gaat het je alleen om een 5G netwerk? Als er slechte wifi is, dan zullen we dat altijd voor onze klanten oplossen. 5G staat hier los van.

@Hidden.nld: Wat een compleet antwoord! Ik sluit mij hier volledig bij aan. 🆒
wat opvallend is, dat je een snelle wifi modem krijgt voor een trage adsl verbinding.
wel een trage modem voor een snelle glasvezel verbinding.
zou dat niet net andersom moeten zijn?
die modems zijn wel uit de tijd van Windows 95 of zo. beetje met de tijd mee!!!
bijv, voor het downloaden van nieuwsgroepen wordt je gedwongen om utp kabel aan te sluiten.
anders voor een beetje whatsapp heb je geen glasvezel nodig.
Reputatie 7
Ah de goede oude tijd van Windows 95.
Toen was het nog je eigen modem zonder wifi en moest je alles nog met een kabel aansluiten.
Wil je het beste dan zou je toch echt een kabel moeten aansluiten. het snelste abonnement is 750Mbit dat haal je gewoon niet over de wifi. maar maak je geen zorgen. als je niet een HD video kan zien zonder haperingen gaat T-Mobile je er mee helpen. met de wifi service
Volgens sommigen zoals Coolblue of Fieber heeft Draytek wel een dual-band router maar ben er niet zeker van of dit ook daadwerkelijk klopt. Hier een citaat van Fieber

"De Draytek Vigor 2132FVn is een glasvezel router met een Gigabit WAN poort. De Vigor 2132FVn ondersteunt glasvezel internet en beschikt over 6 Gigabit LAN poorten, een uitgebreide object oriented firewall, ondersteunt het IPv6, 32 simultane VPN verbindingen, tag based VLAN, multiple subnet, wireless 802.11n, De Draytek Vigor 2132FVn beschikt over concurrent dual band (2,4Ghz + 5Ghz)."
Reputatie 6
Gebruik gewoon de datasheet van de fabrikant i.p.v. halfbakken info kopieen van webwinkels:
https://draytek.nl/files/Vigor%202132FVn.pdf
Er staat nergens IEEE802.11ac, daar gaat het om. Niet om 5GHz WiFi, dat kan in theorie ook wel met oudere standaarden, maar wordt vrijwel niet ondersteunt.
Oke dat is inderdaad veel duidelijker!
Reputatie 7
Bedankt voor de factsheet @tmoesel! @Cyberpunk, voor de volledigheid, de Draytek ondersteunt dus geen 5 Ghz Wifi.

Reageer